In het bos hier bij huis leven veel reëen en mijn 'jachthond' kan dan weleens een groot deel van de wandeling gefocussed zijn op de geur van gepasseerde reëen (waarbij ze dus steeds de verleiding voelt om de ree op te zoeken). Dan kan ik haar aan de flex doen (waarbij ik steeds moet vertellen dat ze 'op het pad' moet blijven), ik kan haar onder appél 'naast' laten lopen (los of aangelijnd) en evt. oefeningetjes laten doen om haar af te leiden, of ze lijnt zichzelf aan waarbij ze bedeesd naast me loopt. Op zich werkt dat goed en voor een stukje vind ik dat prima, maar als het een heel lang stuk is dan maakt het de wandeling voor mij wel wat minder leuk. Klinkt misschien stom en het is ook een luxeprobleem hoor, maar ik zou veel liever zien dat ze lekker snuffelt, wat heen en weer rent, koekjes komt halen, muisjes zoekt en Mister plaagt... zoals ze doet als ze geen ree ruikt (of ziet
Nou kun je dus zeggen: 'dan moet je maar geen jachthond nemen'. Op zich hartstikke gelijk natuurlijk en het is voor mij godzijdank ook helemaal niet onoverkomelijk. Maar toch denk ik dat het ook anders kan, óók met die jachthond; en ik vraag me af hoe dat 'anders' eruit ziet en wat daarvoor nodig is (meer speuren bijv.?).
Als ik namelijk aan een baas als Tara denk dan kan ik me niet voorstellen dat die op mijn manier met haar honden loopt. Maar ik weet ook dat zij met haar honden jaagt (toch?), dus hun jachtbehoefte wordt meer bevredigd. Maar misschien mijdt een baas als Tara ook gewoon dat wildrijke gebied hoor, dat kan natuurlijk ook gewoon
Nou goed, hoe gaat dat bij jullie met die jagers en hoe bereiken jullie dat?