Maar gisteren gebeurde er iets wel héél uitzonderlijks.
Ik was buiten in de tuin en de honden waren bij me. Cayuga liep naar het grasveld, hij wou piesen. Of eigenlijk markeren. Ik vond dat volkómen overbodig want ze waren net precies uit geweest. Dus ik roep hem terug.
"Cayuga, komkom".
Geen Cayuga. Nog een keer roepen, iets strenger. Geen Cayuga. De klootviool heeft hormonen en hij vindt dat belangrijker dan naar mij luisteren blijkbaar
"CAYUGA!!! HIER!" bulderde ik streng.
Hij brak zijn pootjes bijna in de haast om bij me te komen. Mama boos
Hij gaat zo braaf mogelijk voor me zitten en ik kijk hem geïrriteerd aan, mijn handen in de zij.
En nu komt het.
Normaal gesproken staat Skadi dat met een grote grijns te aanschouwen. Lóllig dat ze dat vindt!
'Haha, mama is lekker boos op jou!'
Maar als ze zélf in moeilijkheden zit, komt ze op een bepaalde manier naar me toe. Ze weet precies hoe ze moet doen om me aan het lachen te krijgen. Schudden met die kont, me lachend aankijken, de kop wat scheef. The works.
En dat deed ze toen op dat moment ook! Ze was in een heel ander deel van de tuin met dit alles en snelde op me af 'ah, mama....doe's lachen. Zo erg is het toch niet'. En ik ben er behóórlijk zeker van dat ze wist dat ze zelf niet in moeilijkheden zat, maar Cayuga wel.
En dat ze Cayuga wou helpen door mij aan het lachen te maken.
En jullie honden? Doen die wel eens zoiets?