En dit het DNA resultaat

Sent from my iPhone using Tapatalk
Moderator: moderatorteam
Geloof er geen flikker van , allemaal geldklopperij.basil schreef:![]()
Soms kan ik die testen wel volgen, maar hier ga ik toch ernstig aan twijfelen. Ik ben benieuwd wat Marjoleine hiervan gaat zeggen!
basil schreef:Volgens mij niet. Maar hoe verzinnen ze dan die andere rassen?AnneBP schreef:staan kooiker en markiesje etc wel in die genendatabase van dat product?
Nou inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets van waar is.bouvierpoedel schreef:Geloof er geen flikker van , allemaal geldklopperij.basil schreef:![]()
Soms kan ik die testen wel volgen, maar hier ga ik toch ernstig aan twijfelen. Ik ben benieuwd wat Marjoleine hiervan gaat zeggen!
Geloof dat als je 10 DNA monsters van 1 hond naar 10 verschillende bedrijven stuurd dat je verschillende uitslagen terug krijgt.Hanneke2 schreef:Nou inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets van waar is.bouvierpoedel schreef:Geloof er geen flikker van , allemaal geldklopperij.basil schreef:![]()
Ben heel benieuwd wat ze hiervan vind.bouvierpoedel schreef:Kans op een halflanghaartje met zo'n verfijnt uiterlijk is wel heeeeeel erg klein of eigenlijk niet mogelijk volgens mij.
Maar Marjoleine is de vrouwe genetica dus die moet het maar eens bekijken.
Laat eens zien.Marijkefons schreef:Heb ook nog wel een foto van broer hoor. Die is groter en bruin met zwart
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het jammere van dit soort testen is dat mensen meestal vooral naar het uiterlijk van de rassen kijken, terwijl ze niet weten (logisch ook!) hoe de dingen vererven.Marijkefons schreef:Oeh jeetje je gedrag omschrijving is echt helemaal kloppend
Dan zouden ze als uitslag toch veel beter kunnen zeggen het is een kruising tussen een bichon achtige met een kortbenige zweethond en een berghondtype. Want als je specifieke rassen noemt gaan mensen dat letterlijk nemen. Logisch ook.Marjoleine schreef:Wij hebben eens twee wetters geswabt en opgestuurd en die staan er natuurlijk ook niet in.
Dat was een bijzondere uitslag maar het kwam wel overeen met elkaar.
Wat deze uitslag betreft, tja.
Ze kijken naar gezamenlijke voorouders en daar DNA-patronen van.
Daarbij moet je dan onthouden dat het een US-databank is en die honden zijn vaak niet volledig gelijk aan de honden hier.
Als er een sable patroon is, is het er wrs een erg donkere of een met "vuile randen", dat zie je bij zowel die berghonden als bij de zweethonden namelijk en is vrij hardnekkig in de vererving.
Als er staat poedel zal er wrs een bichonachtig type voorzitten. Dat is geen gekke gedachte. Dat zijn fijngebouwde honden die baasgericht zijn maar ook een grote mate van zelfredzaamheid hebben. Ze vertonen vaak anticiperend gedrag.
Vermoedelijk zit er ook een gezamenlijke voorouder van een kortbeen zweethond voor, en die zou je dan met kleine verschillen kunnen herleiden tot basset en teckel. Voor de duidelijkheid: kortbenigheid is dominant, dus het gen daarvoor heeft deze hond niet, maar daarom kan hij nog prima zulke voorouders hebben dus.
Dan die berghond, tja. Dat is een bepaald type dat door heel Europa voorkomt, in verschillende uitvoeringen.
Die kleine verschillen koppelen ze aan de verschillen in de rassen in kwestie.
E zit dus een bepaald type berghond voor, dat kan van alles zijn, en door een enkel gennetje is het aan de Pyr gekoppeld, maar dat zou ik minder zwaar nemen. Bij die kleine rassen moet je echt de hoofdgroep berghonden nemen.
Er is overigens een apart gen dat formaat bepaalt dus dat zegt verder niets.
Ik zou aan de hand hiervan een zelfstandig en slim hondje verwachten dat graag zijn eigen gang gaat en een tikje beschermend kan zijn, en met een behoorlijke jachtpassie.
Ik weet het niet meer precies, maar een combi van iets bichonachtigs, een beetje retriever, een beetje terrier en wat herder meen ik.Machie schreef:Marjoleine, wat kwam er bij de wetters uit? Bij Luca, labrador, flatcoat, schnauzer, airedale terrier en maltezer. En verder 75% golden retriever.
Ik zou ook zeggen dat kan niet. Maar ik vind het echt een prachtig hondjeLinsey schreef:Kan best ergens wel kloppen, uiterlijk zegt vrij weinig.
Als dit hondje als raszuiver leeuwhondje test, zou men ook zeggen dat het niet kan (links bovenaan):
En toch is het er 1, net zoals al deze:
http://users.telenet.be/guin9/LCportal/ ... chens.html" onclick="window.open(this.href);return false;