cornelia schreef:
Ik heb niet duidelijk ge-quote. Ik doel meer op de gedachte; als ze niet luisteren moet je niet roepen. Ik denk dus inderdaad meer aan gaan halen en/of voorkomen dat ze gaan. Als je tegen mensen gaat zeggen dat je niet hoeft te roepen als ze toch niet gaan luisteren dan denkt 90% van de hondenbezitter dit als excuus te kunnen hanteren om hun hond te laten hetzen etc. etc.. Ik heb altijd geleerd; "als je denkt dat hij niet gaat luisteren laat je hem niet niet los" of "als hij niet wil luisteren roep je 1 x en daarna ga je hem halen".
Alternatief is als je hem toch los wil laten en de mogelijkheid bestaat dat hij niet gaat luisteren dat je dit doet in een veilig gebied (voor anderen en voor je eigen hond) Maar dit is dan een acceptatie van het niet luisteren, zo los je dat dan op. Prima, niks mis mee, onder de veiligheidsvoorwaarden.
Ik laat Manu alleen los als ik denk dat hij gaat luisteren.
En dan ziet hij ergens 2 bruine stipjes (hazen), 100 meter verder weg op een veld met 2 sloten ertussen. Nouja, dan is hij dus weg. En ik kan hem niet uit die focus halen. Dat lukt me niet.
Ik probeer het maar tot nu toe is het me maar één keer gelukt.
Voorkomen dat hij naar een andere hond toe gaat kan ik ook niet altijd, maar zodra hij bij die hond ís kan ik hem wel terug roepen

Maar, het gaat steeds beter en dat komt omdat ik zo fijn kan oefenen. Allerlei mensen die bereid zijn op een afstandje te blijven staan zodat ik die grens op kan zoeken wanneer hij nou wel of niet zal luisteren.
En wat dat betreft ben ik het wel met Hilde eens, ik roep alleen als ik denk dat hij er op terug komt.
Al is dat alsnog soms tevergeefs
Ik ben gewoon een muts met een opgelegde Husky die er maar het beste van probeert te maken.
Gelukkig heb ik al zoveel fouten gemaakt dat ik al veel geleerd heb.
Uma is veel gemakkelijker. Die loopt nergens op af en gaat niet uit zicht. Wel tot ze een stipje wordt maar als ik roep komt ze gauw terug gesprint met een blij hoofd
Het zijn geen herders en dat weet ik. Als ik ga brullen kan ik het helemaal schudden.
Dus ik heb andere manieren nodig en die zoek ik nog. Al ontdek ik dagelijks wel weer iets nieuws wat werkt. Ze hebben mij niet nodig, ik moet ze bij me houden door heel lief, rustig en toch interessant te zijn. Al heb ik Manu ook wel eens bij zijn wang gepakt omdat ie toch verdomme wéér achter die hazen aan ging en daarná deed of ik niet bestond.
Het is dat ik hem niet kan missen maar ik ben wel heel benieuwd hoe iemand anders dat zou ervaren. Volgens mij is het in het algemeen gewoon heel lastig om Manu zich te laten interesseren en doe ik het al redelijk.
Ik ben wel benieuwd hoe iemand dat voor elkaar krijgt die zegt: ze moeten
gewoon komen als ik roep.
Of ik ben een kneus. Dat kan ook natuurlijk.