Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zorg honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Zorg honden

Ongelezen bericht door lijn »

Honden worden al een tijd ingezet in de zorg: voorlees honden, aai honden en therapie honden

Ik ben afgestudeerd als pedagoog en nu lijkt het mij fantastisch om mijn honden in te kunnen zetten in mijn werk. Sociale vaardigheidstrainingen, weerbaarheidstrainingen en bovengenoemde trainingen samen met mijn honden zou ik graag willen geven. Maar hoe kom je er achter of jouw hond geschikt is om in te zetten? Ik heb topdog trainingen gevonden online, daar staat wel de cursus en Vedette wil heel graag werken, maar is ze ook geschikt voor zoiets? Lutèce is wat rustiger, maar niet zo gefocust op mensen als Vedette... En bij alle training en coaching bedrijven die ik vind zijn bijna allemaal éénmans bedrijven en laat ik daar op dit moment niet de mogelijkheid voor hebben... Ik wil graag ervaring opdoen in samenwerking met anderen voor ik iets voor mezelf zou willen beginnen. Natuurlijk vond ik deze info pas aan het eind van de dag en ben te nieuwsgierig om te wachten tot ik eventueel kan rondbellen.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe kom ik er achter of mijn hond geschikt is om in te zetten als zorg/aai/voorlees/therapie -hond en zou ik dan zelf als professional aan de slag kunnen binnen een organisatie met mijn eigen hond en wie weet hoe dit werkt? Kent iemand iemand die dit werk met eigen hond uitvoert en hoe en wat en zo?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zorg honden

Ongelezen bericht door Laura84 »

Misschien BP eens vragen? Die heeft diverse honden in die tak van werk zitten volgens mij
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lijn
Zeer actief

BP komt u maar met verhelderend antwoord! :F:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

En Stichting Contacthond? Die testen regelmatig honden voor hun werk en kunnen je wellicht meer vertellen.
lijn
Zeer actief

ZorroMax schreef:En Stichting Contacthond? Die testen regelmatig honden voor hun werk en kunnen je wellicht meer vertellen.
Daar staat inderdaad iets aan informatie. Hen was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht. Dank je...
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Hier: http://www.pets4care.nl/ kun je verschillende cursussen en een complete opleiding volgen voor het coachen met honden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Je moet denk ik eerst kijken hoe het herstelvermogen is van de hond. Is de hond tamelijk 'bomproof', dan kun je verder met verschillende zorgpaden. Daarnaast is het denk ik ook belangrijk dat je hond op andere mensen gericht is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lijn
Zeer actief

Miranda schreef:Je moet denk ik eerst kijken hoe het herstelvermogen is van de hond. Is de hond tamelijk 'bomproof', dan kun je verder met verschillende zorgpaden. Daarnaast is het denk ik ook belangrijk dat je hond op andere mensen gericht is.
Ik denk dat ze dat wel kunnen handelen. Het zijn beide heel vriendelijke open honden ook naar andere mensen. De cursussen zijn wel prijzig... Misschien is dit dan toch meer voor ooit in toekomst, net als de trimopleiding...

Dan nog ben ik geïnteresseerd hoe zo'n traject gaat.
Komt het voor dat een hond ongeschikt blijkt en dan....
Hoe werkt een trainer met de hond samen bij een cliënt...
Wat is de rol van de trainer...

Ik hoop dat iemand die zelf met honden in de zorg samenwerkt ervaringen kan delen. Of in een instelling waar dat gebeurd...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Binnen dat hele hulphond ,therapiehond, begeleidingshond , socialehond en dergelijk is het ook maar net wie er naar kijkt en begeleid of jou en je hond examen afneemt.
Eigenlijk doen de meeste ook maar wat en als je gaat kijken dan zie je overeenkomsten maar ook grote verschillen. Er is een groot verloop, onderling geouwehoer want iedereen denkt het beter te weten. Niet alleen de stichtingen maar ook de trainers en vooral ook de ouders niet te vergeten die hun eisen en wensen en dromen hebben over hun kind. Om over het grote afval% maar te zwijgen van honden die opgeleid worden voor wat voor hulp dan ook. maar goed de honden die overblijven kunnen flink geld verdienen en opbrengen dus de boot vaart ook wel zonder de afvallers.
Ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Stichtingen die honden inzetten als therapie- of aaihonden testen de honden natuurlijk ook, dus via zo'n stichting zou je dat ook kunnen uitvogelen.

Een hond hoeft niet per se heel erg veel contact met mensen te zoeken - er zijn natuurlijk veel verschillende soorten therapiehonden.
Zo is Mila heel geschikt bevonden bij bange kinderen, omdat zij rustig en vriendelijk is, maar niet op bange kinderen af gaat. Zij laat het contact van het kind uit komen, is nooit opdringerig, en dat werkt voor bange kinderen erg goed. Gillen, in paniek raken, wegrennen, etc. negeert zij gewoon. Als aaihond is zij inmiddels niet meer geschikt, omdat zij met het volwassen worden niet meer zo graag door vreemde mensen geaaid wordt. Ze ondergaat het wel, maar vindt het zelf niet leuk.

Ik zou dus contact zoeken met een stichting voor aai- en therapiehonden en op die manier je honden laten testen en ervaring opdoen.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Je hebt tegenwoordig ook overal cursussen voor. :roll:
ik ben destijds met mijn Duitse herder teef het verzorgingshuis ingelopen en gevraagd of ik iets kon betekenen.
Nou dat vonden ze maar wat leuk.
Ik liep samen met een medewerker rond en zij wees dan aan welke bewoner wellicht interesse had om te aaien.

heel mooi om te doen.
Er zat een man heel apathisch ineen gezakt met een niets zeggende blik. Tot die vrouw zijn handen op hera, s vacht legde. Hij begon te lachen, kwam omhoog en werd helemaal blij van die aanraking. Iedereen stond versteld.
ook een vrouw in bed, die verder wel helder bij geest was. Hera op bed met voorpoten en die vrouw huilen van puur plezier. Had zelf honden gehad etc.

Nou ik wist dus zelf prima wat mijn hond kon etc. Daar heb ik een ander niet voor nodig.
Hera was echt bom proef. Schrok nooit. Geen agressie bij eventueel pijn etc. Plus dat ze goed stuurbaar was, zoals met bovenlijf op t bed springen en dan blijven.
Ook schrok ze niet van die man die toch echt heel erg met zijn armen begon te zwaaien en rare geluiden produceerde

maar goed. Ik vind dus die lui die dan je hond gaan testen puur onzin.
Dan had hera ws dus gezakt want ja hera was adhd in t kwadraat, luidruchtig en agressief naar honden.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Je hebt tegenwoordig ook overal cursussen voor. :roll:
ik ben destijds met mijn Duitse herder teef het verzorgingshuis ingelopen en gevraagd of ik iets kon betekenen.
Ik liep samen met een medewerker rond en zij wees dan aan welke bewoner wellicht interesse had om te aaien.

heel mooi om te doen.
Er zat een man heel apathisch ineen gezakt met een niets zeggende blik. Tot die vrouw zijn handen op hera, s vacht legde. Hij begon te lachen, kwam omhoog en werd helemaal blij van die aanraking. Iedereen stond versteld.
ook een vrouw in bed, die verder wel helder bij geest was. Hera op bed met voorpoten en die vrouw huilen van puur plezier. Had zelf honden gehad etc.

Nou ik wist dus zelf prima wat mijn hond kon etc. Daar heb ik een ander niet voor nodig.
Hera was echt bom proef. Schrok nooit. Geen agressie bij eventueel pijn etc. Plus dat ze goed stuurbaar was, zoals met bovenlijf op t bed springen en dan blijven.
Ook schrok ze niet van die man die toch echt heel erg met zijn armen begon te zwaaien en rare geluiden produceerde

Dan had hera ws dus gezakt want ja hera was adhd in t kwadraat, luidruchtig en agressief naar honden.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ik vraag me ook af of hier professioneel gezien een markt voor is, denk van niet. Er zijn diverse vrijwilligers organisaties die dit soort dingen aanbieden
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

DeDiana schreef:Stichtingen die honden inzetten als therapie- of aaihonden testen de honden natuurlijk ook, dus via zo'n stichting zou je dat ook kunnen uitvogelen.

Een hond hoeft niet per se heel erg veel contact met mensen te zoeken - er zijn natuurlijk veel verschillende soorten therapiehonden.
Zo is Mila heel geschikt bevonden bij bange kinderen, omdat zij rustig en vriendelijk is, maar niet op bange kinderen af gaat. Zij laat het contact van het kind uit komen, is nooit opdringerig, en dat werkt voor bange kinderen erg goed. Gillen, in paniek raken, wegrennen, etc. negeert zij gewoon. Als aaihond is zij inmiddels niet meer geschikt, omdat zij met het volwassen worden niet meer zo graag door vreemde mensen geaaid wordt. Ze ondergaat het wel, maar vindt het zelf niet leuk.

Ik zou dus contact zoeken met een stichting voor aai- en therapiehonden en op die manier je honden laten testen en ervaring opdoen.
ja dat hoef ik met Pom dan weer niet te doen idd, want die kegelt die kinderen zo omver denk ik :S Terwijl ze met bejaarden juist wel weer heel lief is en graag contact zoekt. Sowieso houdt ze erg van andere mensen. Ook van kinderen hoor maar ze is gewoon te wild. Wel leuk, die verschillende karakters enzo :)
lijn
Zeer actief

Cash schreef:Je hebt tegenwoordig ook overal cursussen voor. :roll:

heel mooi om te doen.

bouvierpoedel schreef:Binnen dat hele hulphond ,therapiehond, begeleidingshond , socialehond en dergelijk is het ook maar net wie er naar kijkt en begeleid of jou en je hond examen afneemt.
Eigenlijk doen de meeste ook maar wat en als je gaat kijken dan zie je overeenkomsten maar ook grote verschillen. Er is een groot verloop, onderling geouwehoer want iedereen denkt het beter te weten. Niet alleen de stichtingen maar ook de trainers en vooral ook de ouders niet te vergeten die hun eisen en wensen en dromen hebben over hun kind. Om over het grote afval% maar te zwijgen van honden die opgeleid worden voor wat voor hulp dan ook. maar goed de honden die overblijven kunnen flink geld verdienen en opbrengen dus de boot vaart ook wel zonder de afvallers.
Daar hebben jullie ook wel een punt....
Fijn om eerst wat ervaringen te zien van meerdere mensen. Negatief als positief. Dus bedankt en ik hoor graag meer voor ik iemand ga benaderen. Eerst maar even verder oriënteren. Welke stichtingen of organisaties zouden jullie eventueel kunnen aanbevelen om contact mee te zoeken?
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Sas schreef:ik vraag me ook af of hier professioneel gezien een markt voor is, denk van niet. Er zijn diverse vrijwilligers organisaties die dit soort dingen aanbieden
Volgens mij zijn er wel organisaties die aaihonden e.d. aanbieden, maar echt coachen met honden of SoVatraining wordt denk ik niet op vrijwillige basis gedaan. Wat ik ook goed vind, want mensen die dat aanbieden moeten naar mijn mening ook een opleiding op het gebied van mensen hebben. TS heeft pedagogiek gestudeerd, dus mij lijkt het een prima aanvulling om daarbij honden in te zetten.
Je zou eens op deze site kunnen kijken http://boelbewust.nl/. Jelien heeft veel informatie op haar site staan. Er is ook een facebookgroep: spiegelen met honden in coaching en training. Misschien ook interessant om lid van te worden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

http://snoezel.be/wat-is-een-snoezel/" onclick="window.open(this.href);return false; Belgisch,maar je zou bij haar mischien wel info kunnen winnen.

Ik heb bij haar met mijn vorige duitse herder op de lijst gestaan,maar toen ze haar uiteindelijk nodig hadden was ze net overleden :-). Dus er verder nooit iets mee gedaan.
lijn
Zeer actief

Belle schreef:
Sas schreef:ik vraag me ook af of hier professioneel gezien een markt voor is, denk van niet. Er zijn diverse vrijwilligers organisaties die dit soort dingen aanbieden
Volgens mij zijn er wel organisaties die aaihonden e.d. aanbieden, maar echt coachen met honden of SoVatraining wordt denk ik niet op vrijwillige basis gedaan. Wat ik ook goed vind, want mensen die dat aanbieden moeten naar mijn mening ook een opleiding op het gebied van mensen hebben. TS heeft pedagogiek gestudeerd, dus mij lijkt het een prima aanvulling om daarbij honden in te zetten.
Je zou eens op deze site kunnen kijken http://boelbewust.nl/. Jelien heeft veel informatie op haar site staan. Er is ook een facebookgroep: spiegelen met honden in coaching en training. Misschien ook interessant om lid van te worden.
Dank je Belle!
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

bouvierpoedel schreef:Binnen dat hele hulphond ,therapiehond, begeleidingshond , socialehond en dergelijk is het ook maar net wie er naar kijkt en begeleid of jou en je hond examen afneemt.
ik ben het wel met je eens.
volgens mij kan je beter gewoon een x vragen bij een cliënt waarvan je denkt: goh dat past.. .dat je dan een keer 1 hond meeneemt idd. gewoon als hond. lijkt mij een verademing in dat soort trajecten. oh hij blaft een keer, dat doen honden :19:
Gewoon een leuke lieve hond zijn is toch al wat? dan hoef je toch niet ook nog een x een cursus te volgen? denk ik.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ben ooit per ongeluk in een aaihondenproject beland. Dit ging met een korte cursus gepaard. De honden werden eerst gescreend. Overigens druk en lomp hoeft geen belemmering te zijn. Er werd gekeken of de honden zich in rare situaties goed konden herstellen. Dat was vooral de eis. Daarna enkele cursusdagen waarin we verschillende zaken hebben geoefend, maar ook vooral hebben gekeken naar wat de mogelijkheden van de hond waren. De ene hond was echt iets voor op bed, de andere hond echt in contactzoeken met bijvoorbeeld depressieve mensen. Elke hond had kwaliteiten, ja ook een drukke labrador. Aaihond is ook niet per definitie dat een hond geaaid moet worden. Kay heeft zich geprofileerd als speelkameraad, want ook in het verzorgingshuis vind je verschillende mensen. De cursus was dus vooral bedoel om de honden zo te leren kennen om goede matches te kunnen maken. Dit was overigens het aaihondenproject: Sta-bij in Wolvega (en inmiddels ook in Heerenveen). Verder werden wij bijgespijkerd in stresssignalen en vooral te letten op onze honden om dit vooral te blijven begeleiden in hun werk.

Kay werd door 1 van de gedragstherapeuten ook heel geschikt bevonden als therapiehond. Ik had dat ook ontzettend leuk gevonden, maar niet de tijd en niet de financiële middelen op dat moment, want dat is inderdaad best duur. Ook bij gebruik van therapiehonden gaat het om specifieke eigenschappen die een hond bezig hoe je hem gebruikt. De ene hond zal je anders gebruiken dan een andere hond. Belangrijk is eigenlijk dat je hond goed spiegelt, want dat is wat je vaak wil zien bij therapie. Het verteld je veel over de cliënt over zijn vaardigheden in ontwikkelen bijvoorbeeld, maar ook over zijn gemoedstoestand. Aan de hand daarvan kan je meer vertellen.
Dat is de manier die mij aanspreekt. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Maar het leek niet erg rendabel, want die gt die het zelf beroepsmatig met haar honden deed, moest voor een half uur behandeling(behandelingen duren nooit uren, afhankelijk van de situaitie) haar honden toch ook minsten een half uur tot een uur weer releasen en kon niet meer dan 2 x per dag inzetten, omdat je anders een hond overbelast. Ik vind daar een kern van waarheid in zitten, ook naar mijn ervaring in het aaihondenproject. Maar goed zij deed dan ook wel zwaardere cliënten (gedetineerde en adhd kinderen bijvoorbeeld) en dat is ook waar mijn kwaliteiten hadden gelegen (en vermoedelijk die van Kay ook)
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

gyanty schreef:Maar het leek niet erg rendabel, want die gt die het zelf beroepsmatig met haar honden deed, moest voor een half uur behandeling(behandelingen duren nooit uren, afhankelijk van de situaitie) haar honden toch ook minsten een half uur tot een uur weer releasen en kon niet meer dan 2 x per dag inzetten, omdat je anders een hond overbelast.
Mensen die het op die manier doen zijn de juiste, maar bij het eerste punt wat jij noemt (niet rendabel) wringt de schoen helaas vaak bij therapeuten en instanties die met therapiedieren werken. Ik zit een beetje in dat 'wereldje' en heb al heel wat overbelaste dieren gezien die 5-6 keer per dag ingezet worden omdat er zo veel clienten nodig zijn om brood te verdienen en omdat er niet meer (geschikte) dieren zijn.

Ik denk dat het belangrijkst is, ook voor TS, dat je er op let dat je je ergens aanmeld waar het dier geen instrument is, maar een volwaardige deelnemer van de behandeling waarbij er ook oog is voor de behoeften en de grenzen van het dier.

TS, het ligt ook een beetje aan je werkgebied, maar zoals eerder al in dit topic werd aangegeven: Waarschijnlijk is er niemand die jouw honden beter kent en kan inschatten dan jij zelf. Voor sommige trajecten is een cursus en een certificaat voor de hond verplicht, maar er zijn vast ook projecten waarbij dat niet hoeft, zeker met jouw eigen achtergrond. Ik durf over honden verder geen uitspraak te doen, ik werk vooral met paarden, maar in het 'zwaardere' werk waarbij mensen een eye-opener nodig hebben zijn vaak juist de dieren geschikt die op het eerste oog ongeschikt bevonden zouden worden. De echt goede spiegelpaarden zijn vaak de niet 'makkelijke' paarden, dat zijn namelijk de zelfverzekerde dieren die niet snel uit balans raken en wel voor zichzelf zorgen. Veiligheid staat altijd voorop, maar ik heb vaak meegemaakt dat door een heftige reactie van het paard iemand pas echt 'wakker' werd.
Dat neemt niet weg dat er in de zorg ook aaibare dieren nodig zijn die wel tegen een 'foutje' van de client kunnen zonder er op te reageren, maar ik wil er maar mee aangeven dat er geen standaard karakter is voor een therapiedier en dat juist de verschillen waardevol zijn. Op de juiste plek onder de juiste begeleiding is het een ontzettend mooi concept.
bouvierpoedel
Zeer actief

Heel vaak word/werd het bekostigd uit het PGB en daar valt/viel heel veel geld mee te verdienen hoor. Zelfs hulphonden worden/werden via PGB getraint maar anders omschreven op papier, een hulphond kost bakken met geld .Dus dan kun je wel nagaan hoeveel er mee verdiend word/werd.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

PGB wordt allemaal minder dus dat soort dingen worden waarschijnlijk minder ingezet.
het stikt bijv ook van de zorgboerderijen in financiële nood.
en er zijn heel veel zorgboerderijen op kleine schaal.
nou idd, de dieren hebben weinig ruimte dus dat is kleine schaal
ben eens voor de fun op een open dag geweest. het voelde heel niet goed.
en een echte hulphond voor de dagelijkse bezigheden, ja dat heeft waarde.
al moet je zo'n dier ook niet overbelasten veel mensen kunnen ook met andere hulpmiddelen af.
maar dat psychische gedoe... nee..
doe dan een kind/cliënt een dagje naar de boerderij van oom Piet.
omdat het zo leuk is. vaak is die optie er best wel en anders maak je die optie gewoon.
en als therapeut kan je best je hond een keer meenemen, niks mis mee.
maar als je een aaihond hebt worden er opeens allerlei onzin-eisen gesteld.
niet nodig.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Ik zou ook proberen om je hond als ondersteuning van je begeleiding of therapie in te zetten, als hulpmiddel dus en niet als de therapie op zich.
Ik heb gewerkt op een trainingscentrum waar hulphonden opgeleid werden voor mensen met een motorische beperking en voor mensen en kinderen met autisme.
En dan zie je dat het na een generale selectie op het karakter (bv herstelvermogen, willen werken, etc) bij de ene situatie perfect past en in een andere totaal niet. Er werd ook altijd gekeken naar de klik van de client met verschillende honden en dan zie je dat het echt de combinatie is tussen hond en mens. De rest komt dan vanzelf wel ;)
Ter ondersteuning van therapie denk ik dat de gemiddelde hond gewoon prima geschikt is. Houdt de hond bijvoorbeeld niet van al dat geaai maar werkt hij heel graag voor zijn beloning, dan biedt dat toch hele andere mooie gebruiksdoeleinden.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ken je de Sophia vereniging? Die doen ook wel dingen op dat gebied.

Ik heb zelf Gollum gewoon een paar keer meegenomen naar mijn werk. Die vind niks gek. Zo was er een jongen zonder armen en benen helemaal weg van haar en aaide Gol met zijn stompjes. En Gol lebberde hem helemaal af :LOL:
En ik ben gaan wandelen met een jongen met autisme die juist geen lichamelijk contact wilde maar wel genoot van het wandelen en van Gollum die ging zwemmen en spelen. De jongen was zelf ook helemaal gek van zwemmen en vond het zo leuk dat Gollum dat ook leuk vond. Ik zag hem helemaal opfleuren.

Met Mika hoef ik dat soort dingen niet te doen, die is daar veel te zenuwachtig voor.
lijn
Zeer actief

Ik heb mijn honden ook meegehad naar mijn werk, met het zelfde idee als de Sophia vereeniging! Ik ga ze maandag eens bellen!

Er zijn volgens mij inderdaad veel verschillende manier die ingezet worden voor dieren. Er is heus niet overal een super dure cursus voor nodig.. Ik weet dat Vedette graag wilt werken en ik zou haar dolgraag in mijn werk willen inzetten. Het moet wel voor alle partijen leuk blijven. Als hulpmiddel inzetten dat spreekt mij denkt ik het meest aan.

Zo fijn al die verschillende visies, verhalen en ideeën! Dank jullie!
gyanty
Zeer actief

Hond mee naar het werk, is natuurlijk iets anders dan de hond inzetten met een functie. Het ene is ook veel intensiever dan het andere. Kay ging ook wel eens mee naar mijn toenmalige werk: een groep volwassen met niet-aangeboren hersenletsel. Hij was daarnaast toen ook al aaihond in het verpleeghuis (pg-afdeling gesloten). Wat de invloed op de hond is, is wel degelijk verschillend.

Overigens heb ik via mijn toenmalige werk ook daarna in het verpleeghuis de switch gemaakt om meer huiskamerbezoeken gedaan, i.p.v. de 1 op 1 contacten die voor hem en mij wel heel erg intensief waren, terwijl de huiskamerbezoeken veel ontspannender waren en Kay meer successen had

En idd nog aanvullend op het spiegelen wat belangrijk hierbij is, betekend niet dat de honden die bomproof zijn hier juist geschikter voor zijn. Misschien idd juist wel integendeel..
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Gewoon hond zijn is ook goed genoeg , waarom een halve psycholoog maken van dat beest.? Mijn honden voegen niets meer toe als ze toevallig een kunstje kunnen .
gyanty
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Gewoon hond zijn is ook goed genoeg , waarom een halve psycholoog maken van dat beest.? Mijn honden voegen niets meer toe als ze toevallig een kunstje kunnen .
Gewoon hond zijn is prima! Fantastisch zelf. Dat is het verschil: je hond meenemen naar je werk of met doel inzetten. Mijn hond kon uren mee naar mijn werk. Gewoon hond zijn. Beetje spelen, beetje knuffelen en gewoon ergens in de ruimte liggen. Niks anders dan thuis. Een therapiehond heeft een doel, anders is het geen therapiehond he?

Ik kan een kopje koffie gaan drinken in het verpleeghuis, ik kan werken in het verpleeghuis. Snap je...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”