Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is het beste??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Archie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): kruising terrier & border en mexicaans naakthondje coated
Aantal honden: 2

wat is het beste??

Ongelezen bericht door Archie »

hallooooo vanuit een alweer aardig warm wordend Turkije.

vraagje: kleine Archie heeft nu een halsbandje om, maar het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n klein ras heb (vroeger mh gehad). archie is een coated mexicaantje. mijn vraag is; is het beter met een tuigje of kan een halsbandje geen kwaad. ben zelf een beetje peur omdat hij zo'n klein nekje heeft :I: . niet dat hij echt trekt of zo maar toch :)

groetjes van Didem Archie en Gümüş
Afbeelding

don't worry..be doggy
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: wat is het beste??

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je hondje niet trekt zou het niet uit moeten maken.

de mensen op het forum met naakthondjes kunnen daar vast meer info over geven :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Hallo daar in Turkije (hier is het ook al 1 dag zomer geweest)

Ik zou kiezen voor een tuigje, zomaar op gevoel. Lijkt toch allemaal wat fragieler (ook al zal het dat niet perse zo hoeven te zijn) en, nou ja tuigje lijkt me ook gewoon goed passen bij zo'n kleine.

Nou da's nog eens een goed onderbouwde stelling he'?

Veel plezier met mooie hondje. Wat grappig dat dat een Mexicaans naakthondje coated heet.
Mexicaanse naakthond met haar, zal maar zeggen.

:ok:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou ook een tuigje doen, lijkt me fijner voor zo'n klein uk geen gefriemel in de nek.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Een goed tuig is in principe beter dan een halsband, voor elke hond. Ook als de hond niet trekt komt het toch wel eens voor dat hij ineens naar voren schiet, of jij ineens stil staat, of (per ongeluk) zelf aan de lijn trekt etc. Ik zou niet willen dat mijn hond dat soort dingen in zijn nek moet opvangen :)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hilde schreef:Een goed tuig is in principe beter dan een halsband, voor elke hond.
Dat vind ik dan weer niet :) Een tuig lijkt me maar lastig zitten. Hoe goed het ook past - het schuift altijd een beetje en de honden die ik ken, hebben eigenlijk allemaal een broertje dood aan het tuig. Mijn eigen hond kan heel beteuterd kijken als ik met haar tuig aan komt zitten - die vind haar jachtlijn beduidend beter nieuws.
Ik fiets met een tuig, dan trekt ze als een malle. Maar als we wandelen is een licht jachtlijntje of halsband veel comfortabeler.
Afbeelding
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

Hier een groot voorstander van tuigjes. Als jouw hond totaal niet trekt zou het op zich niet zoveel uit moeten maken, afhankelijk van wat voor lijn je gebruikt. Indien je met een flexi loopt is een tuig aan te raden, anders zit er zo'n spanning op dat nekje. Voor de rest gewoon kijken naar wat jouw hond het comfortabelst vindt.
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Nadeel van een tuigje is wel dat ze er zo lekker in kunnen gaan hangen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
[Sandra]
Zeer actief

Cleva schreef:
[Sandra] schreef:Nadeel van een tuigje is wel dat ze er zo lekker in kunnen gaan hangen.
Dat kunnen ze in halsbanden net zo.
Je moet ergens beginnen met opvoeden.
Tuigje heeft bij Otto (als pup) dat hangen juist in de hand gewerkt. Halsbandje met lijn werkt veel beter. Bij hem dan.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Ушанка
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ушанка »

[Sandra] schreef:
Cleva schreef:
[Sandra] schreef:Nadeel van een tuigje is wel dat ze er zo lekker in kunnen gaan hangen.
Tuigje heeft bij Otto (als pup) dat hangen juist in de hand gewerkt. Halsbandje met lijn werkt veel beter. Bij hem dan.
Mijn reu trok als een bezetene met zijn halsband. Sinds 4 jaar draagt hij een wandeltuigje en man, wat een verschil. Geen gestik meer (A) en dat trekken/hangen is gigantisch verminderd (B). Logica van een pollepel natuurlijk maar het werkte wel.
...It's a husky thing, you wouldn't understand.
Hilde
Zeer actief

Paisley schreef:
Hilde schreef:Een goed tuig is in principe beter dan een halsband, voor elke hond.
Dat vind ik dan weer niet :) Een tuig lijkt me maar lastig zitten. Hoe goed het ook past - het schuift altijd een beetje en de honden die ik ken, hebben eigenlijk allemaal een broertje dood aan het tuig. Mijn eigen hond kan heel beteuterd kijken als ik met haar tuig aan komt zitten - die vind haar jachtlijn beduidend beter nieuws.
Ik fiets met een tuig, dan trekt ze als een malle. Maar als we wandelen is een licht jachtlijntje of halsband veel comfortabeler.
Er valt eigenlijk niet zo veel van te vinden. Een tuig is lichamelijk gezien gewoon beter dan een halsband of jachtlijn. Punt. Ik snap ook niet dat er nog veel mensen zijn die vaak aangelijnd lopen en daarbij een halsband gebruiken. Dat een halsband andere voordelen heeft, dat klopt. Zo hoeft een halsband zelden aangeleerd te worden omdat veel honden er bijvoorbeeld als pup al me te maken krijgen. Ik heb trouwens nog nooit een gezonde hond gezien die het tuig stom vond als het leuk aangeleerd was. Mijn Beau was helemaal makkelijk, aanklikken en wegwezen haha.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief

Cleva schreef:
[Sandra] schreef:
Cleva schreef:
Ik wil het niet hebben.
Hein durft het ook niet maar als hij het wel deed dan maar een tuig aangedaan. Dat astmatische gegier in zo'n halsband trek ik niet.
Otto loopt doorgaans aan de flexlijn. Loslopen is met hem geen optie, dus dit als beste oplossing. Als hij echt iets wil, aan een geurtje snuffelen, linksom als ik rechtsom wil (hij is meer Engelse bulldog dan maltezer, dus hij hééft een plaat voor zijn kop), dan gaat hij plat op zijn buik. Daarheendaarheendaarheen! Zijn zusje deed dat ook. Tuigje of halsband maakt niet uit. In het sturen bleek een halsbandje beter te werken. Ik denk omdat er minder lichaamscontact is dan met een tuigje. Halsband geeft hem enerzijds een vrijer gevoel, maar het lichaamscontact is ook beperkter, hij staat meer op zichzelf, zodat hij wel alerter op me móet zijn - of op de signalen die via de lijn komen. Dat is maar een bescheiden theorietje van me.

Hij kent de grenzen van de flex, knalt nooit naar het einde. En soms als we een stuk door de wijk lopen of als we wachten om over te steken, dan zet ik de flex op de rem, waardoor het een slappe lijn wordt. Dan is het in de regel een heertje dat heel braaf met me mee loopt of blijft wachten. Komen we daarna op een grasveldje en haal ik de flex van de rem, zodat er weer die lichte spanning op komt, dan weet hij: Ik ben weer vrij. Binnen die meters van de flex dan.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn hond heeft jaren gewoon een halsband gehad. Tuig had die niet nodig. Totdat hij opeens een nekhernia had. Volgens degene die er mee had gelopen die middag (ik was niet thuis) had die wel een beetje getrokken ja..
Het kan dus gewoon opeens fout gaan en gelukkig is het graad 1 bij snoopy en kan die gewoon zonder medicijnen door het leven. Maar geen enkele hond krijgt hier nog een halsband.

Gister nog een hond over z'n nek zien gaan omdat die zo hard liep te trekken. Ik hoorde hem op 6 meter afstand nog hijgen. De baas: 'oh hij moet opeens kotsen.' Zo verbazend vond ik dat niet. Hij wel.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik vind tuigjes ook veel fijner en veel diervriendelijker :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief

Hilde schreef:
Paisley schreef:
Er valt eigenlijk niet zo veel van te vinden. Een tuig is lichamelijk gezien gewoon beter dan een halsband of jachtlijn. Punt. Ik snap ook niet dat er nog veel mensen zijn die vaak aangelijnd lopen en daarbij een halsband gebruiken. Dat een halsband andere voordelen heeft, dat klopt. Zo hoeft een halsband zelden aangeleerd te worden omdat veel honden er bijvoorbeeld als pup al me te maken krijgen. Ik heb trouwens nog nooit een gezonde hond gezien die het tuig stom vond als het leuk aangeleerd was. Mijn Beau was helemaal makkelijk, aanklikken en wegwezen haha.
Dat geldt echt alleen voor honden die trekken. Punt. :wink:
En aangezien ik dat trekken niet goed vind is een tuig of een halsband hier even goed.
Bovendien is een tuig uitgesloten als mijn hond werkt.

Ik ben niet dol op tuigen.
Voor de fiets wel geschikt, maar verder vind ik het te veel gedoe.
En daarnaast, het verstoort het totaalbeeld van de hond.
Dat ergert me.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Hilde
Zeer actief

ranetje schreef:Dat geldt echt alleen voor honden die trekken. Punt. :wink:
En aangezien ik dat trekken niet goed vind is een tuig of een halsband hier even goed.

Dat ergert me.
Maar het totaalbeeld van de hond zou toch helemaal niet aan de orde moeten zijn als het om de gezondheid van je hond gaat? In theorie is er natuurlijk niets aan de hand als je hond niet trekt, maar ik geloof niet dat er een hond op de wereld is die regelmatig aan de lijn loopt, maar er nóóit druk op heeft staan. Zowel niet naar achter, als naar voor, als opzij, als bij schrik, als bij correctie (als eigenaar dat doet), etc, etc. Ik heb nog nooit een hond ontmoet die dat nog nooit gedaan heeft.

http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondsdomheid.nl/hondenriem-of-hondentuig/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan me de voordelen van een halsband voorstellen, maar het weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Als je een hond hebt die nóóit, maar dan ook nóóit trekt en je zelf niet corrigeert aan de halsband, kan ik het me voorstellen dat je er voor kiest. Mijn Beau voelt zich zó veel prettiger in een tuig, dat merk ik in heel veel dingen.
Afbeelding
Archie
geregistreerd lid

ja het is zo'n beetje 50-50. hij is zo ienieminie :19: dat ik soms twijfel. zolang hij niet trekt ga ik gewoon zo door denk ik dan maar. fotoss plaatsen is me nog niet gelukt, maar ik ga eens proberen om mijn schatjes aan jullie te laten zien :)

groetjes..
Afbeelding

don't worry..be doggy
Hilde
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind die harnassen die je tegenwoordig ziet geen porum. En helemaal vreselijk met die zogenaamd lollige opschriften :schrik:
Dat is een kwestie van smaak maar ik vind mijn hond niet minder mooi met tuig :19:

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie me trouwens al 's morgens bij vijf honden die tuigen aan- en afdoen. Ik mag er verdomme wel een uur eerder voor opstaan :engel:
Ik weet niet hoe jouw coördinatie is natuurlijk :F: , maar ik hoef bij mijn tuig maar één kliksluiting extra dicht te doen en dat kost me denk ik een halve seconde.

Het is natuurlijk een keuze die ieder voor zich maakt en mag maken, maar mijn standpunt hierin is denk ik best duidelijk :F:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hilde schreef:
ranetje schreef:Dat geldt echt alleen voor honden die trekken. Punt. :wink:

Dat ergert me.
Maar het totaalbeeld van de hond zou toch helemaal niet aan de orde moeten zijn als het om de gezondheid van je hond gaat? In theorie is er natuurlijk niets aan de hand als je hond niet trekt, maar ik geloof niet dat er een hond op de wereld is die regelmatig aan de lijn loopt, maar er nóóit druk op heeft staan. Zowel niet naar achter, als naar voor, als opzij, als bij schrik, als bij correctie (als eigenaar dat doet), etc, etc. Ik heb nog nooit een hond ontmoet die dat nog nooit gedaan heeft.

http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondsdomheid.nl/hondenriem-of-hondentuig/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan me de voordelen van een halsband voorstellen, maar het weegt voor mij niet op tegen de nadelen. Als je een hond hebt die nóóit, maar dan ook nóóit trekt en je zelf niet corrigeert aan de halsband, kan ik het me voorstellen dat je er voor kiest. Mijn Beau voelt zich zó veel prettiger in een tuig, dat merk ik in heel veel dingen.
Je pakt dit er nu uit, maar ik noemde het als bijkomstigheid, niet als hoofdreden :8):

Mijn hond loopt regelmatig aan de lijn (en mijn vorige honden net zo).
Het bos is hier namelijk niet direct grenzend aan mijn achtertuin.

Zouden ze een keer te veel naar voren lopen dan komt er wat spanning op.
Die spanning halen ze er zelf weer af.

Als je een tuig wilt gebruiken moet je dat vooral doen :ok:
Maar er van alles en nog wat bij halen aan "diervriendelijkheid" en "gezondheid" vind ik sterk overdreven.
Je kunt ook doorslaan.

Ik vind het niet handig (honden blijven overal achter haken in het bos) en jij vindt het wel handig.
En IK vind een tuig niet mooi.
Dat mag, lijkt mij
Net zoals jij het wel mooi vindt.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

ranetje schreef:Je pakt dit er nu uit, maar ik noemde het als bijkomstigheid, niet als hoofdreden :8):

Maar er van alles en nog wat bij halen aan "diervriendelijkheid" en "gezondheid" vind ik sterk overdreven.
Je kunt ook doorslaan.

Ik vind het niet handig (honden blijven overal achter haken in het bos) en jij vindt het wel handig.
Dat mag, lijkt mij
Misschien is het doorslaan, misschien niet :D
Beau loopt trouwens bloot los omdat ik ook bang ben voor blijven haken en dat soort dingen. Maar daar ben ik ook bang voor bij een halsband, haha. Ik ben misschien ook wel een zeikerd als het om (mijn) hond(en) gaat :engel:
En even goede vrienden als je wel voor een halsband kiest hoor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hilde schreef:
ranetje schreef:Je pakt dit er nu uit, maar ik noemde het als bijkomstigheid, niet als hoofdreden :8):

Je kunt ook doorslaan.

Dat mag, lijkt mij
Misschien is het doorslaan, misschien niet :D
Beau loopt trouwens bloot los omdat ik ook bang ben voor blijven haken en dat soort dingen. Maar daar ben ik ook bang voor bij een halsband, haha. Ik ben misschien ook wel een zeikerd als het om (mijn) hond(en) gaat :engel:
En even goede vrienden als je wel voor een halsband kiest hoor :wink:
:ok:
Sterker nog :wink:
Ik kies voor een jachtlijntje (zonder "stop") op die korte afstanden. :mrgreen:
Mijn honden hebben alleen een halsband om als ze niet op korte termijn los kunnen tijdens een wandeling of als ik met ze naar de DA moet.
Afbeelding
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Ik houd niet van loslopende honden met tuigjes of halsbanden. Ik ben als de dood dat er een kaakje vast komt te zitten. Ik heb daar helaas beeld bij. Dus Zappa loopt altijd bloot. Ik zou trouwens ook te lui zijn voor een tuig. Als Zap aan de lijn moet, hoef ik alleen zijn dik uitgevallen jachtlijn open te houden en hij loopt er zo in. Trekken doet tie minimaal. Ook niet aan de fiets. Vroeger wel, toen had hij een halti. Ik weiger onderuit getrokken te worden door mijn hond, ondanks alle goede raad die ik kreeg over nekhernia's. Mijn oude lijf is belangrijker. Maar goed, nu trekt hij niet meer.

Oh, alleen als ik een keer ga speuren, heeft hij een tuig om. Een mooi oud leren tuig. Het tuig betekent speuren voor hem. Stuiter de stuiter en dan mag hij trekken.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier rausen ze overal doorheen met halsband of tuig en nog nooit zijn ze blijven haken achter iets. Dus die angst heb ik totaal niet. Ik wissel tuig en halsband af. Met fietsen en lange aangelijnde wandelingen krijgen ze een tuig aan. Kort rondje halsband en als we naar de hei gaan prop ik een jachtlijntje in mijn zak, omdat ze dan vanuit de auto meteen los kunnen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik vind loslopen zonder tuig of halsband dan weer onverantwoord. Lola heeft een penning met ons adres en telefoonnummer, mocht die weglopen kan ze zonder dierenambu etc. weer bij ons terugkomen.

Tuig vind ik ook lelijk, Lola is gewoon mooier zonder en het aait ook fijner zonder. En met zwemmen is zonder tuig ook fijner.

Maar een halsband levert haar nog eens een gebroken nek op vanwege bang, jagen en haast hebben.

Dus ik doe half half. De lange wandeling met tuig en flex, de rest met halsband en flex. En naar het water met halsband en korte lijn.

Ik heb voor elke situatie voors en tegens, haha. En dus voor elke situatie een andere combi. Tijd over denk ik :mrgreen:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem loopt aan een halfcheck. Als hij een kat of aartsvijand ziet moet ik maximaal controle hebben, en dat heb ik niet met een tuig, zijn schouders zijn te sterk voor mijn schouders. Met fietsen en aan de heupgordel had ik wel een tuig. Maar het was duidelijk dat hij dit wel accepteerde, maar eigenlijk niet prettig vond. Nu voor ons beiden gemak doe ik hem dan een halsband om. (niet de halfcheck dus)

Mies (teckel) liep in het begin keurig in een tuig. Het best passende tuig dat ik kon vinden voor een teckellijf. Maar toch kreeg ze kale plekken op borst/in oksels. Mies lijkt weinig/geen ondervacht te hebben daar. Plus, vind ik het ook wel gemakkelijk wat meer controle te hebben over die neus. Ze vrat wel heel veel kauwgom van straat :engel: Mies heeft ook een halfcheck, vind ik makkelijk met omdoen, geen gepriegel met sluitingen.
Fietsen en speuren gaat wel met tuig uiteraard.
Soms aarzel ik wel of een tuig toch beter is. Ze schiet wel eens weg naar een kat. Maarja, kale oksels zijn óók niet prettig en kunnen smetplekken opleveren :19:
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Waarom onverantwoord als je een prima luisterende hond hebt? Ik acht de kans dat een hond blijft haken iets groter dan de kans dat je hond kwijt raakt. Als hij hem regelmatig peert, ging een hond bij mij sowieso niet los. Ook in het spel met andere honden vind ik zelf 'naakt' prettiger. Dan kunnen andere honden er niet aan blijven hangen. Wij lopen meestal met een jachtlijntje en gebruiken een tuig voor het fietsen of als ik de lange lijn er aan wil hebben (ivm soms wat minder sociaal gedrag). Hoe kleiner de hond, hoe meer ik zou neigen naar een tuig t.o.v. halsband denk ik, i.v.m. de druk op de nek. Aan de andere kant heeft ie zich maar te gedragen en niet te trekken.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb allebei en geen van mijn (tot nu toe 4) honden heeft ooit aangegeven een tuig vervelend te vinden, ik deed het om en klaar.
Zit de riem aan het tuig, mogen ze trekken, aan de halsband niet. Is ook vrij snel duidelijk.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik ben niet dol op tuigen.
Dat ergert me.
Mij ook. Ik vind die harnassen die je tegenwoordig ziet geen porum. En helemaal vreselijk met die zogenaamd lollige opschriften :schrik:
Ik zie me trouwens al 's morgens bij vijf honden die tuigen aan- en afdoen. Ik mag er verdomme wel een uur eerder voor opstaan :engel:
Ze hebben halsbanden om en ze hebben niet te trekken. Zo makkelijk is het.
Halsbanden om doen is toch veel meer werk? Ik heb voor Sam beide, maar het treponti tuigje heb ik hem sneller om, dan de halsband.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

luna2906 schreef:Waarom onverantwoord als je een prima luisterende hond hebt? Ik acht de kans dat een hond blijft haken iets groter dan de kans dat je hond kwijt raakt. Als hij hem regelmatig peert, ging een hond bij mij sowieso niet los.
Omdat er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Een overstekende haas, een klotepuber die ineens vuurwerk afsteekt of weet ik veel. Het scheelt misschien dat Lola van mij nooit door struiken etc. mag banjeren en op het pad moet blijven, dus ik ben niet bang voor blijven haken en dus wel voor weglopen.
Archie
geregistreerd lid

gümüş is een heel bang hondje, bij haar is het dus nooit gelukt om een tuigje om te doen. en met de halsband gaat het goed, dus ja. de kleine heeft voorlopig denk ik nog teveel interesse in mij, want hij loopt echt pal naast me :)

@Cornelia; ja he..pa en ma zijn echte bloterikken en van de 4 puppies is Archie er dus als klein vosje uitgekomen.
Afbeelding

don't worry..be doggy
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”