Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En dan moet je een ras kiezen.. help!

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rapunzel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

En dan moet je een ras kiezen.. help!

Ongelezen bericht door Rapunzel »

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik het allemaal goed doe!

Eindelijk is de beslissing hier gevallen: er komt een puppy.
En de vraag is dan, wat voor een? Zoveel rassen, kruisingen en verschillende karakters/behoeften, dat wij door de bomen het bos niet meer zien.

Even een situatieschets.
- gezin met 2 meiden (13 en 17 jr);
- groot huis met een grote tuin, hond heeft hier toegang toe als wij thuis zijn;
- bijna altijd wel iemand thuis, op enkele uurtjes na (boodschappen doen, etc.);
- dagelijks stevige wandeling/uitje naar het bos, daaromheen korte wandelingen.

We willen een hond die lief en meewerkend van karakter is, niet te moeilijk of te dominant, en geen hond die je 24/7 moet bezig houden om te voorkomen dat hij je huis sloopt... ;)
De hond moet speels zijn, en over voldoende uithoudingsvermogen beschikken om een lekker stuk te gaan wandelen. Beslist geen jager!
Anderzijds moet hij ook zelfstandig genoeg zijn om een paar uurtjes alleen te zitten, mocht dit eens voorkomen.
Qua hoogte tussen de 30 en 50 cm. Vachtverzorging moet niet te ingewikkeld zijn, maar borstelen en kammen is geen probleem.

Rassen waar we zelf op uitkwamen: de dwergkeeshond en de Australian Shepherd.
Over die laatste heb ik wel mijn twijfels wat betreft de mate waarin ze bezig gehouden moeten worden, past dat wel bij ons...
De dwergkeeshond spreekt ons qua karakter heel erg aan, daarnaast hebben ze ook nog eens een lief en leuk uiterlijk.

Wie o wie kan eens met een frisse blik naar onze wensen kijken en meedenken over welk ras daarbij past?
Foto's, linkjes en verhalen over eigen ervaringen met het ras zijn uiteraard welkom! :)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: En dan moet je een ras kiezen.. help!

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Rapunzel schreef:Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik het allemaal goed doe!

Eindelijk is de beslissing hier gevallen: er komt een puppy.
En de vraag is dan, wat voor een? Zoveel rassen, kruisingen en verschillende karakters/behoeften, dat wij door de bomen het bos niet meer zien.

Even een situatieschets.
- gezin met 2 meiden (13 en 17 jr);
- groot huis met een grote tuin, hond heeft hier toegang toe als wij thuis zijn;
- bijna altijd wel iemand thuis, op enkele uurtjes na (boodschappen doen, etc.);
- dagelijks stevige wandeling/uitje naar het bos, daaromheen korte wandelingen.
Aussie heeft volgens mij meer nodig. Ik zou eerder aan een golden denken, of een leuke grote poedel.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Ik sluit me bij de anderen aan. Moest ook meteen aan een golden denken. Poedel zou inderdaad ook wel passen.
Denk dat heel veel honden wel in je rijtje passen!

Aussie zou ik niet doen. Dwergkees ken ik vooral als enorme blafferds :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Ik zou eerder aan een golden denken, of een leuke grote poedel.
Ik ook. En denk er om dat de dwergkees van nature een geweldige blaffer is die om alles en niks aanslaat met dat schelle blafje. Dat moet je echt de kop indrukken, als het je al lukt ;-)
Ik zou de Aus sowieso maar uit het hoofd zetten, die heeft veel meer nodig dan alleen wat wandelingetjes. Die zijn bovendien ook lang niet altijd even vriendelijk.
Tot 50 cm dan kom je al snel bij de middenslag poedel ipv de grote.
Je hebt ze wel van net begin 50 maar dat is moeilijk te voorpspellen als pup en poedels kunnen ook behoorlijke keffers zijn.
Markiesje , Smaus, oud type cocker, ?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Welk formaat denken jullie aan?

Er zijn denk ik ook wel kleinere herders die zouden kunnen passen? Corgi of een Vastgotaspets? Er zijn er meer volgens mij, kan er zo niet opkomen. IJslandse herdershond heb je ook nog? Het zijn wel allemaal blaffers inderdaad. Zeker een Golden maar ook poedel blaft minder en iig minder schel :wink:

Volgens mij kan je de meeste honden, mits je heel rustig opbouwt, wel leren een paar uur alleen te zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Edit, sorry las over het formaat heen. Die kleine herders passen aardig dan :wink:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 07 mar 2015 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef: Tot 50 cm dan kom je al snel bij de middenslag poedel ipv de grote.
Je hebt ze wel van net begin 50 maar dat is moeilijk te voorpspellen als pup en poedels kunnen ook behoorlijke keffers zijn.

Hm ja, maar de grote zijn net wat robuuster/stabieler (die ik ken dan) en ze vallen voor mij door hun rankheid niet meteen onder grote hond.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef: Tot 50 cm dan kom je al snel bij de middenslag poedel ipv de grote.

Hm ja, maar de grote zijn net wat robuuster/stabieler (die ik ken dan) en ze vallen voor mij door hun rankheid niet meteen onder grote hond.
De middenslagen zijn over het algemeen net zo robuust en stabiel als een grote.
De dwerg en toy zijn zenuwlijers en keffers over het algemeen en breken snel .
Ze wilde tot 50 cm.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Gewoon een leuk Hollands herdertje, lijkt mij zeer geschikt.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Rapunzel
Vaste gebruiker

Wat een reacties al, ik ga proberen overal op te reageren! ;)

@dagmar88
Het 'blafvermogen' van de kees staat ons ook een beetje tegen, al denk ik dat dit met goede consequente training wel aardig in de hand te houden is?
Ik denk zelf ook dat we de Aussie niet kunnen bieden wat die nodig heeft, die moeten we dan toch maar uit ons hoofd zetten. ;)

@nomo
Golden vinden we zelf ook ontzettend leuk, valt alleen een beetje buiten de maat.. Maar met een goed gesprek kunnen we mijn moeder vast overhalen, want qua karakter zijn ze vaak hun gewicht letterlijk in goud waard. :)
Poedel zijn we zelf niet zo'n fan van.

@bouvierpoedel
Markiesje lijkt ons leuk! Even opgezocht, leuk koppie en sportief voorkomen. Fijn karakter ook, die komt op het lijstje!

@pioenroos
IJslandse herder leek ons ook erg leuk, staat op het lijstje genoteerd.
Ik ben van plan zelf iets van agility te gaan doen met de hond zodra die oud genoeg is, dus qua lichaamsbeweging moet het ook wel lukken.
Hondenclub zit hier om de hoek! ;)

@Nanna
Wij kennen zelf iemand met een Collie en dat is een behoorlijke zenuwenlijder, ik denk dat we een hoop overtuigingskracht nodig hebben om met name mijn moeder over te halen om voor dit ras te gaan.
De Sheltie is een hele goeie, die gaan we onthouden!

@toots
Ben bang dat die toch echt te groot zijn, maar in overleg misschien wel te doen!
Met name mijn vader en ik zijn helemaal gek van herders, zou toch leuk zijn als... ;)

Zo zie je maar, er worden rassen opgenoemd waar ik zelf niet eens aan had gedacht.
Iedereen alvast bedankt voor de input, en natuurlijk staat het benoemen van nog meer rassen vrij!
Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Schapendoes? Heeft wel wat vachtverzorging nodig, maar past volgens mij verder best in het plaatje.
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een dwergkees is een heel klein hondje. Ik denk dat die de 35 cm vaak niet haalt.
Een middenslag of grote keeshond of samojeed misschien iets? Een aussie moet je wel veel kunnen bieden.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Mijn schoonzusje heeft een kruising Hollandse herder boerenfox teef en die cobi zou perfect passen in het plaatje. Schofthoogte van dit teefje is 45 cm. en nee zij gaat niet weg maar er bestaan echt veel van dit soort leuke kruisingen.

Rapunzel
Vaste gebruiker

@Tallie
Die vacht heeft veel verzorging nodig ben ik bang, en die gaat verder dan kammen en borstelen denk ik.

@Renske
Ja, het internet staat vol met dwergkees/keeshond/pomeriaan, dat ik er soms ook dol van wordt wat wat nou is.
De Duitse keeshond (= grootste variant?) ziet er namelijk uit als een behoorlijke beer als ik het zo zie.. Wat is dan de middenvariant?

@Toots
Kruisingen kunnen inderdaad ook heel leuk zijn, al kom je bij dit soort kruisingen wel vaak terecht bij 'oeps nestjes' (marktplaats?), of niet?
Ik ga er eens naar kijken, dankjewel!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind shelties persoonlijk vaak iets zenuwachtiger dan collies. Er zijn inderdaad wel heel wat collies die nogal snel angstig, nerveus of onder de indruk zijn, maar ook prima fokkers te vinden die op stabielere, wat meer onverstoorbare karakters selecteren.
Met een collie moet je natuurlijk wel rekening houden met de vachtverzorging, maar het is niet ingewikkeld of veel werk als je het goed bijhoudt.
Verder zou een collie denk ik wel passen (teefjes uit Engelse lijnen zitten zo tussen de 50-55 cm, de reuen zijn iets groter).

Maar er zijn natuurlijk ook genoeg leuke herplaatsers die prima in jullie plaatje zouden passen. Dus als het niet per se een pup en een rashond hoeft te zijn, kun je daar ook nog naar kijken.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Mijn Golden zou bij jullie een fijn leven hebben. :wink:

Ze is actief en altijd in voor wat leuks, maar kan prima een dag (of twee) met wat minder toe. Ik doe nu wel cursussen met haar, maar toen ik dat een poosje niet deed was dit ook geen probleem. Een stevige wandeling en wat stoeien/ballen gooien vond ze ook prima. :wink:
Kammen doe ik één keer per week om klitten te voorkomen. Verder is iedereen welkom en ze is echt niet moeilijk. Kinderen, ouderen, gehandicapten, ze kan met iedereen. Ook bij de dierenarts vindt ze het leuk, ook al doen die haar wel eens pijn (dan nog krijgt de dierenarts een dikke lebber).

Nadeel van Goldens (maar ook Labradors etc.) vind ik wel dat ze graag zwemmen, het liefst in zwart water. :mrgreen: Maar oude handdoeken en een tuinslang lossen het ook wel weer snel op haha.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Rapunzel schreef:Kruisingen kunnen inderdaad ook heel leuk zijn, al kom je bij dit soort kruisingen wel vaak terecht bij 'oeps nestjes' (marktplaats?), of niet?
Ik ga er eens naar kijken, dankjewel!
Als je voor een nestje buitenom een stamboomfokker gaat, lees je dan goed in wat broodfokkers zijn en hoe ze te herkennen! Persoonlijk vind ik een stamboom geen vereiste. Maar de ouderdieren moeten wel een goed leven hebben én de nodige gezondheidstesten hebben gehad.

Geldt ook voor stamboom rasfokkers natuurlijk, maar het risico is wat kleiner dat die fokkers er een zooitje van maken denk ik :wink:
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik moet zeggen dat ik de Amerikaanse 'Schotse' Collie over het algemeen geen zenuwpezen vindt. Collega heeft er 3 en die zijn heerlijk relaxt en doen ook niet meer dan wat jij beschrijft wat je er mee wil gaan doen. Maar ook voor een keer behendigheid ofzo draaien ze het pootje niet om.

Het Markiesje stond bij mij ook hoog op het lijstje qua 2de hond en er zaten er twee bij ons op de flyball, Maar dat zijn echt enorme keffers, hoog stemmetje. Ook op de shows en de wandelingen die ik mee heb gelopen bij de rasvereniging vonden ze mijn terrier zo rustig...
En houd wat rekening met de wachtlijsten. Je kan zo 1 a 2 jaar op de wacht lijst moeten staan. Daarnaast is de populatie nog erg klein en wordt er ondanks alle goede zorgen nog uit een vrij beperkte genenpool gefokt. Voor mij zijn ze om de bovenstaande redenen af gevallen. Uiteindelijk kwam Freek op mijn pad (ook via dit Forum). De enige overeenkomst is dat hij ook zwart is haha.

Als ik jou verhaal zo lees zou een Golden of wellicht een Toller ook nog kunnen uit wat rustiger lijnen. En bij de Goldens heb je ook verschil in grootte door de lijnen heen.
Rapunzel
Vaste gebruiker

@DeDiana
Ik zal inderdaad eens gaan zoeken op fokkers die op een rustiger karakter fokken, want zenuwachtige dribbelhondjes ben ik ook niet zo kapot van eerlijk gezegd.
Verder staan ze me wel aan!
Herplaatsers zijn ook zeker welkom, mits ze niet te oud zijn of een flink verleden hebben en daardoor bijvoorbeeld onvoorspelbaar zijn in hun gedrag.

@_Leonie
Ik neig steeds meer naar een Golden, een vriend van mij heeft er 2 en ik ben gek met die beesten.
Zelfstandig, maar toch speels.. Ik ga zo dadelijk toch maar eens een gesprekje aanknopen met mijn moeder. ;)

@pioenroos
Via marktplaats ben ik inderdaad bang voor broodfokkers. Zo zag ik laatst een leuke pup, deze bleek afkomstig van Puppykennel.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar na wat speurwerk was ik er heel zeker van dat ik daar geen pupje vandaan wil.. :(:

@Evertje
Zoals DeDiana al schreef denk ik dat er inderdaad wel fokkers zijn die op een wat rustiger karakter fokken. Ik ga er eens naar kijken!
De wachtlijsten vind ik inderdaad ook een nadeel, maar eerlijk gezegd ben ik nog maar weinig fokkers tegengekomen die geen wachtlijst hebben.. Achja, good things take time zeggen ze wel eens. :D
Toller spreekt me inderdaad ook aan, nooit van gehoord maar nu ik weet hoe ze heten heb ik ze wel eens zien lopen.

@Nanna
Wat een leukerds, mooi formaat! Het ziet er alleen naar uit dat die kennel niet meer (actief) fokt, of hun site niet bijhouden?
Onder het kopje Pups staat namelijk als meest recente 'februari 2013'.. ;)
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Je hebt al een paar leuke tips gekregen. De Hollandse Smous zou ik er aan willen toevoegen. Aangezien jullie met drie vrouwen in huis zijn zou ik niet voor de Golden retriever kiezen. Vrij lomp, zeker de eerste jaren. Kunnen zomaar spontaan je arm uit de kom trekken. En zoals iemand al aangaf, ze gaan graag het water in. Is wel leuk, maar als je daarna in huis eerst een berg zand moet opvegen, daarna stofzuigen en dweilen is het niet meer leuk.
Herders zou ik mijn handen vanaf houden, tenzij je geen sociale contacten wilt. Iedereen gaat met een boog om je heen.
Circa 50 cm schofthoogte vind ik al een grote hond.
Als er geen specifieke reden aanwezig is om een grote hond aan te schaffen, b.v. bewaking zou ik het houden bij een klein en gezellig huishondje. Zo,n knuffelbeestje die lekker bij je op de bank ligt en mee naar bed gaat. En gemakkelijk in de auto past bij de rest van het gezin.
Ik zou zeker niet kiezen voor doorgefokte moderassen. De kans is groot dat je na korte tijd al met medische problemen opgezadeld word is reëel aanwezig.
En ga zeker niet over een nacht ijs. Neem de tijd en bel met diverse fokkers. Vraag ze de hemd van het lijf en maak tijd vrij om ook eens bij fokkers te gaan kijken.
Meer advies kan ik je niet geven, want een hond aanschaffen is erg persoonlijk. Bovendien ben ik een Terriër liefhebber. Hoewel, als ik je een ruwharige Fuk van 8 weken in je handen zou duwen betwijfel ik of je hem nog zou terug geven. Dan heb je een vriend voor het leven. Denk ook eens aan een Teckel of een Dwergschnauzer. Ook dat zijn rassen waar ik een positieve ervaring mee heb.
Een kleinere hond tot ca 30 cm is in alle opzichten veel gemakkelijker.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

denk dat je met de gemiddelde herder het niet moet onderschatten dat er ook best wel wat geestelijke uitdaging bij hoort. Nu vind geen enkele hond het verschrikkelijk om dingen te doen met zijn baas maar denk toch wel dat de herder daarin wat meer eisen heeft.

De Smous, leuke honden maar een wachtlijst waar je u tegen zegt.

Wetterhoun, wat vinden jullie daar van?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Schotse collie of een collie mix dacht ik ook. Shelties staan ook nog steeds op mijn lijstje en die passen ook wel bij jullie vereisten, alleen goed opletten dat je het blaffen goed in de hand houdt denk ik.

Bij goldens/ labradors zou ik wel goed opletten waar je ze vandaan haalt, mijn vriend is ook gek op golden retrievers maar ik zie er hier in de buurt alleen maar brakke rond lopen, zou het zelf niet aandurven tenzij ik een goede fokker weet die gezonde werkhonden fokt zeg maar. Labradors hetzelfde verhaal maar de minder lompe niet typische show lab vind ik daarvan wel weer leuk, en het ligt er ook aan of je in staat bent ze netjes op gewicht te houden denk ik. Vind ze trouwens ook niet zo makkelijk en braaf als beweerd wordt, zie regelmatig baasjes uitgelaten worden door de lab (en ik vind ze vreselijk sterk als ze eenmaal geleerd hebben dat ze aan de lijn kunnen trekken :80: ), maar zal wel liggen aan het algemene idee dat je ze niet op hoeft te voeden :LOL: .

Wil je echt een pup? Soms kom je ook wel 'tweedehands' pareltjes tegen, zou dan kijken voor een collie mixje ofzo. Op marktplaats staan idd helaas over het algemeen typische broodfok kruisingen van broodfokkers (sheltie x keeshond bijvoorbeeld).
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Als je meer informatie wil weten over de Schotse Collie: Lieke hier op het forum weet er veel vanaf, en weet ook wel waar je op moet letten bij het uitkiezen van een Collie qua ziektes. :wink:
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik moet heel eerlijk erbij zeggen dat mijn schoonzusje haar hondje uit het assiel had en dus een hondje die toen een jaar was en geen pup. En ik wel geloof dat je idd met pups makkelijk tegen broodfok of opesnestjes aanloopt idd jammer.

Ik zag een sheltie voorbij komen die wilde wij ook. Maar zijn best lastig hondjes.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 07 mar 2015 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Hier ervaring met de golden retriever en de grote poedel. Beide zouden prima passen maar dan moet je de eis tot 50 cm wel laten vallen :mrgreen:

Ik moest bij jouw verhaaltje eigenlijk meteen aan de cocker spaniel denken....
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wetterhoun zou best passen inderdaad, maar TS moet eerst even aangeven of er een voorkeur is voor staande of hangende oren, voor veel of weinig haar en hoe strikt die grens van 50 cm is.
Veel van de genoemde rassen zitten daar overheen namelijk.

Enfin, een wetter (middelgroot, krulhaar, hangoren) is dus gezellig, aanhankelijk, baasgericht, sociaal, neemt ook met wat minder genoegen als dat moet en kan zich goed vermaken.
Geen jager, wat wel handig is (of je moet muizen meetellen), makkelijk in onderhoud.
Als je info wilt mail je maar ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Op http://www.collie-in-nood.com/ staan veel leuke honden :ok:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Markiesjes zijn erg leuk (en lang niet allemaal van die blaffers, hoor), maar er zijn er heel wat die graag jagen. Die van mij is al een aantal keer een paar uur (!!) achter de konijnen aangegaan en dat is niet leuk. Ik moet er erg op letten om het te voorkomen.

Toller zit qua energie en activiteit best in de buurt bij de Aussie, dus ik weet niet of dat wat is.

Golden lijkt me perfect.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Valerie schreef:Op http://www.collie-in-nood.com/ staan veel leuke honden :ok:
Oooh, die Dinda :I: wat een leuk ding!
Rapunzel
Vaste gebruiker

@Nanna
De Japanse Spits had ik inderdaad ook al naar zitten kijken. Staat op het lijstje!

@Wolfsblut
We willen inderdaad gewoon een klein hondje van een 'handzaam' formaat.
Echt een waakhond hoeft het niet ze zijn, aanslaan bij onraad is prima.
Een Golden is helemaal van de baan, ze vinden hem echt te groot. En met dat lompe gedrag erbij kan ik me daar wel ergens in vinden.. ;)
Heb even gegoogled op 'ruwharige Fuk', maar dan krijg ik toch echt geen honden te zien... is dat echt de naam van het ras?

@Laura84
Een echte grote herder past inderdaad niet in ons plaatje, die kunnen we niet bieden wat die nodig heeft.
Smous, heel leuk, maar die wachtlijsten... :vaag: We willen er eerlijk gezegd geen járen meer mee wachten.
Wetterhoun lijkt ons heel leuk, maar die hebben een behoorlijk jachtinstinct of niet?

@vaagheid
Het is dat een Golden definitief van de baan is, maar dat was ook wel een puntje waar we over twijfelden, vooral HD etc.
Het liefst hebben we een pup, of een 'tweedehandsje' uit bijv. het asiel. Geen hondjes uit het buitenland, of half opgevoede puppies bij mensen thuis.
Ik zou ze dolgraag allemaal een tweede kans geven, maar die hebben vaak toch al e.e.a. meegemaakt.

@_Leonie
Bedankt! Ik zal haar naam onthouden. :)

@toots
Ja, ontzettend jammer! Zie best vaak leuke voorbij komen op marktplaats, maar durf het dan toch niet aan..

@lets have fun
Cocker Spaniels, heel leuk, alleen zo jammer dat het jachtinstinct zo aanwezig is.

@Marjoleine
Staande of hangende oren; maakt niks uit. Als die maar oren heeft die het doen. :lol1:
Snap dat je met hangende oren weer meer kans hebt op infecties etc., maar zo hebben ze allemaal wat.
Liefst geen grote haarbal, zoals de schapendoes. Grens van 50 cm is behoorlijk strikt, paar cm er boven maakt natuurlijk niets uit.
Wetter staat nu op het lijstje, gaan we ons vandaag of morgen ook eens goed in verdiepen!

@Valerie
Dank voor de link; we gaan er eens naar kijken!

@Leonie.
We hebben zelf 3 konijnen, misschien is dat dan niet zo'n handige combi met een markiesje. Konijnen zitten natuurlijk gewoon in hun hokken, maar ik vind het dan toch geen lekker idee.
Energiebommetjes moeten we inderdaad liever niet hebben, Golden is net van de baan geschoven helaas. :(:

@Zeeuwse labjes
Prachtig hondje inderdaad! Vind die Tommy ook wel wat hebben! :)

We hebben nu een behoorlijke waslijst aan rassen die voldoen aan ons plaatje. Nu is het dus vooral een luxe probleem 'welke is het leukst'. :D
Zelf hadden we ook nog de mini Labradoodle gezien, en het Kooikerhondje.
Komende dagen zullen voornamelijk bestaan uit het opzoeken van informatie, contact opnemen met fokkers etc.
Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Mochten er nog meer ideeën zijn; altijd welkom!
Afbeelding
Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

Ik dacht nog aan een Toller (nova scotia duck tolling retriever), Engelse cocker spaniël of Engelse Spirnger Spaniël. Dit zijn ook jachthonden, maar volgens mij goed te leren om los te lopen en terug te komen op bevel. Verder weet ik niet super veel van deze rassen.
Laatst gewijzigd door Eva_NJ op 07 mar 2015 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”