Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stamboom bij een broodfokker?
Moderator: moderatorteam
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Aantal honden: 1
stamboom bij een broodfokker?
ik heb eens geinformeerd naar rottweilerpuppies bij acantus.be
Niet dat ik daar 'n hond zou kopen, maar ze zeggen dat ze nog 2 rottiepups hebben MET stamboom..
dit kan toch niet?
of mis ik iets..
Niet dat ik daar 'n hond zou kopen, maar ze zeggen dat ze nog 2 rottiepups hebben MET stamboom..
dit kan toch niet?
of mis ik iets..
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
- Ursula
- Zeer actief
- britty
- Zeer actief
een stamboom is toch altijd goed? dat zegt toch ieys over de ouderdieren, en je krijgt toch niet zomaar een stamboom? je moet dan toch aangesloten zijn bij de rasvereniging en volgens hun normen fokken?Ursula schreef:Tuurlijk kan er een stamboom bij zitten, maar of het een goeie is, dat betwijfel ik!
of mis ik weer iets?

Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Met een goede stamboom kan diverse dingen worden bedoeld.
1. De correcte namen staan er wel op maar er is nauwelijks/geen of slechte informatie over de ouders bekend.
2. De fokker heeft gerotzooid en heeft b.v. pups uit een ander nest dat eigenlijk geen stamboom hoort te krijgen bij een teef (waarvan de puppies wel een stamboom krijgen) gelegd op het moment dat iemand langskomt voor nestcontrolle.
Het laatste schijnt n.l. ook te gebeuren.
Er zullen vast nog wel meer dingen zijn waarom je kan twijfelen of de stamboom bij de betreffende pup een goede is.
1. De correcte namen staan er wel op maar er is nauwelijks/geen of slechte informatie over de ouders bekend.
2. De fokker heeft gerotzooid en heeft b.v. pups uit een ander nest dat eigenlijk geen stamboom hoort te krijgen bij een teef (waarvan de puppies wel een stamboom krijgen) gelegd op het moment dat iemand langskomt voor nestcontrolle.
Het laatste schijnt n.l. ook te gebeuren.
Er zullen vast nog wel meer dingen zijn waarom je kan twijfelen of de stamboom bij de betreffende pup een goede is.

-
- nieuw lid
Het enige dat een stamboom wil zeggen in België is dat beide ouders van de pup tot hetzelfde ras behoren, en zelf ook een stamboom hebben. Meer is het echt niet, en dat wil dus ook niet zeggen dat je een "goed" pupke hebt. Zelfs een rashond met bepaalde afwijkingen krijgt een stamboom, als z'n ouders er een hadden, en tot hetzelfde ras behoren. Het kan dus echt wel om een "echte" stamboom gaan.
- britty
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je kunt stambomen aanvragen (bij in België St. Hubertus dacht ik; in Nederland bij de Raad van Beheer) voor pups, indien beide ouderdieren in het bezit zijn van een stamboom. Het lidmaatschap van een RV is dus helemaal niet van belang, fokken volgens hun normen dan vanzelfsprekend ook niet! Het zou dus op zich best kunnen dat deze fokker 2 ouderdieren heeft in het bezit van een stamboom (of die authentiek is en bij de bewuste dieren hoort zou ik niet durven gokken), maar als dit een broodfokker is lijkt het me logischer dat er met de stambomen van ouderdieren en/of pups gesjoemeld is.britty schreef: een stamboom is toch altijd goed? dat zegt toch ieys over de ouderdieren, en je krijgt toch niet zomaar een stamboom? je moet dan toch aangesloten zijn bij de rasvereniging en volgens hun normen fokken?
of mis ik weer iets?
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik denk dat een stamboom meer een controlemiddel is om te uit te zoeken of de hond gezond is dan dat het een garantiebewijs is voor de gezondheid van de hond. Met de stamboom kan je toch nagaan wat er voor lijnen/voorouders inzitten en of die erfelijke aandoeningen hebben die ongewenst zijn (mits de honden zijn getest).Inge O schreef:idd, het is en blijft een misverstand dat een stamboom ook maar enige garantie biedt op een leuke, gezonde hond.elke schreef:Het enige dat een stamboom wil zeggen in België is dat beide ouders van de pup tot hetzelfde ras behoren, en zelf ook een stamboom hebben. Meer is het echt niet, en dat wil dus ook niet zeggen dat je een "goed" pupke hebt. Zelfs een rashond met bepaalde afwijkingen krijgt een stamboom, als z'n ouders er een hadden, en tot hetzelfde ras behoren. Het kan dus echt wel om een "echte" stamboom gaan.
een stamboom is een afstammingsbewijs, niet meer en niet minder.
stamt de pup af van ongezonde, karaktergestoorde ouders mét stamboom, dan nog ziet het papiertje er even waardevol en officiëel uit als bij een goede afstamming. of hij nu bij een broodfokker of een 'goede' fokker vandaan komt.
De enige garantie die een officiële stamboom geeft is dat de hond raszuiver is. Maar m.b.t. de gezondheid is het alleen maar een middel waarmee je de lijnen kan proberen uit te pluizen.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
als je op http://www.bloedlijnen.nl kijkt staan veel stambomen van mechelaars maar ook van mechelaars zonder stambomen.. hier is wel veel uit te halen. Dit betreft dan wel over het algemeen de werkmechelaar, maar je kunt heel ver terugzoeken en de HD gegevens staan er vaak wel bij, en anders zijn die bij de rasvereniging terug te vinden want die heeft ze van alle gecontroleerde honden.Inge O schreef:ja, klopt! maar dan spreken we al over (toekomstige) baasjes die zich veel moeite doen om zich in die afstamming te gaan verdiepen. die dus júist beseffen dat een naam op papier eigenlijk weinig zegt.
zolang er op een stamboom ook geen gegevens komen over vanalles en nog wat (karakter, gezondheid) is het trouwens zéér moeilijk om de gewenste info te pakken te krijgen. je bent eigenlijk overgeleverd aan wat de fokker(s) van die (voor)ouders je wel of niet willen vertellen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
nee het is gewoon een afstammingsbewijs, als jij als koper dan niet wat weet van de voorouders heb je er niet zoveel aan...Inge O schreef:ja, hd staat als sinds een hele tijd verplicht op de stamboom vermeld (bij sommige rassen dan). maar er is zoooooveel meer dat je wel over voorouders van een hond zou willen weten, en waar je de gegevens heel moeilijk kan van te pakken krijgen. bij de echte werkhonden heb je natuurlijk al meer houvast met de werkhondenproeven, maar dit is toch maar een klein deeltje van de hondenpopulatie.malinois schreef:als je op http://www.bloedlijnen.nl kijkt staan veel stambomen van mechelaars maar ook van mechelaars zonder stambomen.. hier is wel veel uit te halen. Dit betreft dan wel over het algemeen de werkmechelaar, maar je kunt heel ver terugzoeken en de HD gegevens staan er vaak wel bij, en anders zijn die bij de rasvereniging terug te vinden want die heeft ze van alle gecontroleerde honden.Inge O schreef:ja, klopt! maar dan spreken we al over (toekomstige) baasjes die zich veel moeite doen om zich in die afstamming te gaan verdiepen. die dus júist beseffen dat een naam op papier eigenlijk weinig zegt.
zolang er op een stamboom ook geen gegevens komen over vanalles en nog wat (karakter, gezondheid) is het trouwens zéér moeilijk om de gewenste info te pakken te krijgen. je bent eigenlijk overgeleverd aan wat de fokker(s) van die (voor)ouders je wel of niet willen vertellen.
je krijgt als fokker toch vaak die vraag, zo met een half-verontruste ondertoon : hij heeft toch stamboom 8O ?? zeg je daar 'ja' op, dan hoor je ahw. een zucht van verlichting, terwijl er eigenlijk geen enkele reden is als koper om uit dit criterium vertrouwen te putten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- -Mieke-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
In België geldt de stamboom van St-Hubertus en je kan daar kijken op hun site of die mensen een stamboom aangevraagd hebben. Je gaat naar pups en het ras (rotweiler hier) en dan zie je een lijst van fokkers, die de voorbije weken/ maanden en stamboom aangevraagd hebben.
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki

-
- nieuw lid
Viel me net nog in: aangezien de pups in België zijn, zou de stamboom ook Belgisch moeten zijn. Dan is het vrij gemakkelijk te controleren of de pups een echte stamboom hebben: daarvoor moeten ze getatoueerd zijn in hun oortje (te zien aan de groene letters en cijfers). Een extra chip mag, maar de tatouage is verplicht (en kost ook geld, want moet door een officiële meneer gedaan worden).
- Elvira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
- Contacteer:
ik heb wel gehoord van iemand die bij de dierenarts was en daar kwam een man met een busje vol met berners. Die werden allemaal op HD onderzocht. De helft was positief. De man zei ; dat zijn de ouders van de pups zonder stamboom en de honden met de goede HD-uitslag zorgde voor de pups met stamboom ! Dit was dus echt een broodfokker en hij verkocht pups met stamboom. Een stamboom verteld alleen wie de ouders van de pup zijn. In België moeten sommige rassen wel een goede HD-uitslag hebben, anders krijgen ze geen stamboom, voor hele goede rassen, kan je 1 keer dispensatie aanvragen (als de nakomelingen dan goede heupen hebben, mag je nog een keer fokken geloof Ik).
Elvira
Elvira
- Canto
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herders
- Aantal honden: 9
Veel mensen denken dat als je een hond met stamboom koopt dat die hond dan van een goeie fokker afkomt. Maar een stamboom zegt daar helemaal niks over. Iedere boerenl*l die met honden fokt met stamboom kan een stamboom aanvragen.
Ook vaak leken die zeggen: MAAR HIJ HEEFT WEL EEN STAMBOOM HOOR.
Het geeft in ieder geval geen zekerheid voor mensen die net komen kijken.
Groetjes
Ook vaak leken die zeggen: MAAR HIJ HEEFT WEL EEN STAMBOOM HOOR.
Het geeft in ieder geval geen zekerheid voor mensen die net komen kijken.
Groetjes