Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En dan moet je een ras kiezen.. help!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: En dan moet je een ras kiezen.. help!

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Rapunzel schreef: @Wolfsblut
We willen inderdaad gewoon een klein hondje van een 'handzaam' formaat.
Echt een waakhond hoeft het niet ze zijn, aanslaan bij onraad is prima.
Een Golden is helemaal van de baan, ze vinden hem echt te groot. En met dat lompe gedrag erbij kan ik me daar wel ergens in vinden.. ;)
Heb even gegoogled op 'ruwharige Fuk', maar dan krijg ik toch echt geen honden te zien... is dat echt de naam van het ras?
Sorry Rapunzel, ik noemde mijn draadhaar Foxterriërs altijd Fuk. Vandaar dus. :oohja:
De officiële benaming is dus draadhaar Foxterriër.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Is een boston terriër niet wat voor jullie?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Rapunzel schreef:
@Laura84
Een echte grote herder past inderdaad niet in ons plaatje, die kunnen we niet bieden wat die nodig heeft.
Smous, heel leuk, maar die wachtlijsten... :vaag: We willen er eerlijk gezegd geen járen meer mee wachten.
Wetterhoun lijkt ons heel leuk, maar die hebben een behoorlijk jachtinstinct of niet?
Marjoleine kan je alles vertellen over deze geweldig ehonden
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

En dat komt ineen weer in mij op de behaarde peruano peludo?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik zou ook zeggen een Engelse Cocker!
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

toots schreef:En dat komt ineen weer in mij op de behaarde peruano peludo?
Of een blote :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Als het karakter van de dwergkees je aanstaat, de kezen heb je in alle formaten en ik persoonlijk dat bv de middenslag keesjes misschien beter passen, vooral de witte hebben volgens mij een minder bewerkelijke vacht. Het zijn inderdaad blafferds, maar dit Is wel goed in toom te houden wanneer je hier wat extra aandacht aan schenkt.
Ik heb een kleine kees en een grijze kees en ze zijn zo leuk!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zeg; Havanezer. Ideale gezinshond die aan al jullie wensen voldoet :wink:
Je lijst wordt steeds langer en gevarieerder haha.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je een Markiesje wilt, zou ik zo snel mogelijk inschrijven op de wachtlijst ;) Zeker een pup kun je prima leren de eigen konijnen met rust te laten.
Sommige Markiesjes blaffen inderdaad veel, maar als je vanaf dag 1 duidelijk maakt en blijft maken dat dat ongewenst is, is het heel goed binnen de perken te houden.
Ze horen officieel geen jachtdrift te hebben, maar het zit er bij een heel aantal wel echt in, dus dat is iets om rekening mee te houden bij het wandelen.
Onze Elco heeft jachtdrift, maar dat is tot nog toe goed in de hand te houden. Hij heeft wat neiging tot vocaliteit, maar ook dat weten we tot nog toe goed te beperken. Hij slaat nog niet aan bij bezoek enzo, hoewel hij heel alert reageert, en dat hopen we zo te kunnen houden.
Buiten deze aandachtspunten past het Markiesje inderdaad erg goed bij wat jullie een hond kunnen bieden en van een hond verwachten
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Badu schreef:
toots schreef:En dat komt ineen weer in mij op de behaarde peruano peludo?
Of een blote :F:

Kan ook nog natuurlijk.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wetter is toch niet echt een kleine hond. Qua maat komen ze echt wel overeen met een golden of labrador. Verder moet je wel van dat uiterlijk houden. Ik kan ze niet mooi vinden en ik vind ze ruiken door die wat vettige vacht.

Ik zou voor een leuk spanieltje gaan. Springer of cocker passen volgens mij prima in het plaatje.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

En als je meer over het kooikerhondje wilt weten pb je maar. Ze zien er leuk uit, maar zijn vaak niet de makkelijkste hondjes.
Julisca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Veel te dure kruising :-)

Ongelezen bericht door Julisca »

Ik ken ook nog wel een leuke kruising :-)
Zijn lief, luisteren goed en passen goed in een gezin. Wel bewerkelijke vachten.
Groeten Julisca
trotse bezitter van Indy
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Amerikaanse cocker spaniël hebben toch niet zo'n hele erge jachtdrift. Vind dit wel bij de engelse. En die luisteren vaak ook alleen maar wanneer ze willen :P in ieder geval degene die ik ken.
Mijn hondje luistert echt perfect en die liep gewoon met de konijnen en de kippen in de tuin. Die is er zelfs bang voor de kip :P

Vachtverzorging is helemaal je eigen ding. Mijn hondje wordt eens in de 3 maanden geschoren en dan krijgt die weer langzaam krulletjes tot hij weer naar de trimster moet. Hoef hem nooit te kammen en hij verliest amper haar.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marie-Josée schreef:Ik zeg; Havanezer. Ideale gezinshond die aan al jullie wensen voldoet :wink:
Je lijst wordt steeds langer en gevarieerder haha.
Daar dacht ik ook aan. Dit soort hondjes vind ik echt ideaal voor een gezin wat lekker wil wandelen maar niet een hond zoekt doe daarbuiten nog van alles moet. Plus dat ze lekker handzaam zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Rapunzel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Rapunzel »

@Eva_NJ
De Toller hebben wij ook naar zitten kijken. Komt bijna overeen met de Aussie qua bewegingsbehoefte, dus dan is het toch weer lastig wat kies je dan, omdat we helemaal weg zijn van de Aussie...

@Wolfsblut
Aha, ik vond het al een eigenaardige naam voor een hondenras, eerlijk gezegd. :LOL:
Ik heb hem even opgezocht, en het is toch niet helemaal ons type. Wel een aandoenlijk koppie overigens!

@Apple
Ook even opgezocht, maar spreekt ons toch niet zo aan, helaas..

@Laura84
Dank! Zal haar naam even onthouden. :)

@toots
Hele leuke hond, staat momenteel hoog bovenaan het lijstje, thanks. Wel de behaarde variant dan overigens, hahaha.

@Lin-C
Tsja, toch weer dat jachtinstict.. Blijft lastig. Maar we houden hem in ons achterhoofd! ;)

@Badu
Als ik dan moest kiezen.. dan toch liever een harig monster dan zo'n bloterikje. :lol1:

@Diesel en Loek
Bedankt voor je input over de Keesjes, ik vind ze zelf ook ontzettend leuk (al heb ik ze alleen nog maar mogen zien vanaf foto's en filmpjes).
Ze staan sowieso hoog bovenaan het lijstje, dus een bezoekje aan een fokker zal er zeker komen zodat ik ze ook in het echt kan zien.

@Marie-Josée
Tsja, je zou het misschien niet verwachten.. maar deze vinden we dan weer nét te klein, volgens internet 23-27 cm.
Wel hele leuke hondjes overigens, mijn vriendin heeft er ook eentje, een sable-bruinkleurig teefje.

@Fotogavinnetje
Markiesje zijn we toch een beetje vanaf aan het stappen vanwege de lange wachtlijst.
We nemen zeker de tijd om een goed doordachte beslissing te maken over welke hond het wordt, maar om 1 à 2 jaar te moeten wachten is ons een beetje teveel van het goede.
Mede omdat het al járen heeft gekost om - met name mijn moeder - over te halen voor een hondje. :)

@Tara
Zulke plakhaartjes zijn een klein nadeel, maar geen ramp..
Wat vaker schoonmaken dan maar, dat moet toch wel als we een hond hebben. :W:

@Sita
Spaniels staan ook op het lijstje!

@Renske
Vandaag kwamen we toevallig iemand tegen met een Kooikerhondje, even mee gesproken en wat handige tips en info gekregen.
Ook dat ze wat eenkennig zijn, dat vinden we jammer.
Het hondje mag zich gerust wat gereserveerd opstellen tegenover vreemden, maar het moet natuurlijk ook geen angstbijter oid worden.

@Julisca
Welke kruising? :D

@Feather_
Die krulletjes zijn inderdaad niet zo mijn ding, maar als je hem laat scheren blijven die 'weg' of...?
Heb daar eerlijk gezegd niet zoveel verstand van. :roll:

@Lysette
Handzaam zeker, misschien iets té.. Maar bedankt voor je input!

De gesprekken gaan al bijna nergens anders meer over dan over 'welk ras gaat het worden?', dus in die zin zijn we er goed mee bezig. :lol1:
Mijn moeder heeft aangegeven dat het best een wat grotere hond mag zijn, en laat ze nou net verliefd zijn geworden op de Toller en.. toch weer de Aussie.
Hiermee zal ook echt een of meerdere sport(en) beoefend gaan worden, zodat verveling absoluut niet toe kan slaan.
Ons oog is ook gevallen op een Dwergkees x Sheltie, maar omdat beide bekend staan als behoorlijke keffers vraag ik me af of dat wel de juiste combi is.

Dan heb ik nog een vraag van hele andere aard; nemen we een reu, of een teefje?
Ik snap dat deze keus vrij persoonlijk is, maar ik zou toch graag ervaringen horen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rapunzel schreef: Ons oog is ook gevallen op een Dwergkees x Sheltie, maar omdat beide bekend staan als behoorlijke keffers vraag ik me af of dat wel de juiste combi is.

Dan heb ik nog een vraag van hele andere aard; nemen we een reu, of een teefje?
Ik snap dat deze keus vrij persoonlijk is, maar ik zou toch graag ervaringen horen.

Klinkt als een typische broodfokkruising, pas er maar mee op.

Met een eerste hond is het maar net wat je zelf wilt. Teven zijn vaak gehaaider, reuen wat gemoedelijker.
Met een teef heb je natuurlijk de loopsheid en veel reuen hebben ergens tussen een maand of 9- 2 jaar een fase waarin ze met hun hormonen om moeten leren gaan.
Feather__
Zeer actief

Ik heb wel foto's van mijn hond met 'krulletjes' en net geschoren.
Ik pb je even! :)
Afbeelding
Rapunzel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Rapunzel »

@dagmar88
Wij vonden een kruising met deze 2 rassen ook een aparte keuze, en niet echt gebruikelijk gezien er op internet niks over te vinden is.
En omdat het waarschijnlijk echte keffers zijn, passen die niet zo in ons straatje.

@Feather_
Leuk, ik ben benieuwd! :D
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Tollers zijn fantastisch! Ik ken er een heleboel en dit jaar komt er hier eentje bij. Helemaal als je ermee gaat sporten is het de perfecte hond. Dan zijn ze niet te energiek hoor. Ok naar mijn mening dan ;)
Leonie.
Zeer actief

Over reu/teef: ik ken juist veel gemoedelijke teefjes. Het zal misschien toeval zijn hoor. Ik zie regelmatig reuen die mot hebben met andere reuen. Als ik met mijn reutje op straat loop kom ik vaak baasjes tegen die op afstand al vragen 'is die van jou ook een reutje?' En dan houden ze hun hond bij zich, of lopen de andere kant op.
Een nadeel van reutjes vind ik dat ze liefst tegen elk paaltje en over elk grassprietje willen plassen. Het is ze wel af te leren, maar ik vind dat erg lastig.

Teefjes worden loops, maar reutjes worden verliefd. Allebei niet ideaal ;)
Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

Leonie. schreef:Over reu/teef: ik ken juist veel gemoedelijke teefjes. Het zal misschien toeval zijn hoor. Ik zie regelmatig reuen die mot hebben met andere reuen. Als ik met mijn reutje op straat loop kom ik vaak baasjes tegen die op afstand al vragen 'is die van jou ook een reutje?' En dan houden ze hun hond bij zich, of lopen de andere kant op.
Een nadeel van reutjes vind ik dat ze liefst tegen elk paaltje en over elk grassprietje willen plassen. Het is ze wel af te leren, maar ik vind dat erg lastig.

Ik denk persoonlijk dat veel af hangt van de hond zelf. Mijn teefje heeft het moeilijker met andere teefjes dan met reutjes. Wel hoor ik inderdaad veel mensen vragen ,,Is het een reu?" en als ik antwoord, neen dat de honden mogen snuffelen. Als de andere hond ook een teefje is gaan de mensen meestal de andere kant op.

Nouca plast ook enorm veel en vaak met de poot omhoog. :19: Daarom denk ik dat er veel van de hond zelf afhangt ook en wie weet zelfs de houding van de baas? De hond voelt misschien aan dat de leider onbewust meer gespannen is? :denken:

edit: nuancering
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Waarom dan niet gewoon voor die Aussie gaan? Met lange wandeling per dag en misschien een avond in de week iets van behendigheid kom je echt wel aan de energie behoefte van een aussie. Zeker als je er niet eentje uit de echt specifieke werklijnen neemt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Eva_NJ schreef: Ik denk persoonlijk dat veel af hangt van de hond zelf. Mijn teefje heeft het moeilijker met andere teefjes dan met reutjes. Wel hoor ik inderdaad veel mensen vragen ,,Is het een reu?" en als ik antwoord, neen dat de honden mogen snuffelen. Als de andere hond ook een teefje is gaan de mensen meestal de andere kant op.

Nouca plast ook enorm veel en vaak met de poot omhoog. :19: Daarom denk ik dat er veel van de hond zelf afhangt ook en wie weet zelfs de houding van de baas? De hond voelt misschien aan dat de leider onbewust meer gespannen is? :denken:

edit: nuancering
Grappig, ja dat maak ik natuurlijk nooit mee. Maar misschien houden mensen hun teefjes op straat ook wel uit de buurt bij andere teefjes. Volgend jaar loop ik met een teef en reu, dan kunnen we niemand meer groeten ;)

Hoop in elk geval dat mijn teef niet ook markeerneigingen zal hebben. Ik weet niet of het van de houding van de baas zou afhangen. En wat je eraan zou kunnen doen. In elk geval helpt het denk ik een hoop als je van te voren weet dat je erop moet letten en van het begin af aan duidelijk moet zijn.

Over de Aussie: zou je kunnen zeggen dat deze meer actie nodig heeft dan een Toller, of eerder andersom?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Leonie. schreef:Over reu/teef: ik ken juist veel gemoedelijke teefjes. Het zal misschien toeval zijn hoor. Ik zie regelmatig reuen die mot hebben met andere reuen. Als ik met mijn reutje op straat loop kom ik vaak baasjes tegen die op afstand al vragen 'is die van jou ook een reutje?' En dan houden ze hun hond bij zich, of lopen de andere kant op.

:denken: Ging helemaal niet over sociaal gedrag naar honden hoor.
Geloof niet dat je met één van de twee meer kans hebt op niet (goed) met de andere sekse overweg kunnen.
Je hebt patsreuen en takkenteven :U:
Overigens zijn er ook genoeg teven die markeren.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dagmar88 schreef:

:denken: Ging helemaal niet over sociaal gedrag naar honden hoor.
Geloof niet dat je met één van de twee meer kans hebt op niet (goed) met de andere sekse overweg kunnen.
Je hebt patsreuen en takkenteven :U:
Overigens zijn er ook genoeg teven die markeren.

jep. ik vind teefjes vaak juist snibbiger. reuen motten een hond wel of niet, verder geen discussie over. teefjes zijn (duh! :-) ) vaak net vrouwen. even over denken, zal ik wel of zal ik niet.. moeilijk! hihi
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

De kortharige collie lijkt me ook wel passen, hoewel wel echt aan de bovenmaat (en reuen er overheen denk ik) van jullie wens qua grootte. Ik vind ze over het algemeen temperamentvoller dan de langhaar en wat eigenzinniger, maar de exemplaren die ik heb gezien vond ik ook minder nerveus en wat stabieler. Ze hebben wel afwisselende uitdaging nodig, zodat ze zich niet vervelen, maar lang niet dat wat een aus nodig heeft.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wolfsblut schreef: Herders zou ik mijn handen vanaf houden, tenzij je geen sociale contacten wilt. Iedereen gaat met een boog om je heen.
Ik zag deze toevallig voorbij komen. Ik heb nu een dikke 16 jaar herders en ik heb, op een doodenkele uitzondering na van iemand die in het verleden een nare ervaring met een herder gehad heeft, nooit meegemaakt dat mensen met een boog om mij heen gaan :19:
Enfin ik las al dat een herder niet in het wensenlijstje past :wink:
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik zou de Hollandse smous eens nader bekijken. Ik ken er twee en die zijn echt leuk! Hele blije, vrije hondjes, leuk met mensen en honden en energiek buiten, maar niet zo dat je ze uren en uren af moet matten.
Feather__
Zeer actief

alm@ schreef: Ik zag deze toevallig voorbij komen. Ik heb nu een dikke 16 jaar herders en ik heb, op een doodenkele uitzondering na van iemand die in het verleden een nare ervaring met een herder gehad heeft, nooit meegemaakt dat mensen met een boog om mij heen gaan :19:
Enfin ik las al dat een herder niet in het wensenlijstje past :wink:
Echt? Sinds wij Yindi hebben (waarvan beetje herderkoppie) merken we echt wel dat mensen hun honden bij ons weghouden. Normaal wilde ze nog wel even laten buurten bij Snoopy, maar nu toch niet meer.
Of dat ik op de achtergrond blijf omdat Snoop allemaal signalen uitzend dat die opgefokt is, wat ik dan probeer tegen te gaan. Dat ze wel hun hond bij haar vandaan houden maar wel de hond naar Snoop willen laten gaan, want die piept zo lief, die wil vast spelen :schrik:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”