Daar ben ik het mee eensBiet schreef:Yep.Jaap* schreef:Ik denk dat een goed luisterende hond in de regel vooral goed is opgevoed.
En dat betekent in mijn ogen dat er rekening is gehouden met wat er redelijkerwijs van de hond verwacht mag worden.
Verder betekent het in mijn optiek vooral dat de baas altijd betrouwbaar in zijn gedrag is geweest. Dat is namelijk de basis van vertrouwen en dat is waar vandaan komt dat je consequent moet zijn.
Consequent zijn betekent niets meer dan betrouwbaar zijn in je eigen gedrag. Niet negen keer iets toestaan en er de tiende keer kwaad om worden.
Die twee zaken, gecombineerd met een actieve-, opgeruimde- en opgewekte manier van doen geven mijns inziens de grootste kans op een dusdanige onderlinge verstandhouding dat je er na verloop van tijd mee kunt lezen en schrijven.
Al het andere heeft vooral betrekking op trainen. En dat heeft weinig te maken met opvoeden.
Vertaal die "een actieve-, opgeruimde- en opgewekte manier van doen" maar effe in plezier hebben om met je hond dingen te ondernemen die je onderneemt omdat je een hond hebt (midden in de nacht het bos in, bij volle maan, omdat je altijd midden in de nacht nog een rondje loopt).
Maar toch een 'jamaar': trainen heeft wel wat te maken met opvoeden.
Heb dan Layla (werklijn-Mechelaar) in m'n achterhoofd: dit type honden is zo bezig met hun omgeving, dat training in wanneer er nu wel en wanneer niet "gewerkt' hoeft te worden, onderdeel is van de opvoeding.
Daar loopt dat door elkaar en voedt je op door te trainen en vice versa.
Consequent, duidelijk en dus betrouwbaar horen bij elkaar.
In de opvoeding maar ook zeker in de training.
Vooral bij honden waar je wat intensiever mee aan de slag bent grijpt dat in elkaar.
Ik las hierboven ergens dat er bij het trainen toch ook "plicht" hoorde.
Door van de training vooral een feest te maken (goede opbouw = duidelijk = succes = feestje) heb ik zelf nooit het idee gehad dat er een stukje "plicht" bij kwam kijken.
Noch met de Teckels noch met mijn Griffons.
Hoewel vaak wordt gezegd dat bijv. apporteren "plicht" is heb ik dat eigenlijk nooit zo bedacht en zo aan mijn honden als plicht aangegeven.