Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
leeftijd dek reu
Moderator: moderatorteam
leeftijd dek reu
graag wil ik weten of er een maximum leeftijd is voor een reu om te dekken. Misschien rare vraag, maar wij hebben geen ervaring hiermee. Voor de eerste keer willen wij eens een keer pups hebben van onze 3 jarige Rottweiler. De keuze op Aruba om een reu te vinden is niet groot. De reu die wij op het oog hebben is 9 jaar.
graag reactie want onze hond is reeds de 6e dag in de loopsheid.
bedankt vast!
graag reactie want onze hond is reeds de 6e dag in de loopsheid.
bedankt vast!
- Mol
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind het juist wel goed om een 9 jarige reu te kiezen, je weet zo ongeveer zeker dat hij geen verborgen gebreken heeft en ook gaat hij een hele poos terug kwa type en lijn. Daar hou ik wel van. ik zou het gewoon doen als je tenminste een onderbouwde keuze hebt gemaakt. Waarom zeg je bv dat er weinig keuze was? Rotweilers zijn een extreem vertegenwoordigd ras en er is nogal wat keuze zou ik zeggen.
Dus net als Mol vraagt, waar is de keuze van de reu op gebaseerd?
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Net als de anderen, ben ik het er mee eens dat een negen jarige reu niet te oud is hoor.zolang hij nog in top conditie verkeerd,kan je dit gerust doen.
Hij zal waarschijnlijk een goede bloedlijn hebben en een goede torsie.
moet een toppertje zijn denk ik.
groetjes Wimmeke
Hij zal waarschijnlijk een goede bloedlijn hebben en een goede torsie.
moet een toppertje zijn denk ik.
groetjes Wimmeke

SIMPLY THE BEST
Groetjes Wimmeke en Kimba.
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarom het niet kan. Wij hebben zelf ook een oudere reu die ter dekking staat hij is 5 jaar en heeft nog niet gedekt, maar wij hebben ook op latere leeftijd foto s laten maken van zijn heupen en toen had hij op 4 jarige leeftijd nog HD A niet slecht toch. Verder weten we dat hij nog steeds kerngezond is en een super karakter heeft. Ik zou alleen geen overhaaste keuze maken wat betreft deze reu en als je twijfeld gewoon verder zoeken naar een misschien beter passende reu en een volgende loopsheid afwachten.
Haastige spoed is zelden goed
Heel veel succes met de keuze van je reu.
Groetjes,
Linda
:

Haastige spoed is zelden goed

Heel veel succes met de keuze van je reu.
Groetjes,
Linda

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Op Aruba ws nietMARC_S schreef:Ik vind het juist wel goed om een 9 jarige reu te kiezen, je weet zo ongeveer zeker dat hij geen verborgen gebreken heeft en ook gaat hij een hele poos terug kwa type en lijn. Daar hou ik wel van. ik zou het gewoon doen als je tenminste een onderbouwde keuze hebt gemaakt. Waarom zeg je bv dat er weinig keuze was? Rotweilers zijn een extreem vertegenwoordigd ras en er is nogal wat keuze zou ik zeggen.

- Mol
- Zeer actief
dan moet je verder kijken dan de hond op de hoek over heel de wereld zitten er genoegHutsje schreef:Op Aruba ws nietMARC_S schreef:Ik vind het juist wel goed om een 9 jarige reu te kiezen, je weet zo ongeveer zeker dat hij geen verborgen gebreken heeft en ook gaat hij een hele poos terug kwa type en lijn. Daar hou ik wel van. ik zou het gewoon doen als je tenminste een onderbouwde keuze hebt gemaakt. Waarom zeg je bv dat er weinig keuze was? Rotweilers zijn een extreem vertegenwoordigd ras en er is nogal wat keuze zou ik zeggen.
mol

-
- Zeer actief
De leeftijd van de reu lijkt me niet het probleem op zich. Maar zijn de honden zelf wel echt fokgeschikt? Hebben ze een stamboom, zo ja welke zwakke punten komen daaruit naar voren, zijn beide honden medisch helemaal nagekeken (heupen, ellebogen, raskenners kunnen je vast nog meer aandachtspunten voor het ras vertellen). Ik ken Aruba zelf niet, maar de meeste landen/eilanden in die streken zijn overbevolkt met zwerfhonden. Is dat met Aruba ook zo, en zo ja is het dan wel fair en zinvol om daar nog een nest pups bij te fokken?
Ik krijg de indruk dat het allemaal een wat overhaaste beslissing is, aangezien de hond al een week loops is en de keuze voor de dekreu blijkbaar nog niet eens vaststaat. Haast is een slecht teken. Beter geen pups gefokt, of pas later, dan nu de verkeerde combinatie maken. Er komen wel ca. 10 honden uit voort met medische en gedragskenmerken waar je als fokker grotendeels voor verantwoordelijk bent. Laat die honden niet de dupe worden van een niet goed doordachte beslissing.
Ik krijg de indruk dat het allemaal een wat overhaaste beslissing is, aangezien de hond al een week loops is en de keuze voor de dekreu blijkbaar nog niet eens vaststaat. Haast is een slecht teken. Beter geen pups gefokt, of pas later, dan nu de verkeerde combinatie maken. Er komen wel ca. 10 honden uit voort met medische en gedragskenmerken waar je als fokker grotendeels voor verantwoordelijk bent. Laat die honden niet de dupe worden van een niet goed doordachte beslissing.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Mol
- Zeer actief
laten we nou maar eens niet op de zaak voor uit lopen en eerst een af wachten wat er gezegt gaat wordenjelle schreef:De leeftijd van de reu lijkt me niet het probleem op zich. Maar zijn de honden zelf wel echt fokgeschikt? Hebben ze een stamboom, zo ja welke zwakke punten komen daaruit naar voren, zijn beide honden medisch helemaal nagekeken (heupen, ellebogen, raskenners kunnen je vast nog meer aandachtspunten voor het ras vertellen). Ik ken Aruba zelf niet, maar de meeste landen/eilanden in die streken zijn overbevolkt met zwerfhonden. Is dat met Aruba ook zo, en zo ja is het dan wel fair en zinvol om daar nog een nest pups bij te fokken?

mol

-
- Zeer actief
De hond is al 6/7 dagen loops, voor je het weet is het te laat om uberhaupt nog over iets te kunnen praten...
Ik dacht dat ik het voor mijn doen nog heel netjes verwoord had...?

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je verwoordt het heel netjes hoor Marielle en ik dacht precies hetzelfde als jij.
Als je op de 6e dag van de loopsheid nog twijfelt over de keuze van de dekreu dan ben je waarschijnlijk nog niet echt lang na aan het denken over het fokken van een nestje. Het lijkt me dan geen overbodige luxe om het geheel nog een half jaartje uit te stellen. Dan kunnen ze zich eerst wat beter voorbereiden op het krijgen van een nestje. Wat uitgebreider zoeken naar een geschikte reu en eerst informatie inwinnen.
De wereld vergaat toch niet als zo'n nestje nog een half jaartje op zich laat wachten
.
Als je op de 6e dag van de loopsheid nog twijfelt over de keuze van de dekreu dan ben je waarschijnlijk nog niet echt lang na aan het denken over het fokken van een nestje. Het lijkt me dan geen overbodige luxe om het geheel nog een half jaartje uit te stellen. Dan kunnen ze zich eerst wat beter voorbereiden op het krijgen van een nestje. Wat uitgebreider zoeken naar een geschikte reu en eerst informatie inwinnen.
De wereld vergaat toch niet als zo'n nestje nog een half jaartje op zich laat wachten

Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

- Mol
- Zeer actief
hahahah zekers,maar wat kunnen wij nou zeggen tegen iemand die niet terug zegt tot nu toe?jelle schreef:De hond is al 6/7 dagen loops, voor je het weet is het te laat om uberhaupt nog over iets te kunnen praten...
tis af wachten en tja shit happens
mol

Re: leeftijd dek reu
Dank voor alle reactie! Ben hier voor het eerst en had niet gedacht dat er zo'n actief forum was. Erg goed dus.
Onze keuze voor een nestje is niet plotseling gekomen hoor. Bij de vorige loopsheid hebben we het al een keer geprobeerd, maar die reu bakte er echt niets van. Later hoorden wij dat hij er wel meer niet van terecht heeft gebracht.... Omdat wij onze hond nog geen jaar hebben kennen wij haar loopsheid cyclus nog niet. Ze werd n.l. eerder loops dan wij dachten. Vandaar dat wij er wat haast achter moesten. Ja, ja, haastige spoed enz..... Op Aruba is het niet zo eenvoudig om een reu tevinden. Er is hier geen hondenclub ofzo. Ook hier zijn Rottweilers gewild, maar zie er maar een te vinden... De reu die wij op het oog hebben leek een goede keuze, maar de leeftijd had ik mijn twijfels over. de vraag is voor mij echter wel beantwoord. We gaan het gewoon doen!
Op Aruba zijn inderdaad veel zwerfhonden. De animal shelter hier probeert daar vanalles aan te doen. Dat wil voor mij nog niet zeggen dat ik geen pups mag hebben. Niet iedereen wil nu eenmaal een straathond hebben hoewel daar natuurlijk niets mis mee is. Zelf heb ik in NL altijd honden gehad die ik uit het asiel heb gehaald. Liefst wat grotere types. Die kon ik hier echter niet vinden, behalve de Rottweiler die wij nu hebben. Hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb gegeven......
Ik ga nu een wandelingetje maken met Bella over het strand. (het is hier tenslotte zo'n 30 graden....... ff plagen.....)
Onze keuze voor een nestje is niet plotseling gekomen hoor. Bij de vorige loopsheid hebben we het al een keer geprobeerd, maar die reu bakte er echt niets van. Later hoorden wij dat hij er wel meer niet van terecht heeft gebracht.... Omdat wij onze hond nog geen jaar hebben kennen wij haar loopsheid cyclus nog niet. Ze werd n.l. eerder loops dan wij dachten. Vandaar dat wij er wat haast achter moesten. Ja, ja, haastige spoed enz..... Op Aruba is het niet zo eenvoudig om een reu tevinden. Er is hier geen hondenclub ofzo. Ook hier zijn Rottweilers gewild, maar zie er maar een te vinden... De reu die wij op het oog hebben leek een goede keuze, maar de leeftijd had ik mijn twijfels over. de vraag is voor mij echter wel beantwoord. We gaan het gewoon doen!
Op Aruba zijn inderdaad veel zwerfhonden. De animal shelter hier probeert daar vanalles aan te doen. Dat wil voor mij nog niet zeggen dat ik geen pups mag hebben. Niet iedereen wil nu eenmaal een straathond hebben hoewel daar natuurlijk niets mis mee is. Zelf heb ik in NL altijd honden gehad die ik uit het asiel heb gehaald. Liefst wat grotere types. Die kon ik hier echter niet vinden, behalve de Rottweiler die wij nu hebben. Hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb gegeven......
Ik ga nu een wandelingetje maken met Bella over het strand. (het is hier tenslotte zo'n 30 graden....... ff plagen.....)

- Hutsje
- Zeer actief
- Hanneke2
- Zeer actief
Re: leeftijd dek reu
Ja hoor, als jij nou lekker een nest rottweilers fokt komt er uiteindelijk vast wel eentje op straat terecht, en voor je het weet heb je op Aruba ook grote straathonden! Probleem opgelost!rokebrand schreef:

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Nou Hanneke, dat is nu niet echt een leuke en sympathieke opmerking. Ook een opmerking waar niemand iets mee kan. Ik ga ervanuit dat in dit forum alleen mensen komen die iets om honden geven.
Hoe durf jij dus te suggereren dat ik mijn puppies aan de eerste de beste mee geef zodat het straat honden gaan worden?????
Zal het wel verkeerd begrepen hebben,,,,,,,,,
:
Hoe durf jij dus te suggereren dat ik mijn puppies aan de eerste de beste mee geef zodat het straat honden gaan worden?????
Zal het wel verkeerd begrepen hebben,,,,,,,,,

- Hanneke2
- Zeer actief
Nee hoor, dat heb je goed begrepen. Je geeft geen antwoord aan Jessica die vraagt of de ouders wel getest zijn en wel een stamboom hebben, dus je bent sowieso maar een beetje aan het rotzooien in plaats van op een fatsoenlijke manier fokken. Verder telt Aruba iets van 100.000 inwoners, en ik betwijfel of je met zo'n klein afzetgebied en toch een wat andere mentaliteit t.o.v. honden dan hier, hele goeie tehuizen kan vinden voor laten we zeggen tien pups. Je zal ze in eerste instantie best kwijtraken hoor, maar het percentage beginnende rottweilereigenaars dat spijt krijgt als de hond eenmaal een beetje gaat puberen is hier in Nederland al om te janken, laat staan ergens waar ze volgens jou geen grote honden gewend zijn. Dus je kan er gewoon donder opzeggen dat een stel van jouw pups de straat op geschopt gaat worden of erger. Of neem je ze allemaal terug als het niet gaat?rokebrand schreef:Nou Hanneke, dat is nu niet echt een leuke en sympathieke opmerking. Ook een opmerking waar niemand iets mee kan. Ik ga ervanuit dat in dit forum alleen mensen komen die iets om honden geven.
Zal het wel verkeerd begrepen hebben,,,,,,,,,:
Nee, je bent lekker bezig.

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Tjonge, wat met je toch met dat soort opmerkingen als van die Hanneke.
Erg onsympatiek en negatief. Niet echt een positieve bijdrage tot dit forum.
Ik wilde alleen maar weten of er een maximum leeftijd aan een dekreu is.
Volgens Hanneke is men op Aruba geen grote honden gewend..... Heeft men een andere mentaliteit en maak ik er een zooitje van.
Hanneke weet er blijkbaar alles van en verzint het waar je bij staat. Lezen kan je ook niet . Zo de waard is vertrouwd men zijn gasten nietwaar......
Enige excuses zouden inmiddels wel op hun plaats zijn.
Denk dat het verstandig als ik de discussie met die Hanneke nu sluit voor ze nog meer met modder gaat gooien.
Moet wel een beetje leuk blijven en op deze manier vergalt Hanneke dit forum.
Volgens Hanneke is men op Aruba geen grote honden gewend..... Heeft men een andere mentaliteit en maak ik er een zooitje van.
Hanneke weet er blijkbaar alles van en verzint het waar je bij staat. Lezen kan je ook niet . Zo de waard is vertrouwd men zijn gasten nietwaar......
Denk dat het verstandig als ik de discussie met die Hanneke nu sluit voor ze nog meer met modder gaat gooien.
-
- Zeer actief
Maar dé vraag van Jessica en mij is nu nog altijd niet beantwoord...
hebben beide honden een stamboom, zijn die stambomen onderzocht op erfelijke kwalen en zijn de honden zelf medisch volledig nagekeken?
De manier waarop Hanneke het verwoordt kan misschien wat bot overkomen maar komt uit een goed hart. Zij en vele anderen hier hebben een hond die in een ander land van de straat gehaald is en daar meestal geen al te best leven achter de rug heeft. In Nederland, maar ook juist in die landen waar al een grote populatie aan zwerfhonden is is het daarom belangrijk om niet nog meer honden bij te gaan fokken als het niet echt heel zeker is dat er GOED en GEZOND wordt gefokt, en geen honden bij te fokken die eigenlijk niets toevoegen aan wat er aan honden al beschikbaar is. Je hebt als fokker wel degelijk ook een verantwoordelijkheid naar al die zwerfhonden toe. Ga er van uit dat voor elke hond die je fokt een andere straat- of asielhond geen thuis vindt, en in veel landen betekent dat nog steeds zal sterven op jonge leeftijd. Dan moet je dus wel een erg goede reden hebben om toch te fokken.
Goed fokken is dus wat mij betreft alleen fokken als je een zo groot mogelijke garantie kunt bieden op gezonde pups waar ook echt vraag naar is. En zo gezond mogelijke pups kun je weer alleen fokken als beide ouderdieren een stamboom hebben, die stambomen zijn uitgezocht op de erfelijke kwalen die er in zitten en je zo zeker weet dat je niet twee lijnen samenbrengt waarvan de pups grote kans hebben op afwijkingen. Natuurlijk hoort een uitgebreid lichamelijk onderzoek van de beoogde ouderdieren (met o.a. rontgenfoto's van de gewrichten) er ook bij om klachten daaraan uit te sluiten.
Ook wel: doe het goed, of doe het liever helemaal niet...
hebben beide honden een stamboom, zijn die stambomen onderzocht op erfelijke kwalen en zijn de honden zelf medisch volledig nagekeken?
De manier waarop Hanneke het verwoordt kan misschien wat bot overkomen maar komt uit een goed hart. Zij en vele anderen hier hebben een hond die in een ander land van de straat gehaald is en daar meestal geen al te best leven achter de rug heeft. In Nederland, maar ook juist in die landen waar al een grote populatie aan zwerfhonden is is het daarom belangrijk om niet nog meer honden bij te gaan fokken als het niet echt heel zeker is dat er GOED en GEZOND wordt gefokt, en geen honden bij te fokken die eigenlijk niets toevoegen aan wat er aan honden al beschikbaar is. Je hebt als fokker wel degelijk ook een verantwoordelijkheid naar al die zwerfhonden toe. Ga er van uit dat voor elke hond die je fokt een andere straat- of asielhond geen thuis vindt, en in veel landen betekent dat nog steeds zal sterven op jonge leeftijd. Dan moet je dus wel een erg goede reden hebben om toch te fokken.
Goed fokken is dus wat mij betreft alleen fokken als je een zo groot mogelijke garantie kunt bieden op gezonde pups waar ook echt vraag naar is. En zo gezond mogelijke pups kun je weer alleen fokken als beide ouderdieren een stamboom hebben, die stambomen zijn uitgezocht op de erfelijke kwalen die er in zitten en je zo zeker weet dat je niet twee lijnen samenbrengt waarvan de pups grote kans hebben op afwijkingen. Natuurlijk hoort een uitgebreid lichamelijk onderzoek van de beoogde ouderdieren (met o.a. rontgenfoto's van de gewrichten) er ook bij om klachten daaraan uit te sluiten.
Ook wel: doe het goed, of doe het liever helemaal niet...

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mag ik vragen waarop beide honden zijn nagekeken? Zijn er rontgenfoto's gemaakt van in ieder geval heupen en ellebogen, en wellicht nog andere bij het ras van belang zijnde onderzoeken verricht?rokebrand schreef:Beide honden hebben stamboom en zijn uitgebreidt medisch nagekeken.
Wat je ook zou kunnen bedoelen (ik hoop maar van niet...

- Hutsje
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
maar hoe je het raait of keer is er nog geen anwoord op de vraag.rokebrand schreef:Tjonge, wat met je toch met dat soort opmerkingen als van die Hanneke.
je lult er gewoon omheen simpel geef geoon andwoord of hou je waffel helemaal ,maar gaat hier nou niet ff de goed helig man uit hangen want daar kots ik op

mol

Ik zal inderdaad mijn "waffel" maar houden want deze discussie lijkt nergens meer op. Opeens heb ik een asiel hond!!????
Denk dat dit antwoorden zijn van een stel gefrustreerde honden "liefhebbers" die het leuk vinden om beledigende taal te gebruiken.
Op een paar goed suggesties na zitten er mensen op dit Forum die een paar normale gedragsregels niet snappen.
Beetje zelfingenomen en nogal verbaal agressief. Daar bedank ik dus voor.
Ik ga mij niet meer vermoeien met dit soort rare opmerkingen.
Hanneke en "Mol" vd Lupinehof, bedankt!! Van mij mogen ze jullie van dit Forum verwijderen.
Jammer dat het zo moet. Er is al genoeg ergenis in de wereld dus zal ik maar de verstandigste zijn.
Denk dat dit antwoorden zijn van een stel gefrustreerde honden "liefhebbers" die het leuk vinden om beledigende taal te gebruiken.
Op een paar goed suggesties na zitten er mensen op dit Forum die een paar normale gedragsregels niet snappen.
Hanneke en "Mol" vd Lupinehof, bedankt!! Van mij mogen ze jullie van dit Forum verwijderen.
Jammer dat het zo moet. Er is al genoeg ergenis in de wereld dus zal ik maar de verstandigste zijn.
- Mol
- Zeer actief
En wie ben jij danrokebrand schreef:Ik zal inderdaad mijn "waffel" maar houden want deze discussie lijkt nergens meer op. Opeens heb ik een asiel hond!!????

je zeg je de ouder honde hebben een stamboom,ja en ?wil dat dan automatice dan ook bij elkaar passen, weet je wat er in de lijnen speelt kwa ziekte of kwa HD?
er word geevraagt naar HD uitslagen ,als je die niet kan overleggen moet je dat gewoon zeggen,ben je eerlijk ,maar ik krijg de indruk dat je de eerste de beste reu op de hoek van de straat die een Rott is wil gaan gebruiken op je teef,moet je lekker zelf weten ,mijn een zorg, maar speel niet de onschuldige jongen,zeg gewoon dat je de ballen verstand heb waar we het over hebben,dan ben je dom maar eerlijk dan zouden de reacties op jou ook wel wat stug zijn maar nu helemaal, je komt hier vragen of dat het mogelijk is om dat je eindelijk een goei hond heb gevonden ,maar op leeftijd ,bla bla bla, maar je heb nog nooit je eigen verdiept in het fokken van je ras, man gaat lekker straat honden fokken en wees jij dan lekker verstandig en blijf lekker zelf weg.
mol

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ben en BLIJF benieuwd naar het antwoord op mijn vraag!Suzanne de Lange schreef:Mag ik vragen waarop beide honden zijn nagekeken? Zijn er rontgenfoto's gemaakt van in ieder geval heupen en ellebogen, en wellicht nog andere bij het ras van belang zijnde onderzoeken verricht?rokebrand schreef:Beide honden hebben stamboom en zijn uitgebreidt medisch nagekeken.
Wat je ook zou kunnen bedoelen (ik hoop maar van niet...) is dat de dierenarts de honden globaal bekeken heeft en "gezond" heeft bevonden voor dit ogenblik, zonder dat er foto's o.i.d. genomen zijn.
- Hutsje
- Zeer actief
Dat schrijf je zelf hier:rokebrand schreef:Ik zal inderdaad mijn "waffel" maar houden want deze discussie lijkt nergens meer op. Opeens heb ik een asiel hond!!????
Zelf heb ik in NL altijd honden gehad die ik uit het asiel heb gehaald. Liefst wat grotere types. Die kon ik hier echter niet vinden, behalve de Rottweiler die wij nu hebben.
En ik hoop dat je de verstandigste zal zijn en niet met haar gaat fokken zonder ECHTE onderzoeken.