Toevallig kwamen we vanmiddag een klein hondje tegen dat volgens de baas heel lelijk kon doen naar vreemde honden omdat hij er bang voor was. (Nou ja, ik zeg 'tegenkomen' het was meer dat Toto eropaf stoof.

) Hondje deed niet lelijk naar Toto, vond hem alleen een beetje eng, en hij vond Lilo wel interessant. Vervolgens zijn we samen opgelopen, een bekende met een rotweilerreu sloot zich bij ons aan en we hebben een heerlijk lange wandeling gemaakt. En echt binnen no-time liep dat ukkie helemaal blij mee te huppelen. Hij wilde zelfs spelen met Toto, dat mocht dan weer niet van mij, en het was echt een mooi gezicht hoe hij met die twee grote reuen en Lilo mee stapte alsof hij ze al jaren kende. Op het laatste stuk kwamen we ook nog een bekende met een golden tegen, en hondje maakte gewoon rustig kennis, zonder stress, en dat was ook meteen goed.
(Er was nog even consternatie toen Lilo een haas rook of zag (ik mot echt beter op Lilo letten

), en er opeens met een noodvaart vandoor ging. Toto keek me nog heel even aan toen ik hem riep, en besloot toen achter Lilo aan te gaan. En toen werden het een wit en een bruin stipje in de verte. De andere bazen zeiden nog net niet van 'Dan moet je maar geen podenco's nemen', en gingen maar even op een bankje zitten met hun brave honden ernaast.
Ver in de verte werd Lilo alsmaar een kleiner wit stipje en leek Toto toch wat te twijfelen, want het bruine stipje werd niet meer kleiner.

En toen was Lilo blijkbaar haar spoortje kwijt en kwam weer terug rennen, en even later had ik het stel weer bij me. Koekies!

)
In elk geval, voor de bazin van het hondje was dit de eerste keer dat ze zo'n wandeling met andere honden en hun bazen maakte, (ze woonde ook niet in de buurt, heeft niet dat losloopgebied naast de deur zoals wij) en voor haar was ook wel duidelijk dat dit heel gezellig en heel leuk en goed voor het hondje was. En dan ging het dus niet eens om spelen en rennen met elkaar, maar gewoon bij een groep vriendelijke honden 'horen', en je geen zorgen hoeven te maken over wat er misschien voor enge honden aankomen, want die groterds geven wel aan of een hond okee is of niet en die regelen het wel. En dat soort sociale contacten zijn in mijn ogen heel waardevol, zeker voor honden die aan de lijn uitvallen naar vreemde honden. Want hoe meer positieve ervaringen met andere honden, hoe positiever een hond uiteindelijk een vreemde hond zal benaderen.