Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Overstappen op 'nieuw' voer?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Overstappen op 'nieuw' voer?
Hallo!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Onze hond weegt 26 kilogram. We willen met hem overstappen naar een ander soort voer.
Het plan is nu:
's ochtends 500 gram carnibest (of smuldier? Wat zijn de verschillen precies hiertussen)
's avonds brokken
Alleen, hoe tel je dat nu uit hoeveel brokken je er nog bij geeft? Natuurlijk kijk je naar de hond enzo en voer je naar behoefte, maar ik zou graag de kosten e.d. al eens van tevoren uitrekenen.
Ik heb gekeken bij Dog lovers gold original, in het voerschema staat voor een hond van 25 kilogram 300 gram per dag.
Maar als hij dan 's ochtends al 500 gram carnibest/ander merk vlees heeft gekregen hoeveel brokken zouden jullie daar dan nog bij doen?
En hebben jullie misschien nog een aantal (betaalbare) merken goede brokken?
De reden dat we willen veranderen qua voer is dat we nu héél veel poep hebben en er héél veel brokken in moeten. We hebben nu een redelijk goedkope brok die vooral uit graan bestaat.. Toch doet hij het er al 7 jaar goed op want hij glanst mooi en is netjes op gewicht. Wel eet hij soms een tijdje slecht en dan wordt hij eigenlijk meteen wat te mager, vandaar dat we toch maar eens gaan rondkijken voor iets anders
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Onze hond weegt 26 kilogram. We willen met hem overstappen naar een ander soort voer.
Het plan is nu:
's ochtends 500 gram carnibest (of smuldier? Wat zijn de verschillen precies hiertussen)
's avonds brokken
Alleen, hoe tel je dat nu uit hoeveel brokken je er nog bij geeft? Natuurlijk kijk je naar de hond enzo en voer je naar behoefte, maar ik zou graag de kosten e.d. al eens van tevoren uitrekenen.
Ik heb gekeken bij Dog lovers gold original, in het voerschema staat voor een hond van 25 kilogram 300 gram per dag.
Maar als hij dan 's ochtends al 500 gram carnibest/ander merk vlees heeft gekregen hoeveel brokken zouden jullie daar dan nog bij doen?
En hebben jullie misschien nog een aantal (betaalbare) merken goede brokken?
De reden dat we willen veranderen qua voer is dat we nu héél veel poep hebben en er héél veel brokken in moeten. We hebben nu een redelijk goedkope brok die vooral uit graan bestaat.. Toch doet hij het er al 7 jaar goed op want hij glanst mooi en is netjes op gewicht. Wel eet hij soms een tijdje slecht en dan wordt hij eigenlijk meteen wat te mager, vandaar dat we toch maar eens gaan rondkijken voor iets anders
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Overstappen op 'nieuw' voer?
Ik denk dat ik dan s'ochtends 250 gram carnibest of smuldier geven en s'avonds 150 gram brokken.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
Oja Gonnie, dat is dan inderdaad misschien wat beter verdeeld!
Hij heeft vanmorgen 500 gram gekregen omdat de meneer van de dierenwinkel ons dat zo aangeraden had, maar het is misschien inderdaad slimmer om het meer 50/50 te verdelen!
Dankjewel, dat neem ik zeker mee!
Hij heeft vanmorgen 500 gram gekregen omdat de meneer van de dierenwinkel ons dat zo aangeraden had, maar het is misschien inderdaad slimmer om het meer 50/50 te verdelen!
Dankjewel, dat neem ik zeker mee!
- Lucia
- Zeer actief
Van kvv moeten ze over het algemeen gezien iets meer, hier kregen ze af en toe een dag brokken en dan deed ik qua hoeveelheid gewoon hetzelfde als dat ze van vlees kregen.
Maar ik deed dat maar af en toe, in de periode dat ze vaker brokken kregen, merkte ik toch wel dat ze wat dikker werden.
Als je van beide voert, zou ik als richtlijn gewoon ongeveer hetzelfde aanhouden als dat hij nu krijgt, en dan over een paar weken eens kijken hoeveel zijn gewicht is verandert.
Edit: qua kosten en ontlasting is het misschien net zo handig en voordelig om gewoon helemaal smuldier te geven.
Maar ik deed dat maar af en toe, in de periode dat ze vaker brokken kregen, merkte ik toch wel dat ze wat dikker werden.
Als je van beide voert, zou ik als richtlijn gewoon ongeveer hetzelfde aanhouden als dat hij nu krijgt, en dan over een paar weken eens kijken hoeveel zijn gewicht is verandert.
Edit: qua kosten en ontlasting is het misschien net zo handig en voordelig om gewoon helemaal smuldier te geven.
Laatst gewijzigd door Lucia op 15 feb 2015 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Alleen al 500 gram carnibest (of andere kvv) zou al zowat voldoende kunnen zijn voor jouw hond. Voor KVV en barf is de richtlijn voor volwassen honden zo'n 1,5-2% van het lichaamsgewicht, ofwel 15-20 gram per kilo. Voor jouw hond zou dus 390-520 gram vers een goede start zijn. Verder moet je voeren altijd met je ogen doen: wordt je hond te zwaar, geef je minder, wordt hij te licht, geef je meer. Een gezond gewicht heeft je hond als je de ribben wel vrij makkelijk kunt voelen, maar niet kunt zien. Dan heeft je hond een mooie taille, maar geen uitstekende ribben.
Als je wilt beginnen met voor de helft brokken en voor de helft vlees te voeren, neem je dus de helft van de hoeveelheid brokken die je nu geeft en de helft van de hoeveelheid vlees die hij zou moeten hebben, dus zo'n 250 gram
Als je wilt beginnen met voor de helft brokken en voor de helft vlees te voeren, neem je dus de helft van de hoeveelheid brokken die je nu geeft en de helft van de hoeveelheid vlees die hij zou moeten hebben, dus zo'n 250 gram
-
- Zeer actief
Hoe bedoel je dat 'hetzelfde aanhouden als dat hij nu krijgt'?Lucia schreef:
Hij krijgt nu een relatief goedkope brok, deze word ook niet afgewogen eigenlijk. Hij krijgt een royale pot per dag, dat gaat denk ik zeker richting de 750 gram.
Maar hier willen we eigenlijk helemaal vanaf dus we zijn op zoek naar iets nieuws!
Hij heeft nu vanmorgen voor het eerst 500 gram carnibest gekregen en dan vanavond nog wat brokjes erbij (van zijn oude brokken dus nog omdat we nog geen nieuw merk gekozen hebben)
-
- Zeer actief
Dankjewel hier kan ik zeker wat mee! Daar kunnen we al eens mee beginnen!Fotogravinnetje schreef:
- Lucia
- Zeer actief
Ik bedoelde om het gewicht qua brokken en vlees hetzelfde te houden. Eens een x de brokken afwegen en dan dat gewicht aanhouden om ook van het vlees te geven.Ikke93 schreef:Hoe bedoel je dat 'hetzelfde aanhouden als dat hij nu krijgt'?Lucia schreef:
Hij krijgt nu een relatief goedkope brok, deze word ook niet afgewogen eigenlijk. Hij krijgt een royale pot per dag, dat gaat denk ik zeker richting de 750 gram.
Maar hier willen we eigenlijk helemaal vanaf dus we zijn op zoek naar iets nieuws!
Hij heeft nu vanmorgen voor het eerst 500 gram carnibest gekregen en dan vanavond nog wat brokjes erbij (van zijn oude brokken dus nog omdat we nog geen nieuw merk gekozen hebben)
-
- Zeer actief
Dankjewel! Ik zal eens gaan wegen hoeveel brokken we hem nu voeren!Lucia schreef:Ik bedoelde om het gewicht qua brokken en vlees hetzelfde te houden. Eens een x de brokken afwegen en dan dat gewicht aanhouden om ook van het vlees te geven.Ikke93 schreef:Hoe bedoel je dat 'hetzelfde aanhouden als dat hij nu krijgt'?Lucia schreef:
-
- Zeer actief
We gaan waarschijnlijk volledig overstappen op dog lovers gold. Het lijkt me een goede brok en ik heb uitgerekend dat het eigenlijk helemaal niet zoveel scheelt met de brok die we nu voeren! (qua kosten)
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Ik gaf van beide de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Dus als er voor een dag 300 gram brok aangeraden werd, gaf ik 150 en als er 600 kvv aangeraden werd, gaf ik 300.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik kan me voorstellen dat je hond bergen poep produceert op 750 gram brokken
Is je hond zo actief dat hij zoveel kan eten zonder dik te worden? Of zitten er te weinig voedingsstoffen in de brokken?
Gollum is 27 kilo en krijgt 400 gram vlees op een dag..

Is je hond zo actief dat hij zoveel kan eten zonder dik te worden? Of zitten er te weinig voedingsstoffen in de brokken?
-
- Zeer actief
Een combinatie van de 2. Hij is heel erg actief en het zijn brokken die voor het grootste gedeelte uit granen bestaan!Gollum schreef:Ik kan me voorstellen dat je hond bergen poep produceert op 750 gram brokken![]()
Verder is hij echt heel tenger gebouwd en héél kortharig dus als hij een dag slecht eet zie je het eigenlijk ook meteen..
Hopelijk gaat hij met de nieuwe brokken veel minder poep produceren en blijft hij wel mooi glanzen.
Heeft iemand ervaring met dog lovers gold? Ik had (gekeken naar de ingrediënten) wel het idee dat het een goede brok is.
Heeft iemand actieve honden die hetzelfde voeren?
- kaatje888
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Ga je nu alleen brokken voeren?
Of met vlees erbij?
Of met vlees erbij?
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
- dagmar88
- Zeer actief
Ikke93 schreef:Een combinatie van de 2. Hij is heel erg actief en het zijn brokken die voor het grootste gedeelte uit granen bestaan!Gollum schreef:Ik kan me voorstellen dat je hond bergen poep produceert op 750 gram brokken![]()
Verder is hij echt heel tenger gebouwd en héél kortharig dus als hij een dag slecht eet zie je het eigenlijk ook meteen..
Hopelijk gaat hij met de nieuwe brokken veel minder poep produceren en blijft hij wel mooi glanzen.
Heeft iemand ervaring met dog lovers gold? Ik had (gekeken naar de ingrediënten) wel het idee dat het een goede brok is.
Als dit niet lukt, kijk dan eens naar Nutrivet Energetic & Nutritional (zooplus).
Niko krijgt daarnaast bij z'n vlees ook nog havermout of aardappelpuree.
Niko was vaak veeeel te mager/had wisselende ontlasting doordat hij zo veel voer gewoon niet kon verwerken.
Nu eet hij normalere hoeveelheden, is nog steeds mager maar niet meer zo dat het zeer doet aan je ogen en poept goed, voor het eerst in jaren.
Tarwe en rijst lijkt hij weinig aan te hebben, terwijl hij absoluut koolhydraten nodig heeft. Als ik er bv pasta of rijst bij gaf, kwam er van achteren gewoon meer uit, maar geen gewicht bij.
-
- Zeer actief
Bedankt dat houden we in gedachten!dagmar88 schreef:Ikke93 schreef:Een combinatie van de 2. Hij is heel erg actief en het zijn brokken die voor het grootste gedeelte uit granen bestaan!Gollum schreef:Ik kan me voorstellen dat je hond bergen poep produceert op 750 gram brokken![]()
Als dit niet lukt, kijk dan eens naar Nutrivet Energetic & Nutritional (zooplus).
Niko krijgt daarnaast bij z'n vlees ook nog havermout of aardappelpuree.
Niko was vaak veeeel te mager/had wisselende ontlasting doordat hij zo veel voer gewoon niet kon verwerken.
Nu eet hij normalere hoeveelheden, is nog steeds mager maar niet meer zo dat het zeer doet aan je ogen en poept goed, voor het eerst in jaren.
Tarwe en rijst lijkt hij weinig aan te hebben, terwijl hij absoluut koolhydraten nodig heeft. Als ik er bv pasta of rijst bij gaf, kwam er van achteren gewoon meer uit, maar geen gewicht bij.
Zaterdag eerst maar eens de dog lovers gold bestellen en dan mengen met het voer wat hij nu heeft!
Gelukkig is zijn poep wel altijd goed, alleen een beetje veel