Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Jachthond en lopen in wildrijk bos, hoe gaat dat bij jul

Ongelezen bericht door Zamunda »

_Inge_ schreef:
Zamunda schreef:
_Inge_ schreef:Die van mij gaat nooit uit zicht... En als ik merk dat ze wat ruikt dan roep ik ff en klaar. Heb nooit met zakken vol koekjes gelopen eigenlijk, ze is gewoon best een brave :mrgreen: ze weet gewoon het verschil tussen de jachttraining en het wandelen en andere trainingen.
Maar dat is nou net mijn 'probleem': ik roep, ze komt (superbraaf!), maar daarna is het niet klaar. Als ik haar dan vrij geef staat ze weer het bos in te turen/snuiven. Dat lees ik eigenlijk verder bij niemand. Jawel, maar dan gaat het ineens niet meer over kaders/lezen/appel. Zoals bij jou (foutje: nathalie) met de konijnen in de polder en dat vermijd je nu. En bij Irisz met Focus op 2 paden en daar lijnt zij aan.

?
Ik heb niks gezegd over konijnen hoor;) als Ivy een konijn ziet dan kan ik haar gewoon terug roepen.. Alleen als het van mij mag gaat ze er achteraan.
Pardon, mijn nederige excuses :wink: . Het was nathalie. Jullie moeten ook niet allebei weimen hebben :Q: .
Laatst gewijzigd door Zamunda op 05 feb 2015 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Hier ook geen probleem met wildrijk gebied. Ik merk aan Sari als ze wat in haar neus heeft, haar houding veranderd dan. Dat is het moment dat ik even haar bij me fluit en dan is het prima.
Doe ik dat niet dan gaat ze ook, dus wat dat betreft is het wel opletten. Maar ook dan komt ze vrij rap terug, maar ik wil gewoon liever niet dat ze achter wild aan gaat natuurlijk :wink:

Soms wilt ze daarna alsnog d'r neus achterna maar dan is het een 'denk eraan dame' en dan blijft ze toch maar in de buurt. Maar het is dus prima los te lopen met haar.
Zamunda
Zeer actief

Cleva schreef:Cleo was een husky/podenco. Dat is geen jachthond maar een jákkerhond. Als je me zo'n hond niets met de passie doet gaat het woekeren. Zo'n hond hoort najagen in zijn leven te hebben anders is het eigenlijk geen leven.
Die mocht dagelijks even goed achter hopeloos werk aan. Konijnen op een open veld, meerkoeten op een strandje of ganzen op een akker. Desnoods de diertjes even tijdig waarschuwen door in de handen te klappen maar meestal was dat niet nodig.
Dan was dat jaag-ei maar gelegd en konden we verder.

Jachtdrift is volgens mij geen constant, eindeloos gegeven net zoals honger, geslachtsdrift of slaperigheid dat niet zijn. Het kan bevredigd worden en dan is het weer een tijdje weg.
Bij Cleo werkte het heel goed om even te scoren en dan verder te kunnen met andere dingen. Het hoefde niet elke keer dat er iets gezien werd maar als het helemaal niet meer mocht had ze daar echt last van en werd gespannen.
Nou, was dat ook wel een heel primitieve hond. Erg oerig, zeg maar. Geen hond die je allerlei dingen kon leren of gezag op kon leggen.

Je kon haar verzet wel breken en dan was ze gehoorzaam maar werd daar vervolgens niet tevreden in zoals de meeste honden dat gezag wel gaan accepteren.
Je kon haar beletten om te gaan jagen maar je moest het haar blijven beletten. Dat het al twee maanden niet mag betekent bij zo'n hond niet dat het vandaag ook niet mag. Je blijft er mee bezig en dat is voor beide partijen onprettig.

Dan kun je het beter op een veilige manier toestaan. Lekker samen de polder in fietsen en samen iets zoeken om te bejagen. Op een flinke afstand van de konijntjes of de ganzen stoppen en ze even bespieden en dan heel zachtjes de riem losknippen en "ga maar" fluisteren.
Dan volgt de imitatiejachtpartij die heerlijk is om naar te kijken dan ga je allebei voldaan naar huis.

Je kunt er ook een ritueel van maken in plaats van er tegen te vechten.
En als je dat ritueel dan vaak genoeg doet dán kun je ook verwachten dat het op andere plekken niet gedaan wordt.

Bij Cleo werkte het uitstekend.
Bedankt Cleva, ik vind dat een hele goede en fijn met concrete ideëen :ok: .
Ik ga eens goed nadenken en op zoek waar ik zoiets kan gaan doen hier... :scratch: .
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Zamunda schreef: @Valerie: als het te spannend wordt hou je Jigzy vast lees ik, maar dan blijft ze ondertussen wel gefocussed op wild denk ik? Loopt dat dan toch ontspannen voor jou? Ik vind dat namelijk niet echt lekker lopen.
In het kort: Nee :F: dat loopt niet lekker. Maar goed dat is alleen als de reeën echt te dichtbij komen en dat is ook meteen de reden waarom ze met een sleeplijn loopt. Normaal gesproken gaat het namelijk hartstikke goed tot zo een boskoe langsraast en dan gaat Jigzy schuimbekken en gillen.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om te zeggen "kijk hier mag je wel jagen en hier niet". Dat heeft hier heel fout uitgepakt.
Ik zou het gewoon houden op een absoluut verbod.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Even een reactie zonder quote, want forum op telefoon.

Ik roep Lola niet bij me als ze wil gaan, maar als ik merk dat ze 'anders dan anders' doet. Dus eigenlijk als ze wild ruikt, ga ik al met dr bezig. Zolang de geur er hangt, blijft ze daar mee bezig, net als Lais. Ik kan dan met haar doorlopen als ik haar actief laat volgen of aanlijn. Ik hoef haar dan niet steeds tegen te houden, in het kader van veel succesrrvaringen ipv veel correcties.

Met de eerste sleeplijn die ik had, kan ik ook geen bos door maar met de waslijndraad die ik nu heb wel. Alleen moet je wel goed kunnen knutselen om daar zo'n grote hond als laissah aan te kunnen houden. Het tapdansen herken ik wel, al loopt Lola grotendeels voor me. Ik heb er geen moeite mee, als er iemand met me meeloopt gebruik ik de flex. En ik laat m niet altijd slepen, knoop m ook weleens aan m'n rugzak oid. Maar goed, los blijft makkelijker dan met een sleeplijn vind ik. Ik heb alleen niet de illusie dat Lola ooit betrouwbaar overal los kan. :mrgreen: hopelijk lukt t met lais wel :ok:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zamunda schreef:
Tara schreef:
Zamunda schreef:
_Inge_ schreef:Die van mij gaat nooit uit zicht... En als ik merk dat ze wat ruikt dan roep ik ff en klaar. Heb nooit met zakken vol koekjes gelopen eigenlijk, ze is gewoon best een brave :mrgreen: ze weet gewoon het verschil tussen de jachttraining en het wandelen en andere trainingen.
Maar dat is nou net mijn 'probleem': ik roep, ze komt (superbraaf!), maar daarna is het niet klaar. Als ik haar dan vrij geef staat ze weer het bos in te turen/snuiven. Dat lees ik eigenlijk verder bij niemand. Jawel, maar dan gaat het ineens niet meer over kaders/lezen/appel. Zoals bij jou met de konijnen in de polder en dat vermijd je nu. En bij Irisz met Focus op 2 paden en daar lijnt zij aan.
Als ik de honden bij me roep omdat ik vermoed dat er iets is waarvan ik niet wil dat ze zich er mee bemoeien, dan moeten ze het verder met rust laten. Even de neus in de lucht is prima, maar we gaan wél gewoon doorlopen. "Dénk errrrom hè meiden!"
Ze moeten ook echt niet blijven teuten, want dan kom ik ze ophalen en dat vinden ze heel terecht niet zo tof. :hmmm:
Bedankt voor deze bewoording, dát is namelijk precies wat ik nou graag zou bereiken :ok: . En het is kennelijk precies het punt waar ik het laat liggen. Ik kan haar bij me roepen (en doe dat ook), maar vervolgens staat ze weer dat bos in te turen. Ik maak haar dus niet duidelijk dat ik dat getuur niet wil hebben.
Hm, eens kijken hoe ik dat vorm kan geven :idea: .
Ah bedoelde je dat, oke dan had ik dat verkeerd begrepen.
Dat probleem had ik heel erg met Luna en katten en er zitten er hier nogal wat buiten :ugh: ze begon dan al te loeren zodra ze buiten stapte, dan zei ik idd ook uh denk erom he! in het begin wilde ze dan nog wel achterstevoren lopen om toch te kunnen blijven kijken naar de kat, dan was het nee en volg en dat best streng zodat ze wist dat er geen discussie mogelijk was :mann: dan na 10 meter volgen was het even gek doen en vertellen hoe braaf ze was en dan was het goed.

Ze heeft nog steeds een fixatie voor katten, maar als ik nu aan haar houding zie zodra we de deur uit lopen dat er een kat zit is een simpele uhh genoeg :ok: god hoort haar brommen maar dat boeit niet :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Zamunda
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:Hier ook geen probleem met wildrijk gebied. Ik merk aan Sari als ze wat in haar neus heeft, haar houding veranderd dan. Dat is het moment dat ik even haar bij me fluit en dan is het prima.
Doe ik dat niet dan gaat ze ook, dus wat dat betreft is het wel opletten. Maar ook dan komt ze vrij rap terug, maar ik wil gewoon liever niet dat ze achter wild aan gaat natuurlijk :wink:

Soms wilt ze daarna alsnog d'r neus achterna maar dan is het een 'denk eraan dame' en dan blijft ze toch maar in de buurt. Maar het is dus prima los te lopen met haar.
Ah, dezelfde 'denk erom' als Tara dus :ok: .

Tara schreef:
Zamunda schreef:
Tara schreef:
Als ik de honden bij me roep omdat ik vermoed dat er iets is waarvan ik niet wil dat ze zich er mee bemoeien, dan moeten ze het verder met rust laten. Even de neus in de lucht is prima, maar we gaan wél gewoon doorlopen. "Dénk errrrom hè meiden!"
Ze moeten ook echt niet blijven teuten, want dan kom ik ze ophalen en dat vinden ze heel terecht niet zo tof. :hmmm:
Bedankt voor deze bewoording, dát is namelijk precies wat ik nou graag zou bereiken :ok: . En het is kennelijk precies het punt waar ik het laat liggen. Ik kan haar bij me roepen (en doe dat ook), maar vervolgens staat ze weer dat bos in te turen. Ik maak haar dus niet duidelijk dat ik dat getuur niet wil hebben.
Hm, eens kijken hoe ik dat vorm kan geven :idea: .
Gewoon eens boos worden? "Nee! Doorrrlopen!" En ook gewoon eisen dat ze doorloopt.
Het is geen verzoek, het is een bevel. Doorlopen nu! :wink: Desnoods geef je maar gewoon even een por, kom op: je meent het. :wink:
Haha, daar heb ik op zich geen moeite mee hoor, maar ik dacht 'zij weet niet dat ik dat getuur niet wil hebben, dus dat moet ik haar eerst leren'. Op zich niet zo'n gekke gedachte toch?

Valerie schreef:In het kort: Nee :F: dat loopt niet lekker. Maar goed dat is alleen als de reeën echt te dichtbij komen en dat is ook meteen de reden waarom ze met een sleeplijn loopt. Normaal gesproken gaat het namelijk hartstikke goed tot zo een boskoe langsraast en dan gaat Jigzy schuimbekken en gillen.
Ik heb trouwens ook geprobeerd om te zeggen "kijk hier mag je wel jagen en hier niet". Dat heeft hier heel fout uitgepakt.
Ik zou het gewoon houden op een absoluut verbod.
Ja, dat is ook een goeie om rekening mee te houden. Het fout uitpakken bestond eruit dat het jaaggedrag eigenlijk alleen maar aangewakkerd werd?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zamunda schreef:Hahaha, ik zie het al: ik had toch voor een wetter moeten gaan :LOL: :oohja: . Kan ik nog ruilen :engel: ?
Haha, nee. :P

En toch he, het zijn zelfstandige jachthonden, maar ze zijn dermate baasgericht dat ze alleen gaan als het mag. En als het mag gaan ze ook vér!
Alleen mag het dus niet zo vaak en ze voelen zich zonder gericht doel ook niet geroepen.
Aan de andere kant: ik heb ooit met Lobke gehad dat ze een haas had gevonden. Die moest ze laten liggen.
En een pakweg 4 kilometer later (we trainden toen voor lange-afstandswandelingen dus ik hield afstanden bij), toen ze dus al die tijd zo ongeveer achterstevoren had gelopen, dacht ik: kan mij het schelen. Ze vindt hem toch nooit (mijn eerste wetter he, dat dácht ik echt). Dus toen mocht ze.
En verdomd, het duurde even, maar ze ging hem halen en kwam zo trots als een pauw terug.
Dus ze pakken wel afstand, maar alleen met een reden en als het okee is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Valerie
Zeer actief

Zamunda schreef: Ja, dat is ook een goeie om rekening mee te houden. Het fout uitpakken bestond eruit dat het jaaggedrag eigenlijk alleen maar aangewakkerd werd?
Nou ja Jigzy is het type dat heel erg de grenzen opzoekt. Geef haar een vinger en ze neemt de hele hand.

Ik: Jigzy je mag alleen dit en alleen hier

Jigzy's interpretatie: Oooh leuk ik mag dat :cheer: dus dan mag ik dit ook, en dat ook, en daar ook :cheer:

Ik: Nee Jigzy dat mag niet

Jigzy's interpretatie: Dat mag ik nu niet maar zo wel :cheer: en als jij even niet kijkt mag het ook :cheer: en als ik het echt leuk vind mag ik het ook :cheer:

Ik: Jigzy je weet wat we hebben afgesproken :hmmm: alleen daar dus!

Jigzy's interpretatie: Yes :cheer: ik ben zo leuk dat ik alles mag :love:

Nou ja hier werkt het dus niet
Zamunda
Zeer actief

-Lilo- schreef:Met de eerste sleeplijn die ik had, kan ik ook geen bos door maar met de waslijndraad die ik nu heb wel. Alleen moet je wel goed kunnen knutselen om daar zo'n grote hond als laissah aan te kunnen houden.
Ja, zo'n waslijn lijkt me vwb slepen ideaal, maar als ik de lijn eens als noodrem zou moeten gebruiken vrees ik ofwel voor mijn handen ofwel voor de draad (en dat ik dus hond alsnog kwijt ben; beest is beresterk). Hm, misschien en vlechtdraad maken van drie waslijnen :idea: . Dat wordt lang vlechten voor een 20 à 30m sleeplijn haha.

Lunatic schreef:Ah bedoelde je dat, oke dan had ik dat verkeerd begrepen.
Dat probleem had ik heel erg met Luna en katten en er zitten er hier nogal wat buiten :ugh: ze begon dan al te loeren zodra ze buiten stapte, dan zei ik idd ook uh denk erom he! in het begin wilde ze dan nog wel achterstevoren lopen om toch te kunnen blijven kijken naar de kat, dan was het nee en volg en dat best streng zodat ze wist dat er geen discussie mogelijk was :mann: dan na 10 meter volgen was het even gek doen en vertellen hoe braaf ze was en dan was het goed.

Ze heeft nog steeds een fixatie voor katten, maar als ik nu aan haar houding zie zodra we de deur uit lopen dat er een kat zit is een simpele uhh genoeg :ok: god hoort haar brommen maar dat boeit niet :LOL:
Ja, ik had blijkbaar Tara nodig om het goed onder woorden te kunnen brengen :mrgreen: .
Fijn stukje over je aanpak bij Luna. Het wordt me steeds duidelijker :ok: .

@Frolic: mooi om te lezen hoe goed het gaat bij jou met Vriend :ok: .
Laatst gewijzigd door Zamunda op 05 feb 2015 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zamunda
Zeer actief

Whahaha, ik heb even heerlijk dubbelgelegen om Lobke die 'gewoon' lekker 4km heen en weer sjeest om dat knijn op te halen en het gesprek tussen Valerie en Jigzy :LOL: :E: :LOL: .
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Tsja, hier ook zo'n jagertje.
Mits hij de kans krijgt, en stiekem lukt het hem af en toe ook nog.
Omdat ik een keer met m'n ogen knipper en ik de situatie voor af niet gezien heb. Verdomme.
Maar hij luisterd écht wel goed vind ik zelf. Leer hem steeds beter kennen, neus in de lucht en zwevend boven grond van links naar rechts draven?
Nu melden, NU! En een goedzo vent.
Hij komt steeds vaker zelf melden en dat beloon ik dan ook.
Maar inderdaad, als ik 'm moet halen, neuh das nie leuk. ;)
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Zamunda schreef:
Veronique & Kyra schreef:Hier ook geen probleem met wildrijk gebied. Ik merk aan Sari als ze wat in haar neus heeft, haar houding veranderd dan. Dat is het moment dat ik even haar bij me fluit en dan is het prima.

Ah, dezelfde 'denk erom' als Tara dus :ok:
Waarschijnlijk wel.
Die denk erom komt dan soms wel echt vanuit mijn tenen, dus echt zo'n diepe brul haha.
Ze moet even weten dat het dan echt menus is dat het niet de bedoeling is dat ze alsnog de struiken in verdwijnt.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat ik trouwens ook regelmatig doe, is aan de lijn een stuk veld opzoeken waar ik weet dat veel hazen lopen. En daar dan aandachtsoefeningen doen. Als ze het goed doet, mag ze als beloning even de sporen snuffelen. En dan weer een aandachtsoefening, etc. Of dat ik haar stuur, links, rechts, terug, etc. Dat ze dus ook echt steeds beter leert luisteren zelfs terwijl ze al een tijdje met haar neus in een spoor zit.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier moet ik continue scherp blijven. Als ik alleen loop met de honden kan ik Sita dus prima bij mij houden en is een "denk er aan" voldoende. Loop ik met iemand samen en is mijn aandacht dus niet volledig bij haar, dan is ze dus gewoon pleitte als ze iets ziet. Ik heb mij er bij neergelegd en als ik er geen zin in heb, dan ga ik naar gebieden waar weinig wild zit of ik lijn haar aan. En laatst liepen we op een stukje waar ze niet ver weg kon en in de dekking liepen konijnen. Ze heeft de lol van haar leven gehad. Zo vinden wij een compromis met elkaar en dat werkt prima voor ons.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Compleet op 1 lijn met Tara.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Valerie schreef:
Zamunda schreef: Ja, dat is ook een goeie om rekening mee te houden. Het fout uitpakken bestond eruit dat het jaaggedrag eigenlijk alleen maar aangewakkerd werd?
Nou ja Jigzy is het type dat heel erg de grenzen opzoekt. Geef haar een vinger en ze neemt de hele hand.

Ik: Jigzy je mag alleen dit en alleen hier

Jigzy's interpretatie: Oooh leuk ik mag dat :cheer: dus dan mag ik dit ook, en dat ook, en daar ook :cheer:

Ik: Nee Jigzy dat mag niet

Jigzy's interpretatie: Dat mag ik nu niet maar zo wel :cheer: en als jij even niet kijkt mag het ook :cheer: en als ik het echt leuk vind mag ik het ook :cheer:

Ik: Jigzy je weet wat we hebben afgesproken :hmmm: alleen daar dus!

Jigzy's interpretatie: Yes :cheer: ik ben zo leuk dat ik alles mag :love:

Nou ja hier werkt het dus niet
:LOL: Dat klinkt als Luna als ik niet héél duidelijk ben, stiekem hou ik wel van die eigenwijze drollen :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Vita is geen jachthond, laat ik dat eerst stellen.
Ze werd wel gek van konijnen in het begin. Als ze ze rook was ze moeilijk te bereiken voor een behoorlijke tijd.
Dus moest ze aan de lijn in konijnengebied.
De konijnen blijven lang zitten als je rustig loopt en daar heb ik gebruik van gemaakt.

Ik zou niet zeggen dat ik een plan had. Ik deed maar wat mij wel een goed idee leek.
Dan liepen we aangelijnd richting de konijnen. En dan ging ik op een afstandje stilstaan of naast haar hurken en zo samen naar de konijnen kijken. Als ze wat rustiger werd, werd dat beloont.
Soms ook wat aandachtsoefeningen, zoals kijk hier, blijf, volg. Ik had geen idee of het ging helpen, maar het werkte in die situatie in ieder geval wel.
Ik denk dat zowel het samen rustig kijken als de aandachtsoefeningen geholpen hebben.
Toen ze niet meer gek werd van konijnen ging ze los op de plekken waar wel konijnen hadden gelopen, maar waar ze meteen weg waren als wij er waren (open stukken). Dat ging goed. En nu kan ze ook los op stukken waar ze wel rond ons lopen en wegrennen.

Ik ben ook veel met haar bezig. Bij me roepen, oefeningetjes, maar ik laat haar ook gewoon snuffelen.
Doorlopen is NU doorlopen en ze mag niet te ver.
Heel af en toe is de verleiding wat te groot, maar ze komt wel terug als ik roep.

Ik denk (niet bewust, maar komt gewoon zo uit) dat ik de mate van met haar bezig zijn laat afhangen van de moeilijkheid en hoe druk ze is.
Ik denk trouwens dat het ook geen kwaad kan om soms even aan te lijnen als het nog te moeilijk is.
Begin met dingen die wel goed gaan.

Als ze het lastig vind, roep ik haar niet alleen bij me, maar gaan we samen wat doen.
Volgen, spelen, noem maar wat.
Of die enkele keer dat het écht te moeilijk is (wat bijna niet meer voorkomt), gaat ze aan de lijn.
Valerie
Zeer actief

Lunatic schreef: :LOL: Dat klinkt als Luna als ik niet héél duidelijk ben, stiekem hou ik wel van die eigenwijze drollen :LOL:
Ze is ook heel leuk maar ook heel veel werk :wink: en inderdaad je moet heel duidelijk zijn en dat ben ik niet geweest omdat ik haar op sommige plekken wel toestond om te jagen. Nou ja dat is dus flink fout gegaan en nu loopt ze "los" met een lange lijn achter zich aan.

@Zamuda ze heeft nu zo een biothane lijn. Ik vind die toch nog fijner dan de niggeloh.
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Hier met Falco, ook een RR kruising, veel bereikt met voer-management via de dummy en andere zoektaken geven. Die liep vroeger ook continue te scannen en ging op de neus.

Zoals ik het lees kun je je hond goed lezen. Gewoon verder gaan zoals je nu doet, aanlijnen als het te moeilijk is om de aandacht weer op andere dingen te richten. Als Falco lucht kreeg van wild in het begin in de tegenovergestelde richting de voerdummy na laten jagen, lange lijn off course. Later kon die lijn eraf en kom ik hem bv voorwerpjes laten zoeken om zijn dummy te verdienen.

Hij wilde zo graag met die neus aan de slag, dat mocht, maar dan wel voortaan op menselijke geur. Dus ook met hem aan het werk in de vorm van speuren en zoeken.

Verder alle uitstapjes met wildgeur in de kiem smoren en wat hier het grote verschil maakte was dat het werken met de voerdummy ook écht om zijn voer ging ipv een snackje. Als 's avonds die bak toch weer vol staat kun je wel zonder dat stukje gedroogde long. A la Jaap dus zo'n beetje.

Op het moment hebben we het hele anti-jaag circus weer opnieuw met Epke. (Vizlsa = Velcro dog maar dat geldt in ons geval alleen maar binnenshuis).

Maar Falco is nu nu iig zo ver dat die zonder er warm of koud van te worden Epke achter een haas aan ziet gaan, en dan heel rustig bij me blijft staan. Een stuk rustiger als ik op dat moment. :jank:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Cleva schreef:Cleo was een husky/podenco. Dat is geen jachthond maar een jákkerhond. Als je me zo'n hond niets met de passie doet gaat het woekeren. Zo'n hond hoort najagen in zijn leven te hebben anders is het eigenlijk geen leven.
Die mocht dagelijks even goed achter hopeloos werk aan. Konijnen op een open veld, meerkoeten op een strandje of ganzen op een akker. Desnoods de diertjes even tijdig waarschuwen door in de handen te klappen maar meestal was dat niet nodig.
Dan was dat jaag-ei maar gelegd en konden we verder.

Jachtdrift is volgens mij geen constant, eindeloos gegeven net zoals honger, geslachtsdrift of slaperigheid dat niet zijn. Het kan bevredigd worden en dan is het weer een tijdje weg.
Bij Cleo werkte het heel goed om even te scoren en dan verder te kunnen met andere dingen. Het hoefde niet elke keer dat er iets gezien werd maar als het helemaal niet meer mocht had ze daar echt last van en werd gespannen.
Nou, was dat ook wel een heel primitieve hond. Erg oerig, zeg maar. Geen hond die je allerlei dingen kon leren of gezag op kon leggen.

Je kon haar verzet wel breken en dan was ze gehoorzaam maar werd daar vervolgens niet tevreden in zoals de meeste honden dat gezag wel gaan accepteren.
Je kon haar beletten om te gaan jagen maar je moest het haar blijven beletten. Dat het al twee maanden niet mag betekent bij zo'n hond niet dat het vandaag ook niet mag. Je blijft er mee bezig en dat is voor beide partijen onprettig.

Dan kun je het beter op een veilige manier toestaan. Lekker samen de polder in fietsen en samen iets zoeken om te bejagen. Op een flinke afstand van de konijntjes of de ganzen stoppen en ze even bespieden en dan heel zachtjes de riem losknippen en "ga maar" fluisteren.
Dan volgt de imitatiejachtpartij die heerlijk is om naar te kijken dan ga je allebei voldaan naar huis.

Je kunt er ook een ritueel van maken in plaats van er tegen te vechten.
En als je dat ritueel dan vaak genoeg doet dán kun je ook verwachten dat het op andere plekken niet gedaan wordt.

Bij Cleo werkte het uitstekend.
Een zelfstandige jager leren om netjes op de paadjes te blijven werkt volgens mij ook echt niet. Zowel Jack als Lilo werden uiteindelijk stikbrave podenco's, maar ik heb in de tussentijd heel wat staan staren naar een bruin en een wit stipje in de verte. :ugh: Maar dan wel in veilig gebied, en in de wetenschap dat ze altijd terug kwamen.

Je moet een gulden middenweg zien te vinden tussen nooit los en altijd je hond kwijt, en dat betekent dat je soms risico's moet nemen, en ook op zoek moet naar dingen die heel erg leuk zijn voor die hond en toch ongevaarlijk. Bijvoorbeeld 's ochtends vroeg in het park alle eenden en ganzen de plas injagen, dat was iets waar Jack nog meer van genoot dan in de weilanden achter een konijn aan. Nou, dan maakte ik dus een feestje van die eenden, met helemaal spannend van 'Oh kijk eens!' en als hij dan ook nog effe een paar dikke ganzen met zijn neus een hollewipper het water in had gegeven had ik een heel blije hond.

Ertegen vechten is inderdaad zinloos, daar krijg je geen blije honden van. Je moet sturen en dan enthousiast meegaan in het 'geoorloofd' jagen. Maar je moet niet proberen om van een ridgeback of podenco of andere zelfstandige hond een labrador te maken. Mijn superbrave Lilo loopt nog steeds heel vaak uit zicht, en bij haar is de truuk dat ik haar verkeringen vaak eerder spot dan zij zelf. Dus "Oh Lilo kijk eens wie daar is!" heeft altijd tot gevolg dat ze binnen no-time trillend van spanning naast me staat en als ik dan aanwijs waar de verkering loopt in de verte mag ze ook die 50 of 100 meter ernaartoe racen. In een noodgeval kan ik haar ook echt laten omdraaien terwijl ze achter een konijn aan gaat door te faken dat ik een van die knappe verloofdes van haar zie.

Maar het is wel effe wat werk en creativiteit en zenuwen voor je zover bent, is mijn ervaring. Ik vind het idee van Toto loslaten ook nog stervenseng, want ik weet nog niet hoe heftig hij jaagt en hoe snel hij terug komt. Nu hij weer fatsoenlijke poep heeft ga ik eerst maar eens oefenen met enthousiast gillen dat ik hele knakworsten heb gevonden in de struiken en als hij niet snel genoeg is er meteen een hoop voor Lilo's bek te gooien en er maar eentje voor hem over te laten. Dat heeft waarschijnlijk meer effect dan echte gehoorzaamheidstraining. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Bij Diem heb ik het loslopen opgeven. Hij loopt altijd aan de (lange) lijn. Zodra we voet buiten de deur zetten gaat hij 'aan'. In de wijk speurt hij katten, in buitengebied wild. En hij doet dat met neus, oren en ogen. En alles van een muis tot een hert is de moeite waard :cheer: Heeft ooit zelfs een paling gevangen :piew:
Hij begon met een maand of 8. Ik heb lang getraind maar hoe goed hij ook luistert, het moment dat hij iets in beeld heeft, is hij alles kwijt. Is hij los dan gaat hij, direct. Hij komt wel weer, na een half uur. Maar dat is veel te gevaarlijk natuurlijk. De laatste keer los liep hij op het treinspoor. Hij was een prikkeldraad hek volledig overgroeit met bramen overgegaan. Zijn voetzolen stuk, mijn jas, gezicht en handen stuk omdat ik in paniek achter hem aan gegaan was natuurlijk. Diem komt niet meer los dus en dat loopt een stuk ontspannender dan de 2 jaar dat ik continue probeerde hem -zonder enig succes- te trainen.

Mies (teckel) loopt wel los. Ze kwam als herpaatser en het jagen zat er goed in. Het grote verschil is alleen dat een teckel dan wel zelfstandig is, uiteindelijk is ook een teckel gefokt op samenwerken. Mies mag dus best een muizenholletje nader bekijken of een konijn naar huis sturen. Maar ze moet zich wel aan afspraken houden.
Ik heb haar heel betrouwbaar nu getraind op een fluitje. Ook uit zicht komt ze daar heel vlot op aanhollen. En verder mag ze een minuut ofzo afmaken waar ze mee bezig is maar daarna toch snel meelopen als ik dat vraag. Ook mag ze niet verder het pad af als ik dat verbied. De consequentie van niet snel genoeg luisteren is dat ik naar haar toe kom lopen en in haar oren toeter, eventueel gevolgd door oppakken en een paar meter de goede kant op verplaatsen. En dat vind Mies heel kinderachtig en een boos vrouwtje is ook wel vervelend dus meestal is 2 stappen haar richting op stampen al voldoende en voegt ze zich gauw :lol1:
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

:mrgreen:

Ik heb hele brave lopende jachthonden. Als ze netjes zitten klik ik ze los, fluister "Toe maar, zoek de konijntjes" en daar luisteren ze naar. :engel:
Ook luisteren ze prima als ik ze terug roep :zweep: Na een uurtje of zo (oké ik overdrijf nu wel iets) :F:

Je snapt dat ik ze dus ook alleen maar in gebieden los laat waar ik weet dat het veilig is, ik overzicht heb, het omheind is, en waar geen Ree of Wild Zwijn loopt. :W:
Want als ze die tegen komen kan ik nog iets langer wachten dan een uur. :schrik: :mrgreen:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Zamunda
Zeer actief

Heel fijn om van nog meer mensen te lezen hoe het bij hen gaat, wat hun kijk op de zaak is en hoe/waarop ze trainen. Weer verschillende inzichten en meningen, ik ga het allemaal eens herkauwen en kijken wat het beste bij ons past.
De perfect luisterende honden van Suuz zijn trouwens ook heel knap :mrgreen: .

Voor nu ga ik door met verbetering van appél, meer zelfbeheersingsoefeningen doen en bezig met de fluit (en daar verleidingen aan toevoegen). Ik ga ook eens kijken of ik plekken kan bedenken/vinden waar watervogels of konijnen zitten om daar te trainen.

Nog even over dat fluitje: ik heb weleens een bepaald merk aangeraden zien worden maar kan het niet meer vinden. Iemand van de fluiters hier die tips heeft voor een prettige/goede?
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

In dat soort gebieden gaat Nap bij voorbaat al niet los, het kan gewoon echt niet. Zijn neus en zijn drive zijn zoveel sterker dan al het andere. We hebben getraind, geoefend enz. maar het is gewoon onbegonnen werk want hij gaat, als het moet, door schikdraad (al gedaan bij de paarden) door prikkeldraad, door sloten noem het maar op. Daarbij heeft hij ook geen rem dus hij loopt tot hij er bij neervalt wat we dus al een keer hebben meegemaakt en dat hoeft van mij niet meer. Napoleon loopt aan een lange lijn en op het strand kan hij gewoon los gelukkig. Om andere honden geeft hij helemaal niets dus en hij luistert echt prima tot hij de geur van een konijn oppakt en dan is het; Game over, opvoeding mislukt.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi jaagt dan wel niet, ik bedoel hij rent tussen de konijnen met een blije kop van 'kijk vrouw, allemaal kleine vriendjes! :cheer: '
Maar nam wel de ruimte in het verleden en hij wilde naar alles toe wat hij zag in de verte, honden, kinderen, een wapperende tak.
Ik heb hem geleerd dat hij in een cirkel van 20 meter om mij heen mag dartelen maar verder niet.
Elke keer als hij 'de grens' wilde passeren riep ik hem terug en kreeg hij een beloning.
Op een gegeven moment (heeft wel even geduurd hoor) kwam hij zelf naar me toe als hij bij 'de grens' kwam.
En als hij iets ziet, gaat hij eerst stilstaan wat mij de kans geeft om hem terug te roepen, of naar hem toe te lopen en even aan te lijnen.
Dit is nog wel 50x fout gegaan maar inmiddels zijn we wel zo ver dat niet meer verder gaat dan die 20 meter en ook niet meer de hort op gaat als hij iets ziet.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, hoor. Maar bij Enzi heeft dit wel goed gewerkt want hoe meer druk ik op hem zet tijdens een wandeling hoe minder lol hij er in heeft.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Zamunda schreef:Heel fijn om van nog meer mensen te lezen hoe het bij hen gaat, wat hun kijk op de zaak is en hoe/waarop ze trainen. Weer verschillende inzichten en meningen, ik ga het allemaal eens herkauwen en kijken wat het beste bij ons past.

Voor nu ga ik door met verbetering van appél, meer zelfbeheersingsoefeningen doen en bezig met de fluit (en daar verleidingen aan toevoegen). Ik ga ook eens kijken of ik plekken kan bedenken/vinden waar watervogels of konijnen zitten om daar te trainen.

Nog even over dat fluitje: ik heb weleens een bepaald merk aangeraden zien worden maar kan het niet meer vinden. Iemand van de fluiters hier die tips heeft voor een prettige/goede?
Gebruik zelf de Acme210,5 (spaniel=kortjagend) maar van horen zeggen schijnt de Acme211,5 luider en verder te klinken.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik ben er zelf vrij makkelijk en relaxed in eigenlijk... Ik weet dat ik een hond heb die niet overal betrouwbaar los kan en ik heb ook de behoefte niet om iets van haar te maken wat ze niet is. Ik heb veilige routes waar ze los kan, ben steeds met haar bezig om de aandacht zo veel mogelijk bij mij te houden en op dagen waarop de neus direct de lucht in gaat loopt ze lekker aan de flexi. Dat geldt ook voor wanneer ik moe ben of iets dergelijks, ik weet dat ik dan het geduld niet heb om haar speurrondje af te wachten. Maar op de veilige routes mag ze speuren en rennen wat ze wil, meestal zie ik haar 4-5 keer voorbij rennen en aan het eind van het rondje wacht ik een paar minuten tot ze terug is. Ze heeft dat zelfstandig haar gang kunnen gaan gewoon nodig, maar het is inderdaad zoeken naar een balans. Het moet veilig blijven voor haar en de omgeving. Ooit rende ze 4 keer een weg over achter een konijn aan, dat vond ik verschrikkelijk gevaarlijk voor alle partijen. 'Geoorloofd' jagen is er hier dus ook echt niet bij, ik vind het sneu voor die dieren. Op het strand mag ze wel even meeuwen opjagen, alles wat gezond is en kan vliegen kan ze niet pakken. Maar een haas of konijn kan ze wel te pakken krijgen en opjagen is dus altijd verboden terrein hier (in theorie, natuurlijk lukt het me in de praktijk niet altijd, blijft een podenco ;) ).
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Veenmug schreef:
Zamunda schreef:Heel fijn om van nog meer mensen te lezen hoe het bij hen gaat, wat hun kijk op de zaak is en hoe/waarop ze trainen. Weer verschillende inzichten en meningen, ik ga het allemaal eens herkauwen en kijken wat het beste bij ons past.

Gebruik zelf de Acme210,5 (spaniel=kortjagend) maar van horen zeggen schijnt de Acme211,5 luider en verder te klinken.
Ik heb de Acme 211,5. Voordeel is dat elk fluitje van dit type hetzelfde klinkt. Heb dus meerdere fluitjes liggen, omdat ik er altijd wel eentje kwijt ben of vergeet.

Neem de tijd om de fluit aan te leren, is hetzelfde als het hier-kom commando alleen dan in de vorm van een geluid. Ik gebruik zelf twee korte signalen voor hier. Maar je kan er elk riedeltje van maken. Tip oefen eerst zelf daarmee en als je altijd hetzelfde fluit, dan pas beginnen met je hond erbij.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Melody
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo x Podenco

Ongelezen bericht door Melody »

Ik weet dat ik een hond heb die niet overal betrouwbaar los kan en ik heb ook de behoefte niet om iets van haar te maken wat ze niet is. Ik heb veilige routes waar ze los kan
Dit herken ik helemaal!
Dat ik Ivy net had was het doel om hem zoveel mogelijk los te laten. Dat heeft een aantal hartaanvallen opgeleverd. Nu ben ik veel selectiever. Neus in de lucht en ogen op stokjes? Of toch een weg in de buurt waarbij ik niet helemaal 100% zeker ben dat daar nou net wat interessants is? Prima, dan gaan we lekker aan de lijn. Terwijl als ik weet dat het veilig is dan ben ik inderdaad ook best heel makkelijk en mag hij veel afstand nemen. Als hij af en toe maar even komt in-checken en komt als ik roep.
Ik heb het idee dat dat nu wel een goede balans is. Hij krijgt 5-6 x per week een lange losse wandeling, en soms een kleiner stukje in de buurt (als we lekker aan het spelen zijn of met een hondenvriendje) en op aangelijnde stukjes gaan we samen wat doen zoals een stukje speuren, wat trucjes met dingen die we tegenkomen etc.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”