Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipketting of niet.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

tessa2015
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, Jack Russel
Aantal honden: 2

Slipketting of niet.

Ongelezen bericht door tessa2015 »

Hallo,

Ik ben gestart met IPO, tenminste het apel en speuren. Nu geven ze aan dat ik een slipketting moet gebruiken voor de zekerheid. Ik ben er zelf niet dol op. Iemand ervaring? Ik gebruik nu een halsband of tuigje.

Gr Patrick
Dutch_Dynamite
Actief
Mijn ras(sen): Mix bordercollie/alaskan malamute
Aantal honden: 1

Re: Slipketting of niet.

Ongelezen bericht door Dutch_Dynamite »

Als halsband of tuigje voor jou en je hond goed werkt, waarom zou je dan aan een slipketting moeten?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

moeten gebruiken niet nee (ik gebruik er zelf ook geen, als ik met riem werk, is dat icm prikband)
op examen/wedstrijd moeten ze wel een slipketting omhebben
Dutch_Dynamite
Actief
Mijn ras(sen): Mix bordercollie/alaskan malamute

Ongelezen bericht door Dutch_Dynamite »

Dan zou ik als ik jou was eens in de zoveel keer inderdaad een slip gebruiken, puur omdat ie er dan wel aan gewend is wanneer er een examen afgelegd wordt. En verder gewoon trainen zoals jij dat prettig vindt ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier altijd een slip om metvtrainen maar gebruik hem nooit op de slip. Op de dubbele ring als ie vast zit maar dat komt zo goed als niet voor dus los...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:moeten gebruiken niet nee (ik gebruik er zelf ook geen, als ik met riem werk, is dat icm prikband)
Waarom? Nemen ze anders de kuiten?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb begrepen dat ze op examens een slipketting om moeten omdat je met een slipketting niks kan verbergen. Dus geen onopvallende prikkers in de leren halsband.
maart
Zeer actief

korthaar schreef:
maart schreef:moeten gebruiken niet nee (ik gebruik er zelf ook geen, als ik met riem werk, is dat icm prikband)
omdat je nu eenmaal soms je hond moet aanlijnen en dan staat in het reglement vast dat dat aan een slipketting met grove schakels moet (de slipketting mag bij aanlijnen niet op strop staan)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
Wat heb jij toch een rare idieeen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

tessa2015 schreef:Hallo,

Ik ben gestart met IPO, tenminste het apel en speuren. Nu geven ze aan dat ik een slipketting moet gebruiken voor de zekerheid. Ik ben er zelf niet dol op. Iemand ervaring? Ik gebruik nu een halsband of tuigje.

Gr Patrick
Voor de 'zekerheid'? Welke zekerheid? Vreemde opmerking.

Voor examens en wedstrijden in de IPO is een slipketting met grote schakels verplicht. Hij mag overigens niet op de slipstand staan dan :-)
Voor trainingen kun je gebruik maken van die middelen die prettig werken. Als jouw hond prima traint met een leren of stoffen halsband, prima. Train dan alleen wel af en toe met de slip/schakelketting om de hond niet te 'verrassen' op een examen :-).

Waarom ben je er niet dol op trouwens? Ik heb liever iemand die de slipketting gebruikt op een correcte wijze dan iemand die een leren/stoffen/tuig hulpmiddel onjuist gebruikt.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

remarelo schreef: Waarom ben je er niet dol op trouwens? Ik heb liever iemand die de slipketting gebruikt op een correcte wijze dan iemand die een leren/stoffen/tuig hulpmiddel onjuist gebruikt.
:denken: :19:

ja..

nou, ik heb liever een vereniging die zulke idiote eisen niet stelt en zou dus een straatje verder gaan wat waarschijnlijk inhoudt dat ik geen ipo oid met mijn hond kan gaan doen omdat ik weiger zulke onnodige hulpmiddelen te gebruiken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Waarom? Ik train ook niet met een ketting. Heeft hem wel om maar gebruik hem nooit... ;)
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tay loopt altijd met ketting, alleen zonder riem. Mag ook met normale halsband, maar dan vind ik de ketting prettiger. Halsband zit een stuk strakker namelijk.
remarelo
Vaste gebruiker

M@scha schreef:
remarelo schreef: Waarom ben je er niet dol op trouwens? Ik heb liever iemand die de slipketting gebruikt op een correcte wijze dan iemand die een leren/stoffen/tuig hulpmiddel onjuist gebruikt.
:denken: :19:

ja..

nou, ik heb liever een vereniging die zulke idiote eisen niet stelt en zou dus een straatje verder gaan wat waarschijnlijk inhoudt dat ik geen ipo oid met mijn hond kan gaan doen omdat ik weiger zulke onnodige hulpmiddelen te gebruiken.
Wacht effe, je haalt een paar zaken door elkaar:

- De vereniging (IPO verenigingen bedoel je denk ik) stelt de eis niet, dat is landelijk bepaald en heeft elke IPO vereniging zich aan te houden
- De slipketting mag tijdens IPO-examens en -wedstrijden niet op de slip staan, dus heeft geen enkele vervelende werking
- Bij goede verenigingen maakt je zelf uit of je de slipketting gebruikt of niet.

En dan mijn laatste opmerking die jij quotte: als je goed leest zeg ik het volgende: een goed gebruikte slipketting doet minder kwaad dan een slecht gebruikte leren/stoffen halsband.
Overigens vind ik een slipketting sowieso niet fijn. Niet omdat het zielig zou zijn, maar omdat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan en DAN wordt het een onaangenaam geheel voor de hond. En de slippende werking kan nadelige gevolgen hebben voor de nekspieren- en wervels bij foutief gebruik.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier hebben ze ook allemaal een schakelketting om , maar trainen gebeurd los
Behalve Wolfje daar zit nog een lijn aan als we met anderen op t veld staan

Ook hier staat hij nooit op strop , dat mag nl ook niet

Speuren doen 2 vd 3 op tuig , nr 3 op de ketting
Wolfje heeft voor pakwerk nog een brede halsband om

Als ik dus met een halsbandje om of helemaal niks wil trainen is dat allemaal prima
Als die schakelketting er met een examen of wedstrijd maar om zit

Dat is nl reglementair vastgelegd en in alle landen zo

Overigens is er bij ons op de club niemand die de hond met die grove schakelketting corrigeert
Dar gaat ook best lastig door die grove schakels ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
maart
Zeer actief

remarelo schreef: Train dan alleen wel af en toe met de slip/schakelketting om de hond niet te 'verrassen' op een examen :-)

als je een hond hebt die onder de indruk is van het omhebben van een andere ketting, zou ik me toch eens in het haar krabben hoor :denken:
remarelo
Vaste gebruiker

maart schreef:
remarelo schreef: Train dan alleen wel af en toe met de slip/schakelketting om de hond niet te 'verrassen' op een examen :-)

als je een hond hebt die onder de indruk is van het omhebben van een andere ketting, zou ik me toch eens in het haar krabben hoor :denken:
Wat een flauwekul. Een hond is bij uitstek een gewoontedier en elke verandering is er één. Als je hier niet van op de hoogte bent, zou ik me toch maar eens achter de oren krabben :-)
maart
Zeer actief

remarelo schreef:
maart schreef:

Wat een flauwekul. Een hond is bij uitstek een gewoontedier en elke verandering is er één. Als je hier niet van op de hoogte bent, zou ik me toch maar eens achter de oren krabben :-)
dan krab ik me maar eens achter de oren.
Gelukkig geen gewoontedieren hier dan en ze presteren toch prima vind ik :wink:
TessaThomas
Zeer actief

Het maakt hier ook echt niet uit wat ik omhang, geen verschil in reactie. En die van mij is nu niet meteen een vreselijk stabiele hond nog. ;) Ik ken dan wel weer honden die dondersgoed weten dat er alleen een schakelketting omheen zit en een feestje gaan bouwen. :LOL:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

TessaThomas schreef:Het maakt hier ook echt niet uit wat ik omhang, geen verschil in reactie. En die van mij is nu niet meteen een vreselijk stabiele hond nog. ;) Ik ken dan wel weer honden die dondersgoed weten dat er alleen een schakelketting omheen zit en een feestje gaan bouwen. :LOL:
Hoe kan dat nou, dan heb je toch niet op aandacht getraind, maar de hond meer ""aan de haren erbij gesleept" om bij de les te blijven?
TessaThomas
Zeer actief

Nee hoor, niet bij allemaal. Bij een aantal wel, maar ik ken er een paar waar dat absoluut niet zo bij is. Want ze hebben dan wel een andere halsband om, maar trainen doen de meeste zonder lijn. Alleen die honden weten al dat alleen die schakelketting ook een geleider betekent die anders reageert.
maart
Zeer actief

TessaThomas schreef:Nee hoor, niet bij allemaal. Bij een aantal wel, maar ik ken er een paar waar dat absoluut niet zo bij is. Want ze hebben dan wel een andere halsband om, maar trainen doen de meeste zonder lijn. Alleen die honden weten al dat alleen die schakelketting ook een geleider betekent die anders reageert.

reageren ze dan niet eerder op het andere gedrag van de geleider dan op de schakelketting? :wink:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat is het nut van een slipketting als hij niet mag slippen?
Afbeelding
maart
Zeer actief

Hilde schreef:Wat is het nut van een slipketting als hij niet mag slippen?
hetzelfde als een halsband :wink:

Maar een vaste halsband mag niet, gezien je daar vanalles aan de binnenkant kunt 'monteren' zodat het meer wordt dan enkel een halsband. Bij een slipketting kan dit niet, het gewicht van de ketting staat ook vast, ze kunnen dus vragen om de ketting af te doen zodat ze die kunnen wegen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Makkelijk en snel om/af
Makkelijk te verkleinen/vergroten.

Bij een examen/wedstrijd: geen mogelijkheid om iets aan de binnenzijde te maken om in te werken
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Geen verborgen prikband zijn.

http://www.fordogtrainers.com/images/la ... er_LRG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

En het werkt behoorlijk precies in, in leer zit rek, dus dan is het een metalen halsband.
Domor
Zeer actief

Ik heb wel eens betere voorbeelden gezien, maar die kan ik niet meer vinden. Daar waren kleine spijkers aan de binnenkant van een leren halsband bevestigd. Maar ik zie dat er in de tijd dat ik voorbeeldplaatjes ging zoeken al andere mensen berichten geplaatst hebben.

Makkelijk vergroten/verkleinen en snel omdoen vind ik eigenlijk tegen vallen. Dat eerste is niet sneller dan een een schuif of gesp en het tweede kan eigenlijk alleen als hij aan de grote kant is, anders is het even snel ongeveer.
maart
Zeer actief

Domor schreef: Makkelijk vergroten/verkleinen en snel omdoen vind ik eigenlijk tegen vallen. Dat eerste is niet sneller dan een een schuif of gesp en het tweede kan eigenlijk alleen als hij aan de grote kant is, anders is het even snel ongeveer.

hoe kun je een slipketting gaan vergroten? Die is toch maar gewoon gelijk of dat hij is :U: Verkleinen ok, als je de schakels aan elkaar gaat klikken, maar dat lijkt me weer een vreselijk gedoe zeg.
Het omdoen van een halsband gaat bij mij ook vlugger (halsbanden zijn hier ook zo dat ze gewoon over de kop schuiven), slipketting moet ik vaak nog in omdoenvorm zetten.

De slipketting zijn hier op formaat dat ze niet gaan slingeren als de hond met de kop beweegt.

Voordeel vind ik dan weer wel dat je de riem erg makkelijk kunt aanklikken, die past overal op aan een slipketting.
Domor
Zeer actief

malinois schreef:
Makkelijk en snel om/af
Makkelijk te verkleinen/vergroten.
@maart: hier reageerde ik op. Dus misschien kan malinois je dan beter antwoord geven. Ik gebruik de slipketting alleen bij het paard (en dan nog op de niet-inwerkende stand).
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mijn honden hebben (en hadden) een erg volle en dikke nek vergeleken bij hun kop. Dus als ik een ketting heb die ik met hangen en wurgen om of af krijg dan zit die erg hoog in de nek/keel. Heb ik eentje die goed om de nek past schut ie ze makkelijk af of kan zich er achteruit eruit lopen. Dus dan pak ik hem op een dubbele schakel en dan is t prima.
Ik vind t op maat maken/schuiven van een halsband niks dat verschuift zo snel. Mijn tuig moet ik dagelijks bijstellen bijv terwijl deze maar1 x per dag gebruikt worden.
Een halsband vind ik alleen de erg brede van MAG mooi staan maar heb ze los liever niks om dus ketting is in een tel om of af
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”