Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shibs achterpoten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Shibs achterpoten

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib doet raar met zijn achterpoten, maar wat het nou precies is....

Vanmorgen naar het bos geweest en na 45 minuten viel me ineens op dat hij net wat anders liep.
Tijdens 'gewoon' lopen gingen zijn achterpoten wat verder onder zijn lichaam en hij liep een beetje zweverig. Een beetje zoals de duitse glijbaanrug herders lopen.
Tijdens het rennen gingen zijn achterpoten tegelijkertijd de lucht in en meer naar de buitenkant gericht.

Ik kan ze ook gewoon vastpakken en voelen en drukken, maar dan geven ze wel een reflex, ze trekken wat. Hij geeft geen pijn aan, vindt het ook niet vervelend als ik eraan zit.

Tsja, ze lijken een beetje hun eigen leven te leiden.

Iemand die dit herkent?
Krijgt hij gewoon bejaarde-honden-pootjes?

Ik vind het maar raar :Q:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Shibby
Zeer actief

Re: Shibs achterpoten

Nanna schreef:Bakkie doet het ook. Volgens mij is het meer rug- dan pootgerelateerd.
Ja, dat idee heb ik ook. Iets zenuw-achtigs ( :mrgreen: )

Is het bij Bakkie ook spontaan gekomen? Shib rende het eerste stuk van de wandeling vanmorgen gewoon zoals hij altijd doet en later begon hij ineens raar te doen. Het is ook niet extreem en iemand die hem niet zou kennen, ziet volgens mij ook niks raars aan hem, maar ik kijk al jarenlang tegen die achterpoten van hem aan en zie het verschil wel.

Hij sprong ook nog gewoon in en uit de auto, geen probleem allemaal.

Vanmiddag maar eens tijdens de wandeling kijken wat hij dan doet.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Bakkie doet het ook. Volgens mij is het meer rug- dan pootgerelateerd.
Dat zou best kunnen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Spondylose?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Je kunt een keer een deskundige die rug af laten voelen en eventuele wat scheve werveltjes laten masseren.
Niks heftigs, maar een keer op die manier laten nakijken en behandelen kan geen kwaad lijkt me?

Bij oude honden zou ik er verder ook geen ingewikkelde toestanden op los laten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shibby
Zeer actief

Ja, zoiets zou het wel kunnen zijn Nanna. Klinkt aannemelijk in ieder geval.
ranetje schreef:Je kunt een keer een deskundige die rug af laten voelen en eventuele wat scheve werveltjes laten masseren.
Niks heftigs, maar een keer op die manier laten nakijken en behandelen kan geen kwaad lijkt me?

Bij oude honden zou ik er verder ook geen ingewikkelde toestanden op los laten.
Eind van de maand moet Shib toch naar de dierenarts voor zijn Weilenting dan vraag ik het wel aan haar. :ok:

En inderdaad, we gaan geen ingewikkelde dingen meer doen met Shib. Hij is gewoon een oude baas (aan het worden) en zolang hij nog lol in het leven heeft, is het allemaal prima. Verdwijnt dat, dan is het gewoon klaar. :wink:
Afbeelding
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

[/quote]
In het ruggenmerg lopen de zenuwbanen welke de spieren aansturen. Deze zenuwen liggen in bundels gegroepeerd in de zogenoemde "witte stof". Deze witte stof wordt aangetast, de isolatie (myeline) van de zenuwen verdwijnt en de zenuwen sterven af, waardoor de aansturing van de spieren steeds minder wordt

Dit heeft Senna ook. Al bijna twee jaar lang en geleidelijk aan gaat ze steeds verder achteruit. Ze sleepte eerst alleen met 1 achterpoot maar nu gaat de andere ook meedoen.
Langzaam maar zeker takelt ze af, ze heeft nu moeite met in balans blijven tijdens het plassen en poepen :ugh: Toch heeft ze nog wel plezier in het leven denk ik tenminste, maar toch vraag ik me vaak af of de kwaliteit van leven nou nog wel zo geweldig is. Lopen op gladde vloeren kan ze niet meer en ze kan niet meer in de auto springen. Ze heeft gelukkig geen pijn, en ik ga om de week naar de fysiotherapeut met haar. We kunnen alleen nog maar korte wandelingetjes maken en dat vindt ze eigenlijk heel saai...
Nu begint Senna ook nog wat dementie-achtige verschijnselen te krijgen, zoals 's nachts niet meer alleen durven zijn.
Wat is dit toch ongelooflijk moeilijk, heb nog nooit voor zo'n beslissing moeten nemen. Ze is nu 11 1/2 jaar en ik denk niet dat ze de 12 nog gaat halen.... :cry:
Shibby
Zeer actief

Och arme jullie :(
Wat vervelend en verdrietig om Senna zo achteruit te zien gaan.
De beslissing wanneer het genoeg is, kan alleen jij maken. En ik ben er van overtuigd dat je wanneer het moment daar is ook weet dat je die beslissing moet nemen.

Ik hoop dat jullie nog een tijdje zonder al te grote zorgen van elkaar kunnen genieten! :roos:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als het zo plots is zou ik niet meteen denken aan 'bejaarde hondenpootjes'
Heeft hij dit niet al wat langer, maar dan milder? Viel me op dat hij anders lijkt te lopen op je foto's laatst. (ja heel suf, ik weet niet hoe hij normaal loopt en het zijn maar foto's)
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Shibby schreef:Och arme jullie :(
Wat vervelend en verdrietig om Senna zo achteruit te zien gaan.
De beslissing wanneer het genoeg is, kan alleen jij maken. En ik ben er van overtuigd dat je wanneer het moment daar is ook weet dat je die beslissing moet nemen.

Ik hoop dat jullie nog een tijdje zonder al te grote zorgen van elkaar kunnen genieten! :roos:
Dank je wel! Ik hoop dat Shibby ook nog heel veel gelukkige jaren tegemoet mag zien! Ik vind het toch zo'n leuke hond!
Shibby
Zeer actief

Apple schreef:Als het zo plots is zou ik niet meteen denken aan 'bejaarde hondenpootjes'
Heeft hij dit niet al wat langer, maar dan milder? Viel me op dat hij anders lijkt te lopen op je foto's laatst. (ja heel suf, ik weet niet hoe hij normaal loopt en het zijn maar foto's)
Zou kunnen. Ik weet het eigenlijk niet, maar het is me echt niet opgevallen zoals het vanmorgen op is gevallen.
Wandeling vanmiddag was er dan weer niks aan hem te zien :19:

Het is gewoon een rare hond :idea:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

senna03 schreef: Dank je wel! Ik hoop dat Shibby ook nog heel veel gelukkige jaren tegemoet mag zien! Ik vind het toch zo'n leuke hond!
Ah, dank je! Ik heb met Shib afgesproken dat hij minstens 16 wordt en dat ik hem anders naar het asiel breng. Hij heeft zich daar dus maar aan te houden ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”