Ik hoop dat de foto's te zien zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
bijzondere haarstructuur, hoe kan dit?
Moderator: moderatorteam
-
falkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
bijzondere haarstructuur, hoe kan dit?
Iemand dit ooit gezien? De witte bef lijkt langharig op een verder gladharige hond.

-
Lilly Riderikes
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Re: bijzondere haarstructuur, hoe kan dit?
Genetische grap.
Als ze niet zo overduidelijk kortharig zou zijn zou ik er denk ik van uitgaan dat ze een langharige was die verder geschoren is, en dat dit een grapje van de eigenaar was.
Ik kan me voorstellen dat een van de ouders kortharig bruin was. En de ander langharig bont.
Het gen voor bontheid is dan laat in werking getreden, en gezien er kortharig geen tweede kleur beschikbaar was is het langharig geworden.
Maar dat is wel een heel kort door de bocht verhaal, dat de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Misschien een bioloog die hier meer over kan zeggen?
Als ze niet zo overduidelijk kortharig zou zijn zou ik er denk ik van uitgaan dat ze een langharige was die verder geschoren is, en dat dit een grapje van de eigenaar was.
Ik kan me voorstellen dat een van de ouders kortharig bruin was. En de ander langharig bont.
Het gen voor bontheid is dan laat in werking getreden, en gezien er kortharig geen tweede kleur beschikbaar was is het langharig geworden.
Maar dat is wel een heel kort door de bocht verhaal, dat de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Misschien een bioloog die hier meer over kan zeggen?
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Fenneke en Baloe

-
falkje
- Zeer actief
- Contacteer:
wat grotere foto's https://plus.google.com/photos/10667332 ... hYfS8PqEIg" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier in de originele FB post, maar dan moet je lid zijn van de groep denk ik https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7811_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=55BA882A" onclick="window.open(this.href);return false;
of hier in de originele FB post, maar dan moet je lid zijn van de groep denk ik https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7811_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=55BA882A" onclick="window.open(this.href);return false;

-
falkje
- Zeer actief
- Contacteer:
De haren op de kont lijken idd wat ruwer.
De hond zwerft op het eiland Ischia Italie. Er wordt een opvang of blijvend adres gezocht in Duitsland, maar Nederland zal ook wel mogen als er liefhebbers zouden zijn, denk ik.
Ik wist niet dat er draadharen zonder baard bestonden, ik dacht dat dat altijd gekoppeld was.
De hond zwerft op het eiland Ischia Italie. Er wordt een opvang of blijvend adres gezocht in Duitsland, maar Nederland zal ook wel mogen als er liefhebbers zouden zijn, denk ik.
Ik wist niet dat er draadharen zonder baard bestonden, ik dacht dat dat altijd gekoppeld was.
Laatst gewijzigd door falkje op 27 mar 2015 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Tallie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie
- Contacteer:
Tallie heeft het ook, heel charmant. Ik knip het bij, vind het geen gezicht zo'n pluk wit schaamhaar bij een zwarte hond

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zat ik ook aan te denken.Tara schreef:Ik vind het best een leuke hond, kan bij de juiste baas nog een leuke carrière in de jacht(hondensport) starten.![]()
En nee, ik ben niet die juiste baas. Ik zeg het er maar gelijk even bij.
Hij is gecoupeerd zag ik.
Misschien wel uit een nest jachthonden gekomen?
Hij is op de flanken ook ruwharig
-
Neeltje
Ik denk dat het verschil van structuur is van de witte en donkere vacht. Bij Lotje is het verschil er ook heel goed in te zien, als is het natuurlijk allemaal lang, de witte vacht is veel moeilijker.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Uh?Lilly Riderikes schreef:Genetische grap.
Ik geef er workshops in, als je die komt volgen wijs ik je die klepel wel even aan.
Ja, pb dan even! Ik zie niet alles hoorTara schreef:Marjoleine, komt u er maar in.
Maar enfin, ik kan die foto's niet goed zien. Ik zou zeggen dat het een kortharige ruwhaar is maar met deze kwaliteit foto is dat echt niet 100% zeker te zeggen.
In elk geval komt het heel vaak voor dat ongepigmenteerde haren langer zijn dan gepigmenteerde.
Het hondje van de foto is gewoon een eenkleurige hond met een borstvlek trouwens, en dat witte haar is al langer dan het bruine, maar de plaats zorgt ook nog eens voor langer haar: kraag van een hond is altijd langer dan de rest van de vacht. Dat geldt ook voor een weim bijvoorbeeld, en ook voor een langhaar. Het geldt gewoon voor alle vachttypes.
Dat gepigmenteerde haar langer is, is een gegeven. Hoe het precies komt weten we niet, maar het levert soms wel rare situaties op. Ik hoor wel eens van mensen met bonte honden dat ze twee keer ruien: eenmaal het wit en eenmaal het zwart (of bruin). Dat is natuurlijk niet zo maar de periode van rui is wel opgesplitst.
Elke trimmer die bonte spaniels trimt kan er over meepraten: héb je weer zo'n vacht die je dan op fatsoenlijke wijze op één lengte moet krijgen
Bij kortharige ruwharen zoals die van Tara is het makkelijker, dat zijn plukvachten en als je dat rijpe witte haar weghaalt is het opeens weer een strak hondje.
Maar bij langharen zonder baard, honden met een rui dus, is het vaak lastig te camoufleren en zeker als de vacht wat overdadig is kan het dan erg opvallen.
-
Lilly Riderikes
- Vaste gebruiker
Hé ik vind dat ik toch een leuke verklaring heb gevonden met mijn middelbareschoolbio.Marjoleine schreef:Uh?Lilly Riderikes schreef:Genetische grap.
Het gen voor bontheid is dan laat in werking getreden, en gezien er kortharig geen tweede kleur beschikbaar was is het langharig geworden.![]()
Ik geef er workshops in, als je die komt volgen wijs ik je die klepel wel even aan.![]()
Nou is de echte verklaring ook wel heel duidelijk.
Die workshop komt misschien wel een keer, ik vind het altijd wel interessant maar het is niet mijn vakgebied.
(jaja... ik weet: Dan moet je je erbuiten houden)