Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuwe versie van website met hondenkwalen online
Moderator: moderatorteam
- iones
- Zeer actief
AMSTERDAM - Inteelt bezorgt een hondenras gemiddeld 19 kwalen, stelt de Rashondenwijzer. De Rashondenwijzer telt 250 aandoeningen bij bijna 100 verschillende rassen.
Maandag gaat een nieuwe versie online van de website waar per ras de risico's zijn geïnventariseerd. "De meeste hondenrassen bevinden zich in een deplorabele staat", stelt Hans Baaij van stichting Dier&Recht, initiatiefnemer van de databank. "Een ras kampt gemiddeld met 19 erfelijke aandoeningen. Op een paar minder populaire rassen na, zoals de Nederlandse Schapendoes, zijn alle hondenrassen ziek."
Populariteit
Honden als de Franse bulldog, boxer en mopshond scoren het slechtst. Ook aan populaire rassen als de labrador retriever, golden retriever en Berner sennenhond mankeert van alles. En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
Bewuste keuze
De Rashondenwijzer moet mensen die een hond willen kopen over erfelijke afwijkingen informeren. Dat vinden ook de fokkers van rashonden in principe een goede zaak. "Consumenten moeten bewust voor een hond kunnen kiezen. Het is goed als ze van tevoren weten dat een Duitse dog bijvoorbeeld gemiddeld maar tien jaar oud wordt", zegt directeur Rony Doedijns van de Raad van Beheer, die bijna 300 rashondenverenigingen vertegenwoordigt. De fokkers die bij die stamboeken zijn aangesloten, moeten aan strenge regels voldoen. Zo onderzoeken zij de gezondheid van alle pups en slaan ze hun DNA op in een database.
Kritiek
De nieuwe versie van de Rashondenwijzer heeft Doedijns nog niet kunnen beoordelen. Maar op de 1e versie uit 2011 hadden de fokkers veel kritiek. Zo zouden daarin veel afwijkingen die niets met erfelijkheid van doen hadden aan rassen zijn toegeschreven.
De nieuwe versie die maandag online gaat, is volgens Dier&Recht samengesteld door 4 dierenartsen, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken, diergeneeskundige rapporten en enquêtes onder 147 dierenartsen en zo'n 2.000 hondenliefhebbers.
http://www.tubantia.nl/algemeen/binnenl ... -1.4753607" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik jammer vind, is dat ze bij de oorspronkelijk gezonde rassen niet vermelden waarom deze verpest zijn, namelijk door de broodfokkerij, en dat mensen graag goedkoop en pup willen.
AMSTERDAM - Inteelt bezorgt een hondenras gemiddeld 19 kwalen, stelt de Rashondenwijzer. De Rashondenwijzer telt 250 aandoeningen bij bijna 100 verschillende rassen.
Maandag gaat een nieuwe versie online van de website waar per ras de risico's zijn geïnventariseerd. "De meeste hondenrassen bevinden zich in een deplorabele staat", stelt Hans Baaij van stichting Dier&Recht, initiatiefnemer van de databank. "Een ras kampt gemiddeld met 19 erfelijke aandoeningen. Op een paar minder populaire rassen na, zoals de Nederlandse Schapendoes, zijn alle hondenrassen ziek."
Populariteit
Honden als de Franse bulldog, boxer en mopshond scoren het slechtst. Ook aan populaire rassen als de labrador retriever, golden retriever en Berner sennenhond mankeert van alles. En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
Bewuste keuze
De Rashondenwijzer moet mensen die een hond willen kopen over erfelijke afwijkingen informeren. Dat vinden ook de fokkers van rashonden in principe een goede zaak. "Consumenten moeten bewust voor een hond kunnen kiezen. Het is goed als ze van tevoren weten dat een Duitse dog bijvoorbeeld gemiddeld maar tien jaar oud wordt", zegt directeur Rony Doedijns van de Raad van Beheer, die bijna 300 rashondenverenigingen vertegenwoordigt. De fokkers die bij die stamboeken zijn aangesloten, moeten aan strenge regels voldoen. Zo onderzoeken zij de gezondheid van alle pups en slaan ze hun DNA op in een database.
Kritiek
De nieuwe versie van de Rashondenwijzer heeft Doedijns nog niet kunnen beoordelen. Maar op de 1e versie uit 2011 hadden de fokkers veel kritiek. Zo zouden daarin veel afwijkingen die niets met erfelijkheid van doen hadden aan rassen zijn toegeschreven.
De nieuwe versie die maandag online gaat, is volgens Dier&Recht samengesteld door 4 dierenartsen, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken, diergeneeskundige rapporten en enquêtes onder 147 dierenartsen en zo'n 2.000 hondenliefhebbers.
http://www.tubantia.nl/algemeen/binnenl ... -1.4753607" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat ik jammer vind, is dat ze bij de oorspronkelijk gezonde rassen niet vermelden waarom deze verpest zijn, namelijk door de broodfokkerij, en dat mensen graag goedkoop en pup willen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: Nieuwe versie van website met hondenkwalen online
Die enquete waarin er geen plaats voorzien was voor gezonde honden, enkel plaats voor zieke honden.
Die enquete waarin je kan invullen wat je maar wil.
Wanneer ik zinhad kon ik een Havanezer met heupdysplasie, blind, allergie en wat ik maar wil invullen zonder dat er een attest van dierenarts nodig is.
Een enquete waarin iedereen zomaar kan plaatsen wat hij wil.
Een enquete zonder controle.
Echt goed bezig .
Wanneer ik zinhad kon ik een Havanezer met heupdysplasie, blind, allergie en wat ik maar wil invullen zonder dat er een attest van dierenarts nodig is.
Echt goed bezig .
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
oh echt waarXtine schreef:Die enquete waarin er geen plaats voorzien was voor gezonde honden, enkel plaats voor zieke honden.
Echt goed bezig .
ik dacht dat deze gegevens van de dierenartsen kwamen.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
Oke hierna kap ik met lezen. Het ging toch over rashonden?
- Xtine
- Zeer actief
Hebben nu ook de Havanezer toegevoegd.
Cijfers komen van Amerikaanse studies op Amerikaanse honden. (Zo vermelden ze het toch)
In bijna twintig jaar ervaring met de Havanezer, lid van de Belgische fokcommissie betreffende de Bichons, bestuurslid van de Belgische Bichonclub, heb ik nog nooit van een Havanezer met heupdysplasie en/of elleboogdysplassie gehoord.
Staat als zeer ernstig genoteerd.
Cataract en patella luxatie wordt al jaren op getest. Cataract komt de laatste tien jaar zo ongeveer niet meer voor.
Cijfers komen van Amerikaanse studies op Amerikaanse honden. (Zo vermelden ze het toch)
In bijna twintig jaar ervaring met de Havanezer, lid van de Belgische fokcommissie betreffende de Bichons, bestuurslid van de Belgische Bichonclub, heb ik nog nooit van een Havanezer met heupdysplasie en/of elleboogdysplassie gehoord.
Cataract en patella luxatie wordt al jaren op getest. Cataract komt de laatste tien jaar zo ongeveer niet meer voor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar wij hebben er geen kijk op he. Zij wel.Xtine schreef:Hebben nu ook de Havanezer toegevoegd.
Dat de populatie in Amerika wellicht ook verschilt van hier, nouja. Niet belangrijk.
En dat die gegevens kloppen of zelfs maar up to date zijn geloof ik niet. Gewoon niet.
edit: Xtine, die shunt, komt die zo vaak voor dan?
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 09 feb 2015 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Valerie schreef:En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
Het geeft in ieder geval een beeld van de grote rassenkennis waar Dier en Recht over beschikt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De stabij is aangevuld nu.
HD staat erbij (komt zo goed als nooit voor, wordt al sinds 1982 op gecontroleerd).
Cataract staat erbij (uiterst zeldzaam)
Epilepsie staat erbij (gemiddeld 1 geval op 800 pups)
PDA staat erbij, en daarvan heeft de stabij de hoogste incidentie, maar dat staat er dan weer niet bij.
En Von Willebrand staat erbij, maar welk type vermeldt het verhaal niet en dus ook niet dat het gaat om het meest onschuldige type.
ED wordt niet genoemd en de neurologische problematiek waar we mee kampen ook niet. Naja, die gaan toch dood, detail dus blijkbaar.
Oh, en de RV is uiterst open hierover, dáár kan het niet aan liggen.
HD staat erbij (komt zo goed als nooit voor, wordt al sinds 1982 op gecontroleerd).
Cataract staat erbij (uiterst zeldzaam)
Epilepsie staat erbij (gemiddeld 1 geval op 800 pups)
PDA staat erbij, en daarvan heeft de stabij de hoogste incidentie, maar dat staat er dan weer niet bij.
En Von Willebrand staat erbij, maar welk type vermeldt het verhaal niet en dus ook niet dat het gaat om het meest onschuldige type.
ED wordt niet genoemd en de neurologische problematiek waar we mee kampen ook niet. Naja, die gaan toch dood, detail dus blijkbaar.
Oh, en de RV is uiterst open hierover, dáár kan het niet aan liggen.
- Xtine
- Zeer actief
Heb ooit van één hond (Nederlands hond) vernomen dat zij levershunt had.Marjoleine schreef:Maar wij hebben er geen kijk op he. Zij wel.Xtine schreef:Hebben nu ook de Havanezer toegevoegd.
Dat de populatie in Amerika wellicht ook verschilt van hier, nouja. Niet belangrijk.
En dat die gegevens kloppen of zelfs maar up to date zijn geloof ik niet. Gewoon niet.
edit: Xtine, die shunt, komt die zo vaak voor dan?
Is er aan geopereerd en recentelijk zeven jaar geworden.
- Xtine
- Zeer actief
Zal ik even een "mensenwijzer" maken en daar al de mogelijke aandoeningen die mensen kunnen krijgen op vermelden.
Hoeveel zouden dat er zijn, honderden ......
Hoeveel zouden dat er zijn, honderden ......
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Nou ja ik vind een gedegen onderzoek (dus incl bewijs van de dierenarts) zeker wel nuttig. Bij rashonden, lookalikes en kruisingen. Maar het moet wel goed gedaan worden.
Dit is een lachertje.
Dit is een lachertje.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, alleen dat ze die niet weten.Heavy schreef:Bij Schapendoes staat trouwens : geen of weinig erfelijke afwijkingen bekend
Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn .
Bij de stabij komen de gegevens ook uit de US. Daar hebben ze er zeker 100. Daar doen ze dus ook geen onderzoek naar PDA, want dat doet Utrecht hier namelijk al, en dus zijn daar geen gegevens. Hier wel.
Maar ja.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
pfff erstaan ziekten bij waar ik nog nooit van heb gehoord, en smetten in huidplooien bij de springer? Waar? Er staan ziekten bij waar dna testen voor zijn .........................
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- ranetje
- Zeer actief
Geen idee waar die huidplooien zittenjores schreef:pfff erstaan ziekten bij waar ik nog nooit van heb gehoord, en smetten in huidplooien bij de springer? Waar? Er staan ziekten bij waar dna testen voor zijn .........................
Misschien lipplooien?
Welke ziekten herken jij wel?
Want er staat nogal een rij zeg
-
korthaar
- Zeer actief
Da's goed: wat je niet kent, hebben je honden niet gehad.jores schreef:pfff erstaan ziekten bij waar ik nog nooit van heb gehoord, en smetten in huidplooien bij de springer? Waar?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
O, ik zie dat de Groenendaeler de meest gezonde van de 3 (?) variëteiten van de Belgische Herder is...
De Laekense bestaat niet in deze lijst, ik meen me te herinneren dat hij in de vorige wel stond.
Het was een kul-lijst en het is er nog steeds een. Maar zoals het al was dat er veel mensen héél veel waarde aan hechtten, zo zal het helaas ook wel blijven.
De Laekense bestaat niet in deze lijst, ik meen me te herinneren dat hij in de vorige wel stond.
Het was een kul-lijst en het is er nog steeds een. Maar zoals het al was dat er veel mensen héél veel waarde aan hechtten, zo zal het helaas ook wel blijven.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat een totale aanfluiting weer
Echt, ik ben de laatste die beweert dat de Toller geen erfelijke aandoeningen kent. Maar ze slaan de plank totaal mis.
HD: Kans op HD zeer groot. - De RV publiceert alle HD uitslagen en HD komt een heel enkele keer voor. De overgrote meerderheid scoort HD A en heel af en toe B. In uitzonderlijke gevallen een C of D. Hetzelfde geldt voor ED, wat ook wordt genoemd als risico voor het ras.
PRA kenmerken ze als een zeer ernstige aandoening terwijl cataract niet ernstig zou zijn. Van beide aandoeningen wordt de hond uiteindelijk blind, volgens mij is het verloop bij cataract over het algemeen sneller. Voor PRA hebben we een DNA test dus in de praktijk komt dit nog amper voor. Cataract komt heel zelden voor.
CEA noemen ze ernstig. In veel gevallen zijn er geen of nauwelijks klinische symptomen. Daarnaast is er een DNA test voor, dus ook dit komt eigenlijk nooit meer voor.
Verder noemen ze een aantal aandoeningen die niet of zelden voorkomen in het ras.
Echter, bij de volgens hun minder ernstige aandoeningen vinden we de ziekte van Addison, wél een probleem binnen het ras. Hier is sinds een aantal jaar een DNA test voor waardoor het aantal Addison gevallen is afgenomen, maar nog niet iedereen test dit en er zijn meerdere varianten van de ziekte.
Oh en aseptische meningitis is ook niet zo'n probleem want dat zou niet vaak voorkomen. Zowel de kans op AM als Addison zou zeer klein zijn. Ik gok zomaar dat het percentage honden met AM/Addison vele malen groter is dan met HD of PRA/CEA.
HD: Kans op HD zeer groot. - De RV publiceert alle HD uitslagen en HD komt een heel enkele keer voor. De overgrote meerderheid scoort HD A en heel af en toe B. In uitzonderlijke gevallen een C of D. Hetzelfde geldt voor ED, wat ook wordt genoemd als risico voor het ras.
PRA kenmerken ze als een zeer ernstige aandoening terwijl cataract niet ernstig zou zijn. Van beide aandoeningen wordt de hond uiteindelijk blind, volgens mij is het verloop bij cataract over het algemeen sneller. Voor PRA hebben we een DNA test dus in de praktijk komt dit nog amper voor. Cataract komt heel zelden voor.
CEA noemen ze ernstig. In veel gevallen zijn er geen of nauwelijks klinische symptomen. Daarnaast is er een DNA test voor, dus ook dit komt eigenlijk nooit meer voor.
Verder noemen ze een aantal aandoeningen die niet of zelden voorkomen in het ras.
Echter, bij de volgens hun minder ernstige aandoeningen vinden we de ziekte van Addison, wél een probleem binnen het ras. Hier is sinds een aantal jaar een DNA test voor waardoor het aantal Addison gevallen is afgenomen, maar nog niet iedereen test dit en er zijn meerdere varianten van de ziekte.
Oh en aseptische meningitis is ook niet zo'n probleem want dat zou niet vaak voorkomen. Zowel de kans op AM als Addison zou zeer klein zijn. Ik gok zomaar dat het percentage honden met AM/Addison vele malen groter is dan met HD of PRA/CEA.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ed hoor je eigenlijk nooit, wat hd type 2 is weet ik niet, weet wel dat er maar zelden slechtere heupen dan c zijnranetje schreef:Geen idee waar die huidplooien zittenjores schreef:pfff erstaan ziekten bij waar ik nog nooit van heb gehoord, en smetten in huidplooien bij de springer? Waar? Er staan ziekten bij waar dna testen voor zijn .........................![]()
Misschien lipplooien?![]()
Welke ziekten herken jij wel?
Want er staat nogal een rij zeg
PRA hebben we CORD1 test dat is een dna test
chronische hepatitis zijn gevallen in engeland en noorwegen van bekend
menigeoom nooit van gehoord
mammea tumoren komt in ieder ras voor denk ik maar zover ik weet niet overmatig veel bij de onze
Fosfofructokinase deficiëntie is een dna test v oor
Collageendysplasie nooit van gehoord
entropion komt af en toe eens een geval van voor, als ik naar de oogtesten hier in NL kijk komt het misschien 1x per 2 jaar of zo eens voor
pattellaluxatie, geintje zeker maar dat komt bij de showgefokte niet voor, kan me voorstellen bij de jachtspringers, die zijn vaak nog kleiner dan een cocker met amper knie hoekingen, die zie je vaak als een konijnrondhuppelen
cataract, de ouderdomsvorm, juveniele heb ik een jaar of 2 geleden een nederlands gefokt nestje van gezien, daar hadden bijna alle puppen het, er werd gezegd dat dat door een virus kwam (?)
Huidplooidermatitis onbekend
ectropion ook zeer zeldzaam
Ehlers Danlos Syndroom nooit van gehoord
glaucoom komt idd bij bepaalde lijnen voor, mijn honden zijn gonioscopie getest en vij
Hypo-/demyelinisatie nooit van gehoord
Epitheliale cornea dystrofie nooit van gehoord
epilepsie hoor je zelden wat van
Myasthenia gravis nooit van gehoord
fucosidose is een dna test voor
Pemphigus foliaceus nooit van gehoord
groetjes Annemie
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Zolang Dier&Recht Epilepsie nog als een "niet ernstige aandoening" bestempeld hoef ik niet eens te dóen alsof ik die lijst ook maar enigszins serieus moet nemen toch?
En omdat ik het tóch niet laten kan: De WSS krijgt minpunten wegens HD en Cataract. Beide uitslagen worden gepubliceerd door de RV en sinds 2011 heeft écht het óvergrote deel A en sommigen B. En heel sporadisch een C of een D. Dat laatste is in de afgelopen 4 jaar 4 keer voorgekomen geloof ik. Cataract? Vanaf 2010 één keer in de ecvo naar boven gekomen, en dat was nog niet congenitaal ook. En ik ben echt de laatste die ontkent dat er dingen spelen in het ras hoor.. Distichiasis, dát komt wél voor bv, en MI veel te vaak ook. Maar dáár hoor je de rashondenwijzer niet over.
Dus nee, niks om serieus te nemen weer..
En omdat ik het tóch niet laten kan: De WSS krijgt minpunten wegens HD en Cataract. Beide uitslagen worden gepubliceerd door de RV en sinds 2011 heeft écht het óvergrote deel A en sommigen B. En heel sporadisch een C of een D. Dat laatste is in de afgelopen 4 jaar 4 keer voorgekomen geloof ik. Cataract? Vanaf 2010 één keer in de ecvo naar boven gekomen, en dat was nog niet congenitaal ook. En ik ben echt de laatste die ontkent dat er dingen spelen in het ras hoor.. Distichiasis, dát komt wél voor bv, en MI veel te vaak ook. Maar dáár hoor je de rashondenwijzer niet over.
Dus nee, niks om serieus te nemen weer..
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
En waar blijft Bonefaas om aan deze onzin een einde te maken????
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Om vanuit ons eigen ras te spreken: de RV heeft na de vorige rashondenwijzer al contact gehad met Dier&Recht om ze te wijzen op een aantal fouten in de info. Maar hier is in de vernieuwde wijzer zo te zien helemaal niets mee gedaan. We zullen wel geen goede bron zijnTara schreef:Waarom moet Bonefaas dat doen? Dat moeten fokkers en de georganiseerde kynologie zelf doen.Cashel Vale schreef:En waar blijft Bonefaas om aan deze onzin een einde te maken????
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk niet dat zonder een rechtelijke uitspraak dier en recht zal stoppen met die onzin
Groetjes Helma
- iones
- Zeer actief
Ik denk dat het gericht is op jan en alleman en die weet niets van honden of hondenrassen. Die gaan er gewoon van uit dat labradoodle ene ras is.Valerie schreef:En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Net even bij het rijtje bij de border collie gekeken...
- HD type 2 (denk gewoon HD): komt met name bij de stamboomloze borders voor. Getest, zeker bij sporthonden, is B of C toch wel het slechtste wat voorkomt en dat zelfs maar zelden...
- Maagdilatatie: nooit geweten dat dit erfelijk is
- PRA: jaarlijkse oogtesten zijn verplicht
- Atopie: komt voor zover ik weet niet meer voor dan bij andere rassen
- OCD: komt wel voor, wordt nu steeds meer ook op getest middels ED foto's. Probleem is dat veel van de OCD waarschijnlijk komt omdat mensen vinden dat jonge borders al van alles moeten
- Epilepsie: ik dacht "ze snappen het" maar definiëren de aandoening als niet ernstig tot ernstig
- Cryptorchidie: komt voor zover ik weet niet meer voor dan bij andere rassen
Kortom:

- HD type 2 (denk gewoon HD): komt met name bij de stamboomloze borders voor. Getest, zeker bij sporthonden, is B of C toch wel het slechtste wat voorkomt en dat zelfs maar zelden...
- Maagdilatatie: nooit geweten dat dit erfelijk is
- PRA: jaarlijkse oogtesten zijn verplicht
- Atopie: komt voor zover ik weet niet meer voor dan bij andere rassen
- OCD: komt wel voor, wordt nu steeds meer ook op getest middels ED foto's. Probleem is dat veel van de OCD waarschijnlijk komt omdat mensen vinden dat jonge borders al van alles moeten
- Epilepsie: ik dacht "ze snappen het" maar definiëren de aandoening als niet ernstig tot ernstig
- Cryptorchidie: komt voor zover ik weet niet meer voor dan bij andere rassen
Kortom:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- iones
- Zeer actief
Laat het maar bla bla bla zijn.
Als de gemiddelde hondenkoper maar wat alerter wordt en bij een GOEDE fokker gaat kopen en niet bij de eerste de beste in de buurt, zoals dat hier grootschalig gebeurt.
Als de gemiddelde hondenkoper maar wat alerter wordt en bij een GOEDE fokker gaat kopen en niet bij de eerste de beste in de buurt, zoals dat hier grootschalig gebeurt.
-
korthaar
- Zeer actief
Is niet zo gek met zo'n pup prijs.iones schreef:Ik denk dat het gericht is op jan en alleman en die weet niets van honden of hondenrassen. Die gaan er gewoon van uit dat labradoodle ene ras is.Valerie schreef:En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
- ranetje
- Zeer actief
Dat zal vast wel.iones schreef:Ik denk dat het gericht is op jan en alleman en die weet niets van honden of hondenrassen. Die gaan er gewoon van uit dat labradoodle ene ras is.Valerie schreef:En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
En dat betekent dus dat je als "deskundig raadgever" ook maar iets als ras bestempelt?
@jores bedankt voor je uitleg
-
korthaar
- Zeer actief
Er is toch niks mis met deze voorlichting.ranetje schreef:Dat zal vast wel.iones schreef:Ik denk dat het gericht is op jan en alleman en die weet niets van honden of hondenrassen. Die gaan er gewoon van uit dat labradoodle ene ras is.Valerie schreef:En zelfs de levenslustige labradoodle kampt met inteelt.
En dat betekent dus dat je als "deskundig raadgever" ook maar iets als ras bestempelt?
@jores bedankt voor je uitleg
Mensen geven wellicht een bak met geld uit aan een Labradoodle in de veronderstelling daarmee een gezonde hond aan te schaffen.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Het is alleen geen rashond.korthaar schreef: Er is toch niks mis met deze voorlichting.
Mensen geven wellicht een bak met geld uit aan een Labradoodle in de veronderstelling daarmee een gezonde hond aan te schaffen.
-
korthaar
- Zeer actief
Het geeft de indruk dat er alleszins geen reden is om een stamboom te verkiezen boven een look-a-like.Tara schreef:Er is van alles mis met deze voorlichting. De verstrekte informatie bijvoorbeeld.