Ik zit voor TS ook wel meer in de richting van de herders te denken inderdaad. Ik vind het wel weer grappig om te lezen hoe de verschillende mensen dan over hun eigen herders praten.
Mijn vriend bijvoorbeeld gaf in het begin nog wel eens aan dat hij de hollandse herder ook wel interessant vond. Terwijl ik dat type herder juist weer wat scherp vind en niet zo heel leuk vind met andere honden (diegenen die ik kende dan, en dat waren een langhaar en meerdere kortharige, de kortharige ken ik dan weer meer van de africhting, dus misschien een vertekend beeld)
De mechelse herders die ik ken zijn wat drukker in mijn ogen dan de gemiddelde duitser.
En de duitsers die ik ken vind ik persoonlijk wel erg grappig en open. Mijn eigen reu was wat op zichzelf en de baas, maar ook voor vreemden die hij snel ok vond was hij wel prima, en mijn teef was gewoon een open boek voor iedereen, een blij ei eigenlijk. Het reutje wat ik nu heb is ook best een hond met humor, leert snel en pikt snel dingen op, en verzint ze ook waar je bij staat
Vooralsnog ok met allerlei honden, bij sommige honden is het opletten wat najagen betreft, maar dat vind ik deels een dingetje wat je kunt verwachten bij veel herderachtigen en waar je alert op moet zijn, zeker in de opgroeifase.
Maar een eh briard, is dat niet ook wat?