Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer een tweede hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wanneer een tweede hond?

Ongelezen bericht door wolvster »

Het is nog toekomst muziek, want Murdock is nog maar een half jaar oud, maar toch wil ik het onderwerp aansnijden.

Wat zou een geschikte leeftijd zijn van Murdock om er een hond bij te nemen?
Zijn er bepaalde perioden in zijn leven waarop dat is af of aan te raden?

Het zou dan gaan waarschijnlijk(!) om een herplaats teefje of iets dergelijks gaan.

Geen idee hoe ons leven daadwerkelijk gaat verlopen natuurlijk, maar ik ben graag voorbereid! ;)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Wanneer een tweede hond?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Leuk, twee hondjes :)

Ik was zelf van plan om te wachten tot mijn eerste hondje ongeveer twee jaar was. Toen hij zes maanden was wist ik ook al dat er een tweede bij zou komen. En ik ben blij dat ik zo lang gewacht heb. Hij is toch nog veel veranderd en gehoorzamer geworden, tot zijn 2,5e jaar denk ik wel.

Maar als je het gevoel hebt dat jouw hond een goed voorbeeld kan zijn voor een nieuw hondje, dan kan het ook prima eerder toch? Helemaal als het tweede hondje geen pup is...
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Nou voorlopig heb ik mijn handen vol aan Murdock en ik wil dus zeker wachten met kijken tot hij een jaar is. Maar dan? Zo als je al zei in 2,5 jaar kan de hond nog veel veranderen. Maar ik wil ook niet de status van 'eerste hond dus de meeste rechten' aan Murdock geven. Dan krijgt hij misschien babbels.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Het ligt er aan waarom je er een hond bij wil.
Zowel als gezelschap voor Murdock en omdat het me leuk lijkt een duo te hebben.
Laatst gewijzigd door wolvster op 15 mar 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Maar waartoe is deze tweede hond op aard? Wat wil je er mee?
Moeilijk om dat zo te verwoorden. Ik zie hier bijvoorbeeld veel mensen met meerdere honden die elkaar aanvullen en gezelschap houden. Lekker spelen met elkaar en dan samen knuffelen. Daar geniet ik van.
Nu zal dat niet vanzelfsprekend zijn, maar dat is wel wat ik er bij voor ogen heb.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

wolvster schreef:
Cleva schreef:Het ligt er aan waarom je er een hond bij wil.
Zowel als gezelschap voor Murdock en omdat het me leuk lijkt een duo te hebben.
Leek mij ook heel leuk, en in mijn ogen kon ik mijn hond geen beter plezier doen. Tot ik er achter kwam dat mijn hond een stuk zelfstandiger werd toen ze ouder werd en nu Mayke ruim 2 is hoeft het voor haar echt niet zo. Ik vang hondjes op voor een stichting (ben hiermee gestart omdat ik wilde weten hoe het zou zijn om met twee honden te leven, Mayke was toen 1 jr) en Mayke ziet ze tot nu toe in alle gevallen liever vertrekken dan komen.
Of er een tweede hond komt, is nog niet zeker. Ik werd een tijdje geleden verliefd op een geschikte hond, maar liet hem aan me voorbij gaan. Nu denk ik - Als hij het niet is geworden, zal er niet snel een hond voorbij komen die t wel wordt.
Ik blijf voorlopig maar opvangen denk ik
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Denk je dat je rond 1,5 jaar oud dat beeld ongeveer kan vormen? Dus of je hond liever alleen is?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik dacht dat Axel ook bij jou woont :denken:

Honden vind ik vaak toch echt pas volwassen rond hun 3e levensjaar.
Voor die tijd weet je ook al veel natuurlijk, maar ik heb toch altijd nog behoorlijk wat gedragsveranderingen gezien tot die tijd.
Ik zou ook wel absoluut zo veel mogelijk de voor- en tegenargumenten afwegen.
Daarnaast ook wat je dan voor ras erbij zou willen...
Met inachtneming van het karakter van je huidige hond.
Als ik naast Apple een drukke hond zet bijvoorbeeld, zal dat geen feestje zijn. Dus alleen voor de match zou ik al beter voor een iets kalmer exemplaar kunnen kiezen.

Twee honden is leuk, maar niet altijd leuker dan 1 hond is mijn ervaring.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
wolvster schreef:Denk je dat je rond 1,5 jaar oud dat beeld ongeveer kan vormen? Dus of je hond liever alleen is?
Geen enkele hond is liever alleen. Zet dat maar vast uit je hoofd.
Anderhalf jaar is prima. Maar vooral zorgen dat je het inleid.
Dat je ze laat denken dat ze het zelf bedacht hebben. Dat vinden ze leuk.
Nou ik denk zelf ook dat honden graag een soortgenoot als maatje hebben.

Dat van dat zelf laten bedenken, vind ik interessant om te horen. Dus, in acht neming van je vorige post, heer en toekomstige dame passief koppelen en het niet af proberen te dwingen? Loopsheid is dan een methode, maar ik denk dat ik zou steriliseren als dat nog niet is gedaan. Ik ben benieuwd hoe zo'n koppeling zal gaan.
Laatst gewijzigd door wolvster op 16 mar 2015 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Apple schreef:Ik dacht dat Axel ook bij jou woont :denken:

Honden vind ik vaak toch echt pas volwassen rond hun 3e levensjaar.
Voor die tijd weet je ook al veel natuurlijk, maar ik heb toch altijd nog behoorlijk wat gedragsveranderingen gezien tot die tijd.
Ik zou ook wel absoluut zo veel mogelijk de voor- en tegenargumenten afwegen.
Daarnaast ook wat je dan voor ras erbij zou willen...
Met inachtneming van het karakter van je huidige hond.
Als ik naast Apple een drukke hond zet bijvoorbeeld, zal dat geen feestje zijn. Dus alleen voor de match zou ik al beter voor een iets kalmer exemplaar kunnen kiezen.

Twee honden is leuk, maar niet altijd leuker dan 1 hond is mijn ervaring.
Axel woont bij mijn ouders ; ) Die duldt geen jonge stuiterballen meer om zich heen.

Qua ras en karakter is het maar net waar ik tegen aan loop tegen die tijd. Terriër types hebben mijn voorkeur en ik ben ook door het forum erg gecharmeerd geraakt door de Hongaartjes Puli en Pumi's.

Maar het moet uiteraard bij Murdock passen!
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto was twee toen Jet kwam. En Jet wilde ik vanuit de gedachte 'Ik wou dat ik twee hondjes was'.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

als je er een leuke, stabiele teef bijzet maakt de leeftijd van murdock niet zoveel uit. die kan veel leren van die teef.
de eerste 4 honden die ik had had ik alleen, daarna van 1 naar 3 gegaan en toen naar 4, maar toen woonde ik groot. daarna zijn er een tijd 2 geweest en dat was prima. toen heel even 1 en dat nooit meer. ze kon ook zelf niet alleen zijn (lijfje), dus er kwam er snel weer eentje (peer) bij. en nog een. en het gaat fantastisch, hoewel de laatste (nootje) totaal niet de bedoeling was. maar het had niet beter uit kunnen pakken.
het is voor de honden super maar ook voor mezelf, ik geniet erg van de interactie tussen de honden, het spelen (soms onder 1 hoedje) en het zorgen voor elkaar.
lang verhaal maar ik wil nooit meer 1 hond, niet voor mezelf maar ook zeker niet voor de honden. 4 (of 3) hoeft ook weer niet, en ik hoop met heel mijn hart dat peer en lijfje samen oud mogen worden.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

wolvster schreef:Denk je dat je rond 1,5 jaar oud dat beeld ongeveer kan vormen? Dus of je hond liever alleen is?
Ik denk dat geen enkele hond liever alleen is. En ik vind ook dat je een tweede hond vooral moet kiezen vanuit de wensen van je eerste hond, en dan vertaald naar de realiteit. Ik wil honden die het goed met elkaar kunnen vinden en op een stapeltje liggen te slapen, die steun aan elkaar hebben en die goeie dingen van elkaar leren. Lilo wilde het liefst een pup :mrgreen:, en ze heeft een hele grote pup gekregen met net wat meer verstand, die haar niet in alles volgt. Toto staat echt af en toe van :piew: als Lilo bang is voor dingen waar je niet bang voor hoeft te zijn, en als de buren weer gaan lopen boren trekt hij een wenkbrauw op en kruipt Lilo zo ongeveer in hem, en dat vindt hij helemaal prima.

Het is altijd een soort van puzzeltje, en het moet passen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hutsje schreef:als je er een leuke, stabiele teef bijzet maakt de leeftijd van murdock niet zoveel uit. die kan veel leren van die teef.
:ok:

Mocht ik ooit weer met niets beginnen dan nam ik zo snel mogelijk een stabiele volwassen herplaatser van de andere sekse bij een pup.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wolvster schreef:Nou voorlopig heb ik mijn handen vol aan Murdock en ik wil dus zeker wachten met kijken tot hij een jaar is. Maar dan? Zo als je al zei in 2,5 jaar kan de hond nog veel veranderen. Maar ik wil ook niet de status van 'eerste hond dus de meeste rechten' aan Murdock geven. Dan krijgt hij misschien babbels.
Daar ben je zelf ook nog bij toch? :8):

Het idee van Cleva spreekt me erg aan :ok: :D

Mijn honden hebben over het algemeen weinig met elkaar gehad.
Alleen mijn laatste teckel was duidelijk een voor nog een hond in huis omdat hij aan die steun behoefte had, al was hij evengoed nog veel meer op mij gericht dan op zijn collegahond.

Mijn idee is overigens wel dat ik een karakter van de aanwezige hond behoorlijk moet kunnen inschatten voor er een tweede hond bij komt.
En als ik moeite zou hebben om die ene hond op het goede pad te houden zou ik nog eens extra nadenken of een tweede slim is.
Maar dat ligt uiteraard niet alleen aan de hond maar vooral aan mij. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties! Dat er een tweede komt is zeker, wanneer dat gebeurt hangt af van hoe Murdock zich ontwikkeld. 1,5 jaar oud klinkt goed, maar als hij of wij er nog niet klaar voor zijn dan wachten we rustig af. Er is ook een kinderwens namelijk en dat is toch ook echt wel een factor om mee te wegen hierin.
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Ik denk toch echt dat er ook honden zijn die wèl liever enigste hond blijven.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hier heb ik al jaren en verschillende combi's van honden die opeenvolgend tussen de 4 en 5 jaar in leeftijd schelen. Mijn huidige 3 honden zijn Op een maand na 11, 6 en 1 jaar. Dat leeftijdsverschil vind ik met 3 honden ideaal, trouwens ook met 2 honden was het dat al. De oudste hond was met 4 a 5 jaar helemaal volwassen geestelijk, en ook goed genoeg opgevoed om als voorbeeld voor de nieuwe hond te kunnen dienen. En ook bij wat minder prettige eigenschappen van de oudste hond wist ik na 5 jaar inmiddels wel hoe daarmee om te gaan. Een jaar of 5 leeftijdsverschil is praktisch gezien ook handig omdat je in theorie dan niet 2 honden kwijtraakt in korte tijd. Als je honden hebt die maar een jaar of wat schelen in leeftijd, dan is de kans dat ze kort na elkaar overlijden veel groter dan wanneer er een jaar of 5 tussen zit. In theorie dan uiteraard, garantie daarop heb je natuurlijk niet. :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben oprecht geschrokken van de opleving die sam meemaakte toen takketeef lola wegviel.. maar dat kan ook aan dat takketeef gedeelte geleden hebben :-)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

M@scha schreef:ik ben oprecht geschrokken van de opleving die sam meemaakte toen takketeef lola wegviel.. maar dat kan ook aan dat takketeef gedeelte geleden hebben :-)
Of andersom.
Takketeef Orpa woont sinds een aantal maanden bij onze dochter en ze vindt het héérlijk.
Die liep altijd van alles te regelen en nu hoeft ze alleen haar baas nog te regelen.
Hier vinden ze het best dat takketeef weg is, lekker rustig. Hoewel ze wel steeds liever is geworden in de loop der jaren dus misschien is het ook de leeftijd dat ze het zo prima vindt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:
M@scha schreef:ik ben oprecht geschrokken van de opleving die sam meemaakte toen takketeef lola wegviel.. maar dat kan ook aan dat takketeef gedeelte geleden hebben :-)
Of andersom.
Takketeef Orpa woont sinds een aantal maanden bij onze dochter en ze vindt het héérlijk.
Die liep altijd van alles te regelen en nu hoeft ze alleen haar baas nog te regelen.
Hier vinden ze het best dat takketeef weg is, lekker rustig. Hoewel ze wel steeds liever is geworden in de loop der jaren dus misschien is het ook de leeftijd dat ze het zo prima vindt.

dat kan idd ook nog dat de takketeef ineens de rust vindt omdát ze niet meer hoeft te regelen :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

De match moet ook kloppen natuurlijk. Ik denk dat Mayke baat zou hebben bij een stabiele, rustige, zachtaardige maar zelfverzekerde reu. Maar ja, vind die maar. Ik moet m tenslotte ook nog leuk vinden.
Mijn opvanghondjes zijn tot nu toe jong en druk. En dan kan Mayke er soms heel ongelukkig bij kijken. Dàn is ze wel liever alleen ja.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

M@scha schreef:
Marjoleine schreef:
Of andersom.

dat kan idd ook nog dat de takketeef ineens de rust vindt omdát ze niet meer hoeft te regelen :ok:

:mrgreen: Takketeef hier wordt rustig van wat te sturen hebben en de bulgaarse mannen willen allebei haar bff zijn.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

dagmar88 schreef:
M@scha schreef:
Marjoleine schreef:
Of andersom.

:mrgreen: Takketeef hier wordt rustig van wat te sturen hebben en de bulgaarse mannen willen allebei haar bff zijn.
lol. dat gebeurt hier ook, de cockers proberen altijd in een goed blaadje bij lijf te komen, en nootje al helemaal, die trekt soms alles uit de kast :D
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Hier waren mijn reuen allemaal vreselijk verliefd op mijn teven en de teven haalde daar hun schouders weer bij op :mrgreen:
Bij mijn eerste hond (intacte reu) heb ik een 3,5 jarige herplaatsteef gehaald toen hij 1 jaar was. Ging prima.
Kiyoshi kwam als pup toen mijn teven 8 en 2 jaar waren. Ging ook prima.
dagmar88
Zeer actief

Laats had ik een emmer vlees in de kamer laten staan en was even weggelopen.
Hoorde een grom, dus meteen terug :schrik:

Zit de juffrouw daar met een zeer serieus hoofd; voor de emmer op een stoel met de bulgaartjes er volledig "calm & submissive" naast :LOL:
:jank: Zo jammer dat ik niet half zo knap ben.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb een 2e hond genomen toen Milo ongeveer 3 was. Toen was ik ook gesetteld in mijn eigen huisje en had de ruimte en tijd.
Ik dacht altijd dat het wauw was om 2 honden te hebben, echt sámen. Maar zij hadden níets met elkaar.
En ook nu Peer er is, merk ik dat het ze allebei niet veel doet. Ze wonen samen, maar doen niet echt iets samen. Als er 1 weg zou vallen zou het volgens mij voor de overblijver niets uit maken.

Ik zou er voornamelijk op letten dat de hond die je nu hebt niet heel veel energie meer nodig heeft qua trainen etc. en dan een ander erbij zetten.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dicht op elkaar is leuk idd. Norah en Kay schelen uiteindelijk 2 jaar, maar goed Norah kwam als 2 jarige herplaatser. Ook Kay en Norah heb ik een soort van verkering laten krijgen, al liet de eerste loopsheid lang op zich wachten hoor. Norah is inmiddels wel geholpen. Kay accepteert heel veel van Norah. Voor Norah is Kay haar hele wereld. Andersom vind Kay het allemaal wel prima, al heeft hij echt zijn momenten alleen nodig. Hij vind haar vaak ook net iets te veel en sneeuwt wel eens een beetje onder bij haar. Integenstelling met een voorgaande langdurige opvanghond die bijna een jaar bleef. Een zeer stabiele en wat oudere teef, Kay vond haar echt totaal helemaal het einde. Hij is met Norah een prima leuke combi, maar met Tassia was hij het droomkoppel zeg maar. Kay is overigens ook een hond die heel gelukkig als enige hond was. Opvangers zag hij na zin 1,5e jaar ook liever gaan dan komen (vandaar dat we uiteindelijk toch ook een vaste tweede hond hebben genomen voor de stabiliteit)
Hiervoor een combi gehad die 2 weken met elkaar scheelde, maar er zat ook behoorlijk wat jaren tussen voor nummer 2 kwam (en nummer 1 was ook al geen pup meer toen hij bij ons kwam).

Het tegendeel moet je ook bekijken. 2 oude honden, ja is ook makkelijk samen, maar is financieel soms ook best zwaar. En mogelijk vallen ze snel na elkaar weg.
Afbeelding
Ted en Harry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie mix en OEB

Ongelezen bericht door Ted en Harry »

Ik zit ook met tweede-hond-twijfels. Ted is nu bijna 8, heeft 6 jaar als "enige hond" geleefd bij mijn moeder, toen 1,5 jaar met 2 reutjes waar ze een soort tweede jeugd mee beleefde en heel veel speelde. Ze is nu 3 maanden bij mij, waarvan we de eerste 2 Harry de opvangroemeen in huis hadden. Die negeerde ze in eerste instantie, ze liep vaak de kamer uit om ergens anders te gaan liggen. Toen Har eenmaal ontdooit was en niet meer bang was voor echt alles, speelden ze in de tuin en binnenshuis wel vaak met elkaar. Ondanks dat ie vaak haar speeltjes en chillplekjes probeerde af te pakken en ze dan zuchtend wegliep tot ik ingreep, zocht ze hem toch wel op.

Drie dagen per week ben ik de hele dag aan het werk, voor die dagen heb ik een juweel van een uitlaatmeisje, maar dat is maar 1,5 van de 9 uur dat ik weg ben. Voor die dagen denk ik dat het voor wel gezellig is als er een vriendje in huis is.
Daarnaast zijn we druk bezig met het terugkomen tijdens los lopen, dit heeft ze nooit heel goed geleerd en als ze een konijn ziet of een bal van een andere hond te pakken krijgt kan ik zwaaien met gedroogde zalmhuidjes wat ik wil maar mevrouw negeert me volledig. Ik woon in de stad, loop in stadsparken dus er zijn altijd wel fietsen en drukke wegen en dergelijke in de buurt, dus dit is iets wat ik heel belangrijk vind, en ik heb gemerkt dat ze beter in de buurt blijft als er bijvoorbeeld een oppashondje meeloopt waar ze lekker mee ravot. (Uiteraard is een extra hond niet de enige oplossing hiervoor, ik ben er heel hard mee aan het werken en het gaat steeds beter gelukkig!)

Aan de andere kant vind ik het heerlijk om 1 hond te hebben. Ik sleep Tedje nu overal mee naar toe, ze ligt rustig onder tafel in cafeetjes, wacht braaf buiten winkels, loopt prima mee aan de fiets en is eigenlijk in elke situatie out and about een heel makkelijke goedgemanierde hond.
Ze heeft het niet zo op pups dus ik zou sowieso voor een wat ouder asielhondje of herplaatser gaan. Eventuele gedragsproblemen bij zulke hondjes heb ik niet echt moeite mee, Ted is wel een stabiele voorbeeldhond gebleken door de jaren heen en ik hou wel van een uitdaging. M'n uitlaatmeisje heeft destijds haar eerste hond meegenomen naar het asiel om te helpen een vriendje voor haar uit te zoeken, lijkt me wel een degelijke tactiek.

Maar ja, wat is wijsheid? Doe ik m'n hond een plezier door er een viervoeter bij te nemen? Ik vind het heel moeilijk.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ted en Harry schreef:
Aan de andere kant vind ik het heerlijk om 1 hond te hebben. Ik sleep Tedje nu overal mee naar toe, ze ligt rustig onder tafel in cafeetjes, wacht braaf buiten winkels, loopt prima mee aan de fiets en is eigenlijk in elke situatie out and about een heel makkelijke goedgemanierde hond.
Dit houdt mij ook een beetje tegen. Ik heb een onregelmatig leven en vind het heerlijk om mijn hond mee te nemen naar bezoekjes bij familie en kennnissen, spontane logeerpartijtjes, struinen op de markt, terrasjes en andere uitstapjes die niet perse met meerdere honden leuk zijn. Dat doe ik niet met twee honden. Als ik een opvanghondje heb, laat ik Mayke ook veel vaker thuis en sta ik altijd op tijd omdat ik de honden niet te lang alleen wil laten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”