Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen op niet losloop plekken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Re: Loslopen op niet losloop plekken

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier een stukje bos waar ze het eerste stuk los mogen en daarna aangelijnd, maar daar heb ik Jet (en Mies ook) altijd los laten lopen. Ik kom er een enkele keer iemand tegen met ook een hond en afhankelijk van hoe dat naar ons toe komt, lijn ik aan of niet. Doorgaans zijn het bekende mensen en bekende honden.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn jongste hond jaagt alleen op fietsen, en de andere heeft niet de minste belangstelling voor konijnen en ander wild. Herten en zwijnen doen ze hier niet aan. Dus ja, mijn honden lopen los, daar waar het voor hun veiligheid kan. In al die jaren is het nog niet gelukt om tegen een bon aan te lopen, dus als het een keer gebeurd, jammer dan.
Ik ontwijk wel broedgebied en zo.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Cyntha loopt bijna overal los. Sowieso hier buiten de bebouwde kom, waar het volgens de AVP ook mag zolang ze van de akkers wegblijft en het wildleven niet verstoord. Cyntha is geen jager en blijft netjes op de paden. Heel soms rijdt er een BOA langs in z'n auto, die dan direct ziet dat onaangelijnde Cyntha goed onder appel (met streepje) staat en dan slechts een vriendelijk knikje geeft. Van een dorpsgenote weet ik dat zij wel ooit van meneer de BOA een waarschuwing heeft gehad dat ze haar jachthond moest aanlijnen omdat hij z'n neus achterna ging dwars de akkers over. Begrijpelijk dat ze daar niet blij mee zijn.

In andere gebieden buiten de bebouwde kom waar ik met Cyntha wandel, is ze ook bijna altijd los. Ik weet dat Cyntha geen gekke dingen doet, niet ver bij me vandaan gaat en ik haar zonder problemen terug kan roepen om haar snel aan te lijnen indien nodig. Zo'n hond laat ik dus gewoon loslopen, ook in gebieden waar het officieel niet mag. Niemand, mens of dier, die daar overlast van ondervindt en voor Cyntha is het zo enorm veel prettiger dan aangelijnd blijven. Dat is dus mijn stukje burgerlijke ongehoorzaamheid. Op dertien jaar hondenbezit heeft het me nog nooit een boete opgeleverd, en als ik er wel eentje zou krijgen betaal ik die gewoon. Dat is het me wel waard.

Ik vind het een ander verhaal als je hond een echte jager is of anderszijds niet goed onder appel staat of voor overlast/gevaar zorgt tijdens het loslopen. Je bent niet alleen op de wereld dus we moeten allemaal een beetje rekening houden met elkaar en de flora & fauna. Ik ben van mening dat het hond- en omgevingafhankelijk is of loslopen verantwoord is. Cyntha loopt bijna altijd los, maar Bayko bijvoorbeeld was wat zelfstandiger en eigengereider van karakter en had een sterker ontwikkeld jachtinstinct. Ook hij kwam heus wel aan z'n trekken wat loslopen betrof, maar ik was wel selectiever bij het uitkiezen van de plekken waar dat mocht. Op sommige plaatsen waar Cyntha wel gewoon losloopt, zat Bayko dus aan de flexi.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Het ligt aan het gebied. Maar over het algemeen loop ik in losloopgebieden. Als ik in aanlijngebied loop en ik zie mensen lopen, met of zonder hond, dan lijn ik Izzy altijd even aan.

Had het hier in de buurt een paar weken geleden. Wij wonen aan een sportpark waar op kleine stukjes honden los mogen. Izzy was nog aan het snuffelen in een bosje in het losloopstukje en ik stond zo'n 25m verder al klaar met mijn jachtlijntje om aan te lijnen maar wel 5 meter voorbij de paaltjes. Toen kreeg ik een waarschuwing van een boa. Ja ze had gezien dat ik al klaar stond om aan te lijnen (ik had haar niet gezien) en zíj gaf een waarschuwing maar ze kon niet beloven dat collega's dat ook zouden doen. Dat vind ik mierenneukerij en die controles vind ik prima hoor want er zijn er hier zat die hun hond op de sportvelden laten poepen en het dan lekker laten liggen.

Of met je aangelijnde hond een waarschuwing krijgen dat honden hier niet los mogen lopen :19:
Afbeelding
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Kaylee loopt bijna overal los. Een keer een boa tegen gekomen, het sneeuwde en toen nog Ayla liep als een idioot te rennen en happen naar de sneeuw. Boa trok z'n pet iets verder over z'n hoofd en liep verder alsof hij niks gezien had. Als ik nu met Kaylee een boete zou krijgen, jammer maar helaas, maar daar kan ze wel al die tijd voor los lopen. En ze 'jaagt' alleen op konijnen die vlak voor d'r neus zitten, rent er 50 meter achteraan en heeft dan zoiets van laat maar, denk niet dat de konijnen daar meer last van hebben dan van de fietsers die de bospaden nog al eens gebruiken als afkorting.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Meestal loop ik gewoon in de losloopgebieden, daar zijn er hier best veel van.
Maar soms als ik er bijvoorbeeld langs kom laat ik ze ook loslopen waar niet staat aangegeven dat het mag, nog nooit een boete gehad.
Ik heb laatst een mooie nieuwe trainingsplek gevonden, ik ben er al een paar keer geweest nu en er is nooit iemand.
Daar staat wel een bord dat honden aan de lijn moeten dus ik zou er niet gaan wandelen maar gewoon met 1 hond trainen doe ik dan wel gewoon, ze luisteren meer dan prima dus ik heb ze zo teruggefloten indien nodig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Jamie en Teun lopen wel los op plekken waar dat niet mag. Kiwi bijna nooit omdat dat meestal plekken zijn waar veel wild zit en Kiwi dan niet meer luistert. Maar in losloopgebieden loop ik nooit ontspannen met Jamie en Teun omdat ik altijd op moet letten of er geen lompe vervelende hond aankomt, en die lopen er helaas zat in van dat soort gebieden. Loop liever in the middle of nowhere en daar mogen Jamie en Teun van mij lekker los lopen!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Nanna schreef:Nou is het net of ze hier iedere dag konijnen vangen maar dat is niet zo. De laatste is geloof ik van anderhalf jaar geleden....
Hier ook hoor, mijn hond vangt nooit iets tenzij ze een verzwakt konijn vind. Ze heeft een keer een konijn doodgebeten maar die was helemaal traag van de myxomatose. Oh ja slechte hondenbaas, want het staat voor de toeristen slordig dat mijn hond met een konijn in dr bek loopt, maar ik kan er niet mee zitten.
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

toots schreef:
Floortje schreef:Naar mijn weten mag je in geen enkel gebied van Zuid-Hollands landschap loslopen met de hond.:
Hoe kom je hier nou bij?

Er zijn genoeg gebieden waar honden los kunnen o.a tussen leiden en Voorschoten dit gebied is beperkter wat loslopen betreft in het hoogseizoen. Maar een groot gedeelte kunnen honden het hele jaar Door los.
Dan heb je in Zoetermeer een gebied waar honden het hele jaar door volgens mij los kunnen
volgens mij is een groot deel van het Haagse en wassenaarse bos Clingendael ook gewoon losloop gebied.
Hier in het groene hart is het omringt door zuid Hollands landschap en zijn ook echt veel gebieden waar honden iig een gedeelte los kunnen.
Het Haagse bos wordt beheerd door staatsbosbeheer en de Gemeente samen. Landgoed Clingendael is particulier grondgebied.
Niet iedere landschap in Zuid Holland is van Zuid Hollands landschap hoor.
Het Zuid Hollands landschap (ZHL) is een organisatie die natuurgebieden beheert http://www.zuidhollandslandschap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik heb de afgelopen jaren zeer nauw met ze samengewerkt. Dus zo kom ik daarbij :wink:
Landgoed Ockenburgh is een bijzonder geval, dit is door Gemeente Den Haag aangewezen als losloopgebied al voor dat ZHL het beheer kreeg. ZHL heeft wel al overal "verboden voor honden" bordjes geplaatst, maar dit wordt dus niet door de gemeente gehandhaafd.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Floortje schreef:
toots schreef:
Floortje schreef:Naar mijn weten mag je in geen enkel gebied van Zuid-Hollands landschap loslopen met de hond.:
Hoe kom je hier nou bij?

Er zijn genoeg gebieden waar honden los kunnen o.a tussen leiden en Voorschoten dit gebied is beperkter wat loslopen betreft in het hoogseizoen. Maar een groot gedeelte kunnen honden het hele jaar Door los.
Dan heb je in Zoetermeer een gebied waar honden het hele jaar door volgens mij los kunnen
volgens mij is een groot deel van het Haagse en wassenaarse bos Clingendael ook gewoon losloop gebied.
Hier in het groene hart is het omringt door zuid Hollands landschap en zijn ook echt veel gebieden waar honden iig een gedeelte los kunnen.
Het Haagse bos wordt beheerd door staatsbosbeheer en de Gemeente samen. Landgoed Clingendael is particulier grondgebied.
Niet iedere landschap in Zuid Holland is van Zuid Hollands landschap hoor.
Het Zuid Hollands landschap (ZHL) is een organisatie die natuurgebieden beheert http://www.zuidhollandslandschap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik heb de afgelopen jaren zeer nauw met ze samengewerkt. Dus zo kom ik daarbij :wink:
Landgoed Ockenburgh is een bijzonder geval, dit is door Gemeente Den Haag aangewezen als losloopgebied al voor dat ZHL het beheer kreeg. ZHL heeft wel al overal "verboden voor honden" bordjes geplaatst, maar dit wordt dus niet door de gemeente gehandhaafd.
Dan wordt dat nodig tijd.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Een keer aangehouden door de boswachter met het verzoek om de honden wel in mijn buurt te houden. Hij begreep dat aanlijnen technisch wat moeilijk lag, ik zat namelijk te paard op dat moment, maar wel mijn honden niet te ver weg laten lopen. Dat vond ik zelf ook wel een goed idee.

Ik vind het trouwens niet erg als ze eens achter een haas of konijn aan jagen. Zo´n beestje is in no time uit beeld. Een ree is wat anders. Ze weten wel dat het niet mag. Ik hou ze in de gaten en als ze een pas in de richting van een ree maken is het `NEE!` en dat voldoet.

Gevogelte loopt hier volop rond het huis dus dat boeit ze niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Je krijgt onder voorwaarden toegang tot het terrein van iemand anders: boer, SBB, Natuurmonumenten. Ach regels gelden niet voor mij dus gooi los die hond.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Hier, Valkenburg (L) mag je buiten de bebouwde kom de hond los laten lopen (maar wel altijd poep ruimen) en daar waar het dan weer niet mag word dit aangegeven (bos b.v.) Daarnaast veel graslanden waar het weer niet mag van de boeren (eigenaar). Er komen steeds meer bordjes aan de rand van zo'n veld. De ene keer verzoek met uitleg en de andere keer gewoon "honden verboden".
Ik laat de hond wel los op landweggetjes (goed overzicht) Nooit in het bos (geen overzicht)

Van tamme c.q. slome reeën heb ik hier nog nooit van gehoord. Vorig jaar is hier nog een ree doodgereden na opgejaagd te zijn door een hond. Uit sectie zou gebleken zijn dat ze ergens een jong moest hebben liggen. Honden die niet luisteren loslaten op plaatsen waar dit kan gebeuren vind ik bijzonder stompzinnig en egoïstisch.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nou, ik niet hoor. En t interesseert me ook niet. Ik heb steeds minder op met de groenboefmaffia. Recent lid geworden van een fb pagina over de actieve jachthondensport, en ik sta nog steeds met open ogen naar die foto's met die rijen en rijen aangeschoten beesten te kijken, met de jager er trots naast. Walgelijk. En zeker niet stresvrij geschoten, wat een gezeur. En dan ik met mijn sukkelige Goldens die nauwelijks de berm uit durven me zeker schuldig voelen over zogenaamd geschrokken wild. Nou, nee. overigens mag ik in de regio Utrecht niet klagen, bijna alles is hier losloopgebied en ik ben best bereid ervoor te reizen. Effectief lopen ze hier dus altijd legaal los. :mrgreen:
cornelia
Zeer actief

Een baltsend koppeltje winterkoningen vanmorgen vroeg.)
Maar jij weet wat dat zijn. Je moet ze niet te eten willen geven die mensen die denken dat er in een bos alleen maar bomen staan ter meerdere eer en glorie van hun hond die er dan tegen kan pissen.

Maar ik denk dus dat je gelijk hebt. Houd rekening met wat er in je omgeving gebeurt en voed je hond op zodat hij niet geheel en al zijn eigen gang gaat op moment dat de omgeving dit even niet uitkomt. Da's het hele eieren eten.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Veenmug schreef:Je krijgt onder voorwaarden toegang tot het terrein van iemand anders: boer, SBB, Natuurmonumenten. Ach regels gelden niet voor mij dus gooi los die hond.
Klopt. Fuck tha system!
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

cornelia schreef:
Een baltsend koppeltje winterkoningen vanmorgen vroeg.)
Maar jij weet wat dat zijn. Je moet ze niet te eten willen geven die mensen die denken dat er in een bos alleen maar bomen staan ter meerdere eer en glorie van hun hond die er dan tegen kan pissen.
.
Dat soort mensen voorkom je echt niet met een verbodsbordje, hoor. Echt niet. Dat zijn de mensen die hun agressieve en jagende hond overal gewoon blijven losgooien, en waar ik zelf nog de meeste hinder van ondervind. En dat weet een organisatie als SBB heel goed.
Trouwens, ik heb geen zin om over 1 kam geschoren te worden met zo'n tok. De snelweg wordt toch ook niet afgesloten omdat er idioten 180 km per uur rijden en daarmee iedereen in gevaar brengen? Waarom wordt alles voor wat betreft loslopen dan als zoete koek geslikt?
cornelia
Zeer actief

Voorlopig ergert de meerderheid van het publiek zich aan de bewijzen van het plukken van een hond in een park.
Dierenharen op `de Natuur` vindt men namelijk vies.
Gek he'? Ik zie hier net weer een vogeltje wegvliegen met een plukje Ezio om daar zijn nestje mee te bekleden etc.
(In de rui periode duw ik zijn haren zowel in een bijenhotel als in een gewoon verzamelkastje waarin ook strootjes e.d. zitten. Ieder voorjaar is het daar een komen en gaan van vogeltjes en ze vertrekken altijd wel met iets).
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Cleva schreef:
cornelia schreef: Van tamme c.q. slome reeën heb ik hier nog nooit van gehoord. .
Ik vond deze opvallend lui.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar die is toch niet zo lui dat hij zich heel dicht zou laten benaderen door een hond. En als een hond er achteraan gaat dan zal de ree niet blijven staan om een gesprekje aan te gaan ahw. Ik zou dus in dit geval mijn hond, waarvan ik 80% weet dat hij bij het zien van "zo'n groot" dier mij tussen hem en dat dier in plaatst en vervolgens probeert te negeren toch aanlijnen. Die 20% kans dat hij er achteraan gaat wil ik gewoon niet meemaken en die ree zeer w.s. ook niet. Dat is dus 2 tegen 1, dus het gebeurt niet, klaar uit.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Anne&Taar schreef:Nou, ik niet hoor. En t interesseert me ook niet. Ik heb steeds minder op met de groenboefmaffia. Recent lid geworden van een fb pagina over de actieve jachthondensport, en ik sta nog steeds met open ogen naar die foto's met die rijen en rijen aangeschoten beesten te kijken, met de jager er trots naast. Walgelijk. En zeker niet stresvrij geschoten, wat een gezeur. En dan ik met mijn sukkelige Goldens die nauwelijks de berm uit durven me zeker schuldig voelen over zogenaamd geschrokken wild. Nou, nee. overigens mag ik in de regio Utrecht niet klagen, bijna alles is hier losloopgebied en ik ben best bereid ervoor te reizen. Effectief lopen ze hier dus altijd legaal los. :mrgreen:
Heb je gevraagd waar die foto over ging?
Want ik denk dat je nu een paar dingen door elkaar haalt.

Een jager staat niet naast rijen en rijen "aangeschoten" beesten, maar naast een tableau van doodgeschoten wild.
In dat geval gaat het niet om jachthondensport maar om praktijkjachthonden die hebben opgehaald wat er doodgeschoten is.

Als het "rijen en rijen" wild betreft zal het ongetwijfeld gaan om schadebestrijding, zeker als het om een foto gaat die in Nederland is genomen.

Je kunt voor of tegen de jacht zijn, daar is iedereen vrij in.
Maar weten waarover je het hebt lijkt me dan wel een eerste vereiste.

En dit hele gebeuren is toch iets anders dan een hond ongecontroleerd achter wild laten hetzen.
Dus als je je hond ergens loslaat hoort hij onder controle te zijn en teruggeroepen te kunnen worden voor hij aan dat hetzen begint.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

ranetje schreef:
Anne&Taar schreef:Nou, ik niet hoor. En t interesseert me ook niet. Ik heb steeds minder op met de groenboefmaffia. Recent lid geworden van een fb pagina over de actieve jachthondensport, en ik sta nog steeds met open ogen naar die foto's met die rijen en rijen aangeschoten beesten te kijken, met de jager er trots naast. Walgelijk. En zeker niet stresvrij geschoten, wat een gezeur. En dan ik met mijn sukkelige Goldens die nauwelijks de berm uit durven me zeker schuldig voelen over zogenaamd geschrokken wild. Nou, nee. overigens mag ik in de regio Utrecht niet klagen, bijna alles is hier losloopgebied en ik ben best bereid ervoor te reizen. Effectief lopen ze hier dus altijd legaal los. :mrgreen:

Een jager staat niet naast rijen en rijen "aangeschoten" beesten, maar naast een tableau van doodgeschoten wild.
In dat geval gaat het niet om jachthondensport maar om praktijkjachthonden die hebben opgehaald wat er doodgeschoten is.

Als het "rijen en rijen" wild betreft zal het ongetwijfeld gaan om schadebestrijding, zeker als het om een foto gaat die in Nederland is genomen.

En dit hele gebeuren is toch iets anders dan een hond ongecontroleerd achter wild laten hetzen.
Dus als je je hond ergens loslaat hoort hij onder controle te zijn en teruggeroepen te kunnen worden voor hij aan dat hetzen begint.
Ook in een losloop gebied mag je hond niet achter andere dieren hetzen.
Je hond moet dus altijd onder controle zijn.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Hier in de wijk is aanlijnplicht. Ik zie hier over het pleintje erg vaak mensen lopen met hun hond los. Ik vind dat echt heel vervelend.
Hier spelen allemaal kleine kinderen en mensen lopen hier met hun loslopende enge heddurs en husky's en staffords (waarvan vele hun hond NIET onder controle hebben, uit ervaring...). Ik snap dat niet.. Er is zoveel losloop gebied hier rond de wijk.. Waarom nou niet even aanlijnen hier in de woonwijk.
ranetje
Zeer actief

nyckle schreef:
ranetje schreef:

Ook in een losloop gebied mag je hond niet achter andere dieren hetzen.
Je hond moet dus altijd onder controle zijn.
Zeker :ok:
Ik maakte ook geen onderscheid tussen losloopgebied of niet. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Anne&Taar
Zeer actief

ranetje schreef:

Ik ben dan het type eigenaar dat geen onderscheid maakt tussen of de hond wel of niet legitiem losloopt; hetzen mag niet. Je voorkomt GEEN tokkengedrag met een verbodsbord; maakt niet uit wat er opstaat. Das de moraal van het verhaal. Loslopen is NIET synoniem aan hetzen. Ik doelde trouwens met mijn voorbeeld op het feit dat een hoop BOAs hetzen ernstig afkeuren, maar wel op gezette tijden houden van het afschieten van in hun ogen schadewild. Het verschil in stress voor het betreffende dier ontgaat mij hierbij overigens.
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 18 mar 2015 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
ranetje schreef:

Ik ben dan het type eigenaar dat geen onderscheid maakt tussen of de hond wel of niet legitiem losloopt; hetzen mag niet. Je voorkomt GEEN tokkengedrag met een verbodsbord; maakt niet uit wat er opstaat. Das de moraal van het verhaal. Loslopen is NIET synoniem aan hetzen.
Klopt dat zeg ik ook (zie mijn antwoord aan Nyckle) :ok:

Het grootste deel van mijn posting ging over iets anders wat je had geschreven :wink:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

ranetje schreef:[
Het grootste deel van mijn posting ging over iets anders wat je had geschreven :wink:
Ik kan niet zo snel posten. :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mijn favoriete wandelplek is 4 maanden per jaar aanlijngebied ipv losloopgebied (is ook broedgebied, dus duidelijke reden voor het aanlijngebod van 1 maart tot 1 juli). Daar hou ik me dan ook gewoon aan. Op de site van het zuidhollands landschap staat overigens dat er altijd aanlijngebod geldt, maar de bordjes ter plaatse zeggen iets heel anders ;) Ja, ik vind het jammer dat Elco nu vier maanden op dat deel aan de flex moet. Maar ach, zodra het 1 juli is, laat ik hem er weer lekker loslopen, behalve als de koeien er nog grazen en we die tegenkomen. Dan gaat hij bij de koeien even aan de lijn. Gewoon voor alle zekerheid. En de rest van het gebied is het hele jaar door losloopgebied, dus Elco komt echt wel aan z'n trekken op die wandeling!
ranetje
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik ben dan het type eigenaar dat geen onderscheid maakt tussen of de hond wel of niet legitiem losloopt; hetzen mag niet. Je voorkomt GEEN tokkengedrag met een verbodsbord; maakt niet uit wat er opstaat. Das de moraal van het verhaal. Loslopen is NIET synoniem aan hetzen. Ik doelde trouwens met mijn voorbeeld op het feit dat een hoop BOAs hetzen ernstig afkeuren, maar wel op gezette tijden houden van het afschieten van in hun ogen schadewild. Het verschil in stress voor het betreffende dier ontgaat mij hierbij overigens.
Niet in hun ogen alleen.
Wild dat wordt geschoten mag alleen geschoten worden in overleg met en na toestemming van de overheid.

Er is nogal een verschil tussen ongecontroleerd hetzende honden die reeën en wilde zwijnen voor een langsrijdende auto jagen en beperken van de populatie om risico op schade voor mensen (door ongelukken) en gezondheid van het wild (zorgen dat er geen overbevolking is in het gebied) te voorkomen.

Voor ganzen geldt iets dergelijks.
Maar daar heb ik nu even geen tijd meer voor :wink:
Misschien kan Nyckle daar wat over uitleggen.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Grijp je kans: je kunt vandaag gaan stemmen en google ook eens op burgerinitiatief tegen de jacht.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Veenmug schreef:Je krijgt onder voorwaarden toegang tot het terrein van iemand anders: boer, SBB, Natuurmonumenten. Ach regels gelden niet voor mij dus gooi los die hond.
Elk terrein is wel van iemand dus honden mogen hier nergens los. Het is goed met je! Mijn honden willen ook wel eens vrij kunnen rennen en spelen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”