Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

border collie maar verder....?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mellon
Vaste gebruiker

border collie maar verder....?

Ongelezen bericht door Mellon »

Hallo allemaal,

6 jaar geleden kreeg ik een hond voor mijn verjaardag, van mijn vader.
DE hond die ik altijd al wilde... een Border Collie.
Althans, dat heeft hij zich toch laten wijsmaken dat Mellon een rasechte border collie is.

Echter ben ik daar zo zeker niet van. Niet dat het mij wat uitmaakt want voor mij is Mellon, mijne Mellon en tis een schatje! :I:

Maar vanwaar de twijfel?

Eerst en vooral is hij redelijk klein van gestalte vergeleken met andere reuen Border Collies.
Verder heeft hij kort haar en 2 felblauwe ogen... wat niet zou mogen volgens de rasstandaard.
Daarnaast kan hij best zenuwachtig zijn, stilzitten als we even iets gaan drinken na het wandelen, lukt hem nauwelijks voor 10 minuten (en dan moet hij al erg uitgeput zijn).
Hij is bang (gaat liggen of springt ernaartoe) van auto's... dat is deels wel mijn schuld omdat ik er van kleinsafaan niet voldoende mee in het verkeer ben gaan wandelen (wonen net naast een bos en voor zo'n hond is dat gewoon super als hij daar kan rondhollen). Maar dit probeer ik alsnog recht te zetten, we zijn al jaren beetje bij beetje op goede weg mr helemaal goed komt dat niet meer denk ik :(.
En verder kan hij soms 'erg beschermend' overkomen, alhoewel is hij daar al veel in verbeterd. Maar als vreemde naar hem toe komen lopen (als ik in de buurt ben) met een piepstemmetje en OO Wat een lieve hond... dat komt niet goed :p. Laat hem mr gewoon met rust, negeer hem het liefst en als hij dan nader komt dan zit het wel pluis.
Op zijn domein komen als vreemde zonder dat ik erbij ben, wordt niet geapprecieerd.

Naast dit alles is hij erg actief, is dol op water, zoals een echte Border fixeert en drijft hij zeer graag andere dieren bestaande uit schapen, koeien, honden... :p maar dit heb ik hem al grotendeels afgeleerd omdat hij ermee voor problemen zorgde (andere honden reageerden agressief tov hem terwijl hij vond dat er geen vuiltje aan de lucht zat).
Hij is zeeeerrrr lief voor mij en de familie maar toch wel het meest voor mij, je kan duidelijk merken dat hij slechts 1 baas heeft, hij is zeer trouw en wil ook slechts naar 1 iemand ten volle luisteren.
Knuffelen is not done, als je hem een halve minuut lkkr kan knuffelen mag je tevreden zijn. Hem strelen terwijl meneer wijdbeens op de rug ligt en zich de koning des huizes voelt, dat vindt hij dan wel weer geweldig.
Verder kan hij wel eens koppig zijn mr dat heeft hij mss wel van zijn baasje :engel: .
Daarnaast is hij erg slim, leer je hem iets aan, is hij er direct mee weg. Hij luistert goed en wanneer hij al eens iets fout doet, hoef ik het helemaal niet te zeggen want dat weet hij zelf maar al te goed :p.

Mochten er nog dingen te binnen schieten van zijn karakter/gedragingen dan post ik het wel even bij.

Volgens mij is Mellon een kruising tussen Border Collie/Husky maar ik ben er niet helemaal zeker van, vandaar wou ik even jullie mening weten.

Hieronder post ik nog enkele (minder) recentere foto's van hem om jullie een idee te geven hoe hij er als pup/jonkie/volwassene hond uitzag/ziet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mellon op 04 feb 2015 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Diesel en Loek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kleine keeshond
Grote grijze keeshond
Aantal honden: 2

Re: border collie maar verder....?

Ongelezen bericht door Diesel en Loek »

Geen antwoorden, maar een erg mooie hond zeg!
Mellon
Vaste gebruiker

Diesel en Loek schreef:Geen antwoorden, maar een erg mooie hond zeg!
Dankjewel :-)

Ja zal moeilijk worden om antwoorden te krijgen, vrees ik.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Heb je misschien een standfoto?
Mellon
Vaste gebruiker

Apple schreef:Heb je misschien een standfoto?
Toegevoegd, weet niet of dit ok is?
Waren enige standfoto's die ik op deze laptop heb staan.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat het voor het grootste gedeelte wel een BC is, twee blauwe ogen lijken me niet gek, ondanks dat het misschien een fokfout is (is dat zo trouwens?)
Alleen de vacht/bef en het ronde hoofd icm oren doen vermoeden dat er misschien wat husky of herder doorheen zit.
Mellon
Vaste gebruiker

Apple schreef:Ik denk dat het voor het grootste gedeelte wel een BC is, twee blauwe ogen lijken me niet gek, ondanks dat het misschien een fokfout is (is dat zo trouwens?)
Alleen de vacht/bef en het ronde hoofd icm oren doen vermoeden dat er misschien wat husky of herder doorheen zit.
Bedankt voor je antwoord :).
En ja ... overal lees je dat 2 blauwe ogen not done is en zeker al niet met zwart-wit border... 1 blauw oog kan bv wel voorkomen mr dn bij een blue merle.
Als puppy kreeg ik ook steeds de vraag ... is het een Husky? vanwege zijn ogen.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Volgens mij heb je bij de borders ook wel kortharen toch? Qua gedrag vind ik het niet zo vreemd klinken voor een border eigenlijk.
Groetjes, Marjan
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MBJ »

Zijn gedrag vind ik niet vreemd voor een border collie , de border van een vriend is precies hetzelfde, behalve dat haar een correctie niet boeit. Je moet er mee om kunnen gaan haha. Vind hem er best als een border uit zien, maar heb er niet zoveel verstand van
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nawosh schreef:Volgens mij heb je bij de borders ook wel kortharen toch? Qua gedrag vind ik het niet zo vreemd klinken voor een border eigenlijk.
Dit dus.
Geen showlijn waarschijnlijk maar puur werk. Je eerste stukje waarom hij geen BC zou zijn vind ik ook wel weer aanwijzing dat hij het juist zou zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Qua karakter vind ik het puur border misschien met een andere herder. Husky haal ik er niet uit (qua karakter he)
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Lijkt mij een doodnormale working collie. Gedrag heb je zelf in de hand en is grotendeels opvoeding. Liggen bij auto's is juist typisch bordercollies.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Die blauwe ogen zijn voor mij helemaal geen indicatie dat er husky in zit. Ik zie een werklijn border. Wat jij schrijft over zijn gedrag vind ik ook echt border collie.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lijkt mij een BC hoor.
Die blauwe ogen kan gewoon al hebben ze dat niet graag.
Kort haar komt gewoon voor.
Dat gedrag met auto's lijkt me drijven.
Het onrustige is working BC-gedrag volgens mij.

Ik heb er toen ik in Engeland woonde gekend van dit type, echte werkhonden
Werk je ermee bij de schapen?
En heb je er helemaal niks aan papieren bij?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Zijn dubbelganger :D

http://www.workingdogrescue.com.au/2011 ... airns-qld/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik denk ook gewoon BC.

Blauwe ogen zijn in het showwereldje niet gewenst maar als hij van een boerderij komt zal het ze roesten wat voor kleur ogen een hond heeft. Als ze maar drijven (zeker bij de schapenboeren). Verder heb je inderdaad korthaar borders zelfs met stamboom dus dat mag gewoon. Qua gedrag is het ook vrij typisch allemaal
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Mellon
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:
Nawosh schreef:Volgens mij heb je bij de borders ook wel kortharen toch? Qua gedrag vind ik het niet zo vreemd klinken voor een border eigenlijk.
Dit dus.
Geen showlijn waarschijnlijk maar puur werk. Je eerste stukje waarom hij geen BC zou zijn vind ik ook wel weer aanwijzing dat hij het juist zou zijn.
Ja zal idd puur werker zijn.

Mijn twijfel kwam ook deels door bv hier op het forum (enn ook op vele andere sites) dit te lezen:

Karakter: De Border Collie mag niet zenuwachtig, noch agressief zijn, maar levendig, oplettend, scherp reagerend en intelligent. De Border Collie is naast zijn werklustige karakter een geweldige en lieve hond. Ze zitten graag bij je op schoot en het liefst worden ze uren achter elkaar geknuffeld. Daarnaast is deze geweldige hond heel waaks en verdedigt zijn baas en diens eigendommen.

Mellon is best zenuwachtig als ik hem vergelijk met een andere Border Collie... zie vaak BC's die poeslief en rustig op hun baasje kunnen wachten mr dat is nix voor Mellon. Misschien komt dat wel nog als hij wat ouder wordt. Maar momenteel zit dat er nog niet direct in. Vanzodra hij mij ziet is het enige wat telt 'spelen spelen spelen spelen', je moet hem dn echt niet proberen afleiden door een snoepje te geven (die moet hij op die momenten niet hebben) of hem vragen om ff rustig bij je te zitten terwijl jij een boek wil lezen ofzo.

En schootzitten, knuffelen???? Das echt NIETS voor hem :denken:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Lang niet iedere hond van een ras voldoet op alle punten voor 100% aan de rasbeschrijving natuurlijk hè?
Ik denk ook dat het gewoon een 100% BC is hoor, met ergens werklijn in de voorouders.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Misschien iets gaan doen met hem wat aan zijn behoefte voldoet als ras om het nerveuze en dergelijk eruit te krijgen.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mellon
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Lijkt mij een BC hoor.
Die blauwe ogen kan gewoon al hebben ze dat niet graag.
Kort haar komt gewoon voor.
Dat gedrag met auto's lijkt me drijven.
Het onrustige is working BC-gedrag volgens mij.

Ik heb er toen ik in Engeland woonde gekend van dit type, echte werkhonden
Werk je ermee bij de schapen?
En heb je er helemaal niks aan papieren bij?

Dat met de auto's zal idd het drijven zijn die hij wil toepassen.. alleen zou hij zich verongelukken als ik hem liet doen. Ze hebben het destijds in de hondenschool ook willen afleren mr ook niet gelukt. Gelukkig loopt hij al niet meer achter brommertjes en fietsers :D.

Neen ik werk er niet mee bij schapen, mede omdat hij in samenwerking met andere honden (vooral mannelijke) best dominant kan overkomen en hij niet uit de weg zou gaan voor een gevecht. En aangezien de dierenarts aartsvijand nr 1 is... is het dus niet aan te raden dat hij zich verwondt.
Ik had bv graag flyball met hem gedaan, dat zou hij super vinden mr in groepsverband zie ik dat niet zo geheel zitten...

Uhm mijn vader heeft mij altijd wijsgemaakt dat hij de papieren had mr heb ze nooit te zien gekregen... heeft hij ze nu ergens weggestopt ofz geen idee, hij is nogal een sloddervos. En ik was toen 16 en nog niet zo bezig met papiertjes en certificaatjes te verzamelen, het enige wat me interesseerde was mijn hondje. Hij is wel gechipt enz.
Afbeelding
Mellon
Vaste gebruiker

lets have fun schreef:Zijn dubbelganger :D

http://www.workingdogrescue.com.au/2011 ... airns-qld/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die ziet er idd ook leuk uit :)!
En zie ik het nou verkeerd of heeft hij ook zo'n oortje die niet helemaal rechtop wil gaan staan? :)

Zou wel eens op zoek willen gaan nr zijn broertjes/zusjes... mr geen idee waar te beginnen.
Laatst gewijzigd door Mellon op 05 feb 2015 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Je hoeft bij schapendrijven niet persé in het veld te staan met een andere hond hoor, er zijn genoeg plekken waar je daarop kunt trainen met alleen je eigen hond en de schapen. Waar ik train is er ook zelden een extra hond bij als ik met Mojo train.
Daarnaast denk ik dat als je hond zijn drijfinstinct goed aanwezig is en zo te lezen is dat het geval, hij zich helemaal op de schapen zal focussen en zich niet zal laten afleiden door wat dan ook.
Denk dat ik in jouw situatie toch eens zou kijken naar een plek waar je onder goede begeleiding met je hond kunt gaan schapendrijven.
Mellon
Vaste gebruiker

LongFields schreef:Je hoeft bij schapendrijven niet persé in het veld te staan met een andere hond hoor, er zijn genoeg plekken waar je daarop kunt trainen met alleen je eigen hond en de schapen. Waar ik train is er ook zelden een extra hond bij als ik met Mojo train.
Daarnaast denk ik dat als je hond zijn drijfinstinct goed aanwezig is en zo te lezen is dat het geval, hij zich helemaal op de schapen zal focussen en zich niet zal laten afleiden door wat dan ook.
Denk dat ik in jouw situatie toch eens zou kijken naar een plek waar je onder goede begeleiding met je hond kunt gaan schapendrijven.

Ja, moet ik misschien idd wel eens werk vn gaan maken.
Er zit een club in de buurt die dat doet mr dat is sowieso in groep dus ik zal even verder moeten kijken
Laatst gewijzigd door Mellon op 06 sep 2019 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Lijkt me gewoon een border collie hoor.
Aan dat drijfgedrag naar auto's zou ik overigens wel werken, je wil niet weten hoeveel border collies op die manier verongelukken. Een musketon die het opgeeft en je hebt een platte hond.

Je kan inderdaad gewoon alleen op het veld met je hond staan en met een beetje geluk heeft je hond zoveel oog voor de schapen dat hij een eventueel andere hond niet eens opmerkt. De aandacht voor de baas verdwijnt in het begin ook vaak op het veld, maar dat terzijde :tongue:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk ook gewoon een border collie.
Dat nerveuze, geen tijd/zin hebben om te knuffelen, hyperalert zijn, geen geduld of zelfbeheersing hebben, zie ik juist héél vaak bij jonge border collies (is natuurlijk deels karakter/temperament, maar ook een kwestie van opvoeding). Dus dat zou ik juist wel als typisch BC karakteriseren.

Er is wel iets in de vorm van zijn hoofd dat ik niet heel border collie-achtig vind. Maar bij met name werklijnen zie je zo veel verschillen qua uiterlijk dat dat helemaal niet hoeft te betekenen dat er nog iets anders doorheen zit.
Mellon
Vaste gebruiker

-Saskia- schreef:Lijkt me gewoon een border collie hoor.
Aan dat drijfgedrag naar auto's zou ik overigens wel werken, je wil niet weten hoeveel border collies op die manier verongelukken. Een musketon die het opgeeft en je hebt een platte hond.

Je kan inderdaad gewoon alleen op het veld met je hond staan en met een beetje geluk heeft je hond zoveel oog voor de schapen dat hij een eventueel andere hond niet eens opmerkt. De aandacht voor de baas verdwijnt in het begin ook vaak op het veld, maar dat terzijde :tongue:
Ja kweet het... en hij weet het nogthans mr al te goed dat hij er niet nrtoe mag springen mrja blijkbaar is dat erg leuk met zijn leven spelen en baasje schrik aanjagen. :E:

Dat kan ik goed geloven ja, toen hij jonger was zat hij achter de koeien aan in de weide bij ons in de buurt... tot er eens een stier bijstond en die zich tegen hem keerde, was ie snel weg :Q:
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik denk ook dat het een echte BC is.

Als je de kans hebt, moet je eens met hem gaan snuffelen bij de schapen.
Als we ergens gaan drijven, dan wil ik niet dat mijn jace met andere reuen in aanraking komt. Dus als het kan, dan worden de reuen weggezet, zodat Jace daar niet bij kan. Het gaat sinds jaren heel goed, nooit iets gebeurd, maar ik wil niet dat Jace zich op andere reuen stort.
En als een hond eenmaal de focus op de schapen heeft, dan zien ze vaak niet wat er om ze heen gebeurt.
Maar met Jace neem ik geen enkel risico, dus gewoon alle reuen achter het gaas of in de auto.

In welke provincie woon je?
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Mellon
Vaste gebruiker

Odi schreef:Ik denk ook dat het een echte BC is.

Als je de kans hebt, moet je eens met hem gaan snuffelen bij de schapen.
Als we ergens gaan drijven, dan wil ik niet dat mijn jace met andere reuen in aanraking komt. Dus als het kan, dan worden de reuen weggezet, zodat Jace daar niet bij kan. Het gaat sinds jaren heel goed, nooit iets gebeurd, maar ik wil niet dat Jace zich op andere reuen stort.
En als een hond eenmaal de focus op de schapen heeft, dan zien ze vaak niet wat er om ze heen gebeurt.
Maar met Jace neem ik geen enkel risico, dus gewoon alle reuen achter het gaas of in de auto.

In welke provincie woon je?
Ja, ben ik zeker van plan als het idd mogelijk zou zijn dat we alleen op het terrein staan. In de hondenschool destijds was hij te veel afgeleid door een andere dominante BC, ik kon er niets mee en thuis deed/doet hij alles perfect met de soms enige koppigheid :p.
Laatst gewijzigd door Mellon op 06 sep 2019 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Lijkt op een bc en klinkt als een bc. Autodrijven is het grootste probleem onder de border. Ze drijven eigenlijk alles wat los en vast zit. Mijn KAytje drijft al vanaf het dat hij als klein pup bij mij kwam auto's. Ik heb er lang over gedaan om het echt onder controle te krijgen en nog altijd moet ik alert blijven, maar hij zal niks doen meer.

Mijn reu (een blue merle met blauwe ogen) houdt van knuffelen.. Mijn teef kan er de rust niet voor vinden. Ze is inmiddels 4 jaar en nog altijd druk en zenuwachtig. Zenuwachtig is iets wat typisch bij de border collie hoort. Rust moet aangeleerd worden en dat kan best moeilijk zijn. De jonge jaren van een border collie zijn eigenlijk best intensief. Bij Kay zei ik dat hij pas echt leuk werd toen hij 3 jaar werd. Norah, nou die is dus nog steeds hor en dol, dus die bevestigd niet mijn regel haha.

Een Border Collie moet iets doen. Niet wandelen en ballen gooien, maar werk en geestelijke uitdaging. Kortharen zijn altijd werklijn. Er zijn geen showkortharen. De beschrijving is voor showhonden. Je moet naar de beschrijving voor de exterieurkeuring kijken, die is voor werklijn. Alhoewel blauwe ogen en witte honden (Zoals mijn merle) ook niet gewaardeerd worden is het wel iets wat gewoon voorkomt. Dat verschil moet je leren. Iets wat volgens beschrijving niet mag en wat volgens de vererving niet zou kunnen. Dat is een groot verschil. Zwart-wit met blauwe ogen kan prima bij een border collie. De grote is ook nietszeggends in de werklijn. Het gaat om werkcapaciteiten en daar is grote ondergeschikt aan. Je hebt grote werkers en kleine werkers (en kleine werkers worden geerd om hun snelheid en wendbaarheid en juist hun felheid)

Border zijn dus echte werkers en dat maakt ze in de regel ook minder sociaal. Toch kunnen de meeste heel goed in de sport tussen andere honden werken omdat ze zo gefocused zijn. Mijn teef vermoord elke hond als ze de kans had gekregen, maar op training merkt niemand daar wat van. Ze weten dat ze mij enige ruimte moeten geven (die neem ik door niet midden in de groep te gaan staan), maar ik heb haar prima onder controle verder en het gaat steeds beter. Een border heb je niet om met de hond van de buurman te laten spelen, die heb je omdat je graag met hem bezig bent. Een border niks laten doen is een recept voor problemen.

Hoe klein is hij? Zo klein vind ik hem vergeleken met mijn reu niet lijken eigenlijk? Een kruising husky zou niet logisch zijn, die zou nog groter zijn.
Afbeelding
Mellon
Vaste gebruiker

Hey,

Ik zou hem even moeten meten... zal het hier dan even posten.
Mr meestal komt hij er wel als de kleinste uit tussen andere BC's.

Zou hij eigk voor schapendrijven al niet wat te oud zijn?

Groetjes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”