Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Advies graag, ik heb last van tunnelvisie
Moderator: moderatorteam
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
- Aantal honden: 1
Advies graag, ik heb last van tunnelvisie
Beste iedereen,
in mijn voorsteltopic heb ik uitgelegd dat we graag een Weimaraner of Airedale pup willen als de tijd daar is, we hebben ook een tijdje gekeken naar Ierse terriërs gewoon omdat ze zo leuk zijn.
we zijn op zoek naar een actieve hond, waar we eventueel mee konden hardlopen/canicrossen , veel er mee op uit kunnen en ik wil misschien, als hij ouder is een speurtraining gaan doen.
Ik wilde eigenlijk een (volwassen) herplaatser want een pup geeft toch best veel gedoe. De reden dat we toch voor een puppy willen gaan is dat we twee binnenkatten hebben.
De ene kat is lekker spontaan en vind alles en iedereen al snel leuk, de ander is schichtig, en sinds hij een keer neus aan neus heeft gestaan met een eigenwijze, langharige teckel in het trappenhuis was zijn eerste kennismaking met honden niet al te positief. Aangezien we willen dat alles met elkaar in huis leeft, zonder uiteindelijk al te veel stress, leek ons een puppy dus een goede optie.
Nu kwam ik de volgende herplaatser tegen en begint het toch weer te kriebelen :
http://www.asieljulialaantje.nl/?hond=v ... ng-ferrell
Een van mijn vriendinnen is hondengedragsdeskundige, dus daar kunnen we terecht voor al ons advies gelukkig. Maar wat vinden jullie? Ik heb last van tunnelvisie en we komen er niet meer uit.
En voordat ik informatie ga inwinnen bij de eigenaar win ik graag advies in bij jullie!
minpunten :
- bezitterig naar voer in combinatie met twee hele nieuwsgierige katten. Baknijd is op zich mee te leven door in een andere ruimte te voeren. Maar de katten hebben 24/7 voer tot hun beschikking.
- katten kent hij alleen als leuk speelgoed om achteraan te jagen
- Dominantie
pluspunten :
- volwassen hond en geen pup.
- Kan alleen blijven / in de auto / in de trein
- kan los
Onze, helaas overleden, airedale reu was heel makkelijk. Beetje koppig op zijn tijd, maar blafte weinig, was heel erg knuffelbaar en kon alleen blijven. Uren lopen vond hij fantastisch en hij was gek op iedereen. De toenmalige kat was hem de baas. Ze lieten elkaar ook compleet met rust.
in mijn voorsteltopic heb ik uitgelegd dat we graag een Weimaraner of Airedale pup willen als de tijd daar is, we hebben ook een tijdje gekeken naar Ierse terriërs gewoon omdat ze zo leuk zijn.
we zijn op zoek naar een actieve hond, waar we eventueel mee konden hardlopen/canicrossen , veel er mee op uit kunnen en ik wil misschien, als hij ouder is een speurtraining gaan doen.
Ik wilde eigenlijk een (volwassen) herplaatser want een pup geeft toch best veel gedoe. De reden dat we toch voor een puppy willen gaan is dat we twee binnenkatten hebben.
De ene kat is lekker spontaan en vind alles en iedereen al snel leuk, de ander is schichtig, en sinds hij een keer neus aan neus heeft gestaan met een eigenwijze, langharige teckel in het trappenhuis was zijn eerste kennismaking met honden niet al te positief. Aangezien we willen dat alles met elkaar in huis leeft, zonder uiteindelijk al te veel stress, leek ons een puppy dus een goede optie.
Een van mijn vriendinnen is hondengedragsdeskundige, dus daar kunnen we terecht voor al ons advies gelukkig. Maar wat vinden jullie? Ik heb last van tunnelvisie en we komen er niet meer uit.
En voordat ik informatie ga inwinnen bij de eigenaar win ik graag advies in bij jullie!
minpunten :
- bezitterig naar voer in combinatie met twee hele nieuwsgierige katten. Baknijd is op zich mee te leven door in een andere ruimte te voeren. Maar de katten hebben 24/7 voer tot hun beschikking.
- Dominantie
pluspunten :
- kan los
Onze, helaas overleden, airedale reu was heel makkelijk. Beetje koppig op zijn tijd, maar blafte weinig, was heel erg knuffelbaar en kon alleen blijven. Uren lopen vond hij fantastisch en hij was gek op iedereen. De toenmalige kat was hem de baas. Ze lieten elkaar ook compleet met rust.
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Advies graag, ik heb last van tunnelvisie
Barkley schreef: minpunten :
- Dominantie
pluspunten :
Dominantie is in de eerste plaats geen vies woord en in de tweede lijkt deze hond simpelweg ongelukkig bij een gebrek aan leiding.
De ervaring leert dat katten (ja, ook hele nieuwsgierige) de hond prima begrijpen als die ze niet bij hun eten wil.
Een grom of snauw en ze blijven hier op gepaste afstand.
Voer van de katten houd je buiten bereik.
Het achter katten aan willen gaan is wel een punt. Ik heb er één die buiten extreem fel op katten was (meteen ook de enige die als pup bij mij kwam).
Zodra ze weet dat de kat van mij is/bij het gezin hoort is er geen probleem meer.
Ik zou het best durven proberen, maar wel op proef.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
je kan het kattenvoer hoger zetten of afscheiden dmv een hekje.
achter katten aan jagen doen mijn honden ook als ze buiten zijn. in huis zijn ze de grootste maatjes met de katten. ook mijn herplaatser die we nu pas 2 maanden hebben. vanaf het begin ben ik niet lief geweest als ze alleen maar naar de katten keek. hoewel een poedel is makkelijker is dan een terriër. maar het valt ook een terriër te leren. hoe consequent en duidelijker je bent hoe sneller de hond het leert.
Dominantie is situatie bepaalt
als jullie duidelijk zijn en de hond kort houden en grenzen stellen weet die hond dat er bij jullie niks te kloten valt.
neem gewoon eens contact met het asiel op. ik werk daar als vrijwilligster maar ken de hond niet. ik weet wel dat de dames van het asiel het niet mooier maken dan het is.
ellen
achter katten aan jagen doen mijn honden ook als ze buiten zijn. in huis zijn ze de grootste maatjes met de katten. ook mijn herplaatser die we nu pas 2 maanden hebben. vanaf het begin ben ik niet lief geweest als ze alleen maar naar de katten keek. hoewel een poedel is makkelijker is dan een terriër. maar het valt ook een terriër te leren. hoe consequent en duidelijker je bent hoe sneller de hond het leert.
Dominantie is situatie bepaalt
neem gewoon eens contact met het asiel op. ik werk daar als vrijwilligster maar ken de hond niet. ik weet wel dat de dames van het asiel het niet mooier maken dan het is.
ellen
- Barkley
- Zeer actief
Ik heb ook het idee dat deze hond en baas ( ik ken ze niet, gewoon een gevoel ) in een negatieve spiraal zitten, en dat dat doorbroken kan worden door met een positieve instelling en een frisse blik.
Met een pup hebben we het volgende plan in gedachten :
een kleuterhekje naar de studeerkamer, zodat de katten daar altijd hondvrij kunnen zitten. Een trapje de kast op zodat ze daar de "kat uit de boom" kunnen kijken.
misschien zou dat hier ook wel werken.
Met een pup hebben we het volgende plan in gedachten :
een kleuterhekje naar de studeerkamer, zodat de katten daar altijd hondvrij kunnen zitten. Een trapje de kast op zodat ze daar de "kat uit de boom" kunnen kijken.
misschien zou dat hier ook wel werken.
- Barkley
- Zeer actief
volgens mij bemiddelen ze voor de eigenaar van de ier.ellen en de birmanen schreef:je kan het kattenvoer hoger zetten of afscheiden dmv een hekje.
Dominantie is situatie bepaaltals jullie duidelijk zijn en de hond kort houden en grenzen stellen weet die hond dat er bij jullie niks te kloten valt.
ellen
-
63673J
Ik ben stapel op terriërs en vind Ierse terriërs geweldig, maar ik zou hier niet aan beginnen. Goed omgaan met katten valt helaas niet alle terriërs te leren, dus hou in elk geval in je achterhoofd dat de kans groot is dat het niet gaat lukken en probeer te bedenken hoe je het leven met je dieren daarop moet instellen en vraag je of je dat wil. Ierse terriërs zijn niet de makkelijkste terriërs en deze is al 5 jaar. Ik zou het niet doen. Teveel factoren waarop het mis kan gaan.ellen en de birmanen schreef:je kan het kattenvoer hoger zetten of afscheiden dmv een hekje.
Dominantie is situatie bepaaltals jullie duidelijk zijn en de hond kort houden en grenzen stellen weet die hond dat er bij jullie niks te kloten valt.
ellen
- Barkley
- Zeer actief
Dankjewel, ik vind het prettig om alle meningen te horen.
wij hebben ooit een Bengaal ( kat, herplaatser ) gehad. Initieel ging het goed na een hele rustige introductie, totdat we thuiskwamen en onze kat opeens onder de open wonden zat. We hebben maanden geleefd in een situatie waarin we katten uit elkaar moesten houden, elke keer als we naar een andere kamer gingen heel goed uit moesten kijken en elke keer bij thuiskomst vreesden dat de deur open stond. De dag dat hij herplaatst werd was de verdrietigste dag, maar ook een fijne dag omdat we weer vrijheid hadden in ons eigen huis.
Dus ik kan me redelijk indenken hoe fout het gaan kan.
wij hebben ooit een Bengaal ( kat, herplaatser ) gehad. Initieel ging het goed na een hele rustige introductie, totdat we thuiskwamen en onze kat opeens onder de open wonden zat. We hebben maanden geleefd in een situatie waarin we katten uit elkaar moesten houden, elke keer als we naar een andere kamer gingen heel goed uit moesten kijken en elke keer bij thuiskomst vreesden dat de deur open stond. De dag dat hij herplaatst werd was de verdrietigste dag, maar ook een fijne dag omdat we weer vrijheid hadden in ons eigen huis.
-
63673J
Waarom dan niet weer gewoon een Airedale? Ze zijn maar zo kort pup, daar is toch wel doorheen te komen? Airedales zijn over het algemeen een stuk makkelijker en relaxter dan veel andere terriërsoorten.Barkley schreef:Beste iedereen,
minpunten :
- Dominantie
pluspunten :
- kan los
-
63673J
Zo was het ook tussen de kat van onze dochter (die bij ons woonde omdat onze dochter nog bij ons woonde) en onze Lakeland. Nou lag dat ook wel deels aan de kat, maar ik moest ze de hele dag uit elkaar houden, ook in de tuin. Dus als de kat buiten was, kond de hond eigenlijk niet in de tuin. En altijd opletten met naar binnen/buiten gaan, altijd uitkijken met de kamer uit gaan, kat kon niet meer in de woonkamer, als ze elkaar zagen op straat was het hommeles, ik werd er doodmoe van en was heel blij toen kat met dochter meeverhuisde toen ze met haar vriend ging samenwonen, hoeveel ik ook van de kat hield. Nou ja, je hebt iets soortgelijks zelf meegemaakt, wil je dat nog een keer? Want echt, het is niet waar dat het alle terriërs te leren valt om in vrede te leven met huiskatten, er zijn er waarbij het echt niet lukt. En dan zit je.Barkley schreef:Dankjewel, ik vind het prettig om alle meningen te horen.
- Barkley
- Zeer actief
Daarom ook de adviesvraag! Die tunnelvisie was hardnekkig
ons originele plan is nog steeds een pup, maar deze kwam voor onze neus en dan gaat het toch kriebelen!
ons originele plan is nog steeds een pup, maar deze kwam voor onze neus en dan gaat het toch kriebelen!
-
63673J
We wisten dat dochter op korte termijn het huis uit zou gaan (uiteindelijk werden het toch nog 10 maanden ), anders had ik gewacht met de hond.Nanna schreef:Bij katten zouden terriërs en windhonden mijn laatste keus zijn.
-
63673J
Dat snap ik, want ik ben er ook verliefd op. Maar ja, liefde en gezond verstand hoeven elkaar niet uit te sluiten, zei mijn grootmoeder dan. Ieren zijn gewoon heel vaak heel erg lastig, zelfs voor terriërbegrippen. En deze is al 5, er is al zoveel ingesleten in zijn gedrag. Dat heb je er ook niet zomaar uit.Barkley schreef:Daarom ook de adviesvraag! Die tunnelvisie was hardnekkig![]()
- dagmar88
- Zeer actief
Barkley schreef:Daarom ook de adviesvraag! Die tunnelvisie was hardnekkig![]()
Van de honden die ik volwassen aangeschaft heb 4 van de 5, van de vijfde was ik vooraf op de hoogte van zijn gedrag naar katten.
Die vier waren met katten opgegroeid en alles zat zonder enige moeite direct bij elkaar, introductie van nieuwe katten later ook geen enkel probleem.
En aan de andere kant kun je een pup veel leren, maar is niet alles maakbaar.
De enige die hier als pup kwam heeft het meeste moeite gekost. Katten waren toen al volwassen en honden gewend.
- Barkley
- Zeer actief
mijn idee is niet zo zeer dat de hond niet betrouwbaar is, maar mijn kat makkelijker went aan een pup dan aan een volwassen hond
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn hond heeft baknijd maar reken maar dat Silpoes dat weet, ze ruikt niet eens aan rondslingerende botten of snoepjes. Mijn kat heeft ook 24/7 voer tot haar beschikking maar dat staat ergens van de hond niet kan komen, ze moet in alle rust en op haar eigen tijd kunnen eten.Barkley schreef: minpunten :
Mijn hond vindt het ook leuk om achter katten aan te jagen maar dat sta ik niet toe. Misschien is een terriër wat volhardender dan een Husky, al zal dat elkaar niet veel ontlopen, maar het is niet onmogelijk om het ze af te leren.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Barkley
- Zeer actief
Dan heb ik ook wat dat betreft tunnelvisie, en word dit meer een algemeen "help mij van tunnelvisie af "- topic
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Dat lijkt mij persoonlijk niet. Een pup kan heel onbezonnen zijn, onvermoeibaar willen spelen en moeilijk te corrigeren, omdat het allemaal zo onbenullig gaat. Als je een hond erbij zet die tegen katten kan, dan is de kans groot dat het gewoon vanaf dag 1 goed gaat.Barkley schreef:mijn idee is niet zo zeer dat de hond niet betrouwbaar is, maar mijn kat makkelijker went aan een pup dan aan een volwassen hond
Mijn hond was als pup heel lastig met katten, maar inmiddels is het speelse eruit en heb ik ook meer controle over haar gedrag. Nu kan ze wel met katten (op bezoek, ik heb ze zelf niet).

-
63673J
Plum is inderdaad een leuke hond!Nanna schreef:Naam: Plum
Leeftijd: 3 jaar
Geslacht: reu
Hoogte: ong. 48 cm
Karakter: Plum is een leuke hond met mooi golvend haar. Hij is een blije hond met een staart die altijd kwispelt. Hij kan ook al aan de riem lopen. Plum komt graag naar je toe en wordt ook graag aangehaald. Hij is lief en sociaal. Plum kan goed overweg met andere honden en ook met katten.
PLUM
- Barkley
- Zeer actief
ik zal hem eens pluggen bij mijn vriend 
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
De vraag is meer denk ik of je een hond de baas kan die al zoveel successen met kliergedrag bij zijn vorige baas gehad heeft. Daar moet je vanaf het begin af aan heel duidelijk en consequent mee omgaan en heb je dat in je en wil je dat wel? Als je het niet in je hebt en nu al begint over adviezen van een gt vrees ik dat het mannen van dit kereltje een lastige zaak gaat worden. Nog even afgezien van de katten.

- Barkley
- Zeer actief
we staan allebei stevig genoeg in onze schoenen en zijn erg consequent, zo hebben we in het verleden ook al een paar tijdelijke opvangers gehad waaronder een erg koppige Welsh terrier. Het enige waar we niet zeker van zijn is gedrag naar katten toe. En omdat ze een vriendin is kan ik ook advies inwinnen wat betreft de katten.
en dat is ook de reden waarom we zojuist besloten hebben dat we het niet door gaan zetten
en dat is ook de reden waarom we zojuist besloten hebben dat we het niet door gaan zetten
-
Pino2012
- Actief
Wát een schatje die Plum! En succes met jullie keuze. Persoonlijk zou ik ook eerder voor een herplaatser gaan.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Hihi lastig he tunnelvisie. Maar terriërs en zeker herplaatser die al te ruw omgaat met katten. Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen. Word deze hond nog gelukkig als hij op een andere manier met katten moet omgaan? En wordt jullie kat er gelukkig van?
Ik zelf heb een border collie herplaatser. Ze was 2 en iets lomp met katten. Ze is hier nu 2 jaar en ja het gaat. Nu is een border collie niet zo koppig als een terrier (heb zelf ook een terrier gehad), maar toch is het niet de meest ideale combinatie. Ze is altijd bezig met de katten. Onze katten kunnen vrij rond haar heen lopen, maar wel omdat wij er altijd oog op hebben. Dus zelfs bij een minder koppig ras is het al een hele kluif als ze al niet helemaal op goede voet staan met katten.
Ik zelf heb een border collie herplaatser. Ze was 2 en iets lomp met katten. Ze is hier nu 2 jaar en ja het gaat. Nu is een border collie niet zo koppig als een terrier (heb zelf ook een terrier gehad), maar toch is het niet de meest ideale combinatie. Ze is altijd bezig met de katten. Onze katten kunnen vrij rond haar heen lopen, maar wel omdat wij er altijd oog op hebben. Dus zelfs bij een minder koppig ras is het al een hele kluif als ze al niet helemaal op goede voet staan met katten.