Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Donkerder opkleuren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

terrierjunk
Zeer actief
Mijn ras(sen): working terriers
Aantal honden: 10

Donkerder opkleuren

Ongelezen bericht door terrierjunk »

Iets over kleuren van honden.
Bij de jachthonden zijn er vaak honden met veel ticking op het wit. Dit komt bijvoorbeeld voor bij zeer oude rassen zoals de Bleu de Gascogne, en bij "nieuwere" rassen zoals de Duitse Staande. Bij de herdershonden is de Australian Heeler zo'n kleur hond. Pups kunnen in dat geval "gewoon" gevlekt geboren worden, dus wit met platen in kleur.
Tijdens het opgroeien komt er op het wit ticking, eerst in de vorm van stipjes. Deze stipjes worden steeds groter, en groeien en groeien tijdens het leven van de hond, en bedekken steeds meer het wit, tot hij op ongeveer de helft van zijn leven, een effen hond lijkt waar het "schimmel" nauwelijks of niet meer zichtbaar is.
Ook bij merle lijkt dit bijna steeds het geval, en wel bij de zwarte delen. Het zwart schijnt tijdens het leven van de hond te "groeien". Het grijs (onderdrukt pigment) of bruin, in geval van brindle of seal merle, wordt bovendien tijdens het leven steeds donkerder. Het best is dit groeien van zwart, en kleur over wit, zichtbaar bij zgn."Tweed" honden. Ze kunnen geboren worden als wit, met eilandjes van kleurvlakken daarin. Deze eilandjes groeien dan naar elkaar toe tot het wit op jong volwassen leeftijd al bedekt is, en dus niet meer zichtbaar. Ook bij patchwork schijnen de zwarte vlekken, en een soort ticking in de lichte delen, (niet in het wit) te groeien en vermeerderen. Ook de oogkleur kan enigszins veranderlijk zijn en eerst kan bruin over blauw toenemen, terwijl later bij een zgn."cracked eye" het lichte pigment in de iris weer iets of wat groter wordt. Maar ik heb nog nooit gezien dat een heel blauw oog, helemaal bruin werd of andersom.
Het is me nu wel duidelijk dat net als bij ticking, merle honden naarmate ze ouder worden, donkerder opkleuren, de stukken met zwart pigment groter worden, en de lichtere ondergrond ook donkerder wordt, terwijl contrasttekening kan verdwijnen.
Ik kan er geen foto's van plaatsen, als iemand anders me daarmee behulpzaam wil zijn kan ik dat wel.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Donkerder opkleuren

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is nog net zoveel merle als ze was als pup. Haar ene merle teentje is nog net zo merle als ze was als pup. Alleen haar kop is wat grijzer geworden. Ik denk omdat ze stiekem toch graying heeft. Maar Csiva is pas 2.5 jaar.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zijn die vlekken wel ticking wat jij bedoelt in wit? Want dat is dat een bepaalde kleurvolgorde op 1 haar. Dus licht begin donker uiteinde? Dat is volgens mij niet het geval bij dat wat jij in het wit noemt? Dat zijn gewoon pigmentvlekken volgens mij. Ticking kan wel in verschillende seizoenen kleuren, maar wordt niet donkerder in de loop der jaren (niet bij onze sables). Merles is weer een ander verhaal. Ik bemerk niet veel van donkerder worden, behalve langer haar krijgen waardoor zwarte vlekker wel groter kunnen lijken. Mogelijk dat Kay wel iets donkerder is geworden na de puptijd (in puptijd verkleuren ze nog wel veel)

Bij Kay's neus is het wel heel erg zichtbaar. Kay is merle en hij heeft een gevlekte neus, die wel langzamerhand wat donkerder wordt:

Kay 12 weken:
Afbeelding
Kay ongeveer een jaar:
Afbeelding
Kay een jaar of 3/4?
Afbeelding
Kay 5 jaar
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gyanty op 16 feb 2015 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Volgens mij haal je ticking, roaning en merle door elkaar. En verder snap ik je punt niet zo goed? :scratch:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

gyanty schreef:Zijn die vlekken wel ticking wat jij bedoelt in wit? Want dat is dat een bepaalde kleurvolgorde op 1 haar.
Hoe kom je daar bij?
Ticking is schimmel, spikkels dus.
Kleurvolgorde op de haren zelf zie je alleen bij patronen van A-locus.

En verder is het normaal dat donker pigment in bontpatronen en op wit (zoals ticking en roaning dus) zich gedurende 2-3 jaar ontwikkelen voor ze "af" zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Marjoleine schreef:
gyanty schreef:Zijn die vlekken wel ticking wat jij bedoelt in wit? Want dat is dat een bepaalde kleurvolgorde op 1 haar.
Hoe kom je daar bij?
Ticking is schimmel, spikkels dus.
Kleurvolgorde op de haren zelf zie je alleen bij patronen van A-locus.

En verder is het normaal dat donker pigment in bontpatronen en op wit (zoals ticking en roaning dus) zich gedurende 2-3 jaar ontwikkelen voor ze "af" zijn.
Ah dan is ticking binnen dierenwereld verschillend. Heb het even door elkaar gehaald. Het ticking wat ik nu even dacht ik de ticking van konijnen en dacht ooit dat mijn trimster ook zoiets vertelde over vachtpatroon van toenmalige hond. Maar googlen levert inderdaad andere ticking op :oohja:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, ticking is bij honden totaal iets anders dan bij knaagdieren.
Daar noemen ze A-locus ticking.
Bij honden is dat T-locus.
Bij paarden is het weer wat anders ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

ik heb hier 2 stokoude blue merles rondlopen die niet van kleur veranderd zijn, ook hun blauwe en bruine ogen niet. en hun zwarte vlekken ook niet. alleen is hun neus wat grijzer geworden. hun kleur is nog even helder als vroeger.
ze worden mede daarom altijd jonger geschat.
[behalve door leken, die denken van jongs af aan al dat ze grijs en oud zijn.]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”