Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oren soppen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

oren soppen

Ongelezen bericht door joyce83 »

We hebben een puber in huis en sommige dingen kan ik nog niet helemaal plaatsen of begrijpen of ik het wel of toe moet laten. Onze oudste hond een teef is 5 jaar de puber een reu van 8 maanden. Wat me op valt is dat hij erg veel haar oren blijft soppen, nu is het al een probleem omdat de teef last heeft van allergieën waardoor haar oren waarschijnlijk erg lekker ruiken. Ze worden regelmatig gereinigd met oorcleaner en dan moeten we helemaal in de gaten houden dat hij er niet aan kan. Daarbij moet er ook geholpen worden met het schoon houden van haar achterste.. De teef snauwt nooit naar hem. Buiten krijgen andere honden eigenlijk nooit de kans om echt uitgebreid aan haar achterste te ruiken dan draait ze altijd snel om. Ik weet dus niet of ze lekker ruikt voor andere reuen (ze is gesteriliseerd).
Moet ik dit maar gewoon de gang laten gaan? wachten tot ze het een keer zat is? Nu roep ik het vaak een halt toe omdat ik dit liever niet wil hebben. Maar goed hoeveel kwaad kan het? (buiten dat het soms gewoon echt niet smakelijk meer is). Heeft het bepaalde redenen waarom hij dit doet?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: oren soppen

Ongelezen bericht door kloesje »

Mijn honden verzorgen elkaar ook. De jongste verzorgt wel meer de oudste. Ik denk gewoon een soort van genegenheid naar elkaar toe.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Mijn reu deed dit ook altijd bij het jongste teefje.
Tot zeiknatte oren aan toe. Ik heb het altijd als een soort hofmakerij gezien. Ze waren dan ook echt vriendje en vriendinnetje....
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Thomas »

Naar mijn idee gewoon (erg) sociale interactie hoor. Als ze gewoon rustig naast elkaar liggen is het verzorgen. Als ze dit tijdens spel doen is het volgens mij meer een onderdanig gedrag, een teken dat de likkende hond zijn positie heeft geaccepteerd.

Tenzij het alleen met zalf gebeurt, dan vindt 'ie de zalf gewoon lekker. Daar zou je inderdaad wel mee moeten uitkijken ;)
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

joyce83 schreef:We hebben een puber in huis en sommige dingen kan ik nog niet helemaal plaatsen of begrijpen of ik het wel of toe moet laten. Onze oudste hond een teef is 5 jaar de puber een reu van 8 maanden. Wat me op valt is dat hij erg veel haar oren blijft soppen, nu is het al een probleem omdat de teef last heeft van allergieën waardoor haar oren waarschijnlijk erg lekker ruiken. Ze worden regelmatig gereinigd met oorcleaner en dan moeten we helemaal in de gaten houden dat hij er niet aan kan. Daarbij moet er ook geholpen worden met het schoon houden van haar achterste.. De teef snauwt nooit naar hem. Buiten krijgen andere honden eigenlijk nooit de kans om echt uitgebreid aan haar achterste te ruiken dan draait ze altijd snel om. Ik weet dus niet of ze lekker ruikt voor andere reuen (ze is gesteriliseerd).
Moet ik dit maar gewoon de gang laten gaan? wachten tot ze het een keer zat is? Nu roep ik het vaak een halt toe omdat ik dit liever niet wil hebben. Maar goed hoeveel kwaad kan het? (buiten dat het soms gewoon echt niet smakelijk meer is). Heeft het bepaalde redenen waarom hij dit doet?
Ik zou het afkappen, ook omdat ik het irritant gedrag vind. De hond van mijn broer probeert het ook altijd bij Lilo. Ik vind het goor, die natte spuugoren en ik geloof niet dat er daadwerkelijk iets mee wordt schoongemaakt. :roll: Zinvolle, praktische wasbeurten bij elkaar om modder weg te halen of een wondje schoon te likken, prima, maar obsessief gelebber wil ik niet hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Yara sopt de oren van zowel haar kinderen als de kat. Ik kap het ook vaak af. Ik vind dat erg irritant, vooral die soppende geluiden erbij :ugh: . Maar het zal weinig kwaad kunnen denk ik.
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Freek sopt ook Evert zijn oren en ogen en die lijkt het prima te vinden. Als je Freek de kans zou geven zou hij bij ons ook de oren soppen, maar dat gaat mij te ver. Maar inderdaad dat vreselijke geluid wat hij erbij produceerd..... Dus ht mag alleen als ik er geen last van heb haha.
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Imke is ook van het soppen. Abby wil het niet, daarbij doet ze het niet. Tess vindt het heerlijk, die zoekt Imke er echt een paar keer per week voor op en Imke gaat dan braaf poetsen. Tess blijft helemaal ontspannen staan tot haar ogen en oren weer schoon zijn.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Hij doet het trouwens ook echt alleen bij haar, teef doet het niet bij hem. Misschien moet ik gewoon eens kijken hoe lang het duurt voor hij zelf ermee stopt. Het is natuurlijk verleidelijker om iets te doen wat je eigenlijk niet mag en steeds ermee gestopt wordt. Maar idd die geluiden soms naast je is ook niet altijd prettig.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

joyce83 schreef:We hebben een puber in huis en sommige dingen kan ik nog niet helemaal plaatsen of begrijpen of ik het wel of toe moet laten. Onze oudste hond een teef is 5 jaar de puber een reu van 8 maanden. Wat me op valt is dat hij erg veel haar oren blijft soppen, nu is het al een probleem omdat de teef last heeft van allergieën waardoor haar oren waarschijnlijk erg lekker ruiken. Ze worden regelmatig gereinigd met oorcleaner en dan moeten we helemaal in de gaten houden dat hij er niet aan kan. Daarbij moet er ook geholpen worden met het schoon houden van haar achterste.. De teef snauwt nooit naar hem. Buiten krijgen andere honden eigenlijk nooit de kans om echt uitgebreid aan haar achterste te ruiken dan draait ze altijd snel om. Ik weet dus niet of ze lekker ruikt voor andere reuen (ze is gesteriliseerd).
Het is normale verzorging, meestal van de hogere in rang naar de lagere in rang.
Als je reu echt obsessief haar oren sopt en je teef heeft er last van doordat ze er irritatie van krijgt, dan zou ik het afkappen dmv
afleiden van de reu als hij het wil gaan doen.
Als het 'normaal soppen' is en hij stopt na een paar minuten en je teef heeft er verder geen last van, dan zou ik het gewoon laten gaan.

Dat je teef niet wil dat andere honden aan haar achterste ruiken, is ook vrij normaal. Niets aan doen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
joyce83
Zeer actief

Caro. het valt met vooral op dat deze aap echt bijna alles van haar mag. We hebben in het begin gehoopt dat ze niet te pittig zou zijn tegen de nieuweling omdat ze nog wel eens fel uit de hoek kon komen (achteraf alleen op trainingen) naar andere honden. Maar nu hebben we soms wel eens zoiets van kom op is die pupkrediet nou nog niet afgelopen?
Aan de kont ruiken mag van mij maar ook niet de godganselijke dag door. Poetsen kan ze zelf daar daar hoeft hij niet bij te helpen.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Hier ook een orensopper. Taro sopt de oren van de andere honden regelmatig. Ik laat het toe of het moet echt te erg worden, dan kap ik het af. Normaal hondengedrag volgens mij. Ik bemoei mij sowieso niet veel met de onderlinge verhoudingen. Alleen als het extreem uit de pas loopt, dan grijp ik in. Maar dat is eigenlijk nooit. Ze zijn zelf bijdehand genoeg om het onderling te bepalen en uit te zoeken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Willemijn sopt alle oren hier, ze komen ze ook aanbieden. En reken maar dat het wat doet.
Wetters hebben een vettige huid en die oren moet je echt goed schoonhouden. Maar ik hoef dat dusbniet te doen, Willemijn doet het en grondig!
Ze gaat ze soms ook af en ruikt en dan besluit ze zelf of er wat nodig is.
Het is verzorging en genegenheid, ik zou het niet in mijn hoofd halen het af te kappen. Het hoort bij hun sociale interactie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk trouwens dat het probleem dat te heeft vooral is dat ze het vermenselijkt.
Gewoon niet mee bemoeien, zo te horen regelen ze het prima zelf.

Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

joyce83 schreef:Caro. het valt met vooral op dat deze aap echt bijna alles van haar mag. We hebben in het begin gehoopt dat ze niet te pittig zou zijn tegen de nieuweling omdat ze nog wel eens fel uit de hoek kon komen (achteraf alleen op trainingen) naar andere honden. Maar nu hebben we soms wel eens zoiets van kom op is die pupkrediet nou nog niet afgelopen?
Aan de kont ruiken mag van mij maar ook niet de godganselijke dag door. Poetsen kan ze zelf daar daar hoeft hij niet bij te helpen.
Als het echt om obsessief gedrag gaat, dan zou ik het afkappen door je reu af te leiden als hij dit doet.
Maar is het echt obsessief? Op zich is het allemaal normaal hondengedrag en dat 'pup' zo ongeveer alles mag bij haar, dat zou ik gewoon laten gaan. Ze trekt vanzelf wel grenzen en doet ze dat echt niet en merk jij dat ze het absoluut niet leuk vindt, dan kan je ingrijpen.
Maar ik zou dat dus pas doen als het of obsessief is of als je ziet dat je teef het niet leuk vindt, maar ze er niks aan doet (en dan bij het laatste nog voorzichtig zijn, want meestal kunnen ze het prima onderling oplossen).
Heeft ze er echter last van dat haar oren geïrriteerd raken door het likken, tja dan zal je moeten ingrijpen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb wel geleerd in de loop der jaren op mijn honden te vertrouwen. Die snappen de zaken meestal uitstekend, en mij ontgaan dingen gewoon.
En ik mis echt niet veel.

Afbeelding

lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

joyce83 schreef:Caro. het valt met vooral op dat deze aap echt bijna alles van haar mag. We hebben in het begin gehoopt dat ze niet te pittig zou zijn tegen de nieuweling omdat ze nog wel eens fel uit de hoek kon komen (achteraf alleen op trainingen) naar andere honden. Maar nu hebben we soms wel eens zoiets van kom op is die pupkrediet nou nog niet afgelopen?
Het is genegenheid van de reu naar de teef toe. Ik zou me er niet mee bemoeien. Hier likt Rufus aan de mondhoeken, oren en vulva van Floor. Dat is sociale interactie. Niet gaan vermenselijken hoor, want dan verstoor je dat. Als Floor het zat is schudt ze zich eens flink uit. Daarna schudt Rufus zich uit en stopt het.
joyce83
Zeer actief

In heel veel dingen laat ik ze echt we gewoon hun gang gaan. Maar hier begon ik wel mee te twijfelen maar meer omdat ze zo vaak last van de oren heeft gehad en ik niet wist of het wel goed was.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Als ze veel last van de oren heeft zou ik het niet toestaan

Verder zie ik er geen probleem in. Hier worden ook oren/konten/tanden gepoetst door ander, smakelijk nee niet echt, maar ja
En als het aan de hond ligt, krijg ik daarna een lebber.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat hij het juist om die reden doet.

Chaconne heeft als jonge hond oorontstekingen gehad. Ik heb dat gezalfd, ze vond het vreselijk, ik ben ermee gestopt omdat ze bang van ons werd.
Vanaf dat moment nam Willemijn het over. Ik heb het gewoon gelaten.
Chaconne is nu 3,5 en ik heb al 2,5 jaar niet meer gezalfd. Ze heeft sinds Willemijn ging soppen geen problemen meer gehad.
Chaconne gaat ook echt naar haar toe en biedt haar oren aan. Perfect geregeld.

Afbeelding

Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Hier doet Bronco het ook bij Chevy. Ook haar vulva trouwens om er dan eens uitgebreid bij te gaan tong wapperen.... zoals wij dat noemen. En bij een boxer heb je nogal een lange tong.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Haha de boxer houd juist de tong binnenboort.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bluf deed het bij Finn en later bij Jol, en bij de katten. Als de dieren er zelf genoeg van kregen lieten ze dat zelf merken. Nu doet Aki het bij de Jol en bij de katten. En nog steeds laten zij het weten als ze er genoeg van hebben.

Ik merkte wel dat als bijvoorbeeld Finn last van zijn oren had, dat Bluf dit goed opmerkte. En uiteraard andersom als de dames loops waren hielden ze elkaar schoon. Sopgeluiden zijn inderdaad soms wat onsmakelijk. Dus als ik dat gelebber zelf zat was zei ik er wel wat van.
Maar nu met de jonge Aki vind ik het eigenlijk wel prima, in mijn ogen een vorm van plaatsbepaling ook. Hier alleen nooit vanuit een ranghogere naar een lagere. Bluf was ook niet het baasje in huis, dat was Finn en later werd Jol dat voor haar. En Jol is ook baas boven Aki.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Sam doet het ook bij honden die hij lief vindt, schattig toch? :I:
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Lotje is gek op de cockerspaniël van mijn ouders en uit dat ook graag met de snoet en oren likken. Aan de oren mag ze van mij niet meer komen. Een cockerspaniel heeft lange en zware oren die goed afsluiten. Daardoor droogt de gehoorgang niet goed en snel. Sofie kreeg oorontsteking door Lot dr uitgebreide gewas en gepoets.... :ugh: Lotje weet nu dat die oren droog moeten blijven vanbinnen, ze houd het wassen nu bij de snoet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”