Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenasiel in Tiel neemt honden uit Spanje.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Hondenasiel in Tiel neemt honden uit Spanje.

Ongelezen bericht door iones »

Dit asiel werkt samen met Stichting Paws, en die staat goed aangeschreven.

Maar, om nog even te onderstrepen als mensen weer beginnen te zeuren en te memmen als ze horen dat je zou kiezen voor een hond uit het buitenland, `en de asiels hier zitten toch óok overvol`, lekker ongefundeerd, ongenuanceerd etc., zet ik nog even een link hier neer, met de motivatie waarom het asiel in Tiel ook honden uit Spanje opvangt.

http://www.dierenasieltiel.dierenbesche ... ndsehonden" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarom opname van honden uit Spanje:

Waarom neemt Stg Dierenasiel Tiel honden afkomstig uit Spanje op om te herplaatsen in Nederland?

De laatste tijd, vooral het laatste halfjaar, zien we een beduidende afname van het aantal asielhonden. Helaas geldt dit niet voor het aantal asiel katten, dit worden er alleen maar meer.

Dit geldt niet alleen voor ons asiel maar ook voor collega-asiels in onze buurt.

Er staan regelmatig een behoorlijk aantal hondenhokken leeg. De honden die in het asiel verblijven zijn over het algemeen grote honden terwijl er veel vraag is naar wat kleinere familiehonden. Het aanbod van honden, zowel gevonden honden als afstandshonden, is dus niet in overeenstemming met de vraag. Dit terwijl de Spaanse asielen uitpuilen met dergelijke honden. Zowel volwassen dieren als pups, honden die daar geen toekomst hebben.

In Spanje zijn er erg veel zwerfhonden. Er worden veelvuldig pups en teefjes met pups voor het asielhek gezet. Het is moeilijk om voor al deze honden in Spanje een baas te vinden.

Voorts staat er beschreven wat ze verder nog doen om het aantal zwerfhonden in Spanje te doen afnemen. Ik vind het in ieder geval top van dat asiel dat ze dat zo aanpakken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Re: Hondenasiel in Tiel neemt honden uit Spanje.

Ongelezen bericht door Lothian »

Lijkt mij een prima initiatief. Honden een goed huis en baasjes blij.
Ik ben een jaar of 11 geleden nog een tijd vrijwilliger geweest in Tiel.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Fantastisch initiatief. Het is ook mijn droom om in de toekomst mee te werken aan het asiel opgericht voor buitenlandse asielhonden, zodat buitenlandse asielhonden niet ongezien geplaatst hoeven te worden, of er met moeite opvanggezinnen voor moeten worden gezocht, maar dat er een gevarieerd aanbod te bezichtigen is waardoor plaatsingen sneller, efficiënter en kansrijker kunnen verlopen.

Momenteel zitten ze hier in de stad redelijk vol, allemaal herdershonden en stafford of bulldog achterigen met een rugzakje. Die verdienen natuurlijk ook een kans, maar er is maar een hele kleine poel waar een geschikte hondenbaas uit te vissen valt.
Zo'n asiel met voornamelijk buitenlandse honden is ook een aanwinst voor mensen die een herplaatser willen zonder issues, daar goede begeleiding bij willen hebben (dus niet particulier) en de hond wel willen kunnen ontmoeten vooraf.
Het haalt ook de wind uit de zeilen bij de broodfok, want het type hondenbaas wat in broodfok trapt is ook het type hondenbaas wat voor een buitenlands herplaatsertje zou kunnen kiezen - het zijn mensen die geen hoofdprijs voor een rashond willen betalen, geen papieren hoeven, niet willen fokken, en die een 'gewoon' leuk hondje willen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik denk dat als zij echt zo een leegstand zouden hebben dat er eens onderling gekeken zou moeten worden bij asiels om wachtlijsten weg te werken. Maar als je veel soorten honden niet aan wil nemen tja dan kan ik mij voorstellen dat je plaats over houd. Hier kan ik met mijn pet niet bij maar dat zal aan mij liggen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zal misschien ook een greep zijn en van de nood een deugd maken om niet naar je sluiting toe te moeten werken met een teruglopende bezetting en je rekeningen te hoog oplopen.
Dierenasiel moet altijd geld bij maar als de helft van je kennels leeg staan kost dat meer dan dat ze allemaal vol zitten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Zal misschien ook een greep zijn en van de nood een deugd maken om niet naar je sluiting toe te moeten werken met een teruglopende bezetting en je rekeningen te hoog oplopen.
Dierenasiel moet altijd geld bij maar als de helft van je kennels leeg staan kost dat meer dan dat ze allemaal vol zitten.
chrico
Zeer actief

Als dat de rede is dan moet je nodig deze sprong maken. Het asiel maakt een deel van de plaatsingskosten over aan het spaanse asiel. De rest van de kosten zijn voor het asiel dus voor de tijd dat de hond in het asiel is. Om geld binnen te krijgen is het niet dus, het is dus gewoon verkapte handel.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
bouvierpoedel
Zeer actief

chrico schreef:Als dat de rede is dan moet je nodig deze sprong maken. Het asiel maakt een deel van de plaatsingskosten over aan het spaanse asiel. De rest van de kosten zijn voor het asiel dus voor de tijd dat de hond in het asiel is. Om geld binnen te krijgen is het niet dus, het is dus gewoon verkapte handel.
Dat geeft een andere kijk op zaken ja. :80: Ben je dus gewoon een soort van makelaar.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Jion schreef:
metav schreef:Ik hoop alleen dat het asiel ook tegen de nieuwe eigenaren zegt dat de hond uit Spanje komt en ze wijst op de ziektes die daar voorkomen
Dat die honden uit Spanje komen, daar gaat notabene het artikel in de beginpost over, waarin ze uitleggen waarom ze die honden opvangen. En op die ziektes worden alle honden getest voordat ze naar NL komen.

Wat een wantrouwen weer. :roll:

Ik vind het een goed idee, mits er aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. De eerste (en belangrijkste) randvoorwaarde is dat er alleen honden via een goede stichting worden gehaald zodat er idd. geen verkapte handel plaatsvindt en juist extra wordt gefokt met honden dáár om ze híer leuk lachend te verkopen.
Daarnaast dat het (gedeelte van) het geld terug gaat naar het land van herkomst voor castratieprojecten/opvang/voorlichting, etc.
En dat er goede informatie wordt gegeven m.b.t. evt. ziekten van de hond.
Eigenlijk een uitbreiding van al het werk van stichtingen met ondersteuning van Nederlandse asiels. Een win-win situatie: honden worden geholpen, stichtingen krijgen meer mogelijkheden, mensen kunnen leuke ongecompliceerde hondjes krijgen, broodfokkers worden geconfronteerd met een afnemende markt. :cheer:
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ja wat zal ik zeggen.
Zolang er nog steeds vele asielen zijn die wachtlijsten hebben omdat ze vol zitten; mensen niet weten waar ze hun hond moeten afstaan omdat het asiel vol zit.
Asielen bepaalde rassen weigeren waardoor asielen die ze wel opnemen langere wachtlijsten krijgen
En er zelfs asielen honden niet meer aannemen omdat ze grommen naar kinderen ed houd ik mijn mond verder maar
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Toch vind ik 't wel een beetje raar. Het asiel valt onder de Dierenbescherming, dus uitwisseling met andere DB-asiels zou redelijk makkelijk te organiseren moeten zijn zoals dat nu ook al onderling gebeurt. Wat mij ook tegenstaat is het stukje op de site over de Middellandse Zee-ziekten. Ik vind de tekst nogal misleidend. Het wekt de suggestie dat als bloedonderzoek geen besmetting aantoont, de hond daadwerkelijk niet besmet kan zijn en dus op dat gebied hartstikke gezond is. Ik houd niet zo van incorrecte voorlichting naar mogelijke gegadigden.

edit: na 13 jaar HF zou ik toch moeten weten eerst het hele topic te lezen voordat ik begin te typen :boos: Eens dus met m'n voorganger.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
noekie
Zeer actief
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:Toch vind ik 't wel een beetje raar. Het asiel valt onder de Dierenbescherming, dus uitwisseling met andere DB-asiels zou redelijk makkelijk te organiseren moeten zijn zoals dat nu ook al onderling gebeurt. [/i]
Dat is ook het aparte; want de DB is tegen het halen van buitenlandse honden. Dus dat een asiel van de DB dat doet en mag van hun bestuur/manager is behoorlijk apart.
Uitwisselen doen vele asielen niet zelfs niet als ze van de DB zijn. Er zijn er maar een paar die dat doen. Ook willen veel asielen alleen "normale" honden uitwisselen.
Pas nog een asiel hier uit de buurt gebeld omdat ze weinig honden hadden of ze onze wachtlijst wilde overnemen voor een deel.
Ja hoor geen probleem..... na doorgeven werd er gevraagd of we ook normale honden op de lijst hadden en dat ze deze niet wilde
chrico
Zeer actief

Jion schreef:
chrico schreef:het is dus gewoon verkapte handel.
Wat een aparte conclusie. :piew: Wie verdient daar dan aan?
Ik vind hem niet zo apart hoor.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zolang het gebeurt met open kaarten prima, ik weet van 2 asiels die ook buitenlandse honden plaatst en dit niet verteld dus mensen weten niets over de hond en eventuele ziektes, en dat lijkt mij juist wel een belangrijke aangezien in spanje leish heerst wat hier nog niet echt een punt op de agenda is maar wel je hond kan kosten als deze ziek is en weet niet waar je op moet letten.
Verder verkapte hondenhandel.. ja je kan het zo zien maar dat vind ik eigenlijk met veel stichtingen...
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief

Cleva schreef:Het asiel hier in de buurt heeft ook veel spaanse honden. Meer dan de helft kun je al als dat type herkennen.
In het plaatselijke asiel hier komen er ook regelmatig zwervertjes binnen waarvan je aan het uiterlijk (en vaak ook gedrag) al kunt zien dat het hoogstwaarschijnlijk buitenlandertjes zijn. Van verreweg de meeste honden hier is echter niets met zekerheid bekend omdat ze op straat worden gevonden/'gevonden' en vervolgens met de ambu naar het asiel worden gebracht. Slechts af en toe dat daar nog een eigenaar van achterhaald wordt. Ik schat dat de verhouding afstandshonden vs. vondelingen rond de 1:4 ligt. Zou dat wellicht iets te maken hebben met het relatief forse bedrag wat je moet neertellen als je als eigenaar afstand wilt doen van je hond? :U:
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
Cleva schreef:Het asiel hier in de buurt heeft ook veel spaanse honden. Meer dan de helft kun je al als dat type herkennen.
In het plaatselijke asiel hier komen er ook regelmatig zwervertjes binnen waarvan je aan het uiterlijk (en vaak ook gedrag) al kunt zien dat het hoogstwaarschijnlijk buitenlandertjes zijn. Van verreweg de meeste honden hier is echter niets met zekerheid bekend omdat ze op straat worden gevonden/'gevonden' en vervolgens met de ambu naar het asiel worden gebracht. Slechts af en toe dat daar nog een eigenaar van achterhaald wordt. Ik schat dat de verhouding afstandshonden vs. vondelingen rond de 1:4 ligt. Zou dat wellicht iets te maken hebben met het relatief forse bedrag wat je moet neertellen als je als eigenaar afstand wilt doen van je hond? :U:
Welke regio zit het asiel? Dat is wel flink verschil. Hier hebben we zelden gevonden honden, ze zijn vaak op 1 hand te tellen en daar word dan zijn 90% ook weer van gehaald door de eigenaar.
Dat is per regio toch wel een groot verschil.
Tamara/Bayko
Zeer actief

noekie schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Welke regio zit het asiel? Dat is wel flink verschil. Hier hebben we zelden gevonden honden, ze zijn vaak op 1 hand te tellen en daar word dan zijn 90% ook weer van gehaald door de eigenaar.
Dat is per regio toch wel een groot verschil.
Ik geloof niet dat dat het probleem is, hoor. Toen dit asiel van de DB nog niet bestond en er gewoon nog drie aparte asiels de regio besloegen, was het aantal vondelingen lang zo hoog niet. De tarieven voor zowel afstaan als adoptie lagen ook een stuk lager.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Jion schreef:
chrico schreef:
Jion schreef:
chrico schreef:het is dus gewoon verkapte handel.
Wat een aparte conclusie. :piew: Wie verdient daar dan aan?
Ik vind hem niet zo apart hoor.
Dat is geen antwoord op de vraag. :neenee:

Het gaat in verreweg de meeste gevallen om volwassen honden en die zijn dan gecastreerd, ingeënt, getest, gechipt, eventueel medisch behandeld, vervoerd en opgevangen. En die mag je dan voor iets van 300 euro meenemen terwijl een deel van dat bedrag ook nog in het land van herkomst aan de zwerfhonden wordt besteed. Dus dan snap ik even niet welke mensen daar op welke manier dan rijk van worden.
Ja loopt natuurlijk je eigen doelstelling een beetje voorbij. Asielen krijgen meestal ook nog een bijdrage van de gemeente's in de regio waar ze voor opvangen. Meest hebben asielen ook de regel dat ze geen honden [ mogen] opvangen van buiten hun regio.
Als je vanuit een soort van failliet gaan maar wat kwinkslagen maakt om in de markt te blijven als asiel door rechtstreeks uit het buitenland honden te gaan opvangen dan schiet je je doel aardig voorbij. Om over je juiste intentie maar te zwijgen.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

noekie schreef:Ja wat zal ik zeggen.
Zolang er nog steeds vele asielen zijn die wachtlijsten hebben omdat ze vol zitten; mensen niet weten waar ze hun hond moeten afstaan omdat het asiel vol zit.
Asielen bepaalde rassen weigeren waardoor asielen die ze wel opnemen langere wachtlijsten krijgen
En er zelfs asielen honden niet meer aannemen omdat ze grommen naar kinderen ed houd ik mijn mond verder maar
Hier heb je wel een punt...
In mijn pauze op het asiel kwam er eens een dame wiens moeder in het ziekenhuis lag en niet meer naar huis kon.
Het was een beetje afdwingerij want ze stond met witte swiffer (hondje van moeder) voor het hek.
Dat ze afstand moest doen van de hond, want niemand in de familie kon ervoor zorgen.
De leiding erbij gehaald, maar ze konden niets doen. Asiel was vol... :ugh:
Alternatieven werden er niet gegeven omdat die er simpelweg niet waren.
Hondje stond daar maar. Klitten in de vacht en jeuk.
Moest ze de hond dan maar inslapen, stelde ze. En toen ging ze weg... Ik had bijna gezegd, geef maar, ik zoek wel een baasje. Maar dat kon ik ook niet...

En zo gebeurt het nog regelmatig.
Vondelingen komen niet alleen binnen vanwege de afstandskosten, maar ook omdat sommige asiels geen afstandshonden meer kunnen aannemen. Ze zitten 'vol.' Wat niet wil zeggen dat er geen hokken meer vrij zijn, maar ze moeten plaats overhouden voor vondelingen.

Dat is bij dit asiel dus duidelijk niet het geval. Maar sommige andere asielen in Nederland wel.
Als mensen hun hond niet kunnen afstaan in sommige gemeentes en niet terecht kunnen bij andere asielen omdat ze in het verkeerde gebied wonen, dan vind ik dat heel schrijnend voor die honden en in sommige gevallen ook voor die baasjes.
Een oplossing heb ik niet.
Nou ja, meer gaan uitwisselen, maar ja...
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Nou ja meer uitwisselen en betere communicatie tussen de asielen. Ik denk dat de regelgeving daarin ook zou kunnen helpen.
Op deze manier werk je alleen maar honden die aan bomen worden gebonden in de hand.
Kirra
Zeer actief

Valerie schreef:Nou ja meer uitwisselen en betere communicatie tussen de asielen. Ik denk dat de regelgeving daarin ook zou kunnen helpen.
Op deze manier werk je alleen maar honden die aan bomen worden gebonden in de hand.
Ja, eens.
Het is ironisch om plaats vrij te móeten houden voor vondelingen.
En dat mensen die afstand wilden doen dan hun hond op straat zetten en die hond dan alsnog in een vondelingen hok (quarantaine) komt.
Niet dat ik het ooit goed wil praten dat mensen hun hond op straat zetten, aan een boom binden of dumpen op het asielterrein (ook niet zeldzaam...), maar het is wel een probleem dat in sommige gemeentes er geen plaats is voor afstandshonden...
Daar kunnen die asielen ook niets aan doen trouwens. Die roeien met de riemen die ze hebben.

Maar als men zegt, de asielen in NL zitten vol genoeg!
Klopt dat niet.
Als men zegt, de asielen in Nl zitten leeg!
Klopt dat niet.
Sommige asielen in Nl zitten zo goed als leeg en anderen zitten zo goed als vol.

Ik vind het argument dat er geen leuke honden in NL zitten wel een goed argument, maar zeker niet de belangrijkste.
Het belangrijkste vind ik dat asielen (alle asielen!) moeten functioneren. Dat wil zeggen, vondelingen op kunnen vangen, afstandshonden nemen en een redelijke herplaatsingstijd hebben.
Dat mensen die een ongecompliceerd hondje zoeken, er een kunnen vinden in een asiel is van minder belang...
Valerie
Zeer actief

Kirra schreef:
Valerie schreef:Nou ja meer uitwisselen en betere communicatie tussen de asielen. Ik denk dat de regelgeving daarin ook zou kunnen helpen.
Ja, eens.
Het is ironisch om plaats vrij te móeten houden voor vondelingen.
En dat mensen die afstand wilden doen dan hun hond op straat zetten en die hond dan alsnog in een vondelingen hok (quarantaine) komt.
Niet dat ik het ooit goed wil praten dat mensen hun hond op straat zetten, aan een boom binden of dumpen op het asielterrein (ook niet zeldzaam...), maar het is wel een probleem dat in sommige gemeentes er geen plaats is voor afstandshonden...
Daar kunnen die asielen ook niets aan doen trouwens. Die roeien met de riemen die ze hebben.

Maar als men zegt, de asielen in NL zitten vol genoeg!
Klopt dat niet.
Als men zegt, de asielen in Nl zitten leeg!
Klopt dat niet.
Sommige asielen in Nl zitten zo goed als leeg en anderen zitten zo goed als vol.

Ik vind het argument dat er geen leuke honden in NL zitten wel een goed argument, maar zeker niet de belangrijkste.
Het belangrijkste vind ik dat asielen (alle asielen!) moeten functioneren. Dat wil zeggen, vondelingen op kunnen vangen, afstandshonden nemen en een redelijke herplaatsingstijd hebben.
Dat mensen die een ongecompliceerd hondje zoeken, er een kunnen vinden in een asiel is van minder belang...
Ik vind het niet van minder belang dat mensen een sociale hond willen. Ik heb ook herplaatsers gehad, en ja ook staffords maar niet uit het asiel omdat ik uiteindelijk wel eisen heb. Mensen die een makkelijke hond zoeken zullen gewoon nooit een moeilijke asielhond nemen. En terecht.
Maar goed zeker niet alle buitenlanders zijn meteen maar makkelijk. Daar moet ook goed geselecteerd in worden.
Ik ben er dus voor om aan de vraag naar makkelijke honden te voldoen.
Ik vind wel dat het goed geregeld moet worden voor de honden die afgestaan worden. Dus als asiel sowieso de hond aannemen en dan zelf zoeken naar een asiel met plek oid. En contact houden met andere asiels in de omgeving of verder weg om (tijdelijk) honden uit te wisselen.
Kirra
Zeer actief

Ik vind het wel van belang, maar het is niet de eerste prioriteit. Van minder belang naar mijn mening.
Ik vind dat asielen in eerste instantie geen verantwoordelijkheid hebben voor mensen die niet de juiste hond kunnen vinden.
Asielen hebben wel directe verantwoording voor vondelingen en afstandshonden en de juiste baas vinden voor deze honden.

Ach, dit asiel hoeft niet te zorgen voor wereldvrede of alle problemen op te lossen.
Ik heb er dus eigenlijk niet echt een mening over dat ze honden naar NL halen als het allemaal goed gebeurd (wat Lieke volgens mij duidelijk aangaf).

Misschien zou het helpen tegen broodfok, geen idee.
Ik heb daar nog wel mijn twijfels bij. "Ik ga niet de problemen van anderen in huis nemen", "Een buitenlander? Ik weet niets van zijn achtergrond, en ziektes dan?" "Nee doe maar mij maar een puppy die bij iemand thuis zit (voor broodfok, puppy zit er pas een uurtje, bv.), die leuke zwarte daar."
Laatst gewijzigd door Kirra op 11 feb 2015 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief

Misschien moeten ze er aparte asiels voor openen waarbij alles losloopt in groepen net zoals bv in Spanje. Dan staat het los van de Nederlandse asielzoekers.
chrico
Zeer actief

Ja joepieeeee, haal ook alle roemeentjes op en oja vergeet niet de poolse hondjes en en en :19: en voer voor de nederlandse honden weer dodingsasielen in want dan zijn er weer genoeg mensen die het zielig vinden en stichtingen oprichten om die zielige hondjes van de rose spuit te redden :cheer: :cheer: en zo kwam alles toch weer goed :piew: :piew:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Kirra schreef:Misschien zou het helpen tegen broodfok, geen idee.
Ik heb daar nog wel mijn twijfels bij. "Ik ga niet de problemen van anderen in huis nemen", "Een buitenlander? Ik weet niets van zijn achtergrond, en ziektes dan?" "Nee doe maar mij maar een puppy die bij iemand thuis zit (voor broodfok, puppy zit er pas een uurtje, bv.), die leuke zwarte daar."
Buitenlandse honden kunnen natuurlijk ook gewoon pups zijn. Ze worden bij bosjes gedumpt in asiels als ze een week of 5 zijn. Dan moeten ze even wachten op de rabies vaccinatie maar kunnen ze in Nederland zijn met 15 weken.
Afbeelding
Kirra
Zeer actief

Paisley schreef:
Kirra schreef:Misschien zou het helpen tegen broodfok, geen idee.
Buitenlandse honden kunnen natuurlijk ook gewoon pups zijn. Ze worden bij bosjes gedumpt in asiels als ze een week of 5 zijn. Dan moeten ze even wachten op de rabies vaccinatie maar kunnen ze in Nederland zijn met 15 weken.
Als je het als asiel goed doet, moet je aangeven dat het een pup is uit het buitenland. "Pupje heeft vast al aan trauma door zijn slechte start!"
En dan zit er ook een puppy bij iemand in de woonkamer, voor ongeveer hetzelfde bedrag, wat gewoon in Nederland is geboren! Weten die mensen veel dat pup ook uit het buitenland komt en moeder ergens ligt te creperen. Broodfokker zegt dat het een nestje voor een keertje was. "Oh wat worden ze goed verzorgd, pups hebben een hele goede start!"
Ik stel het veel te ongenuanceerd natuurlijk, maar ik weet niet of mensen die bij een broodfokker een pup halen naar het asiel zullen gaan om daar een buitenlands puppy op te halen. Je hoort toch best wel regelmatig negatieve dingen over asielhonden of buitenlandse honden (vaak helemaal niet terecht)...
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

chrico schreef:Ja joepieeeee, haal ook alle roemeentjes op en oja vergeet niet de poolse hondjes en en en :19: en voer voor de nederlandse honden weer dodingsasielen in want dan zijn er weer genoeg mensen die het zielig vinden en stichtingen oprichten om die zielige hondjes van de rose spuit te redden :cheer: :cheer: en zo kwam alles toch weer goed :piew: :piew:

Dit is klinkklare nonsens. De meeste honden die nú in Nederland worden verhandeld zijn al buitenlandse importhonden. Via broodfokkers, wel te verstaan.

Dit zijn de cijfers uit 2012:
Commerciële hondenhandel
Er zijn diverse schattingen:
IFAW (2010) – plm. 135.000 honden
Vier Voeters: tussen 61.500 en 212.500 honden
Hondenbescherming: 50.000 tot 120.000 honden
BUZhonden: 132.000 honden per jaar

En verder:
Meeste honden (95%) komen uit Oost-Europese landen. De Nederlandse legale commerciële fokkers staan onder toezicht van de NVWA, op de fokkerijen uit de Oost-Eurpose landen ontbreekt ieder toezicht, deels de ‘look-a-like rashond’ (zonder stamboom), deels mixrasjes ('boomers') in West-Europa worden naar schatting maandelijks 46.000 honden met marktwaarde van € 5,5 miljoen verhandeld. Op marktplaats: dagelijks bieden zo’n 190 handelaren gemiddeld 737 pups aan.

Bron: http://buzhonden.weebly.com/cijfers.html

De meeste honden komen dus niet uit Nederlandse asiels of van (goede) Nederlandse (stamboom)fokkers en ook niet van stichtingen die buitenlandse honden bemiddelen.
Wat is er dan in 's hemelsnaam mis met een aanbod van honden die door de consument worden gevraagd (ja, de boomertjes en gezellige ongecompliceerde 'huishondjes') via de asiels?
Zelfs al komen die uit het buitenland?
Dat is dan alleen maar uit publiekelijk en openlijk uit het buitenland, via officiële kanalen, in plaats van 60 doodzieke stakkerdjes per keer in een kofferbak te proppen en daar mee uit het buitenland 600km naar Nederland te reizen.
:19:

Edit: de meeste mensen die een buitenlandertje nemen, willen helemaal niet Don Quichoterig 'hondjes van de roze spuit redden' hoor. Die willen gewoon een leuke ongecompliceerde niet-al-te-dure hond hebben. En die is nu eenmaal lastig te vinden in Nederland. Ik ben verdorie twee jaar (!) bezig geweest om een herplaatser erbij te vinden.
Voorwaarden: minimaal 2 jaar, een teef, collie of colliekruising en geen gedragsproblemen en ik wilde er niet de hoofdprijs voor betalen.
Nou heb ik een leuke (stamboom)teef uit Duitsland en een kruising uit Roemenië. Maar ze blaffen heus hetzelfde als mijn stamboomgeval uit Nederland. :mrgreen:
Afbeelding
iones
Zeer actief

chrico schreef:Ik denk dat als zij echt zo een leegstand zouden hebben dat er eens onderling gekeken zou moeten worden bij asiels om wachtlijsten weg te werken. Maar als je veel soorten honden niet aan wil nemen tja dan kan ik mij voorstellen dat je plaats over houd. Hier kan ik met mijn pet niet bij maar dat zal aan mij liggen.
Doen ze ook. Uitwisselen met andere asiels. Dat staat in dat artikel in die link.

Ik denk dat ze bang zijn om met niet plaatsbare honden komen te zitten. Maar volgens mij nemen ze in de regel wel alles aan, tenzij de hond medische behandeling nodig heeft die ze niet kunnen bekostigen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

chrico schreef:Als dat de rede is dan moet je nodig deze sprong maken. Het asiel maakt een deel van de plaatsingskosten over aan het spaanse asiel. De rest van de kosten zijn voor het asiel dus voor de tijd dat de hond in het asiel is. Om geld binnen te krijgen is het niet dus, het is dus gewoon verkapte handel.
Ja joh, is goud geld verdienen zo. Snap niet dat die broodfokkers geen herplaatsers verhandelen. Is veel lucratiever dan zelf fokken. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”