Een commando is in mijn ogen een woord wat betekent dat de hond iets moet. Komen, liggen, naar de plaats gaan of wat anders. Aankondigen dat je gaat negeren is volgens mij gewoon duidelijkheid en geen commando. Ik vraag niks van de hond. Als ik zeg zo is braaf dan mag de hond alles doen wat hij wil. Hij weet alleen dat hij bij mij niks meer zal krijgen. Hoe dan ook en wat dan ook. Ik vind dat dus geen commando. Ik had net zo goed mijn vinger op kunnen steken. Als alles wat je doet een commando is dan is dat inderdaad ook een commando. Ik zie dat echter niet zo. Ik zeg alleen een zin om te zorgen dat het meteen duidelijk is. Als ik zeg heb je honger? Of wil je wat lekkers? Zullen we gaan wandelen? Dan hoeft Bas niks te doen dus zijn het voor mij ook geen commando's.Miranda schreef:Nou, op commando (wegwezen) werkt dat anders prima hoor.laeken schreef:Zo is braaf klinkt ook nog lief. En mijn honden waren dan meteen weg en gingen iets anders doen. Op straf, op commando of op dwang had ik dat nooit kunnen bereiken. Dan ben je nl alsnog met je honden bezig. Soms is negeren de beste training om bepaalde doelen te bereiken met ongeëvenaard effect.
En dat is overigens wat jij óók doet, alleen klinkt jouw commando anders. Jij zegt 'zo is braaf', maar het commando betekent wegwezen/laat me met rust. Dat is geen negeren.
Dat je de hond daarna negeert lijkt me evident. Je had namelijk gezegd dat je even geen behoefte had aan de hond. Moet je dat commando niet gaan ondermijnen door toch met de hond bezig te zijn.
Als jij KLAAR! zegt en dan negeert werk je met negeren en niet met commando's. Klaar betekent nl niet dat je hond iets moet doen anders dan jou met rust laten. Wegwezen echter betekent dat hij weg moet lopen. Dat is wel een commando. Immers, wegwezen staat voor een woord waarop een bepaald gedrag vertoont moet worden. Weglopen. Als ik zei, zo is braaf mochten de honden gewoon bij me liggen. Ze mochten me dan alleen niet aankijken, niet krabben, niet piepen en geen aandacht vragen. Verder mochten ze alles zolang ze mij niet in de weg zaten. Meestal liepen ze vanzelf weg want ze vonden er niks meer aan.