Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

*Inge*
geregistreerd lid

sterilisatie

Ongelezen bericht door *Inge* »

Beste mensen,

Onze dierenarts heeft ons aangeraden om Juno 1 keer loops te laten worden. Kans op baarmoederkanker en nog veel meer leed, zou je hiermee kunnen voorkomen ?????????? Nu ben ik er geen voorstaander van om een gezonde hond te laten opereren maar toen Juno na haar loopsheid hartstikke schijnzwanger werd hebben toch besloten om haar te laten steriliseren.
Morgen is het zo ver. Kinderachtig misschien maar ik vind het zo erg voor ons meissie. Ze moet een nachtje bij de dierenarts blijven. BAH !!!!!! Ik zal blij zijn als het donderdagmorgen is.
Wie heeft haar/zijn hondje ook laten steriliseren ????? Alle tips, ervaring is welkom.
Alvast bedankt, Inge
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat is de reden dat ze een nachtje moet blijven? Dat heb ik nog nooit gehoord na een sterilisatie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Inge,

Onze beide teven zijn gestereliseerd. Het is een grote ingreep, maar de hond herstelt er erg snel van. Houd haar wel 10 dagen na de operatie nog rustig om inwendige bloedingen te voorkomen. Eenmaal gestereliseerde honden kùnnen de neiging krijgen om dik te worden, dus dat moet je even in de gaten houden. Hier hebben ze die neiging niet gehad, gelukkig.
*Inge*
geregistreerd lid

Nachtje overblijven

Onze DA vindt het niet verantwoord om honden die gesteriliseerd zijn direct na huis te sturen. Hij wil ze de eerste 24 uur na de operatie laten observeren dus ook 's nachts.
Toen we ons hondje kregen was ze zeven weken. Ze is nog nooit een minuut zonder onze Shih Tzu geweest. We vinden het hartstikke zielig voor haar maar ja, als het beter is ........
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Heb je vertrouwen in je dierenarts en ken je hem goed?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
*Inge*
geregistreerd lid

het is al een propje

Dank ja Karen voor je reactie. Juno is nu al een klein "propje". Waarschijnlijk heeft ze gewoon aanleg om dik te worden. Ze eet niet meer dan ons andere hondje (maar die heeft wel speciale voeding i.v.m. slecht werkende nieren) en wandelt veel.
We zullen het zeker in de gaten houden.
*Inge*
geregistreerd lid

DA

Ja, Eline ik heb wel vertrouwen in mijn DA. We hebben sinds 1,5 jaar een hondje en dus een DA. Hij (de DA) staat goed aangeschreven. Wat vind jij ?????
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Re: DA

*Inge* schreef:Ja, Eline ik heb wel vertrouwen in mijn DA. We hebben sinds 1,5 jaar een hondje en dus een DA. Hij (de DA) staat goed aangeschreven. Wat vind jij ?????
Als je vertrouwen hebt in je dierenarts en hij staat goed bekend is het goed zo. Persoonlijk heb ik mijn hond liever lekker thuis, naast me op de bank. Ik kan mijn eigen hond wel bewaken en bellen als er iets niet okee lijkt te zijn. Bij de meeste dierenartsen is het ook niet gebruikelijk dat de hond een nacht overblijft. Misschien is het nog bespreekbaar?
Ik vind het namelijk nogal stressvol voor een hond..je enorm rot voelen en dan ook nog in een vreemde omgeving. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: sterilisatie

Ongelezen bericht door malinois »

*Inge* schreef:Beste mensen,

Onze dierenarts heeft ons aangeraden om Juno 1 keer loops te laten worden. Kans op baarmoederkanker en nog veel meer leed, zou je hiermee kunnen voorkomen ?????????? Nu ben ik er geen voorstaander van om een gezonde hond te laten opereren maar toen Juno na haar loopsheid hartstikke schijnzwanger werd hebben toch besloten om haar te laten steriliseren.
Morgen is het zo ver. Kinderachtig misschien maar ik vind het zo erg voor ons meissie. Ze moet een nachtje bij de dierenarts blijven. BAH !!!!!! Ik zal blij zijn als het donderdagmorgen is.
Wie heeft haar/zijn hondje ook laten steriliseren ????? Alle tips, ervaring is welkom.
Alvast bedankt, Inge
die van mij is ook elke keer hartstikke schijnzwanger.. maar ik pieker er niet over om haar te laten steriliseren .. ik vind het niet natuurlijk en als er geen medische reden is doe ik het niet...
Maar goed, jij wilt het wel en dat moet je ook zelf weten... dat nachtje slapen heb ik nog nooit van gehoord... in ieder geval succes!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Mijn bd's zijn ook gecastreerd. Nicky door de vorige eigenaar/fokker na een baarmoederontsteking en Ramyra na een schijnzwangerschap en ernstige tepelontsteking wat zeer pijnlijk voor haar was.

Ramyra is wel incontinent geworden door de castratie. Iets wat veel voorkomt vooral bij grote honden en dogachtige. Ze slikt nu dagelijks druppels wat voor 90% wel helpt.

Onze Venla wil ik om die reden niet laten castreren....maar ik heb ook ooit een niet gecastreerde Beagle gehad die aan mamatumoren is overleden. Dus...wat is wijsheid... :roll:
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Ik mocht Luna juist een uurtje eerder halen,omdat ze thuis rustiger zou zijn als daar in de kliniek
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tirsa is ook gecastreerd en is allemaal perfect gegaan. Nachtje blijven heb ik ook nog nooit van gehoord. Tirsa is het hele traject van de operatie geen moment alleen geweest. Ik was er natuurlijk bij, maar ook de fokker die zelfs bij de operatie is gebleven en ze is bij hem op schoot samen met mij weer wakker geworden, dus ze heeft me geen minuut hoeven te missen.

Veel sterkte!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Eline* schreef:Wat is de reden dat ze een nachtje moet blijven? Dat heb ik nog nooit gehoord na een sterilisatie.
Ik weet niet waar Inge vandaan komt, maar volgens mij is het in België wel gebruikelijker dat honden na een operatie een nacht ter observatie blijven. In Nederland heb ik er ook nog nooit van gehoord.
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

Scooby is ook geholpen. Ze heeft wel de hele week een kap op haar kop gehad, want ze wou er aan zitten. Dat ging perfect. Na de ingreep mocht ze dezelfde dag na 4 uurtjes weer naar huis toe
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
Neeltje

scooby1 schreef:Scooby is ook geholpen. Ze heeft wel de hele week een kap op haar kop gehad, want ze wou er aan zitten. Dat ging perfect. Na de ingreep mocht ze dezelfde dag na 4 uurtjes weer naar huis toe
Ook geen kap hier. Netjes vanaf gebleven. Maar ja, Franse Bulletjes zijn ook niet zo lenig dus ze kon er helemaal niet bij
Laatst gewijzigd door Neeltje op 15 jan 2004 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
*Inge*
geregistreerd lid

nachtje bij de dierenarts ....

Ik woon ook in Nederland (dus niet in Belgie). Ik dacht eerlijk gezegd dat een nachtje bij de DA blijven na een sterilisatie gebruikelijk is. Onze DA zegt dat hij deze "nazorg" noodzakelijk vindt. Hij vindt dat deze zorg bij de operatie hoort. Zo zie je maar, iedere DA werkt anders.

Ik heb vandaag twee keer gebeld. Met Juno gaat het gelukkig goed. Ze krijgt naast de pijnbestrijders ook een methadonachtige stof. Hopelijk gaat het hele gebeuren wat langs haar heen en houdt ze er niets aan over (het is zo'n vrolijk en rustig beestje).

Ik zal blij zijn als het morgen 09.00 uur is. De kinderen gaan mee Juno ophalen en mogen van juf morgen thuis blijven (lief he ????)

Bedankt voor jullie reacties, Inge
*Inge*
geregistreerd lid

gewicht

Ik heb gehoord dat teefjes na een sterilisatie dikker kunnwn worden. Nu is Juno al een klein propje. Heeft iemand misschien wat tips om haar "volslank" te houden ????? Ze eet niet veel en wandelt graag.
Bedankt, Inge
Neeltje

Gewoon goed in de gaten houden. Tirsa is totaal niet dikker geworden en is ook een slechte eter, dus haar dik krijgen daar moet je heel wat voor doen. Als je merkt dat ze dikker wordt, misschien ander voer proberen en anders gewoon wat minder geven en voor vulling in de maag wat sperciebonen erbij??

Succes!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Gewoon goed in de gaten houden. Tirsa is totaal niet dikker geworden en is ook een slechte eter, dus haar dik krijgen daar moet je heel wat voor doen. Als je merkt dat ze dikker wordt, misschien ander voer proberen en anders gewoon wat minder geven en voor vulling in de maag wat sperciebonen erbij??

Succes!
sperziebonen is om af te vallen het is geen standaard voeding :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Scooby schreef:
Eline* schreef:Wat is de reden dat ze een nachtje moet blijven? Dat heb ik nog nooit gehoord na een sterilisatie.
Ik weet niet waar Inge vandaan komt, maar volgens mij is het in België wel gebruikelijker dat honden na een operatie een nacht ter observatie blijven. In Nederland heb ik er ook nog nooit van gehoord.
Raya is na haar kruisbandoperatie ook een nacht bij de DA gebleven. Doe ik nooit meer, ze werd echt gek daar (ik had het eigenlijk op voorhand moeten weten...).
Yis zou ik mss nog daar laten als ik wist dat ze er lekker warm en zacht zou liggen (en dus niet gewoon op een laagje kranten :? ).

Het liefst neem ik ze gewoon meer naar huis en slapen ze 's nachts bij me, de DA gaat er ook niet naast slapen volgens mij.

Yis mocht na haar castratie gewoon meer naar huis s' avonds.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Re: sterilisatie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

malinois schreef: die van mij is ook elke keer hartstikke schijnzwanger.. maar ik pieker er niet over om haar te laten steriliseren .. ik vind het niet natuurlijk en als er geen medische reden is doe ik het niet...
Maar goed, jij wilt het wel en dat moet je ook zelf weten... dat nachtje slapen heb ik nog nooit van gehoord... in ieder geval succes!
Dat is voor mij een medische reden. Yiska was voor haar castratie geen hond meer, maar een luie, ongeïnteresseerde, grommerige, snel geïrriteerde "vloermat".
En nee, dat kan ik niet aanzien :roll: .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Yari is ook gecastreerd (op 6 mnd al) omdat dan de kans om ooit mammatumoren te krijgen het kleinst is. Verder heb ik haar ook laten castreren omdat ze dan geen baarmoederontsteking/kanker meer kan krijgen (gaan jammergenoeg nog een hoop honden aan onderdoor).
Ze hebben na de castratie meer aanleg om dik te worden doordat de stofwisseling trager gaat werken; kortom meteen al minder gaan voeren en inderdaad een deel sperziebonen bijv. erbij gaan geven. Verder goed in beweging houden, dan is er niets aan de hand! Yari is superslank gebleven (ze is nu bijna 2 jaar).
Ik zou het zelf niet prettig vinden om mijn hondje achter te laten bij de DA voor een nachtje; ik hou haar zelf wel in de gaten hoor! Lijkt me niet echt fijn in zo'n vreemde omgeving terwijl je net een operatie achter de rug hebt en je nog half stoned bent van de narcose... Ik zou het dus absoluut niet willen. Maar goed dat is mijn mening ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

malinois schreef:
Neeltje schreef:Gewoon goed in de gaten houden. Tirsa is totaal niet dikker geworden en is ook een slechte eter, dus haar dik krijgen daar moet je heel wat voor doen. Als je merkt dat ze dikker wordt, misschien ander voer proberen en anders gewoon wat minder geven en voor vulling in de maag wat sperciebonen erbij??

Succes!
Is niks mis mee om erbij te geven hoor!! Plus dat er selenium in zit wat goed is voor sterke pezen/banden. Wel koken natuurlijk en even door de keukenmachine heen halen (anders kunnen ze het niet goed verteren; is het darmstelsel van de hond niet op gemaakt).
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:

Succes!
Is niks mis mee om erbij te geven hoor!! Plus dat er selenium in zit wat goed is voor sterke pezen/banden. Wel koken natuurlijk en even door de keukenmachine heen halen (anders kunnen ze het niet goed verteren; is het darmstelsel van de hond niet op gemaakt).
om af en toe erbij te geven ok, maar altijd...nee....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:Yari is ook gecastreerd (op 6 mnd al) omdat dan de kans om ooit mammatumoren te krijgen het kleinst is. Verder heb ik haar ook laten castreren omdat ze dan geen baarmoederontsteking/kanker meer kan krijgen (gaan jammergenoeg nog een hoop honden aan onderdoor).
veel honden gaan ook dood dankzij de narcose... nee, ik liever niet bij mijn honden... bij een baarmoederontsteking kan het altijd nog weggehaald worden...
Afbeelding
*Inge*
geregistreerd lid

weer thuis

Hoera, Juno is weer lekker thuis, ligt heerlijk op de bank en lijkt zich "goed" te voelen. Ze heeft een schijfje pens (is ze dol op) gegeten en ze drinkt gelukkig ook goed. Toen ik haar zojuist uitliet trok ze zelfs een sprintje, nou vanaf nu aan de riem dan maar.

Bedankt voor jullie reacties
Inge
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”