Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Autisme bij honden?
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Autisme bij honden?
Ik krijg steeds vaker de vraag van mensen of hoopers ook geschikt is voor honden met autisme.
Nou ben ik niet helemaal onbekend in hondenland en ook niet onbekend met de menselijke vorm van autisme (heb zelf een autisme spectrum stoornis) maar ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Er schijnt ook medicatie voor te zijn?
Heeft er iemand ervaring met honden met autisme? Hoe ziet dat er überhaupt uit? Waar moet je rekening mee houden?
Nou ben ik niet helemaal onbekend in hondenland en ook niet onbekend met de menselijke vorm van autisme (heb zelf een autisme spectrum stoornis) maar ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Er schijnt ook medicatie voor te zijn?
Heeft er iemand ervaring met honden met autisme? Hoe ziet dat er überhaupt uit? Waar moet je rekening mee houden?
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Autisme bij honden?
Zou het echt bestaan?
Ik noem Dumas altijd wel een autist. Hij is zo anders dan andere honden die ik ken. Maar of t bestaat, geen idee
Ik noem Dumas altijd wel een autist. Hij is zo anders dan andere honden die ik ken. Maar of t bestaat, geen idee
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik geloof er niet in.
Het is bij mensen al lastig te diagnosticeren, tegenwoordig krijgt iedereen een etiketje terwijl we die jaren geleden gewoon lastig of antisociaal hadden genoemd
Denk dat er veel honden zijn met gedragsproblemen en die niet goed worden begrepen/gelezen door hun eigenaar, maar autisme?
Het is bij mensen al lastig te diagnosticeren, tegenwoordig krijgt iedereen een etiketje terwijl we die jaren geleden gewoon lastig of antisociaal hadden genoemd
Denk dat er veel honden zijn met gedragsproblemen en die niet goed worden begrepen/gelezen door hun eigenaar, maar autisme?
-
Ria8653
- Actief
Hier sluit ik mij bij aan.Maeve schreef:Ik geloof er niet in.
Het is bij mensen al lastig te diagnosticeren, tegenwoordig krijgt iedereen een etiketje terwijl we die jaren geleden gewoon lastig of antisociaal hadden genoemd![]()
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Ik vind veel Aziaten een beetje autistisch maar niet zo erg dat ze medicatie moeten. Het hoort erbij 
-
Manu
Ik denk dat mijn hond een gehoorprobleem heeft. Niemand kan wat vinden maar ik denk dat het een selectief gehoorprobleem is
Het ligt in ieder geval niet aan mij, ik heb alles geprobeerd. Mijn lieverd wordt gewoon verkeerd begrepen. Misschien heeft het wel een naam zoals EIBIE (East Indian Banana In Ear condition).
Niemand weet dat het bestaat maar ik zal er een online stuk over schrijven voor meer bekendheid. Ik denk dat er veel meer honden aan lijden.
Het ligt in ieder geval niet aan mij, ik heb alles geprobeerd. Mijn lieverd wordt gewoon verkeerd begrepen. Misschien heeft het wel een naam zoals EIBIE (East Indian Banana In Ear condition).
Niemand weet dat het bestaat maar ik zal er een online stuk over schrijven voor meer bekendheid. Ik denk dat er veel meer honden aan lijden.
Laatst gewijzigd door Manu op 04 mar 2015 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ria8653
- Actief
Het is vaak een opeenstapeling van karaktertrekjes, het wil niet zeggen dat een hond gelijk psychisch niet goed is. Hij is gewoon anders, maar als hij functioneert waarom zou je dan lastig doen drmee en mediceren. Het klinkt natuurlijk wel interessant om 'een hond met autisme' te hebben.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Manu schreef:Ik denk dat mijn hond een gehoorprobleem heeft. Niemand kan wat vinden maar ik denk dat het een selectief gehoorprobleem is![]()
Het ligt in ieder geval niet aan mij, ik heb alles geprobeerd. Mijn lieverd wordt gewoon verkeerd begrepen. Misschien heeft het wel een naam zoals EIBIN (East Indian Banana In Ear condition).
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
-
Sterre
Manu schreef:Ik denk dat mijn hond een gehoorprobleem heeft. Niemand kan wat vinden maar ik denk dat het een selectief gehoorprobleem is![]()
Het ligt in ieder geval niet aan mij, ik heb alles geprobeerd. Mijn lieverd wordt gewoon verkeerd begrepen. Misschien heeft het wel een naam zoals EIBIN (East Indian Banana In Ear condition).
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Klinkt een beetje als nieuwerwets gezever.
Ik ben ook bekend met autisme, maar heb nog nooit gedacht van een hond dat hij/zij autistisch zou kunnen zijn.
Hooguit heb je een asociale hond, maar dingen als stereotiepe bewegingen, eenzijdige interesses, sensorisceh sensitiviteit of pas laat beginnen met spreken (
) die toch echt ook bij autisme horen heb ik nog nooit allemaal in 1 hond gezien.
Ik ben ook bekend met autisme, maar heb nog nooit gedacht van een hond dat hij/zij autistisch zou kunnen zijn.
Hooguit heb je een asociale hond, maar dingen als stereotiepe bewegingen, eenzijdige interesses, sensorisceh sensitiviteit of pas laat beginnen met spreken (
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Check, check, check. Behalve dat spreken, dat doen ze wel heel snel en dat begint al vroegwolvster schreef:Klinkt een beetje als nieuwerwets gezever.
Hooguit heb je een asociale hond, maar dingen als stereotiepe bewegingen, eenzijdige interesses, sensorisceh sensitiviteit of pas laat beginnen met spreken () die toch echt ook bij autisme horen heb ik nog nooit allemaal in 1 hond gezien.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Ja, maar dan kan je tenminste zeggen dat het niet aan jou ligt. Je hond is autistisch, dáárom luistert hij zo slecht. En jij bent zo'n goed baasje dat je ondanks de moeilijkheden toch doorzet en hem een liefdevol thuis biedt. En in gesprek met andere hondenbaasjes kan je dan trots vertellen hoe bijzonder jouw hondje is, zo speciaal en uniek met z'n autisme.

- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Ik roep ook wel eens dat onze reu autistisch is.
Hij weet graag waar hij aan toe is, het liefst iedere dag een vast tijdsschema, helaas voor hem ben ik een enorme chaoot..
Het liefst werkt hij in patronen, als je daar van afwijkt vindt hij dat moeilijk. Door toch te wisselen in schema en met patronen wordt hij wel wat makkelijker, maar toch liever niet hoor.
Vreemde mensen moeten van hem af blijven, hij wíl níet geaaid worden door vreemden, hij duikt echt weg.
Als we bezoek hebben gaat hij op een afstandje zitten kijken, echt doordringend, hij zit de mensen dan echt te bestuderen..
Maar ja, of dat nou autisme is..
Hij weet graag waar hij aan toe is, het liefst iedere dag een vast tijdsschema, helaas voor hem ben ik een enorme chaoot..
Het liefst werkt hij in patronen, als je daar van afwijkt vindt hij dat moeilijk. Door toch te wisselen in schema en met patronen wordt hij wel wat makkelijker, maar toch liever niet hoor.
Vreemde mensen moeten van hem af blijven, hij wíl níet geaaid worden door vreemden, hij duikt echt weg.
Als we bezoek hebben gaat hij op een afstandje zitten kijken, echt doordringend, hij zit de mensen dan echt te bestuderen..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- dagmar88
- Zeer actief
DaniBanani schreef:Ja, maar dan kan je tenminste zeggen dat het niet aan jou ligt. Je hond is autistisch, dáárom luistert hij zo slecht. En jij bent zo'n goed baasje dat je ondanks de moeilijkheden toch doorzet en hem een liefdevol thuis biedt. En in gesprek met andere hondenbaasjes kan je dan trots vertellen hoe bijzonder jouw hondje is, zo speciaal en uniek met z'n autisme.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hooperen voor autistische mensen met een hond? Graag! Zorg voor een prikkelarme omgeving, kleine groepjes, geen smaltalk, duidelijke structuur, precies op tijd beginnen en eindigen (dus ruim op tijd aanwezig zijn en zorgen dat alles klaarstaat). En dan gezellig met z'n allen fiepen op NADAC Hoopers
Als het ook nog op fietsafstand was voor mij en betaalbaar, dan had je mij in ieder geval als cursist (zolang ik het volhoud, waarschijnlijk maar een week of vier à vijf...)
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Omega schreef:Ik roep ook wel eens dat onze reu autistisch is.
dit dus. zo kan buster ook doen
linksom ipv rechtsom
damagechtniet
Fenneke en Baloe

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Ik geloof er wel in. Als ik naar die van mijn moeder kijk (syll) bestaat het zeer zeker
Als je tegen die zegt "komkom rondje Gouda" gaat ze liggen en sleept zich aan de voorpoten rond de tafel. Blijf rondje Gouda zeggen en ze blijft zich slepen
Die hond spoort gewoon echt niet 
Als je tegen die zegt "komkom rondje Gouda" gaat ze liggen en sleept zich aan de voorpoten rond de tafel. Blijf rondje Gouda zeggen en ze blijft zich slepen
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- dagmar88
- Zeer actief
Niko moet ook nog op vaste plaatsen wachten, een stukje heen en weer lopen of een rondje draaien.fenneke schreef:Omega schreef:Ik roep ook wel eens dat onze reu autistisch is.
dit dus. zo kan buster ook doen![]()
linksom ipv rechtsom![]()
![]()
damagechtniet
Hij kan niet naar buiten zonder eerst helemaal de trap af te lopen, 6 treden terug naar boven te gaan en weer naar beneden.
Met de korte riem ga je naar het strand en met de flex een blokje om.
Met de flex naar het strand veroorzaakt kortsluiting
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik geloof best dat het voorkomt. Waarom zou de mens daar uniek in zijn?
Of je ermee aan de haal moet gaan is een tweede, maar dat mensen het als excuus kunnen gebruiken is geen reden om het te ontkennen.
Dat het echt veel voorkomt lijkt me dan weer stug, maar wie weet fokken we het er onbewust wel in zo her en der.
Of je ermee aan de haal moet gaan is een tweede, maar dat mensen het als excuus kunnen gebruiken is geen reden om het te ontkennen.
Dat het echt veel voorkomt lijkt me dan weer stug, maar wie weet fokken we het er onbewust wel in zo her en der.
En dat was beter?Maeve schreef:Ik geloof er niet in.
Het is bij mensen al lastig te diagnosticeren, tegenwoordig krijgt iedereen een etiketje terwijl we die jaren geleden gewoon lastig of antisociaal hadden genoemd![]()
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb een hondje gekend waarvan iedereen overtuigd was dat ze doof was.Tara schreef:Ik heb een autistisch hondje gekend. Ze heeft nooit het etiketje gekregen, maar als er op één hond autisme van toepassing was, dan was het wel op dát hondje. Ze leefde echt in haar eigen wereldje, wilde niet zindelijk worden, bleek nauwelijks in staat om te leren.
Ze ondervond daar heel veel stress van, omdat ze de wereld om haar heen echt niet leek te begrijpen. De eigenaar heeft alles geprobeerd om het hondje te helpen, maar er heeft nooit enige progressie in gezeten. Uiteindelijk is het hondje ingeslapen.
Alleen uit de Beartest bleek dat ze perfect kon horen.
Ze is toen behandeld door een leerling van de school voor homeopathie bij dieren.
In de klas besproken en begeleidt door een docent.
Die is toen heel langzaam aan gaan reageren op zijn omgeving.
Het werd toen ook een vorm van autisme genoemd bij dat hondje.
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Hahaha, heel herkenbaar..dagmar88 schreef:Niko moet ook nog op vaste plaatsen wachten, een stukje heen en weer lopen of een rondje draaien.fenneke schreef:Omega schreef:Ik roep ook wel eens dat onze reu autistisch is.
dit dus. zo kan buster ook doen![]()
linksom ipv rechtsom![]()
![]()
damagechtniet
Hij kan niet naar buiten zonder eerst helemaal de trap af te lopen, 6 treden terug naar boven te gaan en weer naar beneden.
Met de korte riem ga je naar het strand en met de flex een blokje om.
Met de flex naar het strand veroorzaakt kortsluiting
Als ik het paard weer terug heb gezet in de stal of wei dan móet hij het halster/touw meenemen naar de zadelkamer. Als ik het vergeet trekt hij het wel uit m'n hand.
's Morgens moet hij mijn sokken meenemen naar beneden, heb ik ze al aan dan haalt hij wel een paar uit de wasmand.
Om 18 u stipt moet hij eten, om 23 u het laatste rondje.
Hij weet ook de weg naar de verschillende uitlaatplaatsen, hij kan echt van streek zijn als hij de niet weet waar we heen gaan, of een uitlaatplek voorbij rijden.
Mijn eigen muppet, mopperhond, brombeer, grapjas en lieve knuffel.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
Corneliana
- Zeer actief
mensen met autisme zijn ook gehoorzaam over het algemeen als de regeltjes duidelijk zijndagmar88 schreef:DaniBanani schreef:Ja, maar dan kan je tenminste zeggen dat het niet aan jou ligt. Je hond is autistisch, dáárom luistert hij zo slecht. En jij bent zo'n goed baasje dat je ondanks de moeilijkheden toch doorzet en hem een liefdevol thuis biedt. En in gesprek met andere hondenbaasjes kan je dan trots vertellen hoe bijzonder jouw hondje is, zo speciaal en uniek met z'n autisme.Zeg het van Niko ook wel (is niet erg van het contact, leeft in z'n eigen wereldje en alles moet op dezelfde manier) maar die luistert toch echt het beste van alle honden hier.
De rest zou wel eens het oh zo populaire trauma kunnen hebben. Wat is erger?
-
Corneliana
- Zeer actief
elke hond is een soort van autistisch dan.
Sky was dat ook.
riem in mijn hand betekende zit. hoefde je niks meer te zeggen. bord op tafel was op de plek terwijl ik hem pas stuurde als ik klaar was met tafel dekken. verkeerde route? achteruit lopen, dat kan niet kloppen!
de konijnen hebben ook altijd op dezelfde tijd honger ook al hebben ze eten.
omdat je niet door taal genoeg kan communiceren is een soort structuur wel handig voor het wederzijds begrip.
Sky was dat ook.
riem in mijn hand betekende zit. hoefde je niks meer te zeggen. bord op tafel was op de plek terwijl ik hem pas stuurde als ik klaar was met tafel dekken. verkeerde route? achteruit lopen, dat kan niet kloppen!
de konijnen hebben ook altijd op dezelfde tijd honger ook al hebben ze eten.
omdat je niet door taal genoeg kan communiceren is een soort structuur wel handig voor het wederzijds begrip.
-
Corneliana
- Zeer actief
okTara schreef:Ik heb een autistisch hondje gekend. Ze heeft nooit het etiketje gekregen, maar als er op één hond autisme van toepassing was, dan was het wel op dát hondje. Ze leefde echt in haar eigen wereldje, wilde niet zindelijk worden, bleek nauwelijks in staat om te leren.
Ze ondervond daar heel veel stress van, omdat ze de wereld om haar heen echt niet leek te begrijpen. De eigenaar heeft alles geprobeerd om het hondje te helpen, maar er heeft nooit enige progressie in gezeten. Uiteindelijk is het hondje ingeslapen.
ik ken een hondje dat echt te dom is of lijkt.
kan niet fatsoenlijk aan een riem lopen. trekt niet uit ongeduldigheid maar loopt gewoon in 1 streep eindeloos door
gaat naar alle honden toe ook als een soort tuffend stoomtreintje en hoe ze reageren maakt niet uit.
geen enkele verandering van uitdrukking
herkent de baas niet eens fatsoenlijk maar heeft volgens hem bij vorige mensen teveel opgesloten gezeten.
of dat daardoor komt weet ik niet maar die is ook niet echt zindelijk maar hoeft dat van die man ook niet te zijn (alleenstaande meneer) hij loopt gewoon heel erg veel met het hondje en de rest wordt opgeruimd. maar je krijgt gewoon geen contact heb het een keer gevangen voor hem omdat het weggetuft was... als je zou zeggen dat het batterijtjes had geloofde je het ook. het dier lijkt me ook niet zielig ofzo
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tuurlijk zou het kunnen. Lichaamswerking verschilt nou ik weer niet zo veel van elkaar en hersenen werken precies hetzelfde. Maar een diagnose waar paremedici mee aan de haal gaan...... nee dan heeft de hond nog geen autisme. Ook grappig dat men zo'n eenzijdig beeld heeft van autisme. Bij verstandelijk gehandicapten zie je een groot percentage die autisme hebben. Maar autisme is iets heel breed en men heeft hier duidelijk een stereotype te maken.
Autist kan namelijk ook oversociaal zijn, of superintelligent.
Maar bedenk ook dat als je bij 100 mensen een autismetest zou afnemen daar 80 zeker voor zouden 'slagen'. Dat betekent nog niet dat ze allemaal autist zijn. We hebben sowieso allemaal autisme-eigenschappen....
Nou ja autisme is meer dan het stereotype....
Maar of er echt gediagnostiseerde autistische honden zijn? Nee dat geloof ik niet..... Er is nog geen test mogelijk denk ik....
Autist kan namelijk ook oversociaal zijn, of superintelligent.
Maar bedenk ook dat als je bij 100 mensen een autismetest zou afnemen daar 80 zeker voor zouden 'slagen'. Dat betekent nog niet dat ze allemaal autist zijn. We hebben sowieso allemaal autisme-eigenschappen....
Nou ja autisme is meer dan het stereotype....
Maar of er echt gediagnostiseerde autistische honden zijn? Nee dat geloof ik niet..... Er is nog geen test mogelijk denk ik....

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
In sommige gevallen wel. Tegenwoordig kent elk karaktertrekje z'n eigen etiket en sommige zullen heus terecht zijn, maar er zijn ook veel gevallen waarbij mensen er veel meer aan hebben als ze hun karakter accepteren zoals dat is (en hun omgeving dan ook).Zamunda schreef:Ik geloof best dat het voorkomt. Waarom zou de mens daar uniek in zijn?
Ik kreeg eens van een ergotherapeut te horen dat ik hooggevoelig ben, moest ik rekening mee houden want kennelijk ben ik gevoelig voor de prikkels om me heen. Okay, da's een feit en daar kan ik wel iets mee. Dan zijn er ook mensen die je dan HSP-er noemen, alsof je bij een exclusief clubje hoort en een bijzondere behandeling verdient
En verder wat Gyanty zegt, ieder mens heeft zo z'n autistische trekjes. Zal bij honden ook zo zijn, maar zodra we dat een naam gaan geven is het einde zoek hoor.
-
Ria8653
- Actief
En 'hooggevoelig' klinkt natuurlijk altijd nog leuker dan 'overgevoelig'? Al die naampjes tegenwoordig...je zou er neurotisch van worden.Maeve schreef:In sommige gevallen wel. Tegenwoordig kent elk karaktertrekje z'n eigen etiket en sommige zullen heus terecht zijn, maar er zijn ook veel gevallen waarbij mensen er veel meer aan hebben als ze hun karakter accepteren zoals dat is (en hun omgeving dan ook).Zamunda schreef:Ik geloof best dat het voorkomt. Waarom zou de mens daar uniek in zijn?
Ik kreeg eens van een ergotherapeut te horen dat ik hooggevoelig ben, moest ik rekening mee houden want kennelijk ben ik gevoelig voor de prikkels om me heen. Okay, da's een feit en daar kan ik wel iets mee. Dan zijn er ook mensen die je dan HSP-er noemen, alsof je bij een exclusief clubje hoort en een bijzondere behandeling verdient![]()
En verder wat Gyanty zegt, ieder mens heeft zo z'n autistische trekjes. Zal bij honden ook zo zijn, maar zodra we dat een naam gaan geven is het einde zoek hoor.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Mja zo kun je het ook noemen. Overgevoelig vind ik wel weer iets anders, dan zou het te veel zijn namelijk. En dat is het niet, het schijnt alleen bovengemiddeld veel te zijn. Maar ook hooggevoelig vind ik een teiltjesterm inderdaad, al is het niet zo erg als HSP-errrrr 
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik voel een DSM5 voor honden aankomen.
- Liesbeth
- Zeer actief
Maar ook met een etiketje kan je iemand of jezelf accepteren, het gaat er maar net om hoe je met zo'n 'etiketje' omgaatMaeve schreef:In sommige gevallen wel. Tegenwoordig kent elk karaktertrekje z'n eigen etiket en sommige zullen heus terecht zijn, maar er zijn ook veel gevallen waarbij mensen er veel meer aan hebben als ze hun karakter accepteren zoals dat is (en hun omgeving dan ook).Zamunda schreef:Ik geloof best dat het voorkomt. Waarom zou de mens daar uniek in zijn?
Ik kreeg eens van een ergotherapeut te horen dat ik hooggevoelig ben, moest ik rekening mee houden want kennelijk ben ik gevoelig voor de prikkels om me heen. Okay, da's een feit en daar kan ik wel iets mee. Dan zijn er ook mensen die je dan HSP-er noemen, alsof je bij een exclusief clubje hoort en een bijzondere behandeling verdient![]()
Overigens schaarde ik onze eerste eigen hond ook in het hokje 'autist'. Die viel qua omgang echt buiten de boot. Niet vervelend, integendeel, maar wel één met een heel eigen aanpak.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018