Het links en rechts aanleren is voor een trekkende hond bijna het eerste wat we ze leren, bijsturen kan nml niet meer als ze dat niet juist doen in volle snelheid

Wij zijn daar vanaf pup al mee begonnen, gewoon aangelijnd, wil je links, zeg je "links en ga je ook direct naar links. Op een gegeven moment hebben ze dat door en probeer je dat ook los, net zo lang tot ze op afstand bestuurbaar zijn. Hier kijken ze op een kruising in het bos om, roepen wij recht, gaan ze ook rechts (en dat blijft cool om te zien

)
Op de fiets (en de honden naast de fiets) heb ik ze nooit aan een springer of gordel gehad. Persoonlijk vind ik dat ondingen. Met de riem makkelijker te corrigeren.
Let op dat zijn onze ervaringen en wat ik zeg is niet heilig, iedereen heeft zijn/haar eigen manier van recreatief hardlopen, fietsen of steppen met een hond. Wij zijn pas deze tuigen gaan gebruiken bij deze sporten omdat er hier in huis 2 wonen die beide de sporten intensief beoefenen (man en dochter) op nationaal en internationaal niveau, dat is dus niet alleen maar recreatief. Hier worden 2 van de 3 aanwezige honden ook echt op getraind. Dat is dus weinig ontspannen lopen/wandelen meer, ze trekken beide erg hard.
Er zijn verder vele manieren om commando's aan te leren, maar met deze sporten geldt ook buiten de commando's voor de hond...eerst zelf goed kunnen lopen en ook kunnen fietsen/steppen op onverharde grond, incl de heuveltjes die NL rijk is

. Tis naar de hond niet eerlijk als die aan een soort "dood paard" moet trekken en daar vergaat de lol bij beide dan ook wel van.