Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Iemand ervaring met Draminsky Hondenovulatietest?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Iemand ervaring met Draminsky Hondenovulatietest?
Ik heb al een paar keer iets gelezen over de zogenaamde "Draminsky Hondenovulatietest", een apparaatje wat volgens de leverancier het optimale dekkingstijdstip van de teef kan bepalen.
Nou vraag ik me af of er fokkers zijn die dit apparaatje kennen, of het misschien zelf in gebruik hebben.
Aangezien ik zelf geen reuen in huis heb, is het voor mij niet eenvoudig om het juiste dektijdstip voor Sjefke te bepalen. Progesterontest wordt me door mijn dierenarts afgeraden. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Alle tips zijn welkom!
Nou vraag ik me af of er fokkers zijn die dit apparaatje kennen, of het misschien zelf in gebruik hebben.
Aangezien ik zelf geen reuen in huis heb, is het voor mij niet eenvoudig om het juiste dektijdstip voor Sjefke te bepalen. Progesterontest wordt me door mijn dierenarts afgeraden. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Alle tips zijn welkom!
- Arona
- Actief
- Contacteer:
waarom raad jouw dierenarts een progesterontest af ? Dat lijkt me eerlijk gezegd toch enkel de beste manier om het zeker te weten. Wij doen steeds een progesterontest, ff naar de dierenarts (na ongeveer 6-7 dagen loops) ff bloed prikken en opsturen en dezelfde avond weten we hoeveel het % bedraagt en wanneer er gedekt moet worden.
Aan de teef of dekreu zelf laten we het niet over - want ik heb hier al "sletten" gehad die van de eerste dag loops met hun muts voor de reu gingen bedelen , en andere "preutse" dames die geen reu kunnen uitstaan noch zelfs op hun topmoment. (tja moeilijk ras/karakter hé
)
Over die test heb ik nog nooit gehoord, misschien dat er hier andere mensen zijn die er positieve ervaringen mee hebben ? Maar ik hou het bij de normale progesterontest
:
Aan de teef of dekreu zelf laten we het niet over - want ik heb hier al "sletten" gehad die van de eerste dag loops met hun muts voor de reu gingen bedelen , en andere "preutse" dames die geen reu kunnen uitstaan noch zelfs op hun topmoment. (tja moeilijk ras/karakter hé

Over die test heb ik nog nooit gehoord, misschien dat er hier andere mensen zijn die er positieve ervaringen mee hebben ? Maar ik hou het bij de normale progesterontest

Dogo Canario fokker - België
Corazón EL PERRO DIABLO @ 6,5 mn oud;

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Mijn dierenarts raadt het af omdat volgens hem de uitslagen pas 2 a 3 dagen na het bloedprikken binnen zijn, je diverse keren bloed moet laten prikken als je pech hebt en de hond hierdoor nogal wat stress kan oplopen. Misschien kan ik het nog eens aan een andere DA vragen...Arona schreef:waarom raad jouw dierenarts een progesterontest af ? Dat lijkt me eerlijk gezegd toch enkel de beste manier om het zeker te weten. Wij doen steeds een progesterontest, ff naar de dierenarts (na ongeveer 6-7 dagen loops) ff bloed prikken en opsturen en dezelfde avond weten we hoeveel het % bedraagt en wanneer er gedekt moet worden.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- jip007
- Erelid
Onze DA doet het zelf , 2 uur later hebben we de uitslag.Suzanne de Lange schreef:Mijn dierenarts raadt het af omdat volgens hem de uitslagen pas 2 a 3 dagen na het bloedprikken binnen zijn, je diverse keren bloed moet laten prikken als je pech hebt en de hond hierdoor nogal wat stress kan oplopen. Misschien kan ik het nog eens aan een andere DA vragen...Arona schreef:waarom raad jouw dierenarts een progesterontest af ? Dat lijkt me eerlijk gezegd toch enkel de beste manier om het zeker te weten. Wij doen steeds een progesterontest, ff naar de dierenarts (na ongeveer 6-7 dagen loops) ff bloed prikken en opsturen en dezelfde avond weten we hoeveel het % bedraagt en wanneer er gedekt moet worden.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kijk, dat is beter natuurlijk! Ik denk dat ik eens een rondje DA's ga bellen om dit te checken, misschien zijn er ook bij mij in de buurt wel DA's die het zelf doen.jip007 schreef: Onze DA doet het zelf , 2 uur later hebben we de uitslag.
Hoe doen jullie het trouwens bij een progesteron-test indien de dekking in het buitenland plaatsvindt? Ik moet namelijk zo'n 800 kilometer reizen voordat ik bij de reu ben, wil hier dus een aantal dagen tot een week voor uittrekken.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Waar die DA nou die info vandaan heeft 8O Bij de gebruikelijke testen heb je de uitslag nog dezelfde dag binnen. Ga maar naar een andere DA, maar let er wel op dat je echt een laboratoriumtest krijgt en niet de kleurtjestest, want die is ook niet betrouwbaar. Wanneer je vanaf dag 7 gaat prikken zul je inderdaad nog wel vaker moeten prikken, maar als je DA fatsoenlijk bloed kan prikken dan hoeft dat weinig stress met zich mee te brengen. Er zijn ook klinieken die een pakketje aanbieden, dus één prijs voor ongeacht het aantal testen.Suzanne de Lange schreef:Mijn dierenarts raadt het af omdat volgens hem de uitslagen pas 2 a 3 dagen na het bloedprikken binnen zijn, je diverse keren bloed moet laten prikken als je pech hebt en de hond hierdoor nogal wat stress kan oplopen. Misschien kan ik het nog eens aan een andere DA vragen...Arona schreef:waarom raad jouw dierenarts een progesterontest af ? Dat lijkt me eerlijk gezegd toch enkel de beste manier om het zeker te weten. Wij doen steeds een progesterontest, ff naar de dierenarts (na ongeveer 6-7 dagen loops) ff bloed prikken en opsturen en dezelfde avond weten we hoeveel het % bedraagt en wanneer er gedekt moet worden.
Die ovulatiemeter is een behoorlijk duur apparaat en er zullen maar weinig fokkers zijn die dat bedrag ervoor neer willen tellen.
- Arona
- Actief
- Contacteer:
wel net hetzelfde eigenlijk. Ons eerste nestje, daarvoor moesten we ook naar Spanje toe (1500 km heen). Mijn man's toenmalige baas was makkelijk en had geen problemen mochten we ineens vertrekken.Hoe doen jullie het trouwens bij een progesteron-test indien de dekking in het buitenland plaatsvindt? Ik moet namelijk zo'n 800 kilometer reizen voordat ik bij de reu ben, wil hier dus een aantal dagen tot een week voor uittrekken.
Bij de teef werd op de 6e dag bloed geprikt en de DA belt ons altijd zelf op als hij de uitslag doorgefaxt krijgt van het labo. Diezelfde dag dus kregen we om 23.30 een telefoontje, de volgende dag moest ze gedekt worden... 's morgens is mijn man dan vertrokken naar Spanje (11 uur rijden), ik ondertussen de eigenaars van de reu gebeld en alles was in orde. (ik moest voor de honden thuis zorgen).
De teef werd gedekt, zij was nu éénmaal een teef die snel haar eisprong kreeg, andere teven zitten bvb op de 15e dag goed.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.

- Mol
- Zeer actief
nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol

Laatst gewijzigd door Mol op 15 jan 2004 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- jip007
- Erelid
die van ons ook , hij vraagt waar we naar toe moeten en hij belt wanneer we kunnen gaan reizenv.d Lupinehof schreef:nergens voornodg als je een goeie DA hebt die vertlt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol![]()

- Hutsje
- Zeer actief
Dat geloof ik wel, maar als je nog 2 dagen moet reizen dan kun je te laat zijn, toch?v.d Lupinehof schreef:nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol![]()

- Mol
- Zeer actief
niet als je goed laat prikken, en je DA weet waar hij of zij mee bezig isHutsje schreef:v.d Lupinehof schreef:nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol![]()
Dat geloof ik wel, maar als je nog 2 dagen moet reizen dan kun je te laat zijn, toch?
mol

- Hutsje
- Zeer actief
Nou, dan zal Strikkers het wel niet zo goed weten dan........v.d Lupinehof schreef:niet als je goed laat prikken, en je DA weet waar hij of zij mee bezig isHutsje schreef:v.d Lupinehof schreef:nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol![]()
Dat geloof ik wel, maar als je nog 2 dagen moet reizen dan kun je te laat zijn, toch?
mol![]()

- jip007
- Erelid
als je vroeg begint met bloedprikken , kan hij aan de bloedwaarde zien hoeveel het perdag oploopt. en zo uitrekenen wanneer je moet vertrekken.Hutsje schreef:Dat geloof ik wel, maar als je nog 2 dagen moet reizen dan kun je te laat zijn, toch?v.d Lupinehof schreef:nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.Hutsje schreef:Ben het helemaal met bovenstaande schrijvers eens. Als jou da het op moet sturen dan zul je nog de volgende dag uitslag moeten hebben en geen 2 of 3 dagen later. In dat geval heb je er inderdaad niets aan. Ik heb niets gemekrt van stress bij het prikken, als het op een rustige vriendelijke manier gebeurt hoeft dat helemaal niet. En tja, als je naar het buitenland moet dan kun je een probleem hebben want de progesteronwaarde kan ik een paar uur omhoog schieten en dan moet je nog 800 km.... Kun je niet eens informeren bij de eigenaar van de dekreu? Ik denk dat je beter daar kunt gaan prikken.
mol![]()

- Mol
- Zeer actief
blijk baar of hij heeft er gewoon geen zin in, mijn DA zegt precies op de dag af waaneer me teef goed is.Hutsje schreef:Nou, dan zal Strikkers het wel niet zo goed weten dan........v.d Lupinehof schreef:niet als je goed laat prikken, en je DA weet waar hij of zij mee bezig isHutsje schreef:v.d Lupinehof schreef: nergens voornodig als je een goeie DA hebt die vertelt je presies waneer je weg moet voor je deking hoor.
mol![]()
mol![]()
mol

- Hutsje
- Zeer actief
Hij ook, maar hij kan toch niet bepalen of de teef op haar vruchtbaarst is over 2 dagen? Hij zegt dat de progesteron binnen een paar uur naar het hoogtepunt kan stijgen, is dat het geval en je dan nog 2 dagen moet reizen ben je dus te laat want dan kan het alweer gezakt zijn.v.d Lupinehof schreef:blijk baar of hij heeft er gewoon geen zin in, mijn DA zegt precies op de dag af waaneer me teef goed is.Hutsje schreef:Nou, dan zal Strikkers het wel niet zo goed weten dan........v.d Lupinehof schreef:niet als je goed laat prikken, en je DA weet waar hij of zij mee bezig isHutsje schreef:
mol![]()
mol![]()

- Mol
- Zeer actief
ja ik kan niet met hem door 1 deur dus tja, als je hond ga pieken kan een DA met veel ervaring daar in toch zeggen of je weg moet of niet.Hutsje schreef:Hij ook, maar hij kan toch niet bepalen of de teef op haar vruchtbaarst is over 2 dagen? Hij zegt dat de progesteron binnen een paar uur naar het hoogtepunt kan stijgen, is dat het geval en je dan nog 2 dagen moet reizen ben je dus te laat want dan kan het alweer gezakt zijn.v.d Lupinehof schreef:blijk baar of hij heeft er gewoon geen zin in, mijn DA zegt precies op de dag af waaneer me teef goed is.Hutsje schreef:Nou, dan zal Strikkers het wel niet zo goed weten dan........v.d Lupinehof schreef: niet als je goed laat prikken, en je DA weet waar hij of zij mee bezig is
mol![]()
mol![]()
ik heb toch ook van hem zelf mee gemaakt dat hij ook mensen al op pat stuurde voor dat de teef piek bereikte dus tja .
nogmaals ik vind het overdreven dat je bij de reu zelf nog eens gaat prikken
mol

- jip007
- Erelid
- Mol
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- Arona
- Actief
- Contacteer:
ach, 800 km is nog niet zo heel ver of lang rijden. De DA kan de exacte dag (voor of namiddag of avond) voorspellen wanneer haar ovulatie is aan de hand van het percentage van het progesteron. Is het bvb + 3% dan moet de dekking plaatsvinden tussen de 24-36u, is het + 4 of 5% (staat op papier van het labo maar heb nu geen liggen) dan binnen de 24 uren. Nog hoger percentage voorspelt hij voor of namiddag,...
zaad laten overkomen , daar hangen ook risico's van af. Is er ook maar een kleine °C daling bij het sperma dan kan je het wel vergeten. Voor bevroren sperma te gebruiken is niet iedere DA gekwalificeerd voor of heeft niet de nodige spullen. En dan heb je nog weinig kans op een geslaagde dekking, volgens wat ik gehoord heb.
Laat staan hoeveel extra het niet kost om zaad te laten overkomen. Heb ooit gehoord van mensen dat de kosten boven de 1000 euro kwamen om het zaad te laten invriezen en opsturen... moet in speciale containers, speciaal vervoer...
dus misschien beter gewoon een keertje laten prikken en met de auto rustig bollen naar de dekreu toe als het de juiste moment is. (op een uurtje zal het nou ook wel niet aankomen denk ik)
zaad laten overkomen , daar hangen ook risico's van af. Is er ook maar een kleine °C daling bij het sperma dan kan je het wel vergeten. Voor bevroren sperma te gebruiken is niet iedere DA gekwalificeerd voor of heeft niet de nodige spullen. En dan heb je nog weinig kans op een geslaagde dekking, volgens wat ik gehoord heb.
Laat staan hoeveel extra het niet kost om zaad te laten overkomen. Heb ooit gehoord van mensen dat de kosten boven de 1000 euro kwamen om het zaad te laten invriezen en opsturen... moet in speciale containers, speciaal vervoer...
dus misschien beter gewoon een keertje laten prikken en met de auto rustig bollen naar de dekreu toe als het de juiste moment is. (op een uurtje zal het nou ook wel niet aankomen denk ik)

- Mol
- Zeer actief
nou ja 800 km rij je binnen 1 dag, maar wat je zegt is onzinArona schreef:ach, 800 km is nog niet zo heel ver of lang rijden. De DA kan de exacte dag (voor of namiddag of avond) voorspellen wanneer haar ovulatie is aan de hand van het percentage van het progesteron. Is het bvb + 3% dan moet de dekking plaatsvinden tussen de 24-36u, is het + 4 of 5% (staat op papier van het labo maar heb nu geen liggen) dan binnen de 24 uren. Nog hoger percentage voorspelt hij voor of namiddag,...
de temp daling is haast onmogelijk omdat als je met gekoeld zaat werk deze daar niet zo heel erg gevoelig voor is.
ingevroren zaat zit een spesiaalecontainer s dat loopt ook zo'n vaart nog niet,en nee dat word niet speciaal vervoerd gewoon met een koerierdienst
een DA vinden die dit kan en mag doe tja dat is iets daar moet je naar zoeken ,en de kosten zijn echt niet veel meer dan een dekking plus rijs kosten.
mol

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Iedereen bedankt voor de tips! Ik ga gewoon zelf met de hond op pad, laat geen zaad overkomen of iets dergelijks. 800 Kilometer naar Denemarken is voor mij geen bezwaar, ik mag als ik wil 1 week blijven logeren bij de eigenaar van de reu, dus ik heb zelfs ook genoeg speling, hoef niet in 1 dag heen en weer!
- Hutsje
- Zeer actief
ja ik kan niet met hem door 1 deur dus tja, als je hond ga pieken kan een DA met veel ervaring daar in toch zeggen of je weg moet of niet.v.d Lupinehof schreef: Hij ook, maar hij kan toch niet bepalen of de teef op haar vruchtbaarst is over 2 dagen? Hij zegt dat de progesteron binnen een paar uur naar het hoogtepunt kan stijgen, is dat het geval en je dan nog 2 dagen moet reizen ben je dus te laat want dan kan het alweer gezakt zijn.
ik heb toch ook van hem zelf mee gemaakt dat hij ook mensen al op pat stuurde voor dat de teef piek bereikte dus tja .
nogmaals ik vind het overdreven dat je bij de reu zelf nog eens gaat prikken
mol

Daar kan ik me wat bij voorstellen, ze zijn mij daar 2 keer vergeten, en zodoende moest ik ineens met een noodgang 's avonds laat naar de reu. En ja, als je een week de tijd hebt moet het lukken.

-
- Vaste gebruiker
- Contacteer: