cornelia schreef:Miranda schreef:Nanna schreef: En verder je klep houden en je er niet mee bemoeien

Bij een patsende Skadi werkt een 'ey, káppen en doorlopen' meestal heel goed.
Maar die maakt het ook niet zoveel uit dat ze het zonder mijn steun moet doen, ze weet allang dat ze die steun niet krijgt
Het verschilt trouwens per situatie hoe ik reageer.
Toen Jones van Sam als pup met een grauw ondersteboven werd gekegeld en vastgepind door Skadi (
zeer terecht trouwens) ontspanden Sam en ik tegelijkertijd en gingen heel ongeïnteresseerd de lucht bestuderen. Macho trouwens ook, die draaide zich zelfs af
Toen hij een poos later door Cayuga met een snauw omver werd gekegeld schoten we allebei in de lach en zei Sam "Jahaa, óók Cayuga heeft grenzen, die had je dik verdiend"
Maar dat is dus met een hondenbaas die weet wat er gebeurd.
En die de betrokken honden kent......?
Ja, een beetje. Ik kende Jones niet. En Jack nauwelijks.
Met onbekende honden, de stoere loslopende patsers, geen baas in zicht of zo 1 die zegt "hij wil alleen maar spelen" en noem nog zo wat van die factoren knijp ik mijn billen wel bij elkaar. Daarom vermijd ik liever.
Onbekende honden vind ik niet eng, die kan ik meestal wel goed inschatten. De baasjes, daar luister ik niet naar.
Ik kijk naar wat er gebeurd. Ook op grote afstand al. Als Ska zich groot maakt, komt er een teef aan van gelijk kaliber. Dan kan ik haar zeggen dat ze moet 'doorlopen'. Dat betekent voor haar letterlijk doorlopen terwijl je de andere hond geen blik waardig gunt en er niet op reageert.
Dat kan ze heel goed. Als zo'n teef tóch komt patsen werkt het 'káppen met die ongein en doorlopen' meestal perfect. Waarbij ik die andere teef ook actief wegstuur.
Het is pas eng als je hond de 'bepatste' hond is. Cayuga heeft een enorme gunfactor en komt bijna met alles weg. Reu of teef maakt niet uit. Maar soms wil een reu toch klieren. Dan lost Ska het op. Dat doet ze van heel subtiel (er even tussen gaan staan) tot grauwend en snauwend de onbeleefde reu wegjagen.
Met bazen heb ik meestal weinig contact, omdat ik van tevoren aan de houding van honden kan inschatten wat er gaat gebeuren.
En als ik alleen ben met Cayuga blok ik actief, en stuur ik patsende reuen weg. Net zoals Skadi doet, eigenlijk.