Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond en trappen lopen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

pluisje25
geregistreerd lid

hond en trappen lopen

Ongelezen bericht door pluisje25 »

Hallo allemaal,

zoals eerder omschreven bij het voorstellen van mijzelf, willen mijn vriend en ik heel graag een hond. Onze voorkeur gaat uit naar een mechelse herder. Mijn vriend is met een mechel opgegroeid en heeft hier ervaring mee.
qua werk gaat het wel lukken, daar hebben wij de tijd voor.
Het punt alleen is, wij wonen 4 hoog en hebben geen lift. Ik weet dat pups zeker in het begin absoluut geen trappen mogen lopen. Wat is hier jullie mening over?

Groetjes
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: hond en trappen lopen

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka, (hollandse herder) heb ik braaf het eerste jaar gedragen. Het zou me toch niet overkomen dat er een (edit:) elleboog en of heupafwijking zou komen omdat ze in de groei tig keer per dag die trap op en af moest
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Een kleine pup kan je tillen.
Een grotere pup kan je leren om rustig en gelijkmatig de trap op en af te lopen.
Aangelijnd of met een tuig aan.
Zo lang hij zich niet naar beneden stort en de trap op vliegt kan het wel volgens mij.

Ik ken iemand met een paar grote honden die ze allemaal vanaf pup heeft gehad en die ze toen ze te zwaar werden om te tillen heeft laten lopen.
Zij woonde drie hoog zonder lift.
Het kan toeval zijn natuurlijk, maar alle honden hadden bij de officiele röntgen foto HD A
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pluisje25
geregistreerd lid

Laura, was dat ook zo? Of gelukkig niets aan de hand?

Ranetje, het rustig aan leren lopen op de trappen valt dus wel aan te leren begrijp ik.
bij hd gevoeligheid ligt het ook wel aan het ras denk? Wat je zegt, je moet denk van geluk spreken als het dier het niet krijgt. Ik ga er nog hard over na denken! Bedankt voor je reactie!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik was van plan mijn hond te tillen tot 1 jaar (woonde 1 hoog) maar dat is mislukt... Ze stoof altijd enthousiast de trap op, wat ik wel eens toeliet als ik spullen in mijn handen had, maar waarna het dus steeds vaker gebeurde.
Maar tot 6 maanden heb ik zeker gedragen. En met een mechelse herder en 4 etages ipv 1 zou ik het zeker langer doen. (al vind ik een mechelse herder niet typisch een appartement hond maar daar denkt iedereen anders over)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Heb jarenlang 3 bouviers op 4 hoog gehad en die liepen met 6 maanden gewoon trappen . Wel rustig lopen.
Geen centje pijn .
Liet mijn teef met 5 jaar trappen lopen rontgen vrij dus en mijn jonge teef van 2 jaar ook vrij.
En dat was in de periode dat HD nog vrij vaak voorkwam bij bouviers.
Heb nooit zo voorzichtig gedaan met mijn honden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
pluisje25
geregistreerd lid

En als de hond wat ouder is, en loopt door een ongelukje mank, hoe doe je dat dan? Zou je hem toch moeten tillen. En dan 4 hoog is een behoorlijke klim. Nogmaals, ik twijfel enorm en ga eigenlijk van het ergste uit terwijl het blijkbaar makkelijk kan gaan. Willen zo graag een nieuw vriendje of vriendinnetje!
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

pluisje25 schreef:Laura, was dat ook zo? Of gelukkig niets aan de hand?
Nee hoor, keurige heupen hier. Heb uiteindelijk wel geleerd dat ze rustig een trap op moeten en ook weer af. Ik woon 1 hoog trouwens
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

pluisje25 schreef:En als de hond wat ouder is, en loopt door een ongelukje mank, hoe doe je dat dan? Zou je hem toch moeten tillen. En dan 4 hoog is een behoorlijke klim. Nogmaals, ik twijfel enorm en ga eigenlijk van het ergste uit terwijl het blijkbaar makkelijk kan gaan. Willen zo graag een nieuw vriendje of vriendinnetje!
Beetje gezonde kerel kan wel een mechelaartje onder de arm de trap afnemen hoor.
Niet zo heel moeilijk doen.
Heb je wel eens gedacht , wat nu als 1 van ons niet meer lopen kan en hoe je dan die trappen af komt.
Als als als als. :mann:
pluisje25
geregistreerd lid

Haha daar heb je gelijk in. En hoe groot zou de kans zijn dat het diertje wat gaat mankeren. Wat je zegt, moet je niet teveel over nadenken denk ik. Maar ik wil me er wel van bewust maken dat het wel kan gebeuren.
dus jij zegt met andere woorden, ga ervoor?
bouvierpoedel
Zeer actief

pluisje25 schreef:Haha daar heb je gelijk in. En hoe groot zou de kans zijn dat het diertje wat gaat mankeren. Wat je zegt, moet je niet teveel over nadenken denk ik. Maar ik wil me er wel van bewust maken dat het wel kan gebeuren.
dus jij zegt met andere woorden, ga ervoor?
Ooit gedacht wat je moet doen als je relatie dood zou gaan of of of of als als als als.??????????? Je weet het gewoon niet en zodra je het weet is er wel een oplossing in het 1 of ander.
Ben nooit zo in de toekomst kijkert geweest als het over problemen gaat. Leef nu en los het probleem op als het zich aandiendt .
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Wat is de max die je kan tillen? Ik zou dat wel overwegen in je beslissing. Mijn zus heeft met een 37 kilo zware Duitse Herder op 3 hoog gewoond. Maar gelukkig voor hij te oud was voor de trappen woonde ze in een gewoon huis, want toen hij ouder werd ging hij over de 40 kilo..... Toen ze zelf haar been had gebroken en toen de hond ooit iets had(en de trap niet op kon tijdelijk), toen was die hond gewoon even bij mijn ouders. Geen enkel probleem geweest. 4 keer per dag een kleine 40 kilo tillen was gewoon geen optie. :schrik:

Ik denk dat je met een herder met meer rekening moet houden dan enkel het eerste jaar tillen bij de trap. Het zijn honden die wel een behoorlijke waakse inslag hebben. Dat kan op een flat wel eens moeilijk zijn. De duitse herder van mijn zus was overigens een herplaatser. Geweldig dier moet ik zeggen. Enorm groot, maar ook een enorm groot hart. Wel wat vocaal, maar heeft gelukkig nooit tot problemen met buren geleid gelukkig.

Ik wil je nog wel iets meegeven. Ik zie nogal eens dat 1 partner graag een soort hond wil. In dit geval de man en bij mij op de cursussen kom ik dan het volgende probleem nog heel veel tegen. Man wil een herder of een bulldogtype. (type grote hond) Man is bekend met het soort hond, want heeft dat altijd gehad of vind dat mooi. Man kan zo'n hond ook prima aan(alhoewel in veel gevallen uiteindelijk ook niet, want de setting waarin voorheen een hond was, was anders dan op dat moment). Vrouw komt op cursus, geen ervaring met type hond. Vrouw blijkt ook het meeste met de hond te moeten ondernemen, want man werkt toch wel heel veel en vrouw is meer thuis of volledig thuis en uiteindelijk beland volledige zorg bij de vrouw. Vrouw blijkt toch handen vol te hebben aan type hond die haar man eigenlijk uitkoos. En in geval van boven genoemde honden is dat wel degelijk een probleem omdat het toch wel honden zijn die niet de gemakkelijkste zijn, op sociaal gebied, om op te voeden en beresterk zijn en een sterke wil hebben. Vrouw ervaart uiteindelijk niet de plezier van de hond waar zo gehoopt was. Hond luistert beter naar baas, maar moet het wel met de vrouw doen.
Gewoon om wat ik even uit de tekst haal. Hoe goed ben jijzelf bekend met mechelse herders? En sta je stevig in je schoenen? Heb je überhaupt ervaring of feeling met honden? Wel iets om mee te nemen. En zelfs misschien gedacht aan een herplaatser? (dan zit je ook niet met dat stuk van de trappen op moeten tillen) (en ja mano de duitse herder van mijn zus was een echte, we hebben de fokker en zijn papieren kunnen achterhalen, ze hebben nu weer een hond van die fokker vandaan, en nee totaal geen probleemgedrag bij deze asielhond.)
Afbeelding
pluisje25
geregistreerd lid

De keuze voor een mechel is samen besloten. Zelf vind ik het een pracht hond, mooie uitstraling en bij een goede training erg gehoorzaam. Heb zelf de mechel bij mijn vriend heel wat jaren meegemaakt en zelf ook veel dingen met haar ondernomen. Dus dat zit wel goed. Waar me wel aan gedacht hebben is dat we dan wel voor een teefje zouden moeten gaan omdat ze wat lichter zijn in gewicht. Dan is het voor mij ook draagbaar. Kan tot zeker wel 15 kilo tillen. En ben zelf aan het sporten, dus dat kan ik meenemen in mijn eigen training. voor de training van de hond zelf, gaan we gezamenlijk er naartoe zodat we allebei weten hoe we haar moeten trainen.
als ik het zo schrijf, moet het in principe geen probleem zijn wat betreft de trappen...
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Bij de meeste mechelaren zit het, volgens mij, wel goed met de heupen en dan kan traplopen prima. Ja, niet met 9 weken al, maar wat ouder en goed aangeleerd om rustig te lopen moet geen probleem zijn.
Leuk boekje over beweging bij honden (en over wat wél en wat niet) is "Hondse hoogstandjes" van Marcel Nijland
ranetje
Zeer actief

pluisje25 schreef: Ranetje, het rustig aan leren lopen op de trappen valt dus wel aan te leren begrijp ik.
bij hd gevoeligheid ligt het ook wel aan het ras denk? Wat je zegt, je moet denk van geluk spreken als het dier het niet krijgt. Ik ga er nog hard over na denken! Bedankt voor je reactie!
Ja hoor.
Gewoon aangelijnd houden op de trappen.
Het is een kwestie van leren voor de hond.

De honden waar ik het over had hebben evenveel risico op HD als de meeste grote honden (meer dan 60 cm schofthoogte).
En ze kwamen van een fokker met honden uit een gezonde lijn :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

en anders zijn er van die tuigjes met een handvat eraan, worden bv gebruikt bij bergtochten. zodoende kun je de hond in ieder geval ondersteunen als ze ergens last van zou hebben, zonder ze meteen te hoeven dragen.
Een herplaatser zou ik zeker ook overwegen; je ziet dan al snel wat voor type het is (nervositeit). zeker in een flat heel belangrijk. gezondheid van gewrichten is dan natuurlijk afwachten maar kun je vaak wel inschatten als je even met een balletje gooit ofzo.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb ook mechelse herders. De teefjes van mij zijn ongeveer 30 kilo en de reu 35 kilo. Zijn overigens niet heel groot en ook niet dik. Ik zou de hond zeker tillen tot hij of zij uitgegroeid is. En daarna gewoon leren om heel rustig de trap op en af te gaan. Mechelaars zijn heel slim die kun je dat prima aanleren. Of het de meest ideale situatie is voor zo een hond dat lijkt me niet. Want als je die zindelijk wilt maken en daar moet je om het uur de trappen mee op en af lijkt me niet echt een pretje. Maar goed, niks is onmogelijk natuurlijk.
Afbeelding
maart
Zeer actief

Ongelezen bericht door maart »

pluisje25 schreef:Waar me wel aan gedacht hebben is dat we dan wel voor een teefje zouden moeten gaan omdat ze wat lichter zijn in gewicht.
Kun je dat eens zeggen aan mijn dame van 36 kilo :wink:

verder zou ik niet zo inzitten met de hond die de trap op en af moet, wel met mezelf als ik zeker in het begin tig keer per dag die trappen mag doen :hmmm:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zo licht zijn mechelse teefjes niet.. mijn windhond is al 21 kilo... een mechelaar is veel zwaarder gebouwd dus al snel meer gewicht ook en die van mij til ik echt niet 4x een trap omhoog hoor.
Zelf zou ik dus niet voor zo een hond kiezen als ik 4 hoog zou wonen zonder trappen.. wat als je namelijk zelf iets mankeert aan been/voet/arm/schouder.. zie je je dan alsnog met de hond de trappen afsjouwen???
Ik zou kiezen voor een kleinere/lichtere hond.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
pluisje25 schreef:Waar me wel aan gedacht hebben is dat we dan wel voor een teefje zouden moeten gaan omdat ze wat lichter zijn in gewicht.

verder zou ik niet zo inzitten met de hond die de trap op en af moet, wel met mezelf als ik zeker in het begin tig keer per dag die trappen mag doen :hmmm:

Maar dat is DS ;) de dames hier (muv DS dochter al houdt die ook op bij de 30 volgens mij :mrgreen:) houden het netjes op 21-25 kilo
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

mijn hond heeft inmiddels slechte knieën, en haar vaste oppas woont 3 hoog zonder lift. Ze gaat daar gewoon heel rustig de trap op, stapje voor stapje. Als hulp hebben we een tuigje met handvat, zodat we haar kunnen ondersteunen. Als ze echt nog slechter gaat worden, dan doe ik een handdoek onder de heupen door en til zo haar achterhand op. Geen ideale situatie, maar zo vaak hoeft ze daar ook niet heen.

Wat ik wil zeggen: mijn hond kan met minimale aanpassingen (tuigje) nog heel goed zelf de trap opkomen! Ze is 20 kilo trouwens, dat is ook nog wel te tillen...
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Ik woon ook 4hoog. 6 trappen met stuk of 12 treden per trap. Ik wou enorm graag een herder mix en wou daar ook helemaal voor gaan. Had moeder natuur me geen les gegeven vorige week.

Uit mn werk vond ik een rottweiler langs de kant van de snelweg a28. Meteen gestopt hem op de bijrijders stoel gepland en tja dan sta je daar. Hij was niet mega groot was een vrouwtje maar toch. Ik reed naar mn flatje en bond een spanband om zn halsband die hij droeg. Hup flat in. Die trappen waren bijna niet te doen ik begon meteen echt te twijfelen. We kwamen na lange tijd eindelijk boven. Daar amivedi gebeld en Facebook bericht.

Na half uur ben ik met haar naar beneden gegaan omdat ze barste van energie en ik haar niet door de dierenambulance wou laten ophalen misschien dat het baasje die avond nog zou bellen. We hebben 2uur gelopen. De trappen af was de doorslag haar houding en hoe ze omlaag kroop was gewoon niet lekker. Ze was gewoon te groot.

Gelukkig was dit niet mijn hond die ik als pup anderhalf jaar heb opgevoed en gedragen om er later pas achter te komen dat hij er moeite mee heeft.

Heb me er bij neergelegd dat er kleinere hond komt hoe jammer ik dat ook vind. Verhuizen zit er nu niet in we wonen schitterend. Woonkamer is al 36.5m2. En prachtig uitzicht.

Baasje belde trouwens de avond en is opgehaald. Maar die hond heeft mij wel even de ogen geopend. Misschien moeten jullie het ras lenen van iemand om te testen zoals ik had.

:) succes situatie genootje haha ik heb me ook ontzettend veel ingelezen erover maar het in je eigen huis testen gaf pas de doorslag
maart
Zeer actief

crutz schreef:
maart schreef:

Maar dat is DS ;) de dames hier (muv DS dochter al houdt die ook op bij de 30 volgens mij :mrgreen:) houden het netjes op 21-25 kilo
ja, dat is DS, maar TS zou zomaar ook op een Ds kunnen stuiten.
ranetje
Zeer actief

Je hoeft toch niet 20 keer per dag die trap op en af met een pup? :80: :denken:
Als er een balkon is, is dat niet nodig.
Leg op dat balkon voor de spoedplasjes maar een plag gras (of wat kranten) neer o.i.d.

Eerlijk gezegd zou ik het niet in mijn hersens halen om twintig keer met de pup naar beneden te gaan.
Bij het zindelijk maken van mijn pups hoefde ik geen trappen af, maar ik ging er echt niet elke keer de straat mee op.
Een plekje in de tuin was ook goed.
En het verschil met een balkon met een plagje gras is er feitelijk niet.

Dat lijkt me niet zo'n punt.

Belangrijker is wat je met de (volwassen) hond doet als je de straat op gaat.
Kan je hem voldoende bieden aan geestelijke en lichamelijke actie.
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 feb 2015 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb Pom een paar keer gedragen (toen de lift kapot was en ze gewoon weigerde om trap te lopen, de trut) uit nood. Dat ging wel, maar dat is niet iets wat je iedere dag 4 keer wilt, althans ik niet :D Ik ben op zich niet tegen een jonge hond rustig en beheerst een trap te laten nemen, maar met mijn ras zou ik het op 4 hoog iig niet willen, dat vind ik teveel trappen op een dag. Maar goed, dat zijn vrij robuuste zware honden en een mechelse herder is natuurlijk wel heel anders.
maart
Zeer actief

ranetje schreef: Dat lijkt me niet zo'n punt.
Bij mij zou het dat dus wel zijn.
Geen denken aan dat ik pies/kak ga lopen ruimen als dat niet nodig is.
Bij mij wordt er niet geplast/gepoept in de tuin en zelfs niet in de kennel.

Mag er niet aan denken het raam open te zetten en in een pieslucht te zitten :schrik:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:

Mag er niet aan denken het raam open te zetten en in een pieslucht te zitten :schrik:
ik ben ook naar beneden gegaan met Pom, 20 keer per dag in het begin ja. Werd er soms gek van, maar ja. Ik heb eigenlijk ook liever niet dat ze op het balkon piesen.
maart
Zeer actief

Het lijkt mij ook echt niet simpel hoor, ik zou er de moed niet voor kunnen opbrengen denk ik :oeps:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik heb wel een lift, anders dacht ik er wellicht ook anders over. Zo'n pup weegt toch al snel 10 kilo of meer en om daar nou iedere keer de trap mee op en af te sjouwen, nee bedankt. Wel goed voor de conditie :D
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:

Toch heb Ik t met oude Ace ook zo gedaan voor circa 1 mnd heeft t er gelegen (vervangen na gebruik) Vuilniszak op balkon, daar paar handjes aarde op. Was alleen wel enkel voor de nachten en maar 1 of 2x ook echt gebruikt. Woonde toen op een bovenwoning waar de slaapkamer op de 4de verdieping was en overal vaste vloerbedekking dus ook weinig zin in een ongelukje ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”