Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Intacte reu vs ander reuen
Moderator: moderatorteam
-
Manu
Intacte reu vs ander reuen
's Ochtends, nuja, 's middags, werden we wakker en trokken de gordijnen open.
"Zon!"
"Oeh dat is fijn, dan moeten we naar buiten".
Vriend had een Bongo boekje.
Je weet wel, zo'n boekje waar je een activiteit als wijnproeven of pannenkoeken eten kunt kiezen en dat voor graties kan gaan doen.
Het werd pannenkoeken eten. In Bennebroek, bij het Groenendaelse bos. Heel leuk plaatsje trouwens dus zeker een tip.
Want honden zijn toegestaan en voor of na die pannenkoek kun je heerlijk wandelen.
Manu loopt aangelijnd, want hij loopt weg, vooral in een bos als deze waar geurtjes in overvloed aanwezig zijn.
Vrijwel alle honden liepen los. Logisch en voor ons ook helemaal geen probleem.
Manu is best gemakkelijk met andere honden. Sommige reuen moet ik bij opletten. Meestal is hij ontwijkend, soms patst hij maar druipt vrij gemakkelijk af. In onze buurt is eigenlijk iedereen heel netjes met hun honden dus ik heb zelden ergens last van. Heel soms gromt hij naar een reu die voor een tweede keer zijn punt wil maken en dan is het ook direct klaar van beide kanten.
Hele roedels liepen er in dit bos. Om de paar meter stond er wel weer een reu midden op het pad, geen baas te bekennen dichtbij.
En een patsen. Manu wordt steeds beter in het passeren aan de riem dus het ging vrij goed.
Af en toe wilde hij wel kennis maken, vooral met de kleintjes en de teven.
In totaal zijn er 5 reuen geweest, 5! Die met staart overeind roerloos stilstaan op óns pad, mídden op ons pad.
Manu loopt langs en negeert, ze lopen er opdringerig achteraan en Manu zet zijn haar overeind en wil weg. Het lukte me om 2 honden weg te sturen, de anderen legden een kop op Manu of begonnen te grommen en beuken. Manu pikt zoiets niet, geeft dan een snauw waarna hij z.s.m. weg wil.
Is dit normaal?!
Moet ik nog (hopelijk) 12 jaar zo rond blijven lopen met een intacte reu?
Mijn hond koos ervoor om er in een boogje omheen te lopen en liep naast ons mee. En tóch komen die reuen hun punt maken.
Nu is mijn hond ook niet altijd een lieverdje hoor, hij kan best brutaal zijn. Tegenwoordig valt het mee omdat ik eraan werk, maar bij 3 van die 5 reuen zag ik hem tekenen vertonen die aangaven dat hij de ander erkent als "baas". Maar toch kwamen ze terug. En dan laat ik hem al niet meer kennis maken met onbekende reuen.
Er gebeurt dus niks, het is gewoon irritant.
Ik begin alleen te denken dat mijn hond het gedrag van andere reuen uitlokt ofzo?
Kan dat, met passeren zonder dat Manu reageert op de hond? Hij kan zich bij sommigen wel eens groter maken maar dan nog doet hij verder niets naar de hond. Geen reden voor een reu om tot een paar keer toe een punt te komen maken lijkt mij?
Dit soort dingen gebeurde voorheen niet tot zelden. Hij wordt nu volwassen dus zou het logisch zijn dat honden anders reageren.
Meer mensen die dit meemaken met hun intacte reu?
Ik zou het jammer vinden als ik niet meer naar dit soort gebieden kan, en zeker in het weekend. Dat is mijn enige kans namelijk.
"Zon!"
"Oeh dat is fijn, dan moeten we naar buiten".
Vriend had een Bongo boekje.
Je weet wel, zo'n boekje waar je een activiteit als wijnproeven of pannenkoeken eten kunt kiezen en dat voor graties kan gaan doen.
Het werd pannenkoeken eten. In Bennebroek, bij het Groenendaelse bos. Heel leuk plaatsje trouwens dus zeker een tip.
Want honden zijn toegestaan en voor of na die pannenkoek kun je heerlijk wandelen.
Manu loopt aangelijnd, want hij loopt weg, vooral in een bos als deze waar geurtjes in overvloed aanwezig zijn.
Vrijwel alle honden liepen los. Logisch en voor ons ook helemaal geen probleem.
Manu is best gemakkelijk met andere honden. Sommige reuen moet ik bij opletten. Meestal is hij ontwijkend, soms patst hij maar druipt vrij gemakkelijk af. In onze buurt is eigenlijk iedereen heel netjes met hun honden dus ik heb zelden ergens last van. Heel soms gromt hij naar een reu die voor een tweede keer zijn punt wil maken en dan is het ook direct klaar van beide kanten.
Hele roedels liepen er in dit bos. Om de paar meter stond er wel weer een reu midden op het pad, geen baas te bekennen dichtbij.
En een patsen. Manu wordt steeds beter in het passeren aan de riem dus het ging vrij goed.
Af en toe wilde hij wel kennis maken, vooral met de kleintjes en de teven.
In totaal zijn er 5 reuen geweest, 5! Die met staart overeind roerloos stilstaan op óns pad, mídden op ons pad.
Manu loopt langs en negeert, ze lopen er opdringerig achteraan en Manu zet zijn haar overeind en wil weg. Het lukte me om 2 honden weg te sturen, de anderen legden een kop op Manu of begonnen te grommen en beuken. Manu pikt zoiets niet, geeft dan een snauw waarna hij z.s.m. weg wil.
Is dit normaal?!
Moet ik nog (hopelijk) 12 jaar zo rond blijven lopen met een intacte reu?
Mijn hond koos ervoor om er in een boogje omheen te lopen en liep naast ons mee. En tóch komen die reuen hun punt maken.
Nu is mijn hond ook niet altijd een lieverdje hoor, hij kan best brutaal zijn. Tegenwoordig valt het mee omdat ik eraan werk, maar bij 3 van die 5 reuen zag ik hem tekenen vertonen die aangaven dat hij de ander erkent als "baas". Maar toch kwamen ze terug. En dan laat ik hem al niet meer kennis maken met onbekende reuen.
Er gebeurt dus niks, het is gewoon irritant.
Ik begin alleen te denken dat mijn hond het gedrag van andere reuen uitlokt ofzo?
Kan dat, met passeren zonder dat Manu reageert op de hond? Hij kan zich bij sommigen wel eens groter maken maar dan nog doet hij verder niets naar de hond. Geen reden voor een reu om tot een paar keer toe een punt te komen maken lijkt mij?
Dit soort dingen gebeurde voorheen niet tot zelden. Hij wordt nu volwassen dus zou het logisch zijn dat honden anders reageren.
Ik zou het jammer vinden als ik niet meer naar dit soort gebieden kan, en zeker in het weekend. Dat is mijn enige kans namelijk.
Laatst gewijzigd door Manu op 02 feb 2015 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Manu
Re: Intacte reu vs ander reuen
Ja dat had ik hier al wel eens gelezen en ik zei het mijn vriend nog. Maar Manu gaat sloten over en toen we binnen liepen zagen we al een flyer van een vermiste hondTara schreef:Dat is het nadeel als je je hond aan de lijn hebt lopen, dan ontneem je toch een beetje mogelijkheid om het hem zelf op te laten lossen.
Maar in jouw geval snap ik het, en dat maakt het lastig. Overigens is Groenendaal wel helemaal dicht hoor, dus hij kan daar eigenlijk niet zoveel kwaad denk ik.
Je kunt het beste maar gewoon die patsers wegjagen, als ze niet leuk kunnen doen moeten ze maar lekker wieberen.
Wellicht dat ik er nog eens naar toe ga maar het appél zit er echt niet goed genoeg op. Misschien met een zak vol kaas
Jammer dat er zoveel op gereageerd wordt. Er zijn echt een hoop die hem met opgestroopte mouwen op staan te wachten.
Ik houd Manu heel erg graag intact maar dit vind ik toch wel een heel groot nadeel hoor..
-
S@ndr@
- Zeer actief
juist zeker als je met zijn 2 en ben, dat 1 van de twee de reu van de andere partij blokt en wegstuurt, - je ziet de bedoelingen gauw genoeg en ook daar krijg je wel handigheid in hoor.
In t verleden met Baco wel eens mijn hond vast gezet aan het hekof een paaltje en de andere partij tegemoet gelopen en weggestuurd, zeker als t een flinke reu was.
nu ben ik helemaal niet zo van kennismaken als er een aan de lijn loopt dus, moven
In t verleden met Baco wel eens mijn hond vast gezet aan het hekof een paaltje en de andere partij tegemoet gelopen en weggestuurd, zeker als t een flinke reu was.
nu ben ik helemaal niet zo van kennismaken als er een aan de lijn loopt dus, moven
- dagmar88
- Zeer actief
Manu schreef: Ik begin alleen te denken dat mijn hond het gedrag van andere reuen uitlokt ofzo?
Misschien eens met iemand met verstand van zaken samen lopen? Het kan best zijn dat je iets mist, maar als dat niet zo is weet je dat ook meteen weer.
Hier krijgt Niko te veel ruimte van mijn vriend. Zijn we mee bezig, maar in de tussentijd vindt hij zichzelf even wat meer dan normaal.
Pas al een keer bij de hus en nu voor het eerst met wandelen stond meneer na 4 jaar opeens terug te patsen
- dagmar88
- Zeer actief
Manu schreef: Ik houd Manu heel erg graag intact maar dit vind ik toch wel een heel groot nadeel hoor..
-
Manu
Ik vind het nog moeilijk te zien wanneer een hond iets verkeerds van plan is. Het stilstaan midden op het pad is me vrij duidelijk maar als er eentje aan komt hupsen kan het ook een vrolijke stuiterbal zijn (wat vaak ook zo is hoor). Ik moet daar echt even wat handigheid in creëren.Nanna schreef:Je moet ze niet toestaan om in zijn persoonlijke zone te komen. Wegsturen, en als dat niet helpt een hollewipper of een jens met de riem geven. Manu kan niks oplossen, die zit vast. Dus jij zult het moeten doen.Manu schreef: Het lukte me om 2 honden weg te sturen, de anderen legden een kop op Manu of begonnen te grommen en beuken.
En ik moet leren brullen.
Overigens waren er in dat bos heel wat eigenaren die hun hond vast gingen maken als ik aan kwam lopen
Ik heb dan wel even netjes gezegd dat hij alleen maar vast zit omdat hij graag konijnen op eet en dat hun hond best los kan.
Dat is ook een idee ja.S@ndr@ schreef:juist zeker als je met zijn 2 en ben, dat 1 van de twee de reu van de andere partij blokt en wegstuurt, - je ziet de bedoelingen gauw genoeg en ook daar krijg je wel handigheid in hoor.
Ik heb na de aanvaring met een New Foundland reu wel echt in de gaten gekregen dat je gewoon goed de lul bent als je in je eentje bent. 1 hond aangelijnd en de andere moeten blokken is echt een hels karwei.
Ik neem wel een extra riem mee dat ik daarmee kan gaan zwaaien als ze dichtbij willen komen. Ik ben niet zo'n schreeuwlelijk maar alles valt te leren natuurlijk.
Manu heeft het wel nodig, hij vindt het echt niet fijn lopen.
Laatst gewijzigd door Manu op 02 feb 2015 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Manu schreef: Ik vind het nog moeilijk te zien wanneer een hond iets verkeerds van plan is. Het stilstaan midden op het pad is me vrij duidelijk maar als er eentje aan komt hupsen kan het ook een vrolijke stuiterbal zijn (wat vaak ook zo is hoor). Ik moet daar echt even wat handigheid in creëren.
En ik moet leren brullen.
Kun je aan Manu niet afzien wat een hond van plan is?
Mijn honden zien de intenties van een hond ver voordat ik dat doe, dus ik ga op hun reactie af.
-
Manu
Ja en nee.dagmar88 schreef:Manu schreef: Ik vind het nog moeilijk te zien wanneer een hond iets verkeerds van plan is. Het stilstaan midden op het pad is me vrij duidelijk maar als er eentje aan komt hupsen kan het ook een vrolijke stuiterbal zijn (wat vaak ook zo is hoor). Ik moet daar echt even wat handigheid in creëren.
En ik moet leren brullen.![]()
Yup.
Kun je aan Manu niet afzien wat een hond van plan is?
Mijn honden zien de intenties van een hond ver voordat ik dat doe, dus ik ga op hun reactie af.
Ik zie Manu patsen en dan loop ik er met een boog omheen. Als hij begint te piepen en zich bijna achter mij verstopt loop ik ook door maar juist dan komen die reuen er vaak op klappen. Dus er gebeurt dan iets wat hen triggert. Maar wat heb ik geen idee van eerlijk gezegd.
Maarja, gisteravond liep hij los en dan loopt hij tussen reuen en gebeurt er inderdaad niks. Dat lost hij heel netjes op.
Loopt hij aangelijnd en zie ik wrijving tussen hem en een reu kap ik dat af, waarna ze dan soms ook beginnen te spelen
Hij is geloof ik ook zijn eigen grenzen aan het opzoeken.
-
Manu
Maar het is dus wel normaal?
Ik was bang dat mijn hond iets uit zou stralen aan die riem wat reuen triggert. Omdat het abnormaal veel was gisteren in het bos.
Op het strand merk ik het ook.
Ik ga toch maar andere tijden lopen, dan hoef ik mezelf niet zo druk te maken
En die extra riem houd ik er ook in, kan ik er eventueel mee zwaaien om onze ruimte vrij te maken of houden.
Oh en ik sta altijd open voor extra advies over hondengedrag.
Met iemand meelopen lijkt me heel leuk en leerzaam. Ik heb al veel opgestoken op het forum en ik lees zo af en toe elders weer wat bij maar het zien leert toch het snelste denk ik.
Ik was bang dat mijn hond iets uit zou stralen aan die riem wat reuen triggert. Omdat het abnormaal veel was gisteren in het bos.
Op het strand merk ik het ook.
Ik ga toch maar andere tijden lopen, dan hoef ik mezelf niet zo druk te maken
En die extra riem houd ik er ook in, kan ik er eventueel mee zwaaien om onze ruimte vrij te maken of houden.
Oh en ik sta altijd open voor extra advies over hondengedrag.
Met iemand meelopen lijkt me heel leuk en leerzaam. Ik heb al veel opgestoken op het forum en ik lees zo af en toe elders weer wat bij maar het zien leert toch het snelste denk ik.
- Jolanda_73
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Vizsla x Teckel
- Aantal honden: 1
Ik heb een gecastreerde reu die hetzelfde reageert en ook weg loopt als hij los is(sinds zijn puberteit). Dus ik zou hem lekker zijn zaakie laten houden, zolang er geen andere klachten zijn. Helaas moest Mojo om medische reden gecastreerd worden, maar anders had ik het nooit laten doen. Maar ik lees wel even mee voor de tips 
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als Manu aan de lijn is horen honden op afstand te blijven. Dat kan n.l. altijd een trigger zijn.
Als je hem sociaal hondencontact wil laten krijgen zou ik eerder kiezen om hem met bekende honden waarvan je weet dat het goed gaat af en toe uit te laten of op een afgesloten veld te laten spelen.
Als je hem sociaal hondencontact wil laten krijgen zou ik eerder kiezen om hem met bekende honden waarvan je weet dat het goed gaat af en toe uit te laten of op een afgesloten veld te laten spelen.
-
lets have fun
Hier is een grote gecastreerde boxer reu de allergrootste patser van de buurt. Hou hem dus nog maar even heel.Manu schreef:Ja dat had ik hier al wel eens gelezen en ik zei het mijn vriend nog. Maar Manu gaat sloten over en toen we binnen liepen zagen we al een flyer van een vermiste hondTara schreef:Dat is het nadeel als je je hond aan de lijn hebt lopen, dan ontneem je toch een beetje mogelijkheid om het hem zelf op te laten lossen.
Maar in jouw geval snap ik het, en dat maakt het lastig. Overigens is Groenendaal wel helemaal dicht hoor, dus hij kan daar eigenlijk niet zoveel kwaad denk ik.
Je kunt het beste maar gewoon die patsers wegjagen, als ze niet leuk kunnen doen moeten ze maar lekker wieberen.![]()
Wellicht dat ik er nog eens naar toe ga maar het appél zit er echt niet goed genoeg op. Misschien met een zak vol kaas![]()
Jammer dat er zoveel op gereageerd wordt. Er zijn echt een hoop die hem met opgestroopte mouwen op staan te wachten.
Ik houd Manu heel erg graag intact maar dit vind ik toch wel een heel groot nadeel hoor..
Wanneer ik met iemand samen loop weten mijn honden feiloos dat mijn aandacht voor hun verslapt en menen ze zich meer te mogen veroorloven. Laat je eens observeren wanneer je met hem alleen loopt en ook wanneer jullie samen lopen. Zou wel eens verhelderend kunnen zijn.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Ik kan heel goed brullen, dus kom maar dan oefenen we er op. 
En het is een rottige leeftijd vind ik, tot een paar maanden geleden waren ze nog niet reu genoeg om op te reageren. Nu ineens wel.
En het is een rottige leeftijd vind ik, tot een paar maanden geleden waren ze nog niet reu genoeg om op te reageren. Nu ineens wel.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Heel hetkenbaar, ik heb dat ook met Doran
Doran is een heel zelfzekere/stoere hond en volgens mij is Manu dat ook, naar mij idee is dat hetgeen andere reuen triggert, zo van "oh maar ik ben ook stoer hoor"
Doran negeert ook andere honden, tot ze zeer onbeschoft de roedel in komen denderen, dan wil hij wel eens grommen, maar verder kunnen andere honden hem gestolen worden! En toch hebben we hier vaak last van, het lijkt wel of er hier alleen maar patsende reuen rond lopen
Ik ben héél goed geworden in het weg brullen van andere honden, nou helpt het misschien wel dat Doran zo braaf is dat als ik zeg dat hij naast me moet zitten, hij dat doet en ook netjes blijft zitten, zodat ik alle ruimte heb op de andere hond weg te werken en niet op mijn hond hoef te letten
Castreren zou ik zeker niet doen, zoals al gezegd, dan heb je kans dat ze ook nog op hem willen gaan rijden en dan heb je helemaal feest
Doran is een heel zelfzekere/stoere hond en volgens mij is Manu dat ook, naar mij idee is dat hetgeen andere reuen triggert, zo van "oh maar ik ben ook stoer hoor"
Doran negeert ook andere honden, tot ze zeer onbeschoft de roedel in komen denderen, dan wil hij wel eens grommen, maar verder kunnen andere honden hem gestolen worden! En toch hebben we hier vaak last van, het lijkt wel of er hier alleen maar patsende reuen rond lopen
Ik ben héél goed geworden in het weg brullen van andere honden, nou helpt het misschien wel dat Doran zo braaf is dat als ik zeg dat hij naast me moet zitten, hij dat doet en ook netjes blijft zitten, zodat ik alle ruimte heb op de andere hond weg te werken en niet op mijn hond hoef te letten
Castreren zou ik zeker niet doen, zoals al gezegd, dan heb je kans dat ze ook nog op hem willen gaan rijden en dan heb je helemaal feest
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Manu
Hij loopt nu inderdaad alleen met bekende reuen.Branka schreef:Als Manu aan de lijn is horen honden op afstand te blijven. Dat kan n.l. altijd een trigger zijn.
Het stomme is dat zijn twee beste vrienden ook twee reuen zijn en dat gaat hartstikke goed. Er loopt ook een grote Labrador reu die chagrijnt tegen alles wat beweegt en hij en Manu gaan ook heel leuk samen.
Hij is naar mijn mening ook best goed in het hondentaaltje, al heeft hij de eerste minuten wel eens een bord voor de kop bij sommigen. Daarom houd ik hem bij me tot hij rustig wordt voor hij überhaupt kennis mag maken of los mag.
Ik ga meer afstand creëren, werparm kopen bij de Action en dan eens handiger worden.
Ik heb het topic met alle filmpjes en foto's van hondengedrag al doorgespit.
Wat Lets have fun zegt is ook een goede. Daar had ik nog niet eens over nagedacht.
Ik ben wel altijd heel erg bezig met de omgeving scannen en niet heel erg aan het kletsen, ook niet met vriend. Die overigens wel een hele lading hondengeblaat over zich heen krijgt als hij mee gaat
Zo neem ik hem kort als ik honden aan zie komen, hij pas als ze dichtbij zijn.
-
Manu
Nou inderdaad. Ik vind het maar lastig.TessaThomas schreef:Ik kan heel goed brullen, dus kom maar dan oefenen we er op.
Haha mag ik bij jou op brul-les?
Manu is inderdaad erg zelfverzekerd.
Zijn houding straalt dat ook aan alle kanten uit, altijd kop omhoog, staart krult (nou hebben volgens mij alle Husky's dat) en hij danst in zijn pas. Hij zal niet snel iets uit de weg gaan en dat is soms heel prettig hoor maar ik begin te merken dat het reactie uitlokt nu hij volwassen is/wordt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is zeker zo en kan zelfs een (extra) reden zijn voor Manu om te gaan patsen.Nanna schreef:Ik zou hem helemaal niet kort nemen. Op die manier laat je hem juist merken dat er wat loos is, blijkbaar. En wordt hij steeds meer op zijn omgeving gespitst als je dat doet.Manu schreef: Vriend is nog een groentje, die denkt dat alle honden naar ons toe komen omdat ze willen spelen. En Manu krijgt wel wat meer ruimte van hem.
Zo neem ik hem kort als ik honden aan zie komen, hij pas als ze dichtbij zijn.
Als hij overigens veel reuen triggert tot patsen dan zou ik helemaal niet meer daar gaan lopen waar veel volk met honden is. Mijn idee van een ontspannen wandeling zou het iig niet zijn.
Zoek lekker rustige plekken op, voor alle partijen veel fijner.
Zorgen dat de lijn in een boogje blijft hangen werkt beter.
Plus eventueel aandacht vragen van je hond.
Ik denk dat ik ook rustiger plekken op zou zoeken
-
Manu
Laatste keer dat ik hem aan een lange lijn had (vaak loopt hij aan de 8m flex) en honden passeerden, ook met boog, dook er een NF reu bovenop.
Dus ik ben nu wat voorzichtiger, maar er zit wel wat in.
Ik wil in het weekend de lange wandelingen maken en heb dan ook eindelijk de gelegenheid om mooie plekken op te zoeken. Helaas lopen daar ook vaak veel honden. Misschien moet ik mijn tijden anders kiezen. Ik zou het heel jammer vinden als ik het helemaal moet skippen. Dat zou namelijk betekenen dat we alleen nog thuis of over onaantrekkelijke stukken kunnen lopen hier in de randstad.
Dus ik ben nu wat voorzichtiger, maar er zit wel wat in.
Ik wil in het weekend de lange wandelingen maken en heb dan ook eindelijk de gelegenheid om mooie plekken op te zoeken. Helaas lopen daar ook vaak veel honden. Misschien moet ik mijn tijden anders kiezen. Ik zou het heel jammer vinden als ik het helemaal moet skippen. Dat zou namelijk betekenen dat we alleen nog thuis of over onaantrekkelijke stukken kunnen lopen hier in de randstad.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Heel eerlijk? Hij doet het perfect en ik zou dus niks doen. Reuen die zo doen als de honden die je tegenkomt doen meestal niks. Manu regelt het netjes, klaar. Ik zou geen reuen wegsturen maar hooguit Manu bijstaan als het echt fout dreigt te gaan. Vergeet niet dat jullie een roedel zijn. Jij, je vriend en Manu. Zelden haalt een reu het in zijn hoofd daar mee te gaan knokken als de baas er niet achter staat.
Dus stel dat dat wel gebeurd dan is er tijd genoeg voor een pets of een hollewipper. Ga je op voorhand al lopen brullen en hollewippers uitdelen dan leer je Manu juist zijn goede manieren af.
Ik zou hem dus de kans geven op deze reuen te reageren zolang dat volgens de regels gaat. Hoe beter hij zijn zegje mag doen, hoe minder kans op mot.
Reuen die stil op het pad staan en patsen hoeven nog lang geen knokpartij te willen.
Dus ik zeg, doe niks, regel niks maar grijp alleen in als je echt het idee hebt dat ze gaan vechten. Dan heb je de meeste kans op een goede afloop. Veel reuen kunnen gewoon met reuen al ziet het er soms best wel intimiderend uit. Hoort er ook een beetje bij. Die reuen staan zo ook teven op te wachten btw. Mijn teven werden ook altijd door stilstaande reuen opgewacht met hoge staart. Prima.
Dus stel dat dat wel gebeurd dan is er tijd genoeg voor een pets of een hollewipper. Ga je op voorhand al lopen brullen en hollewippers uitdelen dan leer je Manu juist zijn goede manieren af.
Ik zou hem dus de kans geven op deze reuen te reageren zolang dat volgens de regels gaat. Hoe beter hij zijn zegje mag doen, hoe minder kans op mot.
Reuen die stil op het pad staan en patsen hoeven nog lang geen knokpartij te willen.
Dus ik zeg, doe niks, regel niks maar grijp alleen in als je echt het idee hebt dat ze gaan vechten. Dan heb je de meeste kans op een goede afloop. Veel reuen kunnen gewoon met reuen al ziet het er soms best wel intimiderend uit. Hoort er ook een beetje bij. Die reuen staan zo ook teven op te wachten btw. Mijn teven werden ook altijd door stilstaande reuen opgewacht met hoge staart. Prima.
-
Manu
Hoe doe je dat dan Heavy? Brul je "wegwezen" of iets?
@ Kruimel, ik had geen 8 meter hoor, maar wel een meter of 2 van me af.
Ik ga dat assertieve wel even eigen maken. Dat heeft Manu toch nodig. Los mag hij zijn eigen boontjes doppen want dat kan hij prima, maar aan de lijn vindt hij het niet prettig. Ik ben alleen zo'n softy die fluistert tegen haar hond, gelukkig luistert de mijne naar mijn zachte stem en hoef ik nooit te brullen. Nu moet ik dat dus tegen andermans hond gaan doen. Dat moet ik wel even oefenen
Ik kom toch heel wat honden tegen die ver buiten bereik van hun baasjes lopen.
@ Kruimel, ik had geen 8 meter hoor, maar wel een meter of 2 van me af.
Ik ga dat assertieve wel even eigen maken. Dat heeft Manu toch nodig. Los mag hij zijn eigen boontjes doppen want dat kan hij prima, maar aan de lijn vindt hij het niet prettig. Ik ben alleen zo'n softy die fluistert tegen haar hond, gelukkig luistert de mijne naar mijn zachte stem en hoef ik nooit te brullen. Nu moet ik dat dus tegen andermans hond gaan doen. Dat moet ik wel even oefenen
Ik kom toch heel wat honden tegen die ver buiten bereik van hun baasjes lopen.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Ik heb zo'n rothond die het liefst bij elke hond van formaat gaat staan patsen.
Ook rustig bij honden die hem volstrekt negeren, dus ik denk niet dat Manu specifiek iets triggert. Uiteraard mag Dexter het niet. Of tenminste, hij mag heus even contact maken maar zodra hij begint met kop opleggen of ander vervelend gedrag dan is het klaar en haal ik hem weg. Bij hem zou van afstand wegbrullen wel goed werken, denk ik. Hij heeft ook geen kwaad in de zin, hij gaat niet vechten maar hij wil gewoon een punt maken. Maar goed, ik heb dus niet het idee dat 't bij hem een reactie is op gedrag van de andere hond, het is echt zijn manier van reageren op álle grotere honden (en helemaal op volle reuen).

- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Even een aanvulling over Groendendaal, vooral met mooi weer in het weekeinde komen mensen vanuit de wijde omgeving erheen en vaak niet met de meest opgevoede of sociale honden, waarschijnlijk ook omdat het omheind is.
Ik woon er niet heel ver vandaan en door de week is het gelukkig een ander verhaal, een stuk rustiger (al kom ik er tegenwoordig met mijn oudje bijna nooit meer, heb een klein hondenbos dichterbij).
Er lopen, als die niet ondertussen verbannen zijn, ook schotse hooglanders in het bos al blijven die vanwege de drukte meer in het verboden voor honden gedeelte (geen hek tussen) en er is zelfs sprake van dat de gemeente schaapkuddes wil toestaan in het bos, best lastig denk ik met alle honden.
Op sommige plekken waar geen hekken staan (de molen kant) zijn de sloten niet heel breed en zou een hond de weilanden op kunnen, straks met mooier weer komen daar ook koeien te grazen en zwemmen er veel eenden en zwanen in het water.
Ik woon er niet heel ver vandaan en door de week is het gelukkig een ander verhaal, een stuk rustiger (al kom ik er tegenwoordig met mijn oudje bijna nooit meer, heb een klein hondenbos dichterbij).
Er lopen, als die niet ondertussen verbannen zijn, ook schotse hooglanders in het bos al blijven die vanwege de drukte meer in het verboden voor honden gedeelte (geen hek tussen) en er is zelfs sprake van dat de gemeente schaapkuddes wil toestaan in het bos, best lastig denk ik met alle honden.
Op sommige plekken waar geen hekken staan (de molen kant) zijn de sloten niet heel breed en zou een hond de weilanden op kunnen, straks met mooier weer komen daar ook koeien te grazen en zwemmen er veel eenden en zwanen in het water.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk dat Manu zijn fiere houding en op de rug gekrulde staart bij veel andere reuen al iets uitlokt, buiten zijn eigen uitstraling om. Het toont al direct erg dominant in lichaamstaal, hoewel dit niet persé ook dominantie ís.
Waarom ga je niet met hem aangelijnd in een aanlijngebied lopen? Dan loop je eerder andere ook aangelijnde honden tegen het lijf en de eventueel niet aangelijnde hond kun je met alle recht van spreken bij de jouwe wegbrullen of blocken als dat nodig is. Ik weet dat we een keer met een groep een aanlijnwandeling gemaakt hebben daar in de buurt, en dat deel was ook aanlijngebied als ik me goed herinner. En zo zijn er in deze omgeving best meer gebieden te vinden denk ik.
Waarom ga je niet met hem aangelijnd in een aanlijngebied lopen? Dan loop je eerder andere ook aangelijnde honden tegen het lijf en de eventueel niet aangelijnde hond kun je met alle recht van spreken bij de jouwe wegbrullen of blocken als dat nodig is. Ik weet dat we een keer met een groep een aanlijnwandeling gemaakt hebben daar in de buurt, en dat deel was ook aanlijngebied als ik me goed herinner. En zo zijn er in deze omgeving best meer gebieden te vinden denk ik.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Mijn ervaring is dat je in dit soort gevallen beter zoveel mogelijk de rust op kan zoeken.
Ben is geen makkelijke intacte reu, kon ook niet los op dat soort plekken ivm jagen en weglopen. Dan is het voor je eigen rust een stuk fijner om het niet op te zoeken.
Je wil ook niet als een tiran door een losloopgebied lopen lijkt mij.
Voor mij overigens ook wel een reden om minder snel weer een reu te nemen, ondanks dat ze ook weer andere pluspunten hebben.
Ben is geen makkelijke intacte reu, kon ook niet los op dat soort plekken ivm jagen en weglopen. Dan is het voor je eigen rust een stuk fijner om het niet op te zoeken.
Je wil ook niet als een tiran door een losloopgebied lopen lijkt mij.
Voor mij overigens ook wel een reden om minder snel weer een reu te nemen, ondanks dat ze ook weer andere pluspunten hebben.
-
-Saskia-
- Zeer actief
Hier ook.DaniBanani schreef:Ik heb zo'n rothond die het liefst bij elke hond van formaat gaat staan patsen.![]()
Het gaat die van mij ook niet om wat de andere hond uitstraalt, hij drukt bij elke reu op wat knopjes om te testen of ze gaan reageren en honden die hem negeren gedraagt hij zich prima bij. Honden die op zijn irritant gedrag ingaan treitert hij nog wat harder
Hij krijgt natuurlijk niet de kans om te gaan vechten maar hij zou zo een van de honden kunnen zijn die Manu beschrijft.
Hoeft dus niets met Manu te maken hebben hoor, overigens doet mijn reu dit ook bij gecastreerde reuen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Woestduin en Leiduin bijvoorbeeld zijn aanlijngebiedLongFields schreef:Ik denk dat Manu zijn fiere houding en op de rug gekrulde staart bij veel andere reuen al iets uitlokt, buiten zijn eigen uitstraling om. Het toont al direct erg dominant in lichaamstaal, hoewel dit niet persé ook dominantie ís.
Een vrij langgerekt niet erg breed bos waar je heerlijk kunt lopen.
Ik liep daar altijd als Rana loops was, toen ik nog in Haarlem woonde.
Daar vlakbij, aan de andere kant van de weg, is ook een pannenkoekenrestaurant
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb hetzelfde met mijn Diem. Nu is hij is zelf absoluut geen doetje en zeer slecht in conflictvermijdend gedrag als hij daar geen zin in heeft. Tel daar bij op prikoren, krulstaart en een flink harige kraag. Diem kan ook niet los ivm een voorliefde voor konijnen en reeën.
Hij is nu gecastreerd en dat heeft wél iets geholpen in de reactie van andere reuen. Zeker niet allemaal hoor en zijn eigen aandeel is nauwelijks geslonken.
Ik laat hem altijd volgen als er reuen van het formaat waar hij graag mee patst langskomen. Slap lijntje uiteraard. Ik zorg altijd tussen hem en de andere hond in te staan. En dan idd met combinatie eigenaar vragen hond weg te houden, blokken en/of brullen de andere hond weghouden. Ik ben maar 1x in mijn been gebeten
En toen ben ik ook de eigenaar maar in 1 moeite door als een viswijf gaan uitschelden
(geen gaten, welke fikse blauwe plek)
Ondanks dat ik prima honden op afstand kan houden liep in niet graag meer waar ik veel honden kon verwachten. Zo'n gedoe. Nu kan het wel weer want Mies heeft ook een hekel aan gedoe en pikt feilloos de reuen eruit die moeten opzouten. En zij is heul effectief in afstoppen van deze reuen. De rest mag wel komen kennismaken, die negeert ze.
Mijn tip dus, neem een Mies
Hij is nu gecastreerd en dat heeft wél iets geholpen in de reactie van andere reuen. Zeker niet allemaal hoor en zijn eigen aandeel is nauwelijks geslonken.
Ik laat hem altijd volgen als er reuen van het formaat waar hij graag mee patst langskomen. Slap lijntje uiteraard. Ik zorg altijd tussen hem en de andere hond in te staan. En dan idd met combinatie eigenaar vragen hond weg te houden, blokken en/of brullen de andere hond weghouden. Ik ben maar 1x in mijn been gebeten
Ondanks dat ik prima honden op afstand kan houden liep in niet graag meer waar ik veel honden kon verwachten. Zo'n gedoe. Nu kan het wel weer want Mies heeft ook een hekel aan gedoe en pikt feilloos de reuen eruit die moeten opzouten. En zij is heul effectief in afstoppen van deze reuen. De rest mag wel komen kennismaken, die negeert ze.
Mijn tip dus, neem een Mies
-
Manu
Ik ben heel blij met jullie reacties!
Ik begon al te twijfelen over castreren, nooit meer in dergelijke gebieden kunnen komen en of mijn hond dan zo'n uitlokker was.
Alle gegeven tips kan ik echt wat mee
Ik begon al te twijfelen over castreren, nooit meer in dergelijke gebieden kunnen komen en of mijn hond dan zo'n uitlokker was.
Alle gegeven tips kan ik echt wat mee
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Kiyoshi loopt los in het bos. Het gros van de honden reageert gewoon goed op hem. Een klein gedeelte van de reuen niet. Ik vind het aan hun liggen
Kiyoshi doet namelijk dan aan kalmeringssignalen. Sommige honden zijn etters en de bazen boeien het niet zolang er geen bloed vloeit.
Ik loop liever gewoon in rustige gebieden. Ik kom echt teveel rare honden en mensen tegen.
Ik loop liever gewoon in rustige gebieden. Ik kom echt teveel rare honden en mensen tegen.
-
laeken
- Zeer actief
Veel honden zijn gewoon raar. Als bas lastig gevallen wordt ligt het ook altijd aan de andere hond. Vreemd genoeg zijn er dus heel soms toch honden die lullig tegen haar doen. Zij zelf doet echt niks verkeerd. Niks. Ze zakt dan ook liefst door de grond bij de honden, toont haar nekje en doet haar staartje laag. Maar als een hond dan lullig doet krijgt hij van mij een flinke klets met de flex...