Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tumortje op het ooglid.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Tumortje op het ooglid.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli heeft al een paar jaar een tumortje op haar ooglid, het laatste jaar is de tumor gegroeid wel heel langzaam maar toch gegroeid. We hebben hem laten zitten in overleg met de da, omdat ze er geen hinder van ondervond. Hierbij hadden we besloten geen operatie's en narcose meer voor Mowgli, ze word de volgende maand tien jaar en ze heeft nog meer tumoren in haar lijf waarschijnlijk uitzaaiingen van de melkkliertumoren waar ze een kleine twee jaar geleden aan geopereerd is.
Ze lijkt verder geen last van het tumortje te hebben en haar oog is ook niet geïrriteerd. Ik vraag mij nu af, kan ik het nu het groeit beter toch laten verwijderen of kan ik het laten zitten omdat ze er geen last van heeft. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een hond met een tumor op het ooglid?

Afbeelding
Het tumortje ziet er vervelend uit maar je ziet dat haar oog niet rood of geïrriteerd is, ze heeft wel staar.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Tumortje op het ooglid.

Ongelezen bericht door LongFields »

Heeft ze er last of hinder van?
Ik zou het zelf denk ik toch weg laten halen, ook als ze er nu nog geen hinder van heeft. Als het verder groeit denk ik dat het haar zicht belemmert en dat het ook haar oogbol gaat irriteren bij het knipperen.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn vorige hond had het en ik heb er niets aan laten doen omdat hij toen al oud was.
Maar veel groter dan op de foto werd het ook niet.
Hij had er totaal geen last van.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana had dat.
Ze kreeg er last van en toen is het weggehaald.
De eerste keer alleen oppervlakig weggehaald, maar toen kwam het terug.
De keer daarop is het grondiger weggehaald, een V vorm uit het ooglid gesneden (ze was toen al 13).

Rana had die bult op haar bovenste ooglid.
Ik vermoed dat een hond daar eerder last van krijgt dan als het op het onderste ooglid zit.

Als er al uitzaaien zijn van inwendige tumoren zou ik het niet weg laten halen maar alleen opletten dat er geen hinder van is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Hier ervaring mee.
Het was heel klein, eigen da wou het laten zitten.
Bij oog spiegelen vond de oogarts dat het beter wel weg kon, als het zou gaan groeien was het moeilijk weg te halen omdat het vlak bij de traanbuis zat. En zou het gelijk een grotere en duurdere operatie worden.
Nog een jaar afgewacht toen was het iets groter(niks bij jouw foto) oogarts zei moet echt weg.
Toen bij de eigen da weg laten halen, maar dit ging wel over een jonge teef.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Bedankt voor de reacties. Mowgli heeft er geen last van, ze zit er nooit aan en ook is het oog niet rood of geïrriteerd. Ik denk dat ik het nog een tijdje aankijk, word hij nog groter dan zal er uiteindelijk weinig anders opzitten dan hem toch te laten verwijderen. Het gaat nu goed met Mowgli, je moet altijd maar afwachten hoe ze na een ingreep en narcose zijn. Hierbij hangt er een behoorlijk prijskaartje aan de operatie die doet vermoeden dat het verwijderen ook niet zo gemakkelijk gaat als dat het klinkt.
Afbeelding.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Puchu heeft het ook in het bovenste ooglid. Dierenarts adviseerde het te laten zitten, behalve als het groeit en dan opereren
voordat het echt groot wordt, want des te ingrijpender de operatie.
Dus ik hou het in de gaten en als het duidelijk groter wordt, dan laat ik het weghalen bij hem.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

bij mijn bordercollie reu is het onder plaatselijke verdoving eruit gelepeld zoals de da het noemde, paar dagen ab druppels en dat was het.
zag er net zo uit als bij jouw hond.
narcose hoeft dus niet. kosten een paar tientjes incl. consult.
Antonetta
Zeer actief

ruygemoor schreef:bij mijn bordercollie reu is het onder plaatselijke verdoving eruit gelepeld zoals de da het noemde, paar dagen ab druppels en dat was het.
zag er net zo uit als bij jouw hond.
narcose hoeft dus niet. kosten een paar tientjes incl. consult.
Bij Mowgli zou het een operatie onder narcose worden van minstens 200 euro. Ik laat het tot ze er last van krijgt gewoon zitten.
Afbeelding.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”