Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pfff van het eene kwaaltje naar de andere

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Pfff van het eene kwaaltje naar de andere

Ongelezen bericht door DesireeB »

Vandaag met Maylo naar DA geweest omdat hij laatst viezige oren had wat bleef aanhouden en zo nu en dan ook eens rood was heb ik vorige week een oorcleaner megenomen toen zijn urine werd onderzocht (hij had opnieuw blaasontsteking). Zaterdag merkte ik al tijd hij steeds moeilijker ging doen met schoonmaken van zijn oor en gister avond kon ik even stiekem kijken en wilde ik was smeer uit de schelp halen maar echt niet dat dit lukte.

Was veel smeriger en roder inmiddels dan voor ik met de cleaner aan de slag ging.
Vandaag even langs geweest trommel vlies zag er mooi en goed uit dus daar is niks aan het handje(gelukkig) maar daarvoor zit toch wel een flinke ontsteking. Oren zijn beide flink uitgespoeld andere oor was namelijk ook een beetje vies en rood maar aan de buitenkant niets van te zien maar just to be sure ook deze nu maar behandeld. Nu 10 dagen 2 x p.d beide orden behandelen met zalf met antibiotica.

Ook even naar zijn voorhuid gekeken we waren er nu toch en de rest ook maar nagelopen blijkt dat hij toch hier en daar wat rode plekjes heeft en DA vermoed dus nu een voedsel allergie. Dus nu eerst de AB voor zijn blaas afmaken en het orenzalven afmaken en dan gaan we een eliminatie dieet doen.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Hij krijgt overigens silicea d12 en vit. C momenteel der ondersteuning van zijn weerstand en moet ik hier dan ook mee stoppen?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Pfff van het eene kwaaltje naar de andere

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

de orenkwaal kan ook komen door een voedselallergie. als hij vaker last heeft van zijn oren laat eens een kweek maken van het oorsmeer.
ellen
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef:de orenkwaal kan ook komen door een voedselallergie. als hij vaker last heeft van zijn oren laat eens een kweek maken van het oorsmeer.
ellen

DA was bij voorbaat al van mening dat het inderdaad door voedsel allergie komt. Dit ook in combi met zijn voorhuidontsteking en mogelijke blaasontsteking en hier en daar wat rodere plekjes in zijn huid die je niet zomaar even ziet.

Vandaar dat we ook zodra alle ontstekingen zijn behandeld dat we het eliminatie dieet willen doen, heb hierbij advies gekregen voor vers vlees en dan als toevoeging voor de koolhydraten aardappels of witte rijst(geen zilvervlies) en na 6 tot 8 weken weer het normale voer maar als ik ga googlen dan zie ik dat er vers wordt aangeraden en dan eerst 1 soort en dit na 6 tot 8 weken uitbreiden met een andere soort en zo verder tot het weer een complete voeding is.

Vandaar dat ik me afvraag wat de ervaringen hier zijn met zo'n eliminatie dieet.

Overigens moet ik ook 2 x per dag zijn oor zalven.. dit is echt een drama hij wil niet dat we er ook maar iets aan doen terwijl hij bij de DA dan wel weer netjes alles laat doen. Als iemand hier nog tips voor heeft hoor ik ze graag :help:
Afbeelding
Biothane
WashBar
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn golden had voedsel allergie, daar heb ik een paar jaar voor gekookt op advies van een dermatoloog. zij kreeg lamshart, rijst en sperziebonen aangevuld met SA37 (is niet meer) daar deed ze het goed op. uiteindelijk hebben we haar overgezet op de lams&rijst van eukanuba (kwam net in) en dat heeft ze tot het eind gehad zonder problemen. maar zij was ook allergisch voor huisstofmijt, copramijt en fareamijt.
ellen
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Láát die voorhuid nu toch, je weet inmiddels dat dat volstrekt normaal is.

Je kunt hem inderdaad op een eliminatiedieet zetten, maar daar moet je dan NIETS bij voeren; dan weet je nog niets. Dus geen hondenkoek of kluif, geen aardappel, stukje brood, geen toevoegingen in het vlees, helemaal niets.
De andere optie is hem op een brok te zetten waar zo min mogelijk in zit dat een reactie kan opwekken, bijvoorbeeld purizon op basis van vis en aardappel.
Als dan die plekken en oorontsteking minder worden kun je er als je wilt kvv bij gaan geven, steeds één soort per 6 weken.
Je kunt overigens ook een allergietest laten doen bij de dierenarts.
Bij Niko kom ik er niet achter wat de veroorzakers zijn en het zijn ook steeds meer dingen, dus voor hem staat dat wel in de planning.
Bij Charlie viel het vrij eenvoudig zelfstandig uit te vogelen.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:Láát die voorhuid nu toch, je weet inmiddels dat dat volstrekt normaal is.

Je kunt hem inderdaad op een eliminatiedieet zetten, maar daar moet je dan NIETS bij voeren; dan weet je nog niets. Dus geen hondenkoek of kluif, geen aardappel, stukje brood, geen toevoegingen in het vlees, helemaal niets.
De andere optie is hem op een brok te zetten waar zo min mogelijk in zit dat een reactie kan opwekken, bijvoorbeeld purizon op basis van vis en aardappel.
Als dan die plekken en oorontsteking minder worden kun je er als je wilt kvv bij gaan geven, steeds één soort per 6 weken.
Je kunt overigens ook een allergietest laten doen bij de dierenarts.
Bij Niko kom ik er niet achter wat de veroorzakers zijn en het zijn ook steeds meer dingen, dus voor hem staat dat wel in de planning.
Bij Charlie viel het vrij eenvoudig zelfstandig uit te vogelen.

Die voorhuid is inderdaad niet iets waar ik me zorgen om maak maar is wel weer een ontsteking, zijn meer de oor en zoals het lijkt blaasontsteking waar ik mee zit.

Heb even die purizon opgezocht was al op de hoogte van het merk omdat dit graan vrij is en ik laatst al dacht dat dit wel eens de boosdoener zou kunnen zijn dus heb besloten dit eerst te gaan proberen. Echter zit hij nu op cavom(geperste brok) en bij overstap is advies mengen. Vorige keer bij overstap naar cavom heb ik dit dus niet gedaan omdat hij hiervoor ge-expandeerde brok kreeg. Kan dit wel met van cavom naar purizon of is dit ook gewoon direct overstappen?
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Even dit topic omhoog schoppen.

Inmiddels zijn alle allergie klachten al lange tijd weg en komen ook niet terug. Zelf denk ik dat ondanks hij geen stress indruk maakte dit wel meegespeeld heeft en hierdoor zijn weerstand niet optimaal was.
Hij eet eet nu prins lams/rijst en barca(50/50) en doet het hier redelijk goed op, bevo heb ik geprobeerd ging ook redelijk, alleen barca ging wat minder en alleen prins ongeveer zelfde als nu.

Ik loop hier al een tijdje mee omdat ik geen mensen tegen het zere been aan wil schoppen, maar ik ben er een tijd geleden via via achtergekomen dat Maylo bij een fokker vandaan komt die het allemaal voor het geld doet.

Lang verhaal kort, Maylo's moeder moest bij haar baasje(op last van de dierenbescherming, ze werd voor honden gevechten gebruikt) weg en kwam zo bij de fokker van Maylo.
Ze was hier net en bleek loops te zijn en toen hebben ze hun reu er gelijk maar opgezet(want ja ze was er toch :denken: ), testen etc dus niet gedaan. Nest is na een paar weken met giardia de weide wereld ingegaan. En dit is dus van begin af aan ernstig verwaarloosd. Het vermoeden is dus ook nadat ik met die via via contact heb gehad dat er geen broertjes en zusjes meer leven. Die zelfde via via heeft Maylo's moeder opgevangen omdat ze niet terug kon naar haar eigen fokker toen het nest groot genoeg was en verkocht was(hier is aardig wat commotie tussen hun door geweest).

Dit is dus wat ik van horen zeggen heb, en heb ook via die zelfde persoon meer info gekregen over zijn ouders incl foto's helaas kan ze niet aan de pup foto's komen en de fokker van Maylo heeft aangegeven te zullen gaan kijken maar gaf al aan vermoedelijk niks te hebben en daarna nooit meer wat van gehoord.

Ik heb dit ook met de DA besproken, ivm zijn medische toestand. Nu heeft hij geen allergische klachten meer en hij krijgt van alles tussen door(met mate) maar wel een gevoelige maag. Ik ben nog steeds niet tevreden over zijn ontlasting, het is geen diarree meer en 2 x per dag(soms 3) maar nog steeds aan de slappe kant. Zeker als ik het vergelijk met Izzy die alles kan vreten en nog steeds keurig 2 x per dag een mooi drolletje neerlegt. Af en toe geef ik ze smuldier en hierop merk ik ook niet echt verschil. Veendrenkstof geprobeerd tot 2 x aan toe de eerste paar dagen mooiere ontlasting(nog steeds niet perfect) maar na paar dagen is het nog slechter dan zonder veendrenkstof en ook wil hij dan geregeld zijn eigen ontlasting nog op eten.

Erg lang verhaal maar is er iemand die mijn nog advies kan geven voor voeding voor honden met een gevoelige maag??
Overigens heeft Maylo nergens last van, alleen zijn ontlasting is gewoon niet zo goed als het zou moeten zijn.
Afbeelding
Biothane
WashBar
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

je zou hem een probioticakuurtje kunnen geven en verder is het uitvogelen op welk voer ie wel goed reageert en het daarbij houden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:je zou hem een probioticakuurtje kunnen geven en verder is het uitvogelen op welk voer ie wel goed reageert en het daarbij houden.
Welke zou jij aanraden, heb wel eens gelezen dat jij het ook gebruikt( of hebt gebruikt). Dan ga ik dat eens proberen met zijn huidige voer, overstappen kan daarna altijd nog.
Afbeelding
Biothane
WashBar
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Dees en Maylo schreef:
renee-uk schreef:je zou hem een probioticakuurtje kunnen geven en verder is het uitvogelen op welk voer ie wel goed reageert en het daarbij houden.
Welke zou jij aanraden, heb wel eens gelezen dat jij het ook gebruikt( of hebt gebruikt). Dan ga ik dat eens proberen met zijn huidige voer, overstappen kan daarna altijd nog.
ik heb deze gebruikt, was niet goedkoop maar heeft indertijd bij rita uitstekend geholpen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

alinelaila schreef:Is z'n ontlasting al eens getest? Misschien heeft ie wel iets, giardia bijvoorbeeld.
Sinds hij op prins/barca zit heeft hij geen diarree dus DA en ik vermoeden allebei van niet, en hij heeft ook een kuur gehad. Wat we zelf vermoeden is dat dit het gevolg is van een verwaarloosde giardia besmetting die hij al in het nest had.

Maar uiteraard kan zo'n test natuurlijk geen kwaad als probiotica niet blijkt te werken, maar voor als nog denk ik het niet ook omdat het niet echt diarree is maar gewoon niet zo stevig als zou moeten.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Stepper schreef:Als z'n ontlasting apart is, dan heeft ie toch eerder gevoelige darmen dan gevoelige maag of zeg ik iets geks?
Darmen kan je op veel manieren ondersteunen, bijv probiotica, extra vezels, pompoen geven en er zijn ook supplementen speciaal voor de darmen.
Ik heb enkel ervaring met probiotica, ik heb die van puur gegegeven. En pompoen, komen hier mooiere drollen van.

Maag heb ik maag compositum van groene os goede ervaringen mee, maar dat ging om dingen als speekselen, misselijkheid, zure oprispingen.
Nu zeg je wel heel iets geks! :tongue:

Maar wat ik bedoel is dus dat er gewoon iets niet lekker zit in zijn verteringssysteem, ben niet zo medisch aangelegd en biologie was ook niet mijn sterkste punt dus zou heel goed kunnen zijn dat het zijn darmen zijn hoor. Maar probiotica ga ik even voor kijken.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”