Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mergpijp te hard?
Moderator: moderatorteam
Mergpijp te hard?
In het Bottendocument in deze rubriek staat dat je je hond ook een mergpijp kunt geven. Nu hoorde ik laatst van iemand dat een mergpijp te hard is, de tanden van je hond zouden ervan slijten. Is daar meer over bekend?
Ik geef mijn honden wel eens een mergpijp (met een klein gat) en laat ze het merg eruit eten. Als dat op is is neem ik ze af en gooi ik ze weg.
Mees heeft trouwens weer mooie witte tanden na een aantal botten en andere kauwdingen (Nylabones en buffelhuiden). Hij had wat tandplak toen we hem kregen.
Ik geef mijn honden wel eens een mergpijp (met een klein gat) en laat ze het merg eruit eten. Als dat op is is neem ik ze af en gooi ik ze weg.
Mees heeft trouwens weer mooie witte tanden na een aantal botten en andere kauwdingen (Nylabones en buffelhuiden). Hij had wat tandplak toen we hem kregen.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Dat ligt eraan hoelang jij je hond laat knagen toch? alleen het merg eruit eten en niet uren laten knagen
hier krijgen ze geen mergpijpen omdat ik altijd als de dood ben dat het om hun kaak blijft hangen 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Ik koop alleen mergpijpen met een klein gat. De slager hier heeft lange mergpijpen met kleine gaten. Ik laat ze geen uren kauwen erop.cloris schreef:Dat ligt eraan hoelang jij je hond laat knagen toch? alleen het merg eruit eten en niet uren laten knagen hier krijgen ze geen mergpijpen omdat ik altijd als de dood ben dat het om hun kaak blijft hangen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- cloris
- Zeer actief
sypke schreef:Ik koop alleen mergpijpen met een klein gat. De slager hier heeft lange mergpijpen met kleine gaten. Ik laat ze geen uren kauwen erop.cloris schreef:Dat ligt eraan hoelang jij je hond laat knagen toch? alleen het merg eruit eten en niet uren laten knagen hier krijgen ze geen mergpijpen omdat ik altijd als de dood ben dat het om hun kaak blijft hangen
Nou lekker geven dan toch?!

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- cloris
- Zeer actief
Ja als je ze uren laat knagen wel ja, maar je laat ze toch niet lang knagensypke schreef:Maar mijn vraag was of het bot van mergpijpen inderdaad zo hard is dat de tanden slijten.cloris schreef: Nou lekker geven dan toch?!

-
- Actief
nou,het ligt ook een beetje aan de sterkte vh.gebit vd.hond.
Mijn James heeft idd een stuk van zijn tand af doordat ie op een kalkbot knaagde.
De DA bevestigde dat de ene hond ook gewoon sterkere tanden heeft als de andere,nu ik dat weet,krijgt hij van mij in ieder geval die kalkbotten niet meer natuurlijk en een mergpijp leg ik na een poos weg.
Bob knaagt gewoon dat het een lieve lust is,hij heeft knoerharde tanden en James mist zelfs op verschillende tanden en kiezen wat stukjes.
Ik neem aan dat dat erfelijk is.
Mijn James heeft idd een stuk van zijn tand af doordat ie op een kalkbot knaagde.

Bob knaagt gewoon dat het een lieve lust is,hij heeft knoerharde tanden en James mist zelfs op verschillende tanden en kiezen wat stukjes.
Ik neem aan dat dat erfelijk is.

-
- Erelid
- Contacteer:
Je hond gewoon niet langer dan een 1/2 uur op een recreatiebot laten knagen..welk bot dan ook.
En klemzitten van de mergpijpen heb ik een goede tip over gelezen.als een mergpijp over de tanden kan en dit gebeurd,dan kan die er ook weer vanaf.
Je moet de mergpijp dan omhoog duwen zodat die dan weer over de tanden uit de bek gehaald kan worden..
De meeste mensen beginnen er gelijk aan te trekken..dus om hoog en hij komt los.
En klemzitten van de mergpijpen heb ik een goede tip over gelezen.als een mergpijp over de tanden kan en dit gebeurd,dan kan die er ook weer vanaf.
Je moet de mergpijp dan omhoog duwen zodat die dan weer over de tanden uit de bek gehaald kan worden..
De meeste mensen beginnen er gelijk aan te trekken..dus om hoog en hij komt los.

-
- Erelid
- Contacteer:
Ja..dat bedoel ik dus ook..als je hem er rustig van afhaalt dan gebeurd dit dus niet..maar ik heb het zlef nooit meegemaakt en wil het ook niet meemaken,dus krijgen ze het hier niet.basil schreef:ehhhh dat klopt niet helemaal ien. als de mergpijp namelijk klem zit, zwelt de kaak nogal eens redelijk vlot op door het heen en weer wringenien schreef:Je hond gewoon niet langer dan een 1/2 uur op een recreatiebot laten knagen..welk bot dan ook.
De meeste mensen beginnen er gelijk aan te trekken..dus om hoog en hij komt los.![]()
hoewel mijn vorige honden ze wekelijks kregen,eerst lekker soepje van getrokken en dan kreeg de hond het.
maar ja..toen had ik nog geen internet.

-
- Actief
-
- Actief
gesnapt! thanks!basil schreef:dat zegt ien dus ook als je goed leest....dat was in de periode voordat ze internet had....Roma schreef:eerst lekker soepje van getrokken??????
Mij hebben ze altijd verteld dat je het ABSOLUUT niet mocht koken,want dan ging het splinteren....! 8O 8O 8O

Ben niet meer zo helder van geest, nu "het hier wel nacht lijkt...."

-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Sypke, een mergpijpje dat op maat gezaagd is, waardoor een hond gemakkelijk het merg er uit kan lepelen met zijn tong, en uit kan schrapen met zijn voortanden ... daar krijg je nooit problemen mee, hoe dik of dun het ook is en het botje dat overblijft is verder prima als trofee of voetbal of prestige object.
Wel wat meer zaagwerk voor de slager... maar heel voedzaam voor je hond.
Maar svp nooit aan je hond geven als hij nog geen rauwe botten met vlees gewend is! Een fout die ik zelf gemaakt heb, wist toen nog niet dat je voorzichtig moet beginnen met weinig rauw vet
, was dat ik ze al heel snel een paar mergpijpjes gaf. Ze vonden het leeekkkkker .... maar een paar uur later zat de spuitpoep hoog tegen de betegelde muren van de hokken.
Pups die gespeend worden, krijgen bij mij als eerste een kippennek en het tweede "echte" eten waar ze kennis mee maken is een mergpijpje.
Reken maar dat ze precies weten waar Abraham de mosterd haalt... heerlijk als je ze bezig ziet om het merg er uit te krijgen. Geen diarree...
Ignit.

Wel wat meer zaagwerk voor de slager... maar heel voedzaam voor je hond.
Maar svp nooit aan je hond geven als hij nog geen rauwe botten met vlees gewend is! Een fout die ik zelf gemaakt heb, wist toen nog niet dat je voorzichtig moet beginnen met weinig rauw vet

Pups die gespeend worden, krijgen bij mij als eerste een kippennek en het tweede "echte" eten waar ze kennis mee maken is een mergpijpje.
Reken maar dat ze precies weten waar Abraham de mosterd haalt... heerlijk als je ze bezig ziet om het merg er uit te krijgen. Geen diarree...
Ignit.
- cloris
- Zeer actief