Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie van dit voer???
Moderator: moderatorteam
- Ursula
- Zeer actief
Wat vinden jullie van dit voer???
Na veel voeders geprobeerd te hebben ben ik deze gaan proberen. De honden doen 't er goed op!
Alleen, ik heb me nooit zo in de ingrediënten enzo verdiept.
Ik weet dat er hier veel mensen op het forum zijn die zich wel in de diverse voeders verdiept hebben. Aan die mensen wil ik vragen, als je de onderstaande ingrediënten leest, wat vind je dan van deze brok????
Bestaat uit hoogwaardige grondstoffen zoals: vlees en dierlijke bijproducten, granen, plantaardige bijproducten, mineralen, bijproducten van de suikerbereiding, olieën en vetten en groente.
Analyse:
Ruw eiwit 20 %
Ruw vet 19,3 %
Ruwe celstof 2,6 %
Ruwe as 6,8 %
Calcium 1,02 %
Phosphor 0,85 %
Natrium 0,29 %
Vocht 10 %
Toevoegingen:
Vit. A 11250 IE/kg
Vit. D3 1500 IE/kg
Vit. E 75 mg/kg
Koper 12 mg/kg
Anti-oxidant BHA/BHT
Ik ben heel benieuwd wat mensen die zich goed in de diverse voeren verdiept hebben hiervan vinden. Zoals ik al zei, mijn honden doen 't er prima op!
Alleen, ik heb me nooit zo in de ingrediënten enzo verdiept.
Ik weet dat er hier veel mensen op het forum zijn die zich wel in de diverse voeders verdiept hebben. Aan die mensen wil ik vragen, als je de onderstaande ingrediënten leest, wat vind je dan van deze brok????
Bestaat uit hoogwaardige grondstoffen zoals: vlees en dierlijke bijproducten, granen, plantaardige bijproducten, mineralen, bijproducten van de suikerbereiding, olieën en vetten en groente.
Analyse:
Ruw eiwit 20 %
Ruw vet 19,3 %
Ruwe celstof 2,6 %
Ruwe as 6,8 %
Calcium 1,02 %
Phosphor 0,85 %
Natrium 0,29 %
Vocht 10 %
Toevoegingen:
Vit. A 11250 IE/kg
Vit. D3 1500 IE/kg
Vit. E 75 mg/kg
Koper 12 mg/kg
Anti-oxidant BHA/BHT
Ik ben heel benieuwd wat mensen die zich goed in de diverse voeren verdiept hebben hiervan vinden. Zoals ik al zei, mijn honden doen 't er prima op!
Life is great with a Molosser by your side!!!

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ik ben niet zo'n liefhebber van "Anti-oxidant BHA/BHT" en dat probeer ik dan ook ten alle tijden te vermijden, dus een hondenvoer waar dit in zit koop ik dus niet.
Maar ik voer over het algemeen vers en heb wel een brok staan waar dit dus niet inzit
Maar ik voer over het algemeen vers en heb wel een brok staan waar dit dus niet inzit

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Ursula
- Zeer actief
Wat houdt dat "Anti-oxidant BHA/BHT" dan precies in?cloris schreef:Ik ben niet zo'n liefhebber van "Anti-oxidant BHA/BHT" en dat probeer ik dan ook ten alle tijden te vermijden, dus een hondenvoer waar dit in zit koop ik dus niet.

- cloris
- Zeer actief
zijn chemische middelen om bederf van vetten tegen te gaan en zijn schadelijk zijn. E320 (BHA) en E321 (BHT) E324 (etoxyquine). Etoxyquine is inmiddels niet meer toegestaan voor menselijke consumptie.
Deze chemische middelen worden ook gebruikt om de bewaartijd van kleurenfilms te verlengen en rubber te stabiliseren. Andere middelen worden gebruikt in de landbouw als onkruidverdelger.
Deze chemische middelen worden ook gebruikt om de bewaartijd van kleurenfilms te verlengen en rubber te stabiliseren. Andere middelen worden gebruikt in de landbouw als onkruidverdelger.

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Ursula
- Zeer actief
Ocloris schreef:zijn chemische middelen om bederf van vetten tegen te gaan en zijn schadelijk zijn. E320 (BHA) en E321 (BHT) E324 (etoxyquine). Etoxyquine is inmiddels niet meer toegestaan voor menselijke consumptie.

Dat wist ik niet :U

- Ursula
- Zeer actief
Als ik dan op de site van Farm Food kijk, en ik pak dezelfde ingrediënten, dan zit het volgende daarin:
Ruw eiwit 24,0 %
Ruw vet 15,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruwe as 6,0 %
Calcium 1,0 %
Fosfor 0,8 %
Natrium 0,4 %
Vocht 9,0 %
Vit. A 12500 IE/kg
Dit. D3 1250 IE/kg
Vit. E 100 mg/kg
Koper 6 mg/kg
Van het meeste zit daar dus wel ietsjes meer van in en er zit geen anti-oxidant in.
Is nou buiten die anti-oxidant FF ook beter dan het voer wat ik geef???
Qua prijs maakt 't niet zo heel veel uit. Ik betaal € 60,00 voor 40 kg en FF zou dan € 60,00 voor 30 kg kosten.
Ruw eiwit 24,0 %
Ruw vet 15,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruwe as 6,0 %
Calcium 1,0 %
Fosfor 0,8 %
Natrium 0,4 %
Vocht 9,0 %
Vit. A 12500 IE/kg
Dit. D3 1250 IE/kg
Vit. E 100 mg/kg
Koper 6 mg/kg
Van het meeste zit daar dus wel ietsjes meer van in en er zit geen anti-oxidant in.
Qua prijs maakt 't niet zo heel veel uit. Ik betaal € 60,00 voor 40 kg en FF zou dan € 60,00 voor 30 kg kosten.

- cloris
- Zeer actief
Dat is jouw keuze straks, kijk ik kies ervoor om mijn honden voer te geven waar die "troep" dus niet inzit en daarom kwam ik buiten het versvlees bij Farmfood terecht, maar er zijn wel meer voeders waar het niet inzit.
Dat moet je dus zelf beslissen en uitzoeken.
Dat moet je dus zelf beslissen en uitzoeken.

- Mol
- Zeer actief
Ursula schreef:Als ik dan op de site van Farm Food kijk, en ik pak dezelfde ingrediënten, dan zit het volgende daarin:
Ruw eiwit 24,0 %
Ruw vet 15,0 %
Ruwe celstof 2,0 %
Ruwe as 6,0 %
Calcium 1,0 %
Fosfor 0,8 %
Natrium 0,4 %
Vocht 9,0 %
Vit. A 12500 IE/kg
Dit. D3 1250 IE/kg
Vit. E 100 mg/kg
Koper 6 mg/kg
- Ursula
- Zeer actief
Ik hoef m'n honden ook niet zo nodig spul om filmrolletjes mee goed te houden te eten te geven
Hebben jullie meer voorbeelden van droogvoer waar die anti-oxidanten niet inzitten. Dan kan ik de rest van de ingrediënten een beetje vergelijken. Want waar ze nu op staan, doen ze het wel goed op, maar ik hoef dat spul ook liever niet meer door 't voer heen!

Hebben jullie meer voorbeelden van droogvoer waar die anti-oxidanten niet inzitten. Dan kan ik de rest van de ingrediënten een beetje vergelijken. Want waar ze nu op staan, doen ze het wel goed op, maar ik hoef dat spul ook liever niet meer door 't voer heen!

- Mol
- Zeer actief
- Ursula
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
Koop eens een zak biks Molv.d Lupinehof schreef:wat ik dus wou zeggen is dat ik het een hoop geld vind voor een geperstebrok
mol![]()

- Mol
- Zeer actief
ik heb geen troep in me voercloris schreef:Koop eens een zak biks Molv.d Lupinehof schreef:wat ik dus wou zeggen is dat ik het een hoop geld vind voor een geperstebrok
mol![]()
maar goed als je graag die troep in je voer heb moet je dat doen, hier dus niet en ik vind alle hondenvoeders duur moet ik zeggen

mol

- cloris
- Zeer actief
Ja omdat ze het niet gewend zijn, dat is het dus, een hond die alleen geexpandeerde brok (trouwens ook VEEL te duur) gewend is zal moeten wennen aan geperst, net als bijvoorbeeld andersom het geval zal zijn.v.d Lupinehof schreef:ik heb geen troep in me voercloris schreef:Koop eens een zak biks Molv.d Lupinehof schreef:wat ik dus wou zeggen is dat ik het een hoop geld vind voor een geperstebrok
mol![]()
maar goed als je graag die troep in je voer heb moet je dat doen, hier dus niet en ik vind alle hondenvoeders duur moet ik zeggen
en bix is voor een knol niet voor een hond,ik vind dat ze er erg veel van gaan schijten ,van een geperstebrok
mol![]()
Maar niet iedereen wil de tijd nemen om op een ander voer over te stappen, vaak wil men in 1x goed resultaat zien en zo werkt het niet, men wil niet vaak de tijd nemen, nou ik heb het wel gedaan en ben nog steeds blij

Ik moet alleen wel minder voeren van een geperste brok.

- Ursula
- Zeer actief
Wat voeren de "doggenmensen" eigenlijk allemaal?Ursula schreef:Welke? Die farmfood of die ik voer?v.d Lupinehof schreef:wat ik dus wou zeggen is dat ik het een hoop geld vind voor een geperstebrok
mol![]()
Wat voor voer geef jij je doggen als ik vragen mag?

- cloris
- Zeer actief
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=24488
Hier staat van bijna iedereen in wat hij/zij voert

- Ursula
- Zeer actief
Okee, thanks!!cloris schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=24488

-
- Actief
Daarmee wordt meestal (!) een geperste brok weer iets goedkoper.cloris schreef:Ja omdat ze het niet gewend zijn, dat is het dus, een hond die alleen geexpandeerde brok (trouwens ook VEEL te duur) gewend is zal moeten wennen aan geperst, net als bijvoorbeeld andersom het geval zal zijn.v.d Lupinehof schreef:ik heb geen troep in me voercloris schreef:Koop eens een zak biks Molv.d Lupinehof schreef:wat ik dus wou zeggen is dat ik het een hoop geld vind voor een geperstebrok
mol![]()
en bix is voor een knol niet voor een hond,ik vind dat ze er erg veel van gaan schijten ,van een geperstebrok
mol![]()
Maar niet iedereen wil de tijd nemen om op een ander voer over te stappen, vaak wil men in 1x goed resultaat zien en zo werkt het niet, men wil niet vaak de tijd nemen, nou ik heb het wel gedaan en ben nog steeds blij![]()
Ik moet alleen wel minder voeren van een geperste brok.
Het voordeel van een geperste brok is:
1: Minder hoge temperatuur bij het persen terwijl een geexpandeerde brok
echt heel hoog wordt verhit.
Daarmee wordt er weer vanalles vernietigd, wat dan weer al dan niet chemisch
moet worden toegevoegd (smaakstoffen, geurstoffen, vitamines en conserverings-
middelen. Daarna worden ze oversprenkeld met vlees of kippenvet voor de geur
en klaar is krokante brok

2. Een geperste brok valt van buitenaf uit elkaar en kan daardoor beter worden
opgenomen door de ingewanden van je hond, dan wanneer ze; eerst vol worden
gezogen met vocht/maagsap, waarna het een eeuwigheid duurt voordat ze een keer
uit elkaar gaan vallen, zodat alle voedingstoffen kunnen worden opgenomen.
Dit kan je heel mooi zien wanneer je 2 glazen pakt. Hier eenzelfde hoeveel brokjes
in doet van zowel de geperste als de geexpandeerde versie (elke in een ander
glas). Hier eenzelfde hoeveelheid water op doet en dit enkele uren laat staan.
Je kunt je voorstellen dat de voedingstoffen van een geperste brok beter te
verteren valt. Bovendien is dit er ook de oorzaak van dat de uitwerpselen
van de poep van een hond die geexpandeerde brokken eet zo graag worde
gegeten. Dit stikt nl nog van de geur en voedingsstoffen die nog bruikbaar zijn.
Wanneer een hond moet overgeven, vele uren nadat het heeft gegeten, zie je
heel vaak nog de krokante brokken er in bijna dezelfde vorm uitkomen als dat
ze er zijn ingegaan.
3. Geexpandeerde brokken blijven drijven. Geperste brokken zakken naar het onderste
van de maag. Dit laatste is gunstiger, zeker ter voorkoming van een maagtorsie.
Bij honden met een diepere borstkas (doggen, maar ook windhonden en sommige
herders) is de kans op maagdraaiiing wat groter en daarom een geperste brok
aan te raden.
4. Veel honden zijn vaak heel snel uitgekeken op geexpandeerde brokken (na een half
jaar of zo, lusten ze het niet meer). Dat komt vaak door het toegevoegde
vet wat over brokken wordt gesprenkeld.
Geperste brokken (ook al vind ik het soms minder aantrekkelijk hoor, dan sommige
brokken) blijven ze meestal zonder problemen gewoon dooreten. Daar zijn
veel minder klachten over. Een klant van geexpandeerde brok zie je geregeld
switchen, terwijl de geperste brokken-klant jaren achtereen hetzelfde voer
kunnen blijven geven (soms stappen ze eens over op een andere geperste brok
omdat ze dat zelf eens prettig vinden, maar nooit omdat de hond het niet meer eet).
Mijn eigen mening; Ga voor de geperste brok. Gewoon beter.
Lieve groet van Eefy