Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te geven aan oudere gecastreerde reu?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

memo
Actief

Wat te geven aan oudere gecastreerde reu?

Ongelezen bericht door memo »

Hoi,

mijn ouders hebben een golden die sinds een jaar gecastreerd is. Hij is 10 jaar en krijgt nu veel minder te eten dan hij vroeger kreeg, dit vanwege zijn leeftijd en castratie. Nu vroegen wij ons af wat je hem evt. te eten zou kunnen geven waar hij niet van aankomt. Naast zijn voer dus...Vaak hoor je sperziebonen, maar zijn er nog andere dingen? Hij heeft nl. de hele dag honger...
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
H&NN
Actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 1

Ook :)

Ongelezen bericht door H&NN »

Hoi,

wat krijgt hij nu te eten dan? Mijn opa & oma hebben ook een Golden (zie avatar+handtekening) van 10 en die heeft ook echt altijd honger. Hij krijgt gewoon droogvoer, dus brokken. Hij is ook gecastreerd (een hele tijd geleden hoor), maar heeft dus altijd honger. Hij logeert nu bij ons, dus nu beweegt hij wel heel veel, dus dan maakt het iets meer geven ook niet uit :roll: Die sperziebonen vullen wel heel goed moet ik zeggen :P

Groetjes!
Groetjes! Maud
memo
Actief

Hij krijgt brokken: RC Special Croc. Mijn moeder is wel van plan zich te verdiepen in de mogelijkheden om vers te gaan voeren, maar vindt het nog een beetje moeilijk...

Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

daar zou ik op deze leeftijd niet meer aan beginnen, vers voeren, dat zullen zijn darmen vast niet meer kunnen verwerken, die worden ook een dagje ouder.

het best is senioren voer geven, daar zit veel minder wat je eventueel aan kan vullen met spercibonen.

maar veel oudere honden doen alsof ze veel honger hebben, vaak zijn ze eigenlijk al vergeten dat ze gegeten hebben als ze zich omdraaien. dus je kan het ook negeren.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

speurneus carola schreef:daar zou ik op deze leeftijd niet meer aan beginnen, vers voeren, dat zullen zijn darmen vast niet meer kunnen verwerken, die worden ook een dagje ouder.
Ik vraag me af waar je dit op baseert... toen ik in 98/99 langzaam overschakelde op rauwe voeding, was mijn oudste hond (Mechelaar Tamara1) al bijna 10 jaar en de verse, rauwe, zelfgemaakte voeding heeft haar bijzonder goed gedaan :ok: Ze kreeg weer de energie en levenslust die ik van haar gewend was en... ze kon weer door het 1.50 hoge raam de keuken inspringen als er een onweersbui op komst was. :mrgreen: :mrgreen:

Als je een oudere hond over wilt schakelen op versvlees of rauwe voeding die je zelf maakt, is het wel belangrijk om dat heel langzaam en heel geleidelijk te doen. En als je de mogelijkheid hebt, eerst met hem of haar naar de dierenarts om het gebit na te laten kijken en te checken of ze verder nog goed gezond is.

Vriendelijke groet,
Ignit.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het is afhankelijk van de hond natuurlijk en zijn gezondheid, maar ik heb mijn honden met 12 jaar oud overgezet op versvlees.
En wat heb ik een spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan.
Natuurlijk zijn er dingen waar ik van merkte dat mijn oudjes daar niet goed op gingen: op vakantie kregen ze wel eens rundvlees, nogal vet en daar reageerden ze niet goed op, maar op het gewone versvlees wat hier verkocht wordt als diervoeder gaan ze perfect. Ze hebben van hun 8ste tot en met hun 11de jaar seniorbrokken gehad, maar nu staan ze gewoon op versvlees en brokjes van Farmfood. En ze zijn er echt van opgeknapt.
Minder vachtproblemen, betere maag/darmen, meer energie.
Als de hond verder geen echte lichamelijk problemen heeft in de zin van ziektes, dan zou ik het zeker proberen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Mijn Lady (x-herder) was ook al dik over de 11 toen ze overging op versvlees. Nooit problemen gehad :ok:
Ook lamsribben, nekken en karkassen gaan prima ;)
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Ik denk dat als je over zou stappen naar versvlees dat helemaal geen kwaad kan.
Maar een seniorenbrok zou ook helpen,daar zit gewoon veel minder eiwit in. En de meeste oudere honden verbruiken ook niet meer zoveel als een jonge hond,waardoor ze ook wat meer aanleg hebben om dik te worden.
En inderdaad sperziebonen erbij geven. Dat moet je dan gewoon zien als een soort maagvulling ;)
memo
Actief

Zijn tanden zijn goed hoor, daar hoeven we niet voor naar de dierenarts :-D Geen gaatjes ofzo. Hij krijgt vaak al keukenresten en hij eet graag mest van paarden en koeien, dus zijn darmen zijn niet super steriel. Mijn moeder is nu ook begonnen met het geven van Kefir, voor zijn darmflora. Ik heb gehoord dat seniorenvoedsel onzin is, zeker als je hond nog vrij actief is. Vooral marketing-truc...
Door zijn castratie en ouderdom is zijn stofwisseling uiteraard wel trager geworden. Ik denk ook dat mijn ouders zijn 'honger' moeten negeren, maar het zijn nogal softies...Jammer genoeg kun je in Frankrijk geen kant-en-klaar samengesteld versvlees kopen (althans niet waar mijn ouders wonen).

Iemand een BARF-menu?

Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

orbis is 11 en heb ik een jaar geleden overgezet op senioren voeding omdat hij zo'n pijn had met poepen. hij joekerde echt heel de buurt bij elkaar. ben toen naar de dierenarts geweest en die zei dat ik eens seniorenvoeding moest proberen. hij heeft sindsdien geen last meer en ook geen abnormale honger. net zoals normaal :ok: :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Toen Ouwe Deur hier kwam op 9-jarige leeftijd, volledig uitgemergeld heb ik hem meteen op vlees gezet. Zijn darmen werkten bijna niet meer maar hij deed het fantastisch op het vlees. Zal ook komen omdat het licht verteerbaar is denk ik. Nu krijgt hij wat hij wil, de enen keer wil hij brok (FF), en de andere keer wil hij vlees. Hij kon bijna niet lopen maar springt nu weer boven me uit. Hij glanst weer en is erg levenslustig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”