Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halfcheck

Moderator: moderatorteam

Daan

Halfcheck

Ongelezen bericht door Daan »

Na de afgelopen dagen wederom door de straat naar de geurzone gesleept te zijn, en het bekende halthouden en stilstaan als er getrekt wordt geen enkel effect leek te hebben behalve een zeer geirriteerde peuter die opeens voorop liep 8O en een zeer geirriteerd baasje die zin kreeg haar hond in zijn normale halsband op te hangen en gelijk maar eens goed te wurgen, met de handjes welteverstaan,ging ik vanmiddag overstag in de Dierenspeciaalzaak waar ze niet alleen reflecterende halsbanden hadden (waar ik naar zocht), maar ook reflecterende halfchecks.
Afgezien van het feit dat het hele reflectie aspect verborgen gaat onder een bos goldenhaar en dus helemaal geen effect heeft, kon ik vanavond wel 2 keer genieten van een doelbewuste riemwandeling zonder overmatig sleuren. En die band staat nog niet eens op wurgstand.
Opeens vond Diesel trekken ook niet meer leuk. Gek he.
Wat een gezelligheid, in plaats van mopper mopper , goedzo, braafzo.
Zoveel mensen zeiden mij hem goed te leren volgen. Dat kan hij ook best even.
Hij hoeft van mij niet zonodig te volgen. Hij mag snuffelen en ruiken , zonder dat hij mij meesleurt omdat hij zonodig het hele hondenbuurtkrantje wil lezen. Met speciale aandacht voor de 'loopse teef zoekt stoere reu ' pagina.
Dus meneer loopt nu aan een 'halfcheck'
Bij mij, want mijn echtgenoot heeft andere ideeen over trekken.
Of in ieder geval sterkere ledematen.
En meer begrip voor geile reuen. :mrgreen:
Ik hoop dat het 'helpt'
Straks loop ik nog met een stroomstok :cry:
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door britty »

ik ken je probleem..ook ik heb een trekhond, daar ben ii nu flink mee aan het oefenen. trekie-ie? dan meteen laten zitten enz. je doet rustig 10 minuten over 10 meter :mrgreen: maar het helpt wel.
anders zou je misschien voor kortere tijd een prikband kunnen gebruiken..iemand die ik ken heeft in 3 weken van haar trek-duitse herder een mak volgend schaapje gemaakt.
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

yep, ik ken het verhaal!! whooper heeft er sind kort ook eentje. ik heb echt alles geprobeerd en wilde het toch eens met een halfcheck proberen en ik hoef hem nu niet eens meer te corrigeren. hij trekt absoluut niet meer!! voor MIJ is het DE oplossing!!!
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

britty schreef:anders zou je misschien voor kortere tijd een prikband kunnen gebruiken..iemand die ik ken heeft in 3 weken van haar trek-duitse herder een mak volgend schaapje gemaakt.
:roll: :roll: :roll:
Afbeelding
linlin

Re: Halfcheck

Ongelezen bericht door linlin »

diesel schreef:Na de afgelopen dagen wederom door de straat naar de geurzone gesleept te zijn, en het bekende halthouden en stilstaan als er getrekt wordt geen enkel effect leek te hebben behalve een zeer geirriteerde peuter die opeens voorop liep 8O en een zeer geirriteerd baasje die zin kreeg haar hond in zijn normale halsband op te hangen en gelijk maar eens goed te wurgen, met de handjes welteverstaan,ging ik vanmiddag overstag in de Dierenspeciaalzaak waar ze niet alleen reflecterende halsbanden hadden (waar ik naar zocht), maar ook reflecterende halfchecks.
Afgezien van het feit dat het hele reflectie aspect verborgen gaat onder een bos goldenhaar en dus helemaal geen effect heeft, kon ik vanavond wel 2 keer genieten van een doelbewuste riemwandeling zonder overmatig sleuren. En die band staat nog niet eens op wurgstand.
Opeens vond Diesel trekken ook niet meer leuk. Gek he.
Wat een gezelligheid, in plaats van mopper mopper , goedzo, braafzo.
Zoveel mensen zeiden mij hem goed te leren volgen. Dat kan hij ook best even.
Hij hoeft van mij niet zonodig te volgen. Hij mag snuffelen en ruiken , zonder dat hij mij meesleurt omdat hij zonodig het hele hondenbuurtkrantje wil lezen. Met speciale aandacht voor de 'loopse teef zoekt stoere reu ' pagina.
Dus meneer loopt nu aan een 'halfcheck'
Bij mij, want mijn echtgenoot heeft andere ideeen over trekken.
Of in ieder geval sterkere ledematen.
En meer begrip voor geile reuen. :mrgreen:
Ik hoop dat het 'helpt'
Straks loop ik nog met een stroomstok :cry:
hahahahahaha! nou, zo'n half-check is toch niet zo'n martelwerktuig! en dat zelfs in de minste wurg-stand :mrgreen: .
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

britty schreef:iemand die ik ken heeft in 3 weken van haar trek-duitse herder een mak volgend schaapje gemaakt.
Ja, en elke hond die trekt moet nu maar een prikker omdoen omdat de hond van jou kennis is getransformeerd tot schaap???
Ga voor de gein eens op een spijker bed zitten....wedden dat je heeeeelll stil blijft zitten?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sandro schreef:Ga voor de gein eens op een spijker bed zitten....wedden dat je heeeeelll stil blijft zitten?
hahahahahahahahahahaha
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

britty schreef:ik ken je probleem..ook ik heb een trekhond, daar ben ii nu flink mee aan het oefenen. trekie-ie? dan meteen laten zitten enz. je doet rustig 10 minuten over 10 meter :mrgreen: maar het helpt wel.
anders zou je misschien voor kortere tijd een prikband kunnen gebruiken..iemand die ik ken heeft in 3 weken van haar trek-duitse herder een mak volgend schaapje gemaakt.
Eigenlijk zeg je dus dat als je gewoon hard oefent met je hond dat het helpt? Waarom zou je dan nog een prikband gebruiken?
Overigens zou ik mensen nooit aanraden om zo maar een prikband te gebruiken want het merendeel van de mensen weet al niet eens hoe een slipketting werkt, dus laat staan dat die mensen dan ook nog eens aan de slag gaan met een prikband. Als iemand dat wil gaan doen, laat ie dat dan wel onder professionele begeleiding doen. Maar ja, grote kans dat een trainer nog wel wat andere manieren weet om de hond te leren volgen.
Zowiezo vind ik een prikband getuigen van een grote tekortkoming van het baasje en niet van de hond. Zeker als het om huishonden gaat. Maar dat is weer wat anders.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Misschien een domme vraag.... maar wat is een halfcheck. Is dat zo'n halve slipketting/half band?
Ons oudje loopt daar idd al jaren mee. Maar onze Jody (nu 10 maanden) trok erg, dus met een slipketting gelopen. Perfect, trok niet meer, luisterde en volgde goed. Maar.... we kregen er een heel timide altijd gereserveerde hond van. Nu sinds een week of 6 een gewone band en ze is veel vrolijker, toegankelijker etc. Maar ze begint wel weer te trekken. Mogelijk zou zo'n halfcheck voor haar de oplossing kunnen zijn. Als het dus is wat ik denk dat een half check is.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Misschien een domme vraag.... maar wat is een halfcheck. Is dat zo'n halve slipketting/half band?
Ons oudje loopt daar idd al jaren mee. Maar onze Jody (nu 10 maanden) trok erg, dus met een slipketting gelopen. Perfect, trok niet meer, luisterde en volgde goed. Maar.... we kregen er een heel timide altijd gereserveerde hond van. Nu sinds een week of 6 een gewone band en ze is veel vrolijker, toegankelijker etc. Maar ze begint wel weer te trekken. Mogelijk zou zo'n halfcheck voor haar de oplossing kunnen zijn. Als het dus is wat ik denk dat een half check is.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Scarlett schreef:Misschien een domme vraag.... maar wat is een halfcheck. Is dat zo'n halve slipketting/half band?
ja ze noemen het hier een de dierenwinkel ook wel een halfslip!!! maar het hoeft niet van half band te zijn, die van mij is geheel ketting!!! :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Roelfien schreef:
britty schreef:ik ken je probleem..ook ik heb een trekhond, daar ben ii nu flink mee aan het oefenen. trekie-ie? dan meteen laten zitten enz. je doet rustig 10 minuten over 10 meter :mrgreen: maar het helpt wel.
Eigenlijk zeg je dus dat als je gewoon hard oefent met je hond dat het helpt? Waarom zou je dan nog een prikband gebruiken?
Overigens zou ik mensen nooit aanraden om zo maar een prikband te gebruiken want het merendeel van de mensen weet al niet eens hoe een slipketting werkt, dus laat staan dat die mensen dan ook nog eens aan de slag gaan met een prikband. Als iemand dat wil gaan doen, laat ie dat dan wel onder professionele begeleiding doen. Maar ja, grote kans dat een trainer nog wel wat andere manieren weet om de hond te leren volgen.
Zowiezo vind ik een prikband getuigen van een grote tekortkoming van het baasje en niet van de hond. Zeker als het om huishonden gaat. Maar dat is weer wat anders.
heb geen zin om me tot een hele discussie te laten verleiden, maar moet over het bovenstaande toch ff iets kwijt ;)
een van de belangrijkste verschillen tussen de pennenband en de slip, is dat je met de slip de hond echt kan slopen (strotte hoofd/keel etc) door hem verkeerd te corrigeren of continue eraan te laten trekken
met de pennenband gebeurd dit niet omdat deze niet doorrijgt zoals de slip, maar een maximum van aanrijgen heeft (inprincipe is de pennenband volgens dezelfde constructie als de half-check) er wordt dus bij verkeerd gebruik niets in de keel van de hond samengedrukt
verder zijn de punten afgerond en wordt de huid dus ook niet beschadigd

het enige wat kan gebeuren bij verkeerd gebruik is dat de hond hard wordt in zn nekvel, alleen moet ik zeggen dat dat iets is wat ik met voor kan stellen en nog niet zelf heb mee gemaakt terwijl ze er hier ook wel eens aan trekken als ze aan ff vrij mogen aan de lijn als we naar een andere uithoek van ons trainings terrein moeten ;)
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Die van mij staat dus nog niet eens op wurgstand.
Alleen lijkt het of ik beter 'grip' op hem heb. We doen nog gezellig het stilstaan als hij trekt spelletje. Maar het muntje valt nu al voor we bij het volgend huis zijn.
Hij trok altijd wel, met tussen pozen.
Maar nu we een week weg zijn geweest en mijn schoonvader hem een week heeft uitgelaten lijkt het veel erger.
Het is mijn eigen schuld.
Ik heb hem het eerste jaar bijna altijd los laten lopen.
Toen gingen de hormonen op spelen.
En moest hij vaker aan de riem.
En die combinatie is heel ongemakkelijk.
Ik hoop dat hij hierdoor doorkrijgt dat het hartstikke leuk is om gewoon mee te lopen. Leuker dan het vrouwtje mopperend over straat te sleuren en steeds maar te moeten stilstaan en terugkomen.
En even over een echte slipketting.
Volgens mij is het dan ook de bedoeling dat je hond aan dezelfde kant loopt toch?
Dat zou hier dan al helemaal niet werken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Roelfien schreef:
heb geen zin om me tot een hele discussie te laten verleiden, maar moet over het bovenstaande toch ff iets kwijt ;)
een van de belangrijkste verschillen tussen de pennenband en de slip, is dat je met de slip de hond echt kan slopen (strotte hoofd/keel etc) door hem verkeerd te corrigeren of continue eraan te laten trekken
met de pennenband gebeurd dit niet omdat deze niet doorrijgt zoals de slip, maar een maximum van aanrijgen heeft (inprincipe is de pennenband volgens dezelfde constructie als de half-check) er wordt dus bij verkeerd gebruik niets in de keel van de hond samengedrukt
verder zijn de punten afgerond en wordt de huid dus ook niet beschadigd

het enige wat kan gebeuren bij verkeerd gebruik is dat de hond hard wordt in zn nekvel, alleen moet ik zeggen dat dat iets is wat ik met voor kan stellen en nog niet zelf heb mee gemaakt terwijl ze er hier ook wel eens aan trekken als ze aan ff vrij mogen aan de lijn als we naar een andere uithoek van ons trainings terrein moeten ;)
helemaal mee eens, met een slipketting kun je meer schade maken dan een prikker...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

malinois schreef:helemaal mee eens, met een slipketting kun je meer schade maken dan een prikker...
Waarom zou een hond dan veel harder gillen als een leek een onbezonnen ruk geeft aan zijn prikband dan wanneer dit met een slip gedaan wordt?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
malinois schreef:helemaal mee eens, met een slipketting kun je meer schade maken dan een prikker...
Waarom zou een hond dan veel harder gillen als een leek een onbezonnen ruk geeft aan zijn prikband dan wanneer dit met een slip gedaan wordt?
omdat een slipketting onzichtbare beschadigingen aanbrengt aan vooral het strottehoofd wat misschien op dat moment niet zo zeer doet, maar bij meerdere malen echt niet gezond is!
Een prikband kan niet wurgen! De punten zullen op dat moment even zeer doen, maar geen blijvend letsel veroorzaken!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

malinois schreef:
Wil de hond schreef:
omdat een slipketting onzichtbare beschadigingen aanbrengt aan vooral het strottehoofd wat misschien op dat moment niet zo zeer doet, maar bij meerdere malen echt niet gezond is!
Een prikband kan niet wurgen! De punten zullen op dat moment even zeer doen, maar geen blijvend letsel veroorzaken!
Dit klinkt leuk, maar ik vraag me toch af of een prikband echt zo onschuldig is.

Ik heb honden gezien met behoorlijke wonden in hun hals/nek, veroorzaakt door de punten van de prikband. Ik kan me zo voorstellen dat die punten ook behoorlijke druk uitoefenen op het onderliggende weefsel, zoals het strottehoofd. Een paar punten die herhaaldelijk drukken op zo´n plek zullen toch niet geheel onschadelijk zijn?

Een slipketting drukt niet op een bepaalde plaats, de druk wordt eerder verdeeld over de hele oppervlakte waar kontakt plaatsvindt. Bovendien wordt er niets ingedrukt.

Is daar echt ondrzoek naar gedaan, naar die door jou aangevoerde schadelijkheid voor het strottehoofd, van de slipketting?

Als jij gelijk hebt is het dus zo dat een prikband veel hondvriendelijker is als een slipketting.

Waarom beweren zoveel mensen dan het tegendeel, uit onwetendheid?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef:
Dit klinkt leuk, maar ik vraag me toch af of een prikband echt zo onschuldig is.

Ik heb honden gezien met behoorlijke wonden in hun hals/nek, veroorzaakt door de punten van de prikband. Ik kan me zo voorstellen dat die punten ook behoorlijke druk uitoefenen op het onderliggende weefsel, zoals het strottehoofd. Een paar punten die herhaaldelijk drukken op zo´n plek zullen toch niet geheel onschadelijk zijn?

Een slipketting drukt niet op een bepaalde plaats, de druk wordt eerder verdeeld over de hele oppervlakte waar kontakt plaatsvindt. Bovendien wordt er niets ingedrukt.

Is daar echt ondrzoek naar gedaan, naar die door jou aangevoerde schadelijkheid voor het strottehoofd, van de slipketting?

Als jij gelijk hebt is het dus zo dat een prikband veel hondvriendelijker is als een slipketting.

vaak hoor je honden vreselijk horen hoesten en kuchen met slipketting... dat is dus al het probleem...of er echt onderzoek naar gedaan is weet ik niet, maar zelfs bij de africhting hoor je dit probleem.
die plekken met de prikband die jij noemt krijg je alleen als een prikband geslepen is, niet de standaard die je in de winkel koopt... de uiteinden boren niet in de huid.
Een slipketting ziet er diervriendelijker uit dan een prikband... maar is het niet...Maar goed, dit is mijn mening hoeft niet iedereen het me eens te zijn...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef:

dr is inderdaad een onderzoek naar de beschadigende werking pennenband vs slip gedaan
de link naar dit onderzoek moet hier ergens in het archief staan (heb ik ooit geplaatst)
hier kwam duidelijk uit naar voren dat er bij de honden waar een slip bij gebruikt was na overlijden (deze honden zijn dus hun hele leven gevolgd, het betrof als ik het goed heb 2 x 100 honden) het strottehoofd wel degelijk beschadigd was en bij de honden die met een pennenband hadden gelopen was geen schade te bekennen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Wil de hond schreef:
malinois schreef:
Wil de hond schreef: Waarom zou een hond dan veel harder gillen als een leek een onbezonnen ruk geeft aan zijn prikband dan wanneer dit met een slip gedaan wordt?

dr is inderdaad een onderzoek naar de beschadigende werking pennenband vs slip gedaan
de link naar dit onderzoek moet hier ergens in het archief staan (heb ik ooit geplaatst)
hier kwam duidelijk uit naar voren dat er bij de honden waar een slip bij gebruikt was na overlijden (deze honden zijn dus hun hele leven gevolgd, het betrof als ik het goed heb 2 x 100 honden) het strottehoofd wel degelijk beschadigd was en bij de honden die met een pennenband hadden gelopen was geen schade te bekennen
gevonden!
http://www.hondenforum.nl/archief/viewt ... 3ec71218d5
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”