Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden aangewezen boosdoener van neospora
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
Honden aangewezen boosdoener van neospora
Honden zouden dmv hun ontlasting koeien besmetten met neospora. Maar er zitten een paar hiaten in het verhaal. Hoe komt een hond namelijk aan neospora?
Namelijk door vlees of nageboorte van een met neospora besmet kalf op te eten.
Neospora kan spontane abortus bij koeien veroorzaken. Maar veel koeien zijn drager van neospora zónder geïnfecteerd te zijn. Maar ze geven het sowieso wel door aan hun vrucht.
Maar goed. Hoeveel honden krijgen dan de kans om besmet te raken met neospora?
Namelijk hoeveel honden krijgen de kans om zoiets op te eten? Overdracht van koe op kalf is de belangrijkste besmettingsbron. Meer dan tachtig procent van de kalveren geboren uit besmette koeien is eveneens besmet. Een volwassen koe kan besmet raken door het gras te eten waar een met neospora besmette hond heeft gepoept.
Van de stadshonden is 5% besmet met neospora. Waarschijnlijk door overdracht van de moeder, en dat is waarschijnlijk dan een boerderijhond. 75% van de boerderijhonden is besmet met neospora. Zij hebben dus kans gezien om bij het afkalven aanwezig te zijn en zich zo tegoed te doen aan moederkoek van het besmette kalf.
Het is dus voor een boer belangrijk om zijn kalf ergens af te kalven waar geen enkele hond, ook zijn eigen hond niet kan komen. Dus zeker niet in de wei. Maar als de moeder besmet blijkt te zijn, en dat kan al generaties het geval zijn, dan is ze eigenlijk niet meer geschikt voor de fokkerij want de fok houdt deze bacterie van generatie op generatie in stand.
Trouwens, ook honden kunnen verwerpen door neospora als ze geinfecteerd raken, net als koeien. En paarden, schapen en geiten kunnen óok drager zijn, en natuurlijk de vos.
Mijn vraag is dus, vanwaar die hetze van media en boeren tegen honden in het algemeen in het geval van neospora?
Neospora kan spontane abortus bij koeien veroorzaken. Maar veel koeien zijn drager van neospora zónder geïnfecteerd te zijn. Maar ze geven het sowieso wel door aan hun vrucht.
Namelijk hoeveel honden krijgen de kans om zoiets op te eten? Overdracht van koe op kalf is de belangrijkste besmettingsbron. Meer dan tachtig procent van de kalveren geboren uit besmette koeien is eveneens besmet. Een volwassen koe kan besmet raken door het gras te eten waar een met neospora besmette hond heeft gepoept.
Van de stadshonden is 5% besmet met neospora. Waarschijnlijk door overdracht van de moeder, en dat is waarschijnlijk dan een boerderijhond. 75% van de boerderijhonden is besmet met neospora. Zij hebben dus kans gezien om bij het afkalven aanwezig te zijn en zich zo tegoed te doen aan moederkoek van het besmette kalf.
Het is dus voor een boer belangrijk om zijn kalf ergens af te kalven waar geen enkele hond, ook zijn eigen hond niet kan komen. Dus zeker niet in de wei. Maar als de moeder besmet blijkt te zijn, en dat kan al generaties het geval zijn, dan is ze eigenlijk niet meer geschikt voor de fokkerij want de fok houdt deze bacterie van generatie op generatie in stand.
Trouwens, ook honden kunnen verwerpen door neospora als ze geinfecteerd raken, net als koeien. En paarden, schapen en geiten kunnen óok drager zijn, en natuurlijk de vos.
Mijn vraag is dus, vanwaar die hetze van media en boeren tegen honden in het algemeen in het geval van neospora?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Honden aangewezen boosdoener van neospora
Hoe dan?Maar veel koeien zijn drager van neospora zónder geïnfecteerd te zijn
- iones
- Zeer actief
Nou, ze hebben dan gewoon een goede weerstand. Ze dragen de bacterie bij zich, zonder dat ze er ziek van worden. Net zoals varkensboeren met de mrsa bacterie rondlopen maar niet ziek zijn. Maar hooguit harder gepakt worden mochten ze griep krijgen.Maeve schreef:Hoe dan?Maar veel koeien zijn drager van neospora zónder geïnfecteerd te zijn
Het is dus niet zo dat een koe met neospora persé zal verwerpen. Maar het kalf zal de bacterie wel mee gaan dragen en indien ze zelf kalfjes gaat krijgen doorgeven, of verwerpen. Of het kalf wordt levend geboren maar met hersenafwijking. Dat komt ook voor.
In principe moet je niet fokken met een koe met neospora omdat ze het dus doorgeeft en of gaat verwerpen. Een goed fok en melkkoe moet dan dus afgevoerd worden voor de slacht en dat is een zware kostenpost.
Volwassen koeien ondervinden zelf weinig last van Neospora. Maar bij drachtige dieren wordt de vrucht vaak besmet, met name bij jonge dieren. De infectie van de vrucht kan afsterven van de vrucht veroorzaken en daarmee verwerpen, of vorming van een mummie. Verwerpen door Neospora gebeurt vaak rond 6-7 maanden dracht, maar kan ook veel eerder, waardoor de koe onregelmatig opbreekt. Ook vroeggeboorten zijn mogelijk.
De meeste tijdens de dracht geïnfecteerde kalveren worden echter ogenschijnlijk gezond geboren, maar zijn dan wel drager van Neospora. De nageboorte van een verwerper bevat vaak veel Neospora, waarmee een hond zich kan infecteren. http://www.veearts.nl/dierziekten/neospora/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door iones op 18 mar 2015 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dan zijn ze wel geïnfecteerd. Het komt alleen niet tot uiting. Dat is in mijn ogen toch iets heel andersiones schreef:Nou, ze hebben dan gewoon een goede weerstand. Ze dragen de bacterie bij zich, zonder dat ze er ziek van worden. Net zoals varkensboeren met de mrsa bacterie rondlopen maar niet ziek zijn. Maar hooguit harder gepakt worden mochten ze griep krijgen.Maeve schreef:Hoe dan?Maar veel koeien zijn drager van neospora zónder geïnfecteerd te zijn
Het is dus niet zo dat een koe met neospora persé zal verwerpen. Maar het kalf zal de bacterie wel mee gaan dragen en indien ze zelf kalfjes gaat krijgen doorgeven, of verwerpen. Of het kalf wordt levend geboren maar met hersenafwijking. Dat komt ook voor.
- iones
- Zeer actief
Er is een verschil tussen drager zijn van een bacterie en er ook mee geïnfecteerd zijn. Het tweede heeft sowieso consequenties, het eerste niet altijd.
- iones
- Zeer actief
Oh en nog iets....
Dmv. vers vlees voeren kan een hond dus ook neospora krijgen. Door het vlees te eten van een met neospora besmette koe.
Ik lees trouwens dat ratten en muizen óók neospora kunnen bevatten. Het wordt wel lastig zo voor de boeren.
Dmv. vers vlees voeren kan een hond dus ook neospora krijgen. Door het vlees te eten van een met neospora besmette koe.
Ik lees trouwens dat ratten en muizen óók neospora kunnen bevatten. Het wordt wel lastig zo voor de boeren.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Een infectie is het overdragen van een ziekteverwekkeriones schreef:Er is een verschil tussen drager zijn van een bacterie en er ook mee geïnfecteerd zijn. Het tweede heeft sowieso consequenties, het eerste niet altijd.
- iones
- Zeer actief
Bij ziek zijn wordt gesproken van infectie. Ik lees trouwens dat neospora ook honden kan omleggen en daar tot abortus kan leiden.Maeve schreef:Een infectie is het overdragen van een ziekteverwekkeriones schreef:Er is een verschil tussen drager zijn van een bacterie en er ook mee geïnfecteerd zijn. Het tweede heeft sowieso consequenties, het eerste niet altijd.Of het dier daar ook ziek van wordt is inderdaad niet gezegd.
Hier staat een eerlijk en realistisch artikel over neospora. http://www.mastitis.nl/gezondheid/vruch ... ende-kraan" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het trouwens erg jammer dat het niet te onderzoeken valt of je hond wel of geen drager is van neospora. Ik zou het graag willen weten als mijn honden drager waren.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Infectie is besmet raken. Na infectie hoef je niet ziek te worden. Infectie wordt vaak verkeerd gebruikt. Wat je wil zeggen is dat lang niet elke besmette/geïnfecteerde koe ook daadwerkelijk ziek wordt.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar nu is het duidelijk, want Iones had het woord besmet ook nog niet gebruikt. Voor we daar weer gezeik over krijgenTara schreef:Dat staat dus ook in mijn linkje.laeken schreef:Infectie is besmet raken. Na infectie hoef je niet ziek te worden. Infectie wordt vaak verkeerd gebruikt. Wat je wil zeggen is dat lang niet elke besmette/geïnfecteerde koe ook daadwerkelijk ziek wordt.
Ik ga er maar vanuit dat mijn honden drager zijn trouwens. Ze liepen jarenlang dagelijks tussen de weilanden. Oh en ze eten vlees
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Er is hier net buiten het dorp een boer die zijn koeien jaarrond binnen heeft staan. Toch heeft hij sinds afgelopen zomer neospora op zijn bedrijf. Volgens hem komt het doordat het kuilvoer is besmet via ontlasting van honden die in de weilanden lopen waar hij zijn gras van heeft. Zou die bacterie zolang overleven?
Nou ja, ik ruim altijd netjes op als ik in weilanden loop en meer kan ik ook niet doen.
Nou ja, ik ruim altijd netjes op als ik in weilanden loop en meer kan ik ook niet doen.
- iones
- Zeer actief
Hij kan al jaren neospora hebben gehad wat daar stilletjes rondsluimerde. Het is namelijk maar in 6% van de met neospora besmette koeien die verwerpen of een kalf met hersenafwijkingen krijgen.-Lilo- schreef:Er is hier net buiten het dorp een boer die zijn koeien jaarrond binnen heeft staan. Toch heeft hij sinds afgelopen zomer neospora op zijn bedrijf. Volgens hem komt het doordat het kuilvoer is besmet via ontlasting van honden die in de weilanden lopen waar hij zijn gras van heeft. Zou die bacterie zolang overleven?
Van de Nederlandse rundveestapel heeft tien procent antistoffen tegen Neospora in het bloed, blijkt uit steekproeven. Een groot deel van hen loopt daadwerkelijk met de parasiet rond, verspreid over tachtig procent van de Nederlandse bedrijven.
„Normaal gesproken heeft een koe twee à drie procent kans dat ze haar kalf verwerpt. Een koe die besmet is met Neospora, heeft zes tot negen procent kans op verwerping. In de meeste stallen veroorzaakt Neospora dus helemaal geen abortusstorm, maar slechts een paar onopvallende verwerpingen per jaar”,
http://www.melkvee.nl/nieuws/1364/neosp ... ende-kraan" onclick="window.open(this.href);return false;
Want hoe komen die honden die zogenaamd in zijn weilanden poepen aan neospora? En vergeet de andere dragers niet die je nooit zult kunnen mijden in je wei, namelijk ratten en muizen en de vos.
Heeft die boer overigens zelf een hond? Want áls de oorzaak bij een hond ligt, is waarschijnlijk zijn eigen hond de bron. Maar de kans dat de hond de bron is van deze besmetting, is dus maar klein.
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Je hebt het in een van je laatste citaten al verbeterd, maar voor alle duidelijkheid, Neospora is een parasiet en geen bacterie.iones schreef:Honden zouden dmv hun ontlasting koeien besmetten met neospora. Maar er zitten een paar hiaten in het verhaal. Hoe komt een hond namelijk aan neospora?
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Dat klopt niet echt niet!laeken schreef:Infectie is besmet raken. Na infectie hoef je niet ziek te worden. Infectie wordt vaak verkeerd gebruikt. Wat je wil zeggen is dat lang niet elke besmette/geïnfecteerde koe ook daadwerkelijk ziek wordt.
Ik heb maar even een definitie gehaald van iets met wat meer waarde dan Wikipedia, van een werkgroep Infectiepreventie ziekenhuisen in dit geval over een stuk over mrsa:
Kolonisatie is dragerschap. Dragerschap is geen infectie. Tja ik ben ooit tijdens een stage drager geweest van mrsa. Heb je geen last van (30% van de Nederlanders buiten ziekenhuis is drager van mrsa) en de behandeling is wel degelijk erger dan de kwaal. Ben je geïnfecteerd, dan ben je echt ernstig ziek met als mogelijk sepsis en de dood tot gevolg. Passende verschijnselen van infectie is koorts, roodheid, zwelling, pus etc etc etc.In de regel wordt er onderscheid gemaakt tussen kolonisatie en infectie. Van kolonisatie is sprake wanneer een micro-organisme na besmetting gaat uitgroeien. Pas wanneer ten gevolge van kolonisatie bij de gastheer een (ontstekings)reactie ontstaat met daarbij passende verschijnselen, wordt van infectie gesproken.
Of een kolonisatie een infectie wordt is afhankelijk van o.a. de weerstand van de gastheer.
En tja er worden altijd puur in wilde weg daders aangewezen. En dat zijn dan vaak al diegene die al een ietwat zwarte vlek op hun reputatie hebben staan. Tja de hond is in dit verhaal een gemakkelijk zwart schaap. Of het nu waar is of niet doet er niet eens toe. Het gaat om het lekkere verhaal en het zwart maken. Dat lucht op voor de boeren... tja

- iones
- Zeer actief
¨gyanty schreef:Dat klopt niet echt niet!laeken schreef:Infectie is besmet raken. Na infectie hoef je niet ziek te worden. Infectie wordt vaak verkeerd gebruikt. Wat je wil zeggen is dat lang niet elke besmette/geïnfecteerde koe ook daadwerkelijk ziek wordt.
Ik heb maar even een definitie gehaald van iets met wat meer waarde dan Wikipedia, van een werkgroep Infectiepreventie ziekenhuisen in dit geval over een stuk over mrsa:
Kolonisatie is dragerschap. Dragerschap is geen infectie. Tja ik ben ooit tijdens een stage drager geweest van mrsa. Heb je geen last van (30% van de Nederlanders buiten ziekenhuis is drager van mrsa) en de behandeling is wel degelijk erger dan de kwaal. Ben je geïnfecteerd, dan ben je echt ernstig ziek met als mogelijk sepsis en de dood tot gevolg. Passende verschijnselen van infectie is koorts, roodheid, zwelling, pus etc etc etc.In de regel wordt er onderscheid gemaakt tussen kolonisatie en infectie. Van kolonisatie is sprake wanneer een micro-organisme na besmetting gaat uitgroeien. Pas wanneer ten gevolge van kolonisatie bij de gastheer een (ontstekings)reactie ontstaat met daarbij passende verschijnselen, wordt van infectie gesproken.
Of een kolonisatie een infectie wordt is afhankelijk van o.a. de weerstand van de gastheer.
En tja er worden altijd puur in wilde weg daders aangewezen. En dat zijn dan vaak al diegene die al een ietwat zwarte vlek op hun reputatie hebben staan. Tja de hond is in dit verhaal een gemakkelijk zwart schaap. Of het nu waar is of niet doet er niet eens toe. Het gaat om het lekkere verhaal en het zwart maken. Dat lucht op voor de boeren... tja
Dan had ik het dus tóch goed in mijn uitleg over drager zijn en besmet zijn, dat dit twee verschillende dingen zijn.
En ja, zo zie ik het eigenlijk ook, het naar daders wijzen in het wilde weg en honden hébben inderdaad al een zwakke reputatie. En het doet er inderdaad niet toe hoe het werkelijk zit. Honden blijven de pispaal voor boeren.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Leverd miljarden aan schade op wereldwijd in de veesector..
Als je gaat kijken dan zijn honden natuurlijk wel diegeen die het meeste op verschillende plaatsen komen en onderling contact hebben ,dus qua besmettinggevaar het hoogste risico om het weer door te geven.
Daarintegen zitten koeien ook in een omgeving die voor onderlinge besmetting zorgd en dat gaat natuurlijk snel omdat je in een koeienstal en weiland niet echt alles smetvrij en schoon kan houden. Meestal is het ook een viese strontbende .
Als je gaat kijken dan zijn honden natuurlijk wel diegeen die het meeste op verschillende plaatsen komen en onderling contact hebben ,dus qua besmettinggevaar het hoogste risico om het weer door te geven.
Daarintegen zitten koeien ook in een omgeving die voor onderlinge besmetting zorgd en dat gaat natuurlijk snel omdat je in een koeienstal en weiland niet echt alles smetvrij en schoon kan houden. Meestal is het ook een viese strontbende .
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mogen jullie trouwens over de weilanden lopen met jullie honden?
Ben nog nooit over weilanden heen gelopen had altijd het idee die zijn van iemand anders daar kom je niet op.
Mijn honden zijn weleens in het weiland geweest als ze een haas achterna zaten, maar de plek waar ze er via een doorwaadbaar walletje naar toe kunnen mijd ik nu of ik doe ze even aan de lijn daar, door de sloot gaan mijn meiden niet want dan wordt je nat.
Mijn eerste Pinscher ging weleens over een smal slootje heen in de opwinding van de jacht maar de honden die ik nu heb niet.
Nikkie is toen ze nog een pup was weleens achter een haas aangegaan en de brede sloot over gezwommen maar toen ze aan de overkant was was ze zich rot geschrokken en wilde weer terug maar durfde niet toen ben ik keihard weg gehold en toen is ze ten einde raad de sloot maar weer in gesprongen na lang twijfelen.
Heb ook liever niet dat ze in de weilanden lopen zeker niet op zaterdag want dan zijn de boeren aan het schieten op hazen of ganzen.
Ben nog nooit over weilanden heen gelopen had altijd het idee die zijn van iemand anders daar kom je niet op.
Mijn honden zijn weleens in het weiland geweest als ze een haas achterna zaten, maar de plek waar ze er via een doorwaadbaar walletje naar toe kunnen mijd ik nu of ik doe ze even aan de lijn daar, door de sloot gaan mijn meiden niet want dan wordt je nat.
Mijn eerste Pinscher ging weleens over een smal slootje heen in de opwinding van de jacht maar de honden die ik nu heb niet.
Nikkie is toen ze nog een pup was weleens achter een haas aangegaan en de brede sloot over gezwommen maar toen ze aan de overkant was was ze zich rot geschrokken en wilde weer terug maar durfde niet toen ben ik keihard weg gehold en toen is ze ten einde raad de sloot maar weer in gesprongen na lang twijfelen.
Heb ook liever niet dat ze in de weilanden lopen zeker niet op zaterdag want dan zijn de boeren aan het schieten op hazen of ganzen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Gonnie, ik ken de boer van dat stuk waar ik altijd loop. Hij gedoogt mij, als er maar geen kuddes wandelaars volgen en als ik de boel maar opruim. Nou, mooie constructie vind ik
ik loop niet in landen waarvan ik de eigenaar niet ken of eventueel problemen kan verwachten.
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 19 mar 2015 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
nyckle
- Zeer actief
Wat heeft een hondeneigenaar te zoeken op iemands anders eigendom?
Nog afgezien, of het dier wat ze over kan brengen ja of nee.
Heb je een grondgebruikersverklaring van de boer gekregen? Of een andere toestemming van de grondeigenaar?
Als grondeigenaar zou ik er snel klaar mee zijn.
Iones ik denk, dat je moet overwegen, of jij je wel op jou grondgebied(je) honden kan houden. Het is natuurlijk makkelijk om de grond van iemand anders bij je eigen volkstuin te trekken.
Heb je een grondgebruikersverklaring van de boer gekregen? Of een andere toestemming van de grondeigenaar?
Iones ik denk, dat je moet overwegen, of jij je wel op jou grondgebied(je) honden kan houden. Het is natuurlijk makkelijk om de grond van iemand anders bij je eigen volkstuin te trekken.
Laatst gewijzigd door nyckle op 19 mar 2015 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Va een paar boeren heb ik toestemming om te speuren met mn honden in hun weilanden (niet poepen!). Voor de rest blijven ze eruit en ik hoop dat anderen dat ook eens laten want die brutaliteit om zonder toestemming op iemands eigendom te komen heeft ons nogal wat speurvelden gekost!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
flamme
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Zonder toestemming oo andermans eigendom heb je er inderdaad niks te maken.nyckle schreef:Wat heeft een hondeneigenaar te zoeken op iemands anders eigendom?
Ik loop ook in weilanden van een boer. Dat heb ik gevraagd en hij heeft gezegd dat dat mocht zo lang er geen vee liep
Verder lopen we hier niet op grondgebied van anderen. Veel koeienboeren hier en inderdaad, op diverse plaatsen bordjes met de vraag om de honden uit de weilanden te houden. Nou dat doen we dus ook gewoon
- River8
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
even dit eruit gepikt. waar gaat de nageboorte dan heen? tenzij je een openminded boer hebt gaat ie volgens mij gewoon op de meststapel. en als je een tikkie pientere hond hebt als boer, weet ie die precies te vinden.iones schreef: Maar goed. Hoeveel honden krijgen dan de kans om besmet te raken met neospora?
Namelijk hoeveel honden krijgen de kans om zoiets op te eten?
Het is dus voor een boer belangrijk om zijn kalf ergens af te kalven waar geen enkele hond, ook zijn eigen hond niet kan komen. Dus zeker niet in de wei.
aangezien de boerderijhonden vaak wel loslopen en mee de weilanden ingaan - en ik geen enkele boer met een poepzakje heb zien lopen - denk ik dat hier het grootste punt zit.
dat je verder als willekeurige hondenbezitter iemand anders zn eigendom niet als uitbreiding van je uitlaat gebied zit lijkt me logisch. dat gezegd hebbende: ik heb ben uiteraard ook wel eens deze of gene weiland overgestoken
- iones
- Zeer actief
Maar honden krijgen geen neospora door onderling contact. Ze krijgen het alleen door het eten van de besmetting en deze kan alleen maar afkomstig zijn van een koe. En hoeveel honden krijgen nou de kans om zo in de buurt van een koe te komen? Alleen honden die bij koeien leven.bouvierpoedel schreef:Leverd miljarden aan schade op wereldwijd in de veesector..
Boeren doen er dus ook echt goed aan om een afbakende afkalfruimte te maken waar andere dieren niet bij kunnen. Ook de plek waar ze eten, de voergoot helemaal af te schermen voor hun hond of andere dieren. Dat laatste wordt wel heel lastig, en dat weet ik uit eigen ondervinding, nl ratten. Ratten kunnen ook drager zijn van neospora en komen af op het voer van vee. En ze maken veel ziek.
-
gonnie
- Zeer actief
Tara schreef:Nu niet meer hoor. De jacht is al lang dicht.gonnie schreef:
Schadebestrijding op ganzen is een ander verhaal, maar daar lopen je honden echt geen gevaar hoor.
Hier wel hoor, vorige week hoorde ik ze nog schieten.
Groetjes Gonnie.
- iones
- Zeer actief
Ik loop niet over andermans gras. Ik steek een hele enkele keer wel eens een akker over om een ander traject te vermijden maar dat is sporadisch, en deze is dan dus niet bebouwd met gewas, en dat gebeurt dan dus ook alleen tijdens de wintermaanden. Ik loop wel heel veel over onze eigen akkers.gonnie schreef:Mogen jullie trouwens over de weilanden lopen met jullie honden?
De honden komen wel eens ooit in een wei, maar alleen als ze daar iets ruiken of achterna zitten. Poepen doen ze gewoonlijk in de berm van het zandpad of de weg.
Vanwaar deze voorbarige conclusie?nyckle schreef:
Tsja, daar zeg je wat. Zoiets gaat inderdaad snel op de meststapel. En inderdaad lopen veel boerderijhonden overal, dus ook op het land. Kan geen kwaad overigens als ze nooit in aanraking komen met de producten van afkalven.River8 schreef: even dit eruit gepikt. waar gaat de nageboorte dan heen? tenzij je een openminded boer hebt gaat ie volgens mij gewoon op de meststapel. en als je een tikkie pientere hond hebt als boer, weet ie die precies te vinden.
aangezien de boerderijhonden vaak wel loslopen en mee de weilanden ingaan - en ik geen enkele boer met een poepzakje heb zien lopen - denk ik dat hier het grootste punt zit.
dat je verder als willekeurige hondenbezitter iemand anders zn eigendom niet als uitbreiding van je uitlaat gebied zit lijkt me logisch. dat gezegd hebbende: ik heb ben uiteraard ook wel eens deze of gene weiland overgestoken
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel boeren precies op de hoogte zijn van hoe besmetting ontstaat. In een van de bovenstaande links die ik gegeven heb, staat ook een uitspraak dat er veel blinde vlekken bestaan bij boeren omtrent neospora. Ik sprak laatst met een boerin en die bleek ook van toeten noch blazen te weten. Alleen al haar uitspraak `vroeger kwam dat niet voor`, terwijl je overal leest neospora ontdekt is in de jaren 80, dus dat bestond al, alleen had het beestje nog geen naam.
Laatst gewijzigd door iones op 19 mar 2015 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gonnie
- Zeer actief
Nou, ik denk dat als mijn honden toch op een of andere manier op het weiland komen ze echt wel geraakt kunnen worden.
Vandaar dat ik dat helemaal niet toelaat. Trouwens eigenlijk vind ik ook dat mijn honden en eventueel ikzelf daar niks te zoeken hebben, is niet mijn land.
Kan natuurlijk in de opwinding van achter een haas aanzitten altijd gebeuren maar zoals ik al zei op de enige plek waar ze redelijk droog op de weilanden kunnen komen lijn ik ze aan.
Alleen s'winters moet ik er niet gaan lopen want dan kunnen de meiden over het ijs.
Vandaar dat ik dat helemaal niet toelaat. Trouwens eigenlijk vind ik ook dat mijn honden en eventueel ikzelf daar niks te zoeken hebben, is niet mijn land.
Kan natuurlijk in de opwinding van achter een haas aanzitten altijd gebeuren maar zoals ik al zei op de enige plek waar ze redelijk droog op de weilanden kunnen komen lijn ik ze aan.
Alleen s'winters moet ik er niet gaan lopen want dan kunnen de meiden over het ijs.
Groetjes Gonnie.
-
Dartel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik denk dat de boeren best weten dat honden niet de enige boosdoener is. Maar wel eentje die ze makkelijk aan kunnen pakken. Gewoon geen honden toelaten. En hoeveel dat scheelt is dan minder van belang, alle kleine beetjes helpen.
En ik weet niet beter dan dat zoiets normaal is. Ik kom uit de bollenstreek. Daar worden de bollenboeren heel erg boos als je over hun land loopt. Je kunt allerlei virussen verspreiden. Vooral hyacinten en tulpen zijn daar heel erg gevoelig voor. Dus daar wordt je geacht met je poten van hun land af te blijven.
En ik weet niet beter dan dat zoiets normaal is. Ik kom uit de bollenstreek. Daar worden de bollenboeren heel erg boos als je over hun land loopt. Je kunt allerlei virussen verspreiden. Vooral hyacinten en tulpen zijn daar heel erg gevoelig voor. Dus daar wordt je geacht met je poten van hun land af te blijven.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
-
nyckle
- Zeer actief
Je honden zien er echt niet uit als een vliegende hond die verkleed is als grauwe- kol- brandgans.gonnie schreef:Nou, ik denk dat als mijn honden toch op een of andere manier op het weiland komen ze echt wel geraakt kunnen worden.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik denk dat boeren vooral de bazen van die honden vervelend vinden omdat die hun honden niet onder controle houden en ze door het weiland laten rennen........ ZIJN weiland.iones schreef:En ja, zo zie ik het eigenlijk ook, het naar daders wijzen in het wilde weg en honden hébben inderdaad al een zwakke reputatie. En het doet er inderdaad niet toe hoe het werkelijk zit. Honden blijven de pispaal voor boeren.
En dat bij voorkeur zonder toestemming.
Het is dan wel gemakkelijker om rothonden te zeggen dan rotmensen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ganzen, duiven, kraaien e.d. worden niet geschoten als ze op de grond zitten, maar als ze aan komen vliegen.gonnie schreef:Nou, ik denk dat als mijn honden toch op een of andere manier op het weiland komen ze echt wel geraakt kunnen worden.
Dus tenzij jouw honden in een groep ganzen meevliegen lijkt het risico me niet zo groot
Het blijft natuurlijk altijd nog beter om uit de weilanden te blijven als je geen toestemming hebt om er te komen.