Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opbouwen fietsen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

opbouwen fietsen

Ongelezen bericht door NoaPup »

Wij hebben dus een jonge Leonberger teef van 15 maanden oud.
Op advies van de fokker en de fysio moeten wij gaan fietsen met haar omdat ze achter (nog) niet heel erg sterk is.
Ze staat iets (niet veel, kan ook geen kwaad) koehakkig maar door het opbouwen van meer spieren kan ze iets rechter gaan staan. Ze is eigenlijk een beetje slungelige tiener.

Ik heb een mooi opbouwschema gevonden op internet wat is goedgekeurd door de fysio. Een heel erg rustig opbouwschema.
Nu mijn vraag; komt dit fietsen bovenop de dagelijkse wandelingen of ter vervanging?
Loop van de ochtend maken we altijd een mooie lange wandeling, ongeveer een uur. regelmatig bos, strand of een ander dorp, stad.
Begin van de avond ook een langere wandeling. Verder nog een aantal (stuk of 4) kleinere wandelingetjes.
Hier is Noa heel tevreden mee.

Hoe kan ik het fietsen hier nu het best inpassen?
In plaats van de lange wandeling? In plaats van een kort wandelingetje? Of er extra bij?

Van de zomer zal ik overdag niet met Noa kunnen fietsen ivm de warmte, daar heeft ze snel last van.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: opbouwen fietsen

Ongelezen bericht door sbientje »

beetje afhankelijk van hoe lang je gaat. Met Pom doe ik meesal ipv een kort rondje, dan laat ik haar wel even uit van tevoren (ze poept altijd op dezelfde plekken) dus dan wordt het een heel kort rondje en daarna naast de fiets. In plaats van de lange wandeling zou ik niet snel doen, want dat is juist ook heel ontspannend voor ze, lekker overal snuffelen en verkennen, is heel anders dan fietsen. Dus daar zou ik niet snel op korten denk ik :)
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik zou minstens één langere wandeling per dag houden, dan krijgt ze toch heel veel prikkels mee van lekkere luchtjes, zachte grond onder haar poten en op haar gemakje de buitenlucht opsnuiven.
In plaats van een kort rondje zou je kunnen doen, al kunnen ze tijdens het fietsen niet plassen of poepen. Tenminste, dat is niet de bedoeling.

Ik doe het er meestal bovenop. Ik laat ze even uit en stap daarna op de fiets. Zodra we klaar zijn met fietsen lopen we nog een stukje om weer op adem en temperatuur te komen.
Soms fiets ik een kwartier en soms een uur.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Als je nog aan het opbouwen bent inderdaad ter vervanging van een klein rondje.
Hier fietsen ze best lange stukken en plan het zo dat ze ergens halverwege los kunnen. Dan is het dus ter vervanging van de grote ronde.
Sowieso vinden ze het fietsen erg vermoeiend omdat ze alles op commando doen en dus constant op mij gericht moeten zijn.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Tijdens het opbouwen zou ik het ter vervanging van een kleine ronde doen. Ik fiets zelf eigenlijk als ik minder tijd heb en ze wel hun energie kwijt moeten. Dan is het dus wel ter vervanging van de lange wandeling. Of ik pas de lange wandeling wat aan als ik gestept of gefietst heb met de honden. Bij het fietsen lopen ze ook grotendeels los, als ze alleen maar aangelijnd zouden lopen, dan is het ook weer anders.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door NoaPup »

Dank jullie wel.
De lange ochtend wandeling wil ik er absoluut in houden, samen heerlijk nieuwe mooie plekjes ontdekken.

Zo lang het weer zo koud blijft ga ik een middagwandeling vervangen voor fietsen, uiteraard eerst even plassen/poepen.
Zodra we eindelijk beter weer gaan krijgen ga ik denk ik 's avonds fietsen.

Vanmiddag staan de eerste 5 minuten gepland!
Afgelopen week al wel een paar keer in de straat geoefend of ze voldoende luistert, maar dat gaat goed.
Ik fiets op de fiets van mijn dochter, lekker klein dus ben ik heel stabiel voor het geval dat...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik heb grote/sterke honden en fiets het fijnst met de honden aan hun tuig aan de springer en een jachtlijn in de hand om eventueel bij te kunnen sturen.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Ik zou het extra gaan doen, gaat er juist om dat ze spieren gaat opbouwen, zou er daarom niet iets anders voor laten.
En in de opbouw is het nog zo minimaal wat ze doen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”