Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maximale fiets/beweegafstand?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Maximale fiets/beweegafstand?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik weet dat je fietsen e.d. moet opbouwen, liefst nadat je een hond een jaar is.
Maar is er ook een richtlijn voor het aantal km's ofzo? Als je het opbouwt, naar je hond kijkt en oplet, kan een hond toch rustig 3,5 km - pauze - 3,5 km naast de fiets?
Niet in de zomer natuurlijk, maar gewoon, als het kan?

Juma vind het heerlijk om naast de fiets te rennen, dat houdt ze rustig de hele weg naar Elyna's school (3,5 km) vol en liefst gaat ze dan, na een minuut of 10 tot 20 pauze ivm wachten, op de terugweg ook nog naast de fiets. De laatste km op de terugweg gaat ze iets langzamer, maar nog altijd min. 15 km/u als het aan haar ligt.
De max. snelheid is 26 km/u, maar dat is eerder omdat ik niet harder kan fietsen :mrgreen:
We fietsen natuurlijk niet de hele tijd zo hard, maar dat stuk fietsen kan toch geen kwaad na opbouwen?

Ze is overigens vermoeider na 4 km canicrossen met een max. van 7,5 km/u waarbij we dus de helft van de tijd ook nog wandelen ivm opbouwen, dan na het fietsen naar school en terug. Maar ook dan is ze na een half uur weer klaar voor actie.
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Maximale fiets/beweegafstand?

Ongelezen bericht door Tallie »

M@rleen schreef:Als je het opbouwt, naar je hond kijkt en oplet, kan een hond toch rustig 3,5 km - pauze - 3,5 km naast de fiets?
Dat lijkt me geen enkel probleem. De UV-proef is 20 km op 12-15 km/u met 2 rustpauzes (erna nog een rustpauze en een volgoefening). Als je dat goed opbouwt moet dat prima kunnen, dus 7 km met een lange pauze helemaal.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb natuurlijk wat grotere honden , maar de volwassen honden draaien hun poot niet om voor een km of 8 en meer

Vanmorgen met Ziva nog 16 km gefietst zonder pauze, met n gangetje van 14-15 km per uur
Ik moe , Ziva niet
Die vond t met uitlopen nodig om met mijn kat te kwallen , naar vriendlief die toevallig thuiskwam te rennen en in z'n nek te springen
Ze heeft nog met Kyto gespeeld en daarna zijn we nog met z'n allen gaan wandelen ( lees Kyto , Ziva , Wolfje & Pinky lekker rennen en zwemmen ) en daar heeft ze ook nog achter de konijnen aan gezeten

Ik doe binnenkort UV examen met haar , 20 km naast de fiets met 2 pauzes
Die gaan we op ons sloffen halen natuurlijk :mrgreen:

De jonge dames hier zitten ook al op 30 min fietsen btw
Maar hier word dus niet gerent naast de fiets , zo af en toe mogen ze wel een klein sprintje trekken maar verder alleen draven
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Ik denk dat de afstanden en het tempo per hond verschilt.

Onze kruising rott x lab van 3 jaar oud kan geen 7 km op een gezapig tempo fietsen aan één stuk. Ik hou het dus bij max. 4 à 5 km gezapig fietsen met tussenin uitgebreide snuffel- & plaspauzes (= wandelen met hond aangelijnd aan de ene kant en met de fiets aan de andere kant).

Vermoedelijk zullen bepaalde rassen (vb. Mechelse herders, Husky's, Duitse Staande) wel met gemak langere afstanden tegen een hoger tempo aankunnen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat als ze het leuk vind en je neemt wat pauze tussendoor je best wel wat km's kan maken.
Ik zou er alleen wel op letten dat ze niet continu te hard loopt, draven is eigenlijk wat ze moeten doen maar dat is voor veel kleine honden toch wel een lager tempo over het algemeen. (Bij Apple is dat helemaal standje supertraag, dus fietsen is niet echt een optie :mrgreen: )
Onze golden liep in het begin altijd op turbo stand, maar uiteindelijk veranderde dat altijd in normaal draven en dat kon ze altijd behoorlijk lang volhouden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@rleen schreef:Ik weet dat je fietsen e.d. moet opbouwen, liefst nadat je een hond een jaar is.
Maar is er ook een richtlijn voor het aantal km's ofzo? Als je het opbouwt, naar je hond kijkt en oplet, kan een hond toch rustig 3,5 km - pauze - 3,5 km naast de fiets?

Ja natuurlijk. Zo veel echt warme dagen hebben we niet, dus normaal gesproken ook gewoon in de zomer.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
M@rleen schreef:Ik weet dat je fietsen e.d. moet opbouwen, liefst nadat je een hond een jaar is.

Ja natuurlijk. Zo veel echt warme dagen hebben we niet, dus normaal gesproken ook gewoon in de zomer.
Ik begon te denken dat ik gek was dat ik Juma naast de fiets liet lopen :oeps:
Ze vind het zo ontzettend leuk...

En drinken gebeurt staand met haar buik in de sloot, dus afkoeling krijgt ze ook genoeg.

@Apple; ik weet niet hoe hard ze dan mag, maar het grootste gedeelte ga ik natuurlijk wat langzamer, als is het alleen maar omdat ik niet de hele tijd zo hard kan fietsen :mrgreen:
Juma kan mijn fiets niet trekken als ik erop zit, daar is ze net weer te klein voor, dus dan moet ze wel langzamer.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

mijn boerenfoxje liep mee naast de fiets naar schoonouders 12 km heen en 12 terug

langzaam op- en uitbouwen

mijn herders liepen in hun jongere jaren ook flink wat km mee .
buster vindt het nu niet leuk meer dus doen we kleine rondjes bos en los
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

M@rleen schreef:
dagmar88 schreef:

En drinken gebeurt staand met haar buik in de sloot, dus afkoeling krijgt ze ook genoeg.

@Apple; ik weet niet hoe hard ze dan mag, maar het grootste gedeelte ga ik natuurlijk wat langzamer, als is het alleen maar omdat ik niet de hele tijd zo hard kan fietsen :mrgreen:
Juma kan mijn fiets niet trekken als ik erop zit, daar is ze net weer te klein voor, dus dan moet ze wel langzamer.
Ik heb even geprobeerd een fatsoenlijk filmpje te vinden
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is eigenlijk het mooiste, en zo hebben ze dus ook genoeg energie om veel km's te maken.
Even galop is geen ramp natuurlijk, maar ze houden dat nou eenmaal wel een stuk minder lang vol.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor het filmpje :ok:
Ik denk dat het bij Juma grootste deel van de tijd dan wel goedzit qua lopen.
Sowieso ga ik vandaag een springer op mn fietsen monteren, dan kan ik het beter in de gaten houden en in banen leiden dan wanneer ze voor me uit rent. Heb toch liever 2 handen aan mijn stuur met haar :mrgreen:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik doe over 2 weken UV examen met Chuck. 8 km- pauze-8km-pauze-4 km+volgoefening.
Dus ik moest eens meten hoe lang ons vaste fietsrondje is wat we vaak ook 2 keer achter elkaar doen. 8,3 km :mrgreen:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik fiets af en toe eens een km of 20 aan een stuk (exact is het rond de 21,?? km).
Hij galoppeert praktisch altijd, vindt hij leuker dan draven denk ik.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Hier wordt ook frequent gefietst, meestal zo'n 3x per week en soms nog vaker. In de zomer fiets ik 's morgens voordat ik naar mijn werk ga, zo rond 7.15u is het bijna altijd koel genoeg om te gaan. In de avond is het op heel warme dagen vaak te warm, omdat het asfalt niet snel afkoelt.

Ik fiets overigens verschillend, dus de ene keer een kortere ronde en dat flink hoog tempo en de andere keer lang op een rustiger tempo. Had laatst met een appje van Runkeeper gefietst om eens te kijken hoe hard we nou gaan. Dat was 6.74km afstand met een gemiddelde snelheid van 20.33km/u inclusief 3x een sanitaire stop :mrgreen: . Die twee van mij lopen overigens allebei los dus ze worden niet meegesleurd aan een springer als ze niet willen oid. Zo lang ze schuin voor me blijven rennen en energiek zijn houd ik het tempo erin.

Hele lange afstanden fiets ik meestal niet, max 12km en dan op ongv 13-12kmp/u met tussendoor nog wel een sprintje, want dat vinden ze helemaal het einde :-). Met warmer weer stoppen we bijna altijd tussendoor kort voor een drinkpauze, waarbij Oscar(mechelse herder) meteen een duik neemt.

Inderdaad gewoon rustig opbouwen en consequent fietsen, dus probeer minimaal 1x per week aan te houden als je wilt opbouwen.

*aanvulling* mijn honden lopen bijna het hele eind door de berm, bij de meeste rent de hond op de straat/asfalt/betonpad/klinkers. Dan moet je niet alleen conditioneel opbouwen, maar ook de eelt onder de voetzolen. Je zal niet de eerste zijn met een hond met kapotte voetzolen...
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Apple schreef:
M@rleen schreef:
dagmar88 schreef:

Ik heb even geprobeerd een fatsoenlijk filmpje te vinden
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is eigenlijk het mooiste, en zo hebben ze dus ook genoeg energie om veel km's te maken.
Even galop is geen ramp natuurlijk, maar ze houden dat nou eenmaal wel een stuk minder lang vol.
Dat ligt niet zo simpel. Sommige honden kunnen juist veel economischer galopperen. En denk aan honden die gebouwd zijn om te galopperen? Draven is een evenredige belasting, voor evenredige bespiering, mits de hond recht draaft (en hee laten veel honden nou ook niet zo recht draven...).

Het is maar wat je doel is. Soms ga ik gewoon lekker een uur raggen met die gekke border collies van mij. Ik blijf in de regel nogal ver achter, omdat ik me op de fiets niet helemaal gek laat maken, maar de honden vinden het reuze fijn dat ik wat sneller meekom, i.p.v. dat slome gewandel.
Zou ik enkel met ze gaan draven, gek maar dan krijg ik vreselijk gedemotiveerde honden.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn honden (Jack en Jones dan) lopen volgens mij economischer als ze galloperen.
Fietsen doe ik nooit met ze maar tijdens een training laat ik ze vaak wel een kilometer of 10 lopen.
En dit doen ze dan in volle galop uiteraard.
Het is ook wel hun karakter (tijdens het werken zullen ze altijd zo snel mogelijk willen) maar als ik zie met welk gemak ze dat doen is het voor hen volgens mij een prima gang die ze dus ook erg lang volhouden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@rleen schreef:
dagmar88 schreef:

:wink: Ik fiets ook op de warme nog langs het kanaal. Lekker briesje, honden gaan iedere paar minuten in het water.
Binnen is het dan koel en krijgen ze het op hun heupen omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Liggen ze uiteindelijk zichzelf zo op te naaien dat ze het loeiheet krijgen :U:
's Zomers beweeg ik makkelijker en doe vrij grote tochten met Niko, kilometer of 30.
Enige is dat ik wel regelmatig voel of het wegdek niet te warm is en veel, heel veel drink en zwem stops.

Ons schnauzertje deed vroeger bergtochten van 4-6 uur mee in frankrijk en liep minimaal 2 x zo veel als wij.
Vind het maar raar dat honden tegenwoordig niets meer schijnen te kunnen boven de 18 graden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

dagmar88 schreef:
M@rleen schreef:
dagmar88 schreef:

:wink: Ik fiets ook op de warme nog langs het kanaal. Lekker briesje, honden gaan iedere paar minuten in het water.
Binnen is het dan koel en krijgen ze het op hun heupen omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Liggen ze uiteindelijk zichzelf zo op te naaien dat ze het loeiheet krijgen :U:
's Zomers beweeg ik makkelijker en doe vrij grote tochten met Niko, kilometer of 30.
Enige is dat ik wel regelmatig voel of het wegdek niet te warm is en veel, heel veel drink en zwem stops.

Ons schnauzertje deed vroeger bergtochten van 4-6 uur mee in frankrijk en liep minimaal 2 x zo veel als wij.
Vind het maar raar dat honden tegenwoordig niets meer schijnen te kunnen boven de 18 graden.
Ja je durft bijna niet meer met je honden op straat als het warmer wordt. Ik cros graag door natuurgebieden. Hondejs los. Kay is een hond die snel oververhit is, maar los duik hij in elke greppel en regels zo zijn eigen temperatuur. Ga ik met hem aan de lijn draven zou ik het in de gaten moeten houden en kan je garanderen dat dat natuurlijk een keer te warm wordt. Dus vertrouw ik prima op Kay zijn vermogen om dat zelf wel te regelen. Stoppen zal hij niet, dus kies ik mijn route zo dat hij voldoende regelenheden heeft om dat prima zelf te regelen. Norah is niet zo snel warm en hoeft dus niet in het water, maar zal als ze dorst heeft wel zelf gaan drinken. Soms zeg ik het haar een keertje, maar ach we rijden met warmer weer dus al langs greppeltjes en dingen, dus genoeg gelegenheden.

Daarnaast een hond die buiten die warme dagen al regelmatig langere tochten maakt, zou dat ineens niet aangepast kunnen als het warmer is...... Fietsen als het warmer is is nu überhaupt bijna verboden lijkt het....
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Nou idd

Zaterdag was t 14-16 ? Graden
Lekker met Ziefje aan t fietsen, krijg ik van een tegemoetkomende fietser commentaar want t was veel te warm en ik was een dierenbeul

Ben zonder wat te zeggen door gefietst

Of als je in de zomer gaat trainen met je honden
Dan ben je ook een dierenbeul want t is zo warm

Ze vergeten dat er op trainingen heus wel goed opgelet word
Dan trainen we ook wat korter en minder intensief

Maar ze kunnen t echt wel af en er is zelfs wel n beetje op te trainen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Stabijtje door ons gefokt is jarenlang dagelijks van en naar werk gegaan naast de fiets. 15 km heen en 15 km terug. Van een jaar tot hij pakweg 13 was.
Had ook een mooie conditie. En de baas ook ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ben dus niet gek :wink: Zolang ik maar goed kijk naar wat ze aangeeft en volgens mij lukt dat wel.

Boomer vind het nix, die wil best los mee naast de fiets, maar ik mag niet harder dan 6 km/u, na 2 km wil hij pauze en na 4 km vind hij het prima en bekijk ik het verder maar. Als we dan nog niet terug thuis waren, liep hij op zijn elfendertigst netjes op de stoep een heel eind achter me en ik maar zo langzaam sukkelen dat ik net niet omviel... Stilstaan en wachten had nooit nut, want dan ging hij ook stilstaan om te snuffelen :LOL:
Die mag dus lekker in de Doggy Ride als ik verder ga of als ik niet naar het park ga.

Met Juma zojuist voor het eerst aan de springer gefietst, ze moest de 1e 5 meter wennen en toen ging ze los -> :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Klein half uurtje gefietst, nog ergens gestopt zodat ze kon drinken, maar ze wilde liever muisjes uitgraven.
Als ze echt heel moe zou worden, kan ze altijd nog in het mandje voorop, want mijn fiets is heel veelzijdig :mann:
Mandje voorop, kinderzitje achterop, springer eraan, fietskar erachter :engel:

Ik begrijp nu eindelijk wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun hond het leuk vind om te fietsen :mrgreen:
Boomer vond het ook altijd wel leuk, maar dat was omdat we dan door het park gingen. Een ander rondje hoefde ik niet te fietsen, laat staan zoals ik nu met Juma gedaan heb; fietsen voor het fietsen, zonder doel of route.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”