Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ze heeft geen vriendjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Aantal honden: 1

ze heeft geen vriendjes

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Wilma is onze enige hond en we hebben ook geen vrienden of dichtbij wonende familie met honden. Aan de lijn valt ze uit naar honden en als ze los is stormt ze te hard op honden af, wat veel honden niet leuk vinden. Als er kleine hondjes in de buurt zijn houd ik haar nu aangelijnd omdat ze die hondjes en hun baasjes de stuipen op het lijf jaagt. Ze kan ook wel heel leuk spelen soms met honden, maar dat zijn dan honden die we toevallig tegen komen en die maar heel even met haar mogen spelen.
Vorige week zijn we met haar naar de Spaanse opvanghondjes wandeling geweest en daar liep ze prima mee in de groep. Volgens mij vond ze het heel leuk in een groep honden. In het asiel in Spanje heeft ze ook een jaar in een groep met honden geleefd.
Nu heb ik het idee dat ze het contact met andere honden mist. Een andere hond erbij zou denk ik het beste voor haar zijn. Dat willen we misschien ooit wel, maar voorlopig niet. We hebben Wilma pas net :wink:. Ze wil vaak met de katten spelen maar die willen dat niet en het mag ook niet van ons. Vanaf morgen beginnen we met een gehoorzaamheidstraining, waar ook andere honden komen. Waarschijnlijk komen daar elke week dezelfde honden, dus misschien kan ze daar vriendjes maken.
Wat zouden we verder nog kunnen doen? Ik zat te denken om haar af en toe naar de dagopvang te doen of mee te laten gaan met een uitlaatservice. Ze is bijna nooit alleen thuis, dus daar hoeft het niet voor. Dat is wel duur, en zou dan echt alleen voor het contact met andere honden zijn. Aandacht en beweging krijgt ze genoeg van ons.
Of een contactadvertentie zetten voor een leuke date voor haar? :mrgreen:
Afbeelding
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Re: ze heeft geen vriendjes

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik zou gewoon de cursus even afwachten, misschien ontmoet je wel iemand met een hond waarmee Wilma een klik heeft en die het gezellig vindt samen eens te wandelen?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Als ze zo onvriendelijk is tegen honden, zit ze dan wel te wachten op gezelschap? Het is misschien ook een menselijke gedachte. Ik heb hier een hond die het liefst alle contact met andere honden ontwijkt. Niet uit angst of agressie, maar het boeit haar gewoon niet. Die zou het meest gelukkig zijn als ze de enige hond thuis was denk ik. Helaas voor haar is ze dat niet :mrgreen: Maar er zijn honden die echt gewoon genoeg hebben aan een leuke verstandhouding met de baas.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Wat doet ze dan, als ze los is en er op af stormt.
Eenmaal op afgestormd?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Kom maar een keer met Dos en/of Bleza mee wandelen, die kunnen dat gedrag wel hebben.
Woon ook in Amersfoort.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wat jammer dat je weinig honden tegenkomt waar ze vrienden mee kan worden. Toto kan ook zo lekker lomp op andere honden afstormen, maar hij heeft inmiddels een hele vriendenkring met honden waar hij heerlijk mee kan stoeien en rennen, en is zoetjesaan aan het leren dat er ook 'saaie' honden zijn waar hij dan gewoon netjes langs loopt.

Ik zou als ik jou was op termijn zeker denken aan een hond erbij, gewoon omdat het fijn is voor sociale honden om met z'n tweetjes te zijn. Maar in de tussentijd zou ik bijvoorbeeld eens een keertje meelopen met een uitlaatservice en eens gaan kijken bij een dagopvang. Misschien loopt de uitlaatservice wel dagelijks bij je in de buurt en vinden ze het prima als je regelmatig mee wandelt. Heb ik jaren terug met Jack ook wel gedaan, er zat een podencootje in die groep dus dat was helemaal lekker rennen samen.

En maak gewoon ouwehoerpraatjes, dat doe ik ook en dat heeft de honden menige hondenvriend opgeleverd. Laatst een mevrouw met een lab aan de lijn, ik lijnde Toto dus ook maar aan, maar zij riep dat dat niet hoefde, maar dat die van haar tegen mensen opsprong en dat ze hem daarom even aanlijnde. Nou zijn lompe labradors wel Toto's ding, dus ik heb voorgesteld ze lekker samen los te laten. Nou, succes hoor. :mrgreen: (Nou ja, behalve dat die hond inderdaad heel erg fanatiek tegen me opsprong. :roll: )

En ik zou toch ook eens kijken op welke tijden er waar leuke gelegenheidsroedels lopen met honden waar Wilma het goed mee kan vinden. Toen Jack nog enige hond was liep ik dagelijks met een gelegenheidsroedel, later toen Lilo kwam heb ik dat ook weer gedaan. Leren ze een hoop van, het is gezellig en je hond komt zo aan voldoende sociaal contact.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Sommige honden zijn ook niet echt op zoek naar 'vrienden'. (om even in die terminologie te blijven)
Apple is naar veel honden buiten eerst afwachtend en soms wat defensief bij benadering. Bij sommige honden breekt het ijs en gaat ze even spelen. Met Ben hetzelfde. Maar ik krijg nou niet het idee dat ik haar gelukkiger maak met een speelmaatje af en toe dan hoe ze het nu alleen heeft. (alle aandacht voor haar, geen extra levend wezen in huis die ze in de gaten moet houden etc)
Ik zou er verder niet teveel over nadenken eigenlijk.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik ga met Apple mee. En via doggydating (site en app) kun je misschien wat vinden?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau is zo vriendloos als het maar kan en dat vindt hij meer dan prima, haha. Hem doe ik echt geen plezier met een andere hond. Met het gedrag van jouw hond, TS, zou ik me ook serieus afvragen of ze dat wel leuk vindt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Apple schreef:Sommige honden zijn ook niet echt op zoek naar 'vrienden'. (om even in die terminologie te blijven)
Apple is naar veel honden buiten eerst afwachtend en soms wat defensief bij benadering. Bij sommige honden breekt het ijs en gaat ze even spelen. Met Ben hetzelfde. Maar ik krijg nou niet het idee dat ik haar gelukkiger maak met een speelmaatje af en toe dan hoe ze het nu alleen heeft. (alle aandacht voor haar, geen extra levend wezen in huis die ze in de gaten moet houden etc)
Volgens mij vond ze het heel leuk in een groep honden. In het asiel in Spanje heeft ze ook een jaar in een groep met honden geleefd.
Nu heb ik het idee dat ze het contact met andere honden mist.

Er zijn honden die niet zoveel behoefte hebben aan hondengezelschap, maar volgens mij is het punt dat Wilma wel die behoefte heeft, en bewezen prima kan functioneren in een groep honden en zich daar prettig bij voelt.

Je kan sociaal gedrag ook niet beoordelen aan de hand van toevallige al dan niet aangelijnde ontmoetingen. Ik ken tig honden die aan de lijn hysterisch blaffen naar vreemde honden, maar wel zielstevreden in een groep bekende honden mee wandelen en ook helemaal blij worden als ze die bekende honden zien. Ik vind dat er soms ook een beetje te makkelijk wordt gedaan over behoefte aan sociaal contact van honden. Niet naar jou, Apple, maar ik ken bazen die zelf een hekel hebben aan kletspraatjes met andere hondenbazen en ondertussen beweren dat hun hond geen behoefte heeft aan andere honden. En dat vind ik soms sneu voor zo'n hond, die loopt te snakken naar eigen hondenvriendjes. Als mensen hun kleuter op zo'n manier zouden weghouden bij andere kinderen zouden we er schande van spreken.

(En nogmaals voor alle duidelijkheid, ja, er zijn honden die niet gediend zijn van contact met vreemde honden, ik heb het nu dan ook niet over die honden.)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Er is een facebookgroep voor hier in de regio om groepswandelingen af te spreken. Dat soort initiatieven zijn er vast ook wel bij jou in de buurt.
Ook zijn er bij jou in de buurt vast wel honden uitlaatplaatsen die "berucht" zijn omdat ze druk bezocht worden.
Ik vind het wel eens leuk voor mijn hond om naar zo'n plek te gaan.

Zo als je over wilma praat is ze een beetje ongemanierd in het eerste contact maar is ze wel sociaal. Wellicht legt ze rustiger contact als ze gewoon wordt dat ze veel honden tegen komt. Je kunt immers niet overal op af stormen. ..
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hanneke2 schreef:
Apple schreef:Sommige honden zijn ook niet echt op zoek naar 'vrienden'. (om even in die terminologie te blijven)
Volgens mij vond ze het heel leuk in een groep honden. In het asiel in Spanje heeft ze ook een jaar in een groep met honden geleefd.

Er zijn honden die niet zoveel behoefte hebben aan hondengezelschap, maar volgens mij is het punt dat Wilma wel die behoefte heeft, en bewezen prima kan functioneren in een groep honden en zich daar prettig bij voelt.

Je kan sociaal gedrag ook niet beoordelen aan de hand van toevallige al dan niet aangelijnde ontmoetingen. Ik ken tig honden die aan de lijn hysterisch blaffen naar vreemde honden, maar wel zielstevreden in een groep bekende honden mee wandelen en ook helemaal blij worden als ze die bekende honden zien. Ik vind dat er soms ook een beetje te makkelijk wordt gedaan over behoefte aan sociaal contact van honden. Niet naar jou, Apple, maar ik ken bazen die zelf een hekel hebben aan kletspraatjes met andere hondenbazen en ondertussen beweren dat hun hond geen behoefte heeft aan andere honden. En dat vind ik soms sneu voor zo'n hond, die loopt te snakken naar eigen hondenvriendjes. Als mensen hun kleuter op zo'n manier zouden weghouden bij andere kinderen zouden we er schande van spreken.

(En nogmaals voor alle duidelijkheid, ja, er zijn honden die niet gediend zijn van contact met vreemde honden, ik heb het nu dan ook niet over die honden.)
Maar in een groep KUNNEN leven is niet hetzelfde als daar ook behoefte aan hebben. Het is aan TS zelf om dat te beoordelen, maar ik vroeg het me af vanwege dit:
Wilma is onze enige hond en we hebben ook geen vrienden of dichtbij wonende familie met honden. Aan de lijn valt ze uit naar honden en als ze los is stormt ze te hard op honden af, wat veel honden niet leuk vinden. Als er kleine hondjes in de buurt zijn houd ik haar nu aangelijnd omdat ze die hondjes en hun baasjes de stuipen op het lijf jaagt
Dat klinkt niet als een hond die veel zin heeft in sociaal contact, eigenlijk. Dat kan ze zelf het best inschatten, maar ik hoor wel vaker dat mensen ervan overtuigd zijn dat een hond alleen wat zielig is ofzo. Zeker als ze in het verleden ook met meerdere honden leefden. En dat is gewoon niet zo. De ene hond leeft graag in een roedel, de ander wil het liefst alle aandacht voor zichzelf.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hanneke2 schreef:

Maar samenleven in een groep, of een groep accepteren betekend niet dat een hond daar dan gelukkiger door is.
Honden denken mijn inziens niet zo in termen van 'ik mis iets dat er niet is'
Dus ja als ze een 'vriendje' heeft, zal ze dat misschien vast en zeker leuk vinden. Maar nu ze het niet heeft, zal ze het ook heel waarschijnlijk gewoon niet 'missen'. En daarom zou ik me er dus gewoon niet te druk over maken.
Blijkbaar speelt ze af en toe buiten ook met honden, nou hartstikke leuk toch?

Op zoek gaan naar maatjes is natuurlijk niks mis mee! Maar ik zou het niet doen omdat je nou denkt dat je hond anders ongelukkig is ofzo. :mrgreen: Dat is meer wat ik hiermee wil zeggen :wink:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Als ze los afstevent op andere honden wil ze wel denk ik. ligt eraan wat ze dan doet?
Hanneke2
Zeer actief

Maeve schreef:
Hanneke2 schreef:

Maar in een groep KUNNEN leven is niet hetzelfde als daar ook behoefte aan hebben. Het is aan TS zelf om dat te beoordelen, maar ik vroeg het me af vanwege dit:
Wilma is onze enige hond en we hebben ook geen vrienden of dichtbij wonende familie met honden. Aan de lijn valt ze uit naar honden en als ze los is stormt ze te hard op honden af, wat veel honden niet leuk vinden. Als er kleine hondjes in de buurt zijn houd ik haar nu aangelijnd omdat ze die hondjes en hun baasjes de stuipen op het lijf jaagt
Dat klinkt niet als een hond die veel zin heeft in sociaal contact, eigenlijk. Dat kan ze zelf het best inschatten, maar ik hoor wel vaker dat mensen ervan overtuigd zijn dat een hond alleen wat zielig is ofzo. Zeker als ze in het verleden ook met meerdere honden leefden. En dat is gewoon niet zo. De ene hond leeft graag in een roedel, de ander wil het liefst alle aandacht voor zichzelf.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik herken het gedrag dus een beetje van mijn honden, die een vergelijkbare achtergrond hebben als Wilma. Enerzijds een sterk 'roedelgevoel' (een vreemde hond kan soms een bedreiging zijn, zeker binnen de kleine cirkel van aangelijnd bij de baas), en anderzijds los juist graag wat overdonderend kennis willen maken en vrienden maken en ook helemaal op hun gemak in grote groepen. En TS geeft het zelf duidelijk aan dat ze het idee heeft dat Wilma behoefte heeft aan dat sociale contact. Ik denk dat er weinig Spaanse ex-asielhonden zijn die het niet lekker doen in een groep bekende honden. Niet dat ze met iedereen moeten spelen, maar een groep geeft veiligheid en ontspanning.

En ik lijn Toto ook aan bij kleine honden, want hij jaagt ze ook de stuipen op het lijf, Toto stormt ook op vreemde honden af (daar werk ik dus aan, dat krijg ik er wel uit, want Jack deed het ook in zijn jonge jaren en werd uiteindelijk beleefd en beheerst), en Lilo gaat nog steeds uit haar gillende dakje bij sommige honden als ze aangelijnd is (los loopt ze met een grote boog om 'enge' honden heen). En ondertussen zijn het dus ook honden die contact met andere honden heel nodig hebben, die genieten van spelen met hun vriendjes en die het heel leuk vinden om nieuwe honden te ontmoeten. En zoiets lees ik ook over Wilma.

Ik bedacht me trouwens, is het geen idee om je op te werpen als oppasadres? Een keer een weekendje proberen met een leuke sociale reu ofzo en dan af en toe oppassen als leuk verzetje voor Wilma en voor jezelf? Ik heb diverse oppas- en logeerhondjes gehad en ik vond het altijd een tikje vermoeiend, maar wel erg leuk!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn hondje uit Spanje wil eigenlijk niks met veel honden te maken hebben. Ik ben er ook nog steeds niet uit of ze nu wel of niet nog een andere hond in huis wil. Ze heeft gelukkig wel vrienden in de zin van een paar hondjes die ze kent. Maar dat vindt ze meer gezellig voor erbij dan dat ze er echt wat mee doet. Ze speelt echt vrijwel niet, ruikt niet eens aan haar bekende honden en loopt ze straal voorbij om hun baasje hallo te zeggen. Maar als ze eenmaal bij een hondje in huis is dat ze leuk vindt dan wil ze wel spelen. En daarom ook dat ik twijfel. Blijkbaar wil ze wel spelen met honden die ze erg prettig vindt en heel goed kent.

Je hond is een teefje. Gecastreerd. Heb je wel eens opgelet bij welke honden ze leuk doet en bij welke niet? Want de kans is groot dat ze ongecastreerde stoere reuen erg leuk vindt en dat ze teefjes en misschien onderdanige of gecastreerde reutjes niet zo leuk vindt? Ook is de kans groot dat ze pupjes of jonge honden misschien niet zo leuk zal vinden.

Probeer achter haar voorkeur te komen en haar maatjes daarop uit te zoeken. Bij 1 op 1 ontmoetingen spelen die voorkeuren vaak een veel grotere rol dan wij denken in hoe een hond reageert.

Ik heb een teef gehad die volgens haar baasjes niet met andere honden kon. Klopte ook. Niet met pups, niet met gecastreerde reuen en niet met andere teven. Ze bleek echter totaal dol en volledig sociaal met reuen. Dus ik heb haar de rest van haar leven heerlijk kunnen laten spelen met reuen. Gewoon goed opletten en uitzoeken wat zij leuk vindt. In een groep is alles anders. Dan zijn honden meestal makkelijker dan in 1 op 1 ontmoetingen.
Afbeelding
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Riv springt ook op elke hond af, vanaf het moment dat ze klein is :schrik: en dat is puur om te willen spelen. nu wil ik dat erop-af-stormen niet, want zeker kleine hondjes vinden dat eng en dan is Riv ook zo dat ze geen onderscheid maakt in "leuk rennen" en achtervolgen. mag niet :neenee:
je moet het gaan ervaren denk ik. misschien kan je hier op de site gewoon een paar wandelvoorstellen doen? de ander weet dan dat jij je hond nog niet 100% kent om te weten hoe het gaat, en je kan in elk geval oefenen met het niet erop af laten stormen ;)
ik zit wat vol de komende tijd, maar wil gerust eens afspreken hoor :ok:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe was ze in die groepwandeling dan? Kay vind het prima in groepswandelingen. Maakt met de meeste wel even kennis en wil wel even spelen, maar is vooral met zijn eigen ding bezig. Vind het allemaal wel gezellig, maar is er totaal niet van afhankelijk en wil ook vooral zijn eigen ding uiteindelijk kunnen doen. Zo ook op wandeling met Norah. Die moet hem op wandeling niet te lang irriteren. In huis speelt hij wel met haar, maar ook dat zijn maar korte momenten. Kay was uiteindelijk heel gelukkig als enige hond. Met Norah erbij is ook prima, maar kan haar ook prima missen. De baasjes zijn toch het allerleukste. Kay is overigens in contact met andere honden meer van de 1 op 1 contacten dan in een groep. In een groep vind ik hem toch vooral een einzelgänger, terwijl hij zich toch echt wel even interesseert in andere honden.

Norah kan helemaal niet meer met andere honden, maar ze heeft Kay. En Kay is haar wereld geworden. Overigens op groepswandeling kan ze ook prima weer er tussen lopen. Als honden maar geen direct contact met haar maken en in een groep hebben andere honden dat vaak snel door er zijn dan genoeg andere honden leuk om mee te spelen en dan laten ze chagarijn Norah wel links liggen.

Maar waarom denk je dat ze het nu mist? Wat zijn de gedragingen dat je dat idee hebt? Overigens heb je haar nog maar net. Denk dat ze nog wel vrienden in de buurt gaat maken. En zo zal jij ook weer mensen leren kennen. Echt zo gaat dat, of je het nu wil of niet. Dat is het leuke van een hond hebben. Je zult idd gelegenheidsgroepjes vinden, waar ze misschien wel goed in gaat passen. Vaak zijn die mensen best tolerant als ze je kennen. Heb ooit met een vorige niet super sociale hond er veel profijt van gehad. Overigens op mijn huidige stekkie ook profijt met pup Kay mee gehad van een gelegenheidsgroepje en zo snel ingeburgerd in dit dorp.

En omdat je haar nog maar net hebt, denk ik dat je vooral ook nog moet gaan investeren in jullie band. Dat ze nog moet leren dat mensen ook helemaal fantastisch zijn. Dat jullie ook hele leuke dingen met haar kunnen gaan doen. Misschien wordt ze wel veel doller op mensen dan je je voorlief kan houden (zoals mijn Kaytje,maar inmiddels ook ons Noortje)

En dat ze altijd in roedels heeft geleefd: zie verhaal van Basje hierboven. Sommige honden wisten zich prima te redden in roedels, maar zijn toch blijer in een huis alleen. Zo ken ik wel meer hondjes uit dergelijke omstandigheden hoor. Dat ze zich ergens handhaven, zegt niet dat dat is waar ze het gelukkigst mee zijn of dat ze op andere manieren niet gelukkiger kunnen leren te zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

gyanty schreef: En dat ze altijd in roedels heeft geleefd: zie verhaal van Basje hierboven. Sommige honden wisten zich prima te redden in roedels, maar zijn toch blijer in een huis alleen. Zo ken ik wel meer hondjes uit dergelijke omstandigheden hoor. Dat ze zich ergens handhaven, zegt niet dat dat is waar ze het gelukkigst mee zijn of dat ze op andere manieren niet gelukkiger kunnen leren te zijn.
Die hondjes moesten wel. :ok: En moeten maakt niet dat het leuk is geworden daarna. Als je een hond vindt die vrij loopt en daarbij samen met andere honden vrijwillig in een groep gaat leven is andere koek. Maar die buitenlanders hebben zich maar aan te passen. Die worden in een groep gezet. Dat zegt niks over wat ze leuk vinden of eigenlijk willen. Ze hebben het er maar mee te doen :engel: :wink:
Afbeelding
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Ted heeft ook geen vaste vriendjes, ze speelt wel eens eventjes met honden die we tegenkomen maar dat is 1 op de 5 honden ongeveer, de rest negeert ze of blaft ze weg, vooral als ze een stok of bal heeft.
Als ik even op een bankje ga zitten of een kletspraatje maak op de baasjeshangplek in het losloopgebied scharrelt ze ook liever een beetje rond in d'r eentje of komt ze ongevraagd braaf bij me zitten, terwijl er overal honden aan het spelen zijn. Ik vind het wel jammer want in het hondenbos waar we vroeger altijd kwamen had ze wel vriendjes.
Mijn uitlaatmeisje heeft haar 1 dag in de week in huis bij haar 2 honden en die loopt dan in een grote gelegenheidsroedel en dat vindt Ted wel heerlijk, dan heeft ze echt maatjes waar ze lekker mee rent.
Met ons Roemeense opvangertje speelde ze in huis en in de tuin ook wel, maar ik merk dat ze helemaal opleefde toen die wegging en ze nu dus de enige hond in huis is, ongestoord op de bank kan liggen zonder dat er een enthousiaste pup aan d'r oren zit te lebberen.

Ik probeer nu wat maar op gezette tijden te lopen zodat we veel dezelfde honden tegenkomen en kijk zo af en toe op de DoggyDate app, want ondanks dat het Ted niet echt lijkt te storen heb ik toch ergens het idee dat ze meer uit de wandelingen haalt als ze lekker met andere hondjes loopt te ravotten.
Daarnaast ben ik gewoon een overenthousiaste hondenmama die het heerlijk vind om met andere baasjes over de honden te kleppen natuurlijk.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Toevallig kwamen we vanmiddag een klein hondje tegen dat volgens de baas heel lelijk kon doen naar vreemde honden omdat hij er bang voor was. (Nou ja, ik zeg 'tegenkomen' het was meer dat Toto eropaf stoof. :oeps:) Hondje deed niet lelijk naar Toto, vond hem alleen een beetje eng, en hij vond Lilo wel interessant. Vervolgens zijn we samen opgelopen, een bekende met een rotweilerreu sloot zich bij ons aan en we hebben een heerlijk lange wandeling gemaakt. En echt binnen no-time liep dat ukkie helemaal blij mee te huppelen. Hij wilde zelfs spelen met Toto, dat mocht dan weer niet van mij, en het was echt een mooi gezicht hoe hij met die twee grote reuen en Lilo mee stapte alsof hij ze al jaren kende. Op het laatste stuk kwamen we ook nog een bekende met een golden tegen, en hondje maakte gewoon rustig kennis, zonder stress, en dat was ook meteen goed.

(Er was nog even consternatie toen Lilo een haas rook of zag (ik mot echt beter op Lilo letten :ugh: ), en er opeens met een noodvaart vandoor ging. Toto keek me nog heel even aan toen ik hem riep, en besloot toen achter Lilo aan te gaan. En toen werden het een wit en een bruin stipje in de verte. De andere bazen zeiden nog net niet van 'Dan moet je maar geen podenco's nemen', en gingen maar even op een bankje zitten met hun brave honden ernaast. :gvd:

Ver in de verte werd Lilo alsmaar een kleiner wit stipje en leek Toto toch wat te twijfelen, want het bruine stipje werd niet meer kleiner. :I: En toen was Lilo blijkbaar haar spoortje kwijt en kwam weer terug rennen, en even later had ik het stel weer bij me. Koekies! :D)

In elk geval, voor de bazin van het hondje was dit de eerste keer dat ze zo'n wandeling met andere honden en hun bazen maakte, (ze woonde ook niet in de buurt, heeft niet dat losloopgebied naast de deur zoals wij) en voor haar was ook wel duidelijk dat dit heel gezellig en heel leuk en goed voor het hondje was. En dan ging het dus niet eens om spelen en rennen met elkaar, maar gewoon bij een groep vriendelijke honden 'horen', en je geen zorgen hoeven te maken over wat er misschien voor enge honden aankomen, want die groterds geven wel aan of een hond okee is of niet en die regelen het wel. En dat soort sociale contacten zijn in mijn ogen heel waardevol, zeker voor honden die aan de lijn uitvallen naar vreemde honden. Want hoe meer positieve ervaringen met andere honden, hoe positiever een hond uiteindelijk een vreemde hond zal benaderen.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Je hebt haar nog maar net, zeg je. Als je veel met haar uitgaat, kom je allerlei mensen met honden tegen. Vraag eens of je een stukje mee mag lopen, ik merk dat, ook al wordt er niet gespeeld, de honden dan veel gezelliger met elkaar zijn dan wanneer je langs elkaar loopt. Misschien hou je er zelfs een vriendje aan over. En sowieso merk ik dat vervelend gedrag vaak bijdraait als honden elkaar wat vaker zijn tegengekomen en beter weten wat ze aan elkaar hebben. Het kan best ook een beetje aftasten zijn.
Reticulatus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Reticulatus »

Ik heb even die filmpjes van je bekeken in een ander topic waarin ze voor het eerst los loopt.
Dat rijmt eigenlijk helemaal niet met het uitvallen aan de lijn. Als ik het zo als noob bekijk zou ik zeggen: los vind ze andere honden eigenlijk wel heel leuk maar ze heeft nooit goed geleerd hoe ze daar mee om moet gaan. Aan de lijn is bang omdat ze zich kwetsbaarder voelt (gebonden, niet vrij om zich te verdedigen) en compenseert dat met zelf de aanval inzetten. Als je jouw hond echter los ziet lopen dan zou ik zeggen dat daar met voldoende oefening prima iets van te maken is zodat ze wel lekker met andere honden uitgelaten kan worden.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou wat losloopgebieden opzoeken als je die in de buurt hebt, dan kan ze vaak kennismaken met veel verschillende honden en uiteindelijk leer jij wat baasjes kennen en kun je misschien eens afspreken om samen te wandelen of op gezette tijden naar het losloopgebied te komen.
Finn heeft ook echt behoefte aan contact met andere honden. Rij dan ook graag voor hem naar een losloopgebied zodat hij genoeg honds contact krijgt. Ik ben dan zo'n gek die op zondag naar een druk losloopgebied kan gaan :Q: Heb zelfs overwogen om gewoon zo'n omheind terreintje in de buurt te zoeken waar alle buurhondjes komen die nooit verder dan dat veldje komen :piew: :mrgreen:
Joris van mijn ouders heeft dan weer het liefst geen enkele vreemde hond nodig. Die is blij met zijn rustige wandelingen en de bal, blijer kan je hem niet maken. Hij verandert dan ook in een chagrijnige oude man wanneer er andere honden zijn (behalve bij leuke teefjes... :roll: ).
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Wilma was tijdens de groepswandeling in het begin wat onzeker geloof ik. Beetje borstelen en nog wat gespannen maar al gauw ging dat heel erg goed en ik had het idee dat ze het blij-ei-gezellig vond. Jammer dat we zo'n eind uit elkaar wonen want ik geloof dat mijn stel prima met Wilma samen kan :ok:
Aangelijnde ontmoetingen zijn ook moeilijk. Ik heb het met Manu ook, die raakt ook wat gespannen als we aan de lijn andere honden tegen komen. Niet bij elke hond hoor, maar ze kunnen toch minder kanten op of ze voelen zich juist net even te zelfverzekerd met de baas dichtbij hen.
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Aangelijnd is lastig. Ik woon in Nijkerk-Zuid en we hebben elkaar al ontmoet tijdens de wandeling vorige week. We kunnen misschien eens afspreken samen met Moosje om in Nijkerk eerst op het loosloopveldje (omheind) kennis te maken? Dos is sowieso uiterst relaxed met andere honden. Amy voelde zich erg op haar gemak met haar.
Afbeelding
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb echt het idee dat Wilma geniet van een groep honden om haar heen. Ik heb haar nu 2 keer in een groep hinden gezien; 1 keer toen ze voor het eerst los mocht samen met 4 honden van de stichting waar ze vandaan komt en 1 keer in het Leesten. Beide keren was ze volgens mij heel erg blij. Als ze in een groep is reageert ze ook goed op nieuwe honden die voorbij komen. In het Leesten liepen we ook een stuk aangelijnd en dat ging ook goed. Zodra we uit de groep waren ging ze weer uitvallen naar andere honden.
Sientje schreef:Aangelijnd is lastig. Ik woon in Nijkerk-Zuid en we hebben elkaar al ontmoet tijdens de wandeling vorige week. We kunnen misschien eens afspreken samen met Moosje om in Nijkerk eerst op het loosloopveldje (omheind) kennis te maken? Dos is sowieso uiterst relaxed met andere honden. Amy voelde zich erg op haar gemak met haar.
Ja dat vind ik een goed idee! Ik vind wel dat Wilma een beetje vervelend deed tegen Amy tijdens de wandeling :oops:. Ze merkte dat Amy haar een beetje eng vond en toen ging ze haar steeds opzoeken. Dus ik denk dat Amy Wilma niet zo leuk vindt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

In een ander topic gaf je aan dat je met een flexilijn loopt en dat je instructeur dat afkraakte
Met een flexilijn opzich is weinig mis, maar je kunt hem wel makkelijk verkeerd gebruiken. Als Wilma uitvalt tegen andere honden, loopt ze op dat moment voor je uit?
Veel honden die voorop lopen, hebben het idee dat ze de boel moeten regelen en dit kan uitvalgedrag uitlokken. Een hond die wat meer sturing nodig heeft van de baas, kan veel beter aan een korte lijn lopen waardoor je beter contact houdt met de hond.
Mijn hond valt niet uit, maar ze is wel veel reactiever naar andere honden als ze meer vrijheid krijgt aan de lijn. Soms wil ze dan op een nerveuze en drukke manier contact maken, ook al loopt de hond nog heel ver weg. Als ik haar naast me neem, kort aangelijnd, en contact houd, kan ik diezelfde honden zonder problemen kort passeren. Mijn hond vind het ook prettiger als ikzelf de leiding neem, want de positie voorop geeft haar veel onrust en daar wordt ze onzeker van.
Een flexilijn is bij mij daarom in heel veel gevallen ongeschikt om mee te lopen. Ik betrap mezelf erop dat ik hem toch te snel weer van de rem af haal, waardoor ze weer voor me uit loopt.

Zo te horen is Wilma gewoon sociaal en kun je dat uitvalgedrag met de juiste begeleiding aanpakken. Ik hoop dat je een hondenschool vind die bij je past!
Afbeelding
Sientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising uit Griekenland

Ongelezen bericht door Sientje »

Sabi85 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb echt het idee dat Wilma geniet van een groep honden om haar heen. Ik heb haar nu 2 keer in een groep hinden gezien; 1 keer toen ze voor het eerst los mocht samen met 4 honden van de stichting waar ze vandaan komt en 1 keer in het Leesten. Beide keren was ze volgens mij heel erg blij. Als ze in een groep is reageert ze ook goed op nieuwe honden die voorbij komen. In het Leesten liepen we ook een stuk aangelijnd en dat ging ook goed. Zodra we uit de groep waren ging ze weer uitvallen naar andere honden.
Sientje schreef:Aangelijnd is lastig. Ik woon in Nijkerk-Zuid en we hebben elkaar al ontmoet tijdens de wandeling vorige week. We kunnen misschien eens afspreken samen met Moosje om in Nijkerk eerst op het loosloopveldje (omheind) kennis te maken? Dos is sowieso uiterst relaxed met andere honden. Amy voelde zich erg op haar gemak met haar.
Ja dat vind ik een goed idee! Ik vind wel dat Wilma een beetje vervelend deed tegen Amy tijdens de wandeling :oops:. Ze merkte dat Amy haar een beetje eng vond en toen ging ze haar steeds opzoeken. Dus ik denk dat Amy Wilma niet zo leuk vindt.
Ja, dat is iets wat Amy helaas uitlokt bij veel honden :( Ze wil zo ontzettend graag, maar is ook zo ontzettend onzeker....
In 'eigen' gebied gaat het wellicht beter. Misschien als ze elkaar rustig leren kennen door eerst aan de lijn een stukje te wandelen, dat het beter gaat. Amy heeft vaak veel tijd nodig een hond in te schatten en vertrouwen te krijgen.
Dos is denk ik wel een hele geschikte hond. We kunnen bij Moosje peilen wanneer zij tijd heeft en dan spreken we gewoon wat af. We zullen dan rustig bekijken hoe het loopt en daarop inspelen. Niets moet.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Sabi85 schreef:Bedankt allemaal voor de reacties!
Zeg maar wanneer. :E:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”