Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy brok

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Chibor
nieuw lid
Aantal honden: 1

Puppy brok

Ongelezen bericht door Chibor »

Over een ruime 2 weken gaan wij onze border collie puppy ophalen. Ik wil graag hoofdzakelijk brokken voeren, maar ik kom er niet uit welke brokken dat moeten worden. Over Orijen en Acana puppy brok lees ik dat de calcium aan de hoge kant is waardoor er veel honden zijn die last hebben van groeipijnen etc.

Ik vind het belangrijk dat er zo min mogelijk/ geen granen in de brok verwerkt zijn en het liefst een zo hoog mogelijk vlees percentage ná bereiding. Maar waarbij dus ook de calium/fosfor verhouding goed is.

Wie heeft er een goede suggestie?
(ik wil voorlopig geen vers vlees voeren dus graag alleen reacties over goede brokken)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Puppy brok

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Chibor schreef:Over een ruime 2 weken gaan wij onze border collie puppy ophalen. Ik wil graag hoofdzakelijk brokken voeren, maar ik kom er niet uit welke brokken dat moeten worden. Over Orijen en Acana puppy brok lees ik dat de calcium aan de hoge kant is waardoor er veel honden zijn die last hebben van groeipijnen etc.

Ik vind het belangrijk dat er zo min mogelijk/ geen granen in de brok verwerkt zijn en het liefst een zo hoog mogelijk vlees percentage ná bereiding. Maar waarbij dus ook de calium/fosfor verhouding goed is.

Wie heeft er een goede suggestie?
(ik wil voorlopig geen vers vlees voeren dus graag alleen reacties over goede brokken)
Op deze site staat het 1 en ander waar je iets aan zou kunnen hebben ;)

http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik heb ook nooit puppy brok gevoerd aan mijn honden.
De zak leeggemaakt die ik meekreeg van de fokker en dan meteen over op volwassen brok.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

GrethavW schreef:Ik heb ook nooit puppy brok gevoerd aan mijn honden.
De zak leeggemaakt die ik meekreeg van de fokker en dan meteen over op volwassen brok.
Dat dus.
De hoeveelheid aan wat ze meer nodig hebben dan een volwassen hond haal je uit de aantal keren voeren per dag en niet zozeer uit de puppiebrok.
En vlees en dergelijk voeren is altijd beter ook voor de darmflora dan brok wat eigenlijk ook maar gewoon steriele vulprut is waarvan het grootste gedeelte weer uitgescheten word.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
RodrigoCosta
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door RodrigoCosta »

Dog Lovers Gold!! Alle versies van hun zijn super
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou in eerste instantie doorvoeren wat je bij fokker meegekregen hebt, Ik heb te vaak problemen gehad/gezien met overstappen van voer, dat ik het bij jonge dieren echt niet meer zo snel doe. Wel versvlees erbij. Ik snap eigenlijk niet waarom je zo graag vooral brok wil voeren als je eisen vooral naar kant en klaar versvlees leiden?
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Kruising

gyanty schreef:Ik zou in eerste instantie doorvoeren wat je bij fokker meegekregen hebt, Ik heb te vaak problemen gehad/gezien met overstappen van voer, dat ik het bij jonge dieren echt niet meer zo snel doe. Wel versvlees erbij. Ik snap eigenlijk niet waarom je zo graag vooral brok wil voeren als je eisen vooral naar kant en klaar versvlees leiden?
Nooit problemen gehad met overstappen. Deed het ook nooit geleidelijk, maar gewoon in 1 keer.
Dat gaat meestal prima.
Gaf wel de eerst maaltijd nieuwe brok 's morgens, zodat ik ze meteen uit kon laten als ze in de loop van de dag wat dunnere ontlasting kregen.
Maar zelfs dat kwam zelden voor.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou dat risico toch niet nemen bij een puppy en langzaam overstappen. Lotje krijgt nu nog diarree als ik zelfs voorzichtig overstap. Je wilt geen puppy met diarree krijgen.
GrethavW
Zeer actief
Kruising

Als je geleidelijk overstapt hebben ze 5 dagen diarree. Doe je het in 1 keer, hebben ze misschien 1 dag diarree.
En dat is ook voor een pup geen drama.

Maar goed, ieder zijn eigen manier en je moet doen waar je je het best bij voelt.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Volgens mij komen die overstapproblemen juist omdat er niet gevarieerd genoeg wordt gevoerd. Pups zouden gewoon af en toe wat groente en verschillend vers vlees naast brokjes moeten krijgen in plaats van uitsluitend 1 merk puppybrok.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
bouvierpoedel
Zeer actief

Geloof ook wel in flink varieren in allerlei eten bij pups. De maag en darmen moet je ook inprenten natuurlijk. En het zorg meestal voor een goede darmflora. Mijn honden zijn gelukkig geen kieskeurige vreters en raken niet snel aan de schijt . En ik prop er echt van alles in van brok , vers vlees , tafelresten en ouwe meuk uit de koelkast wat vleeswaren ,kaas, rauw rund/kip en varkensvlees kan zijn.
Zelfs koekjes en crackers ED en brood wat over blijft. Weggooien is zonde.
bouvierpoedel
Zeer actief

Geloof ook wel in flink varieren in allerlei eten bij pups. De maag en darmen moet je ook inprenten natuurlijk. En het zorg meestal voor een goede darmflora. Mijn honden zijn gelukkig geen kieskeurige vreters en raken niet snel aan de schijt . En ik prop er echt van alles in van brok , vers vlees , tafelresten en ouwe meuk uit de koelkast wat vleeswaren ,kaas, rauw rund/kip en varkensvlees kan zijn.
Zelfs koekjes en crackers ED en brood wat over blijft. Weggooien is zonde.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco kreeg bij de fokker al heel wat afwisseling. Hij verdraagt inderdaad vrijwel alles. Vers, zowel kvv als barf, verschillende merken brokken, zelfs krokant en geperst door elkaar verdraagt hij terwijl dat over het algemeen afgeraden wordt. Hoe meer afwisseling de hond gewend is, hoe beter hij het verdraagt, volgens mij
Chibor
nieuw lid

Ongelezen bericht door Chibor »

Ik heb een grote zak voer besteld het zelfde als wat ze bij de fokker krijgt (Yamipets) alleen dan de graanvrije variant..
Hierna wil ik overstappen, ik denk op Doglovers gold maar twijfel daar nog aan.

Wat ik daar lastig aan vind is dat je zelf een hoop moet rekenen hoeveel ze mogen hebben..
Zoals op de site aangegeven; jonge pups tot circa de helft van hun volwassen gewicht (4 tot 7 maanden) 100% tot 300% van de normale behoeften extra moet worden gevoerd. Halfvolwassen honden tot circa 3/4 van hun volwassen gewicht circa 50% meer dan de normale behoeften van een volwassen hond voeren. Bijna volwassen honden tot circa 20% meer dan de normale behoeften van een volwassen hond.
En dan staat er een vrij beknopt schema op de site.. :
kg - gram per dag
5 - 75
10 - 140
15 - 200

Dus dan wordt het echt lastig om een pup goed te voeren vind ik.. Jammer want ik heb verder echt een goed gevoel bij dlg..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Chibor schreef:Ik heb een grote zak voer besteld het zelfde als wat ze bij de fokker krijgt (Yamipets) alleen dan de graanvrije variant..
Hierna wil ik overstappen, ik denk op Doglovers gold maar twijfel daar nog aan.

Wat ik daar lastig aan vind is dat je zelf een hoop moet rekenen hoeveel ze mogen hebben..
Zoals op de site aangegeven; jonge pups tot circa de helft van hun volwassen gewicht (4 tot 7 maanden) 100% tot 300% van de normale behoeften extra moet worden gevoerd. Halfvolwassen honden tot circa 3/4 van hun volwassen gewicht circa 50% meer dan de normale behoeften van een volwassen hond voeren. Bijna volwassen honden tot circa 20% meer dan de normale behoeften van een volwassen hond.
En dan staat er een vrij beknopt schema op de site.. :
kg - gram per dag
5 - 75
10 - 140
15 - 200

Dus dan wordt het echt lastig om een pup goed te voeren vind ik.. Jammer want ik heb verder echt een goed gevoel bij dlg..
Een andere variant van hetzelfde merk is al overstappen, had je dus niet hoeven doen.
De hoeveelheid is altijd maatwerk; voeren doe je met je ogen.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Wat ze doen is een wisselend percentage van het lichaamsgewicht gebruiken. Kleine hondjes verbruiken per kg lichaamsgewicht (lw = live weight) meer dan grotere hond (volwassen honden heb ik het nu over), en pups gebruiken weer meer dan volwassen honden van hetzelfde gewicht.

Bij 5kg volwassen hond is het 1.5% lw (dus pups tussen de 3-6% lw; halfwas 2.3%; adolescent 1.8%)
Bij 10kg hond is het 1.4% lw (pups 2.8-5.6%; halfwas 2.1%; adolescent 1.7%)
15kg 1.3% lw (pups 2.6-5.2%)
20kg 1.25%
25kg 1.2%
30kg 1.1%
35kg 1%
40kg 0.95%

Dus als je pup gemiddeld is qua hoeveelheid voer die hij nodig heeft (schat je), dan voer je hem 300% (100%+200%) wat de volwassen hond moet krijgen. Als hij 8kg weegt, is dat 8000*0,013*3 = 360g brokjes.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”