Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een mixje, maar welke mix? Wie waagt er een gok.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Eva_NJ
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Een van-alles-watje en Cairn Terriër
Aantal honden: 1

Een mixje, maar welke mix? Wie waagt er een gok.

Ongelezen bericht door Eva_NJ »

Toen ze hier in het begin was kreeg ik vaak de opmerking "oh, dat is een lieve labrador puppy." :hmmm: Nouca was toen 4 jaar oud. :F:
Gelukkig zijn er ook mensen die wel degelijk zien dat het geen labrador is en geen puppy ("oh, ze heeft grijze haren"), maar ik toch zit dit meestal wel in hun kruising gok.

Vandaag kreeg ik terug de vraag van iemand welke kruising ze is. Zij gokte op een labrador x Duitse staande (draadhaar). Mij lijkt dit op zich geen gekke redenering, thuis gokten we ook dat er Duitse Staande in zat. Nu we haar kennen begin ik hier toch aan te twijfelen. Buiten dat ze dan klein is uitgevallen met een schofthoogte van ongeveer 50cm zie ik niet direct het karakter van dit ras in, noch een labrador. Ik zou haar buiten haar uiterlijk niet onder jachthond plaatsen.
Ze vind het fijn om achter wilde dieren te lopen, maar zal deze niet vangen. Een strenge hier brengt haar meestal terug naar mij (soms is ze echt weg in haar hoofd). Als ze een muisje heeft weet ze niet goed wat ze hier met moet doen. Ze gedraagt zich eerder als een kat, ze speelt er mee en bijt het niet in één keer dood. :piew: Tijdens het jagen of speuren loopt ze soms een konijn regelrecht voorbij of helemaal de andere kant op. :denken: Het jagen zou er toch instinctief in haar genen moeten zitten mocht ze half jachthond zijn? En apporteren krijgen we er niet in, maar goed, misschien ligt dit gewoon aan ons. :19:

Misschien hebben jullie een idee welke hondenrassen er verenigd zitten in mijn viervoeter?

Ik heb getracht om foto's te verzamelen die verschillende perspectieven geven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Een mixje, maar welke mix? Wie waagt er een gok.

Ongelezen bericht door Machie »

ik gok op terrier x retriever :)
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Haar hoofd zie ik echt wel iets van terriër in.
Ik vind trouwens dat ze een prachtige kop heeft!

Ik ben wel benieuwd naar andere dingen van haar karakter, behalve het jagen dus.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Op 1 foto leek haar kop behoorlijk op die van een Duitse Jachtterriër, maar ik gok dat dat er helemaal niet in zit.
Denk zelf dat het een mix is van meerdere mixen, ofte wel dat beide ouders ook al kruisingen (van kruisingen) waren.
Dat kan natuurlijk ook heel goed, niet iedere niet-rashond is een mix van 2 wel-rashonden. :wink:
Eva_NJ
Vaste gebruiker

LongFields schreef:Op 1 foto leek haar kop behoorlijk op die van een Duitse Jachtterriër, maar ik gok dat dat er helemaal niet in zit.
Denk zelf dat het een mix is van meerdere mixen, ofte wel dat beide ouders ook al kruisingen (van kruisingen) waren.
Dat kan natuurlijk ook heel goed, niet iedere niet-rashond is een mix van 2 wel-rashonden. :wink:
Dit denk ik zelf ook, maar was benieuwd wat jullie er in zien. Volgens mij is het een rasechte van-alles-watje.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Sowieso een terriër. Maar verder... Geen idee!
Eva_NJ
Vaste gebruiker

Kirra schreef:Haar hoofd zie ik echt wel iets van terriër in.
Ik vind trouwens dat ze een prachtige kop heeft!

Ik ben wel benieuwd naar andere dingen van haar karakter, behalve het jagen dus.
Dankuwel voor het compliment.
Ik zie dat Terriër er niet direct in. :hmmm: Zal eens kijken in mijn rasboek.
Er zullen waarschijnlijk heel wat rassen verenigd zitten in dit meisje.

Nouca is een enorm aanhankelijke hond die het liefst van al in je zou kruipen met zo'n verliefde blik. :love: Ze wil dan ook het liefst overal bij betrokken zijn en is in huis bijna altijd "aanwezig" zeg maar. Ze volgt je overal, en kan heel lang proberen om je aandacht te trekken (lees opdringerig). Desnoods begint ze dan maar met haar flosh te gooien. :F:
Ook bij het trainen doet ze graag iets met je, één en al concentratie op mij -gelukkig- en eigenlijk is dit ook nodig. Deze will-to-please zat er al in toen we haar adopteerde. Deze will-to-please gaat wel erg ver als je zelf niet op haar lichaamstaal let. Ze zal zaken toestaan door vreemden gewoon om het baasje een plezier te doen. :(

In huis is ze enorm rustig. Ze sloopt niet, stuitert niet rond. Maar bij een trekspelletje kan ze helemaal uit haar dak gaan. Ondanks deze rust kan/wil ze urenlang wandelen, het liefst de hele dag lang. Eigenlijk zit ze boordevol energie. Tijdens het wandelen kan ze rustig los. Ze blijft steeds in de buurt en als ze meer ruimte neemt komt ze haar zelf aanmelden. Is ze te ver blijft ze wachten tot ik zeg dat ze verder kan. Als ik haar roep komt ze (meestal) ook. Als haar neus in de grond zit en haar poep valt er bijna af zitten er serieuze bananen in haar oren en kan ik haar gaan halen. :boos: Maar goed, ze is een hond hé. :I: Hindernissen neemt ze met veel plezier. Via een ladder over een beek, door een lage tunnel, een berg op, door bramen, over boomstammen,... :clown: :O: ze is niet snel onder de indruk. Verder is het ook een erfvaste hond. De garage kan hier openstaan en ze zal niet voorbij de garagepoort komen. Ze zou ook zo over de draad kunnen, maar dit doet ze niet. In die vijf jaar hier heeft ze tweemaal een uitstapje gemaakt naar de wei achter ons. Haar "terrein" wordt met veel lawaai bewaakt. Maar als iemand binnen komt is het een vrolijke kwispel en een vriendelijke begroeting en vaak bindt ze het bezoek zo rond haar pootjes. Vreemden zijn dus geen probleem. Wanneer ze toch onzeker is zal ze steun komen zoeken bij mij en kijken of ik zeg dat het goed is.

Andere honden zijn voor haar wel moeilijk, 9/10 geeft het meestal stress om andere honden te ontmoeten. Ze is helemaal geen stabiele hond wat haar gedrag t.o.v. andere honden betreft. Ze gaat niet meer direct grommen en uitvallen (angst-agressie), maar al haar haar staat vaak nog recht, van haar nek tot het puntje van haar staart. Ondertussen kan ze ook genieten van ontmoetingen en lekker spelen. Hier ga ik niet over uitweiden in dit topic, want dit zou ons te ver leiden. Tijdens de training moet ik haar constant mentaal aan het werk zetten, want honden die werken en zij niet is lastig. Ze begint dan ook het terrein als van haar te zien (hier wordt aan gewerkt, zal ook een blijvend werken zijn). Er zitten dus ook wel dominante trekjes in haar tegenover andere honden. :devil: Maar goed dit gaat al veel beter en de andere vaste honden van de groep zijn ondertussen vriendjes.

Van stress situaties herstelt ze enorm snel, ze heeft hierna ook geen angst ontwikkeld voor de situatie (gisteren viel ze nog ergens in een put :schrik: en moest ik mijn moeder bellen om te helpen) ook bij ontmoetingen met andere honden. Het is alsof ze erop vertrouwt dat het allemaal wel goed komt. Op dat vlak is ze echt een ongecompliceerde hond. Don't worry.

Dit was het in een notendop. :roll: Je hond kort beschrijven is toch niet zo eenvoudig.

edit: nuancering
Laatst gewijzigd door Eva_NJ op 22 jan 2015 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik zei terriër voornamelijk door het vooraanzicht (foto 3).

En bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
Ik kan er niet echt wat uithalen. Ik lees niet echt bepaalt gedrag wat eruit springt, of wel?
Ik denk dat gedrag vaak niet werkt om achter een kruising te komen, maar misschien kan het soms handvatten geven.

Terrier (heel breed dus)x retriever, wat eerder gezegd is, zie ik wel op de foto's... Maar het is maar een gok.
deugenietje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en witte dwerg schnauzer

Ongelezen bericht door deugenietje »

Ik denk kruising op kruising op kruising.

Iets van rottweiler, terrier en misschien een retriever. Maar dan misschien flatcoat vanwege de lange snuit. Maar dat kan ook komen door de terrier.

Waarom rottweiler, vanwege de bruine kleurslag in de poten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

iets van een foxterrier ofzo zie ik er wel inzitten iig. Leuk hondje!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beauceron x terrierachtig iets. Zie ik nu ook iets ruwhaar op snuit.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mechelse herder x boerenfox is wat ik er in zie. Een combinatie van de boer. De waker dekt de muizenvanger op het erf.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Mechelse herder x boerenfox is wat ik er in zie. Een combinatie van de boer. De waker dekt de muizenvanger op het erf.
Mechelaar heeft staande oren en boerenfoks ook meestal.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Eva_NJ
Vaste gebruiker

Vind het wel fijn om al die reacties te lezen. Ik had zelf nog niet nagedacht over die terriër, maar misschien kan het wel hé. We gaan het nooit echt weten. Misschien maak ik er gewoon een nieuw ras van. :D
Afbeelding
Eva_NJ
Vaste gebruiker

bouvierpoedel schreef:Beauceron x terrierachtig iets. Zie ik nu ook iets ruwhaar op snuit.?
Aan haar snuit heeft ze een klein baardje. Precies zoals die speciale snor van Japanners(?).

Hier zie je het beter. Hier lijken haar ogen zelfs een beetje op die van een Japanner (zon).
Afbeelding

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:Mechelse herder x boerenfox is wat ik er in zie. Een combinatie van de boer. De waker dekt de muizenvanger op het erf.
Mechelaar heeft staande oren en boerenfoks ook meestal.
Een boerenfox heeft inderdaad per definitie niet altijd staande oren (even gegoogled). Maar bij deze combi zouden volgens mij haar oren wel een andere dracht hebben. Haar staart lijkt wel op dat van een boerenfox.In haar gezichtje begin ik het ook wel wat te zien.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik zie er geen duitse staande mix in.
Bij foto 3 en 4 denk ik meteen patterdeal terrier. Maar ik weet ook dat het heel moeilijk is aan de hand van uiterlijk de kruising te raden. Soms lijken ze helemaal niet op hun voorouders.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn stiefmoeder heeft een hond die er erg veel op lijkt maar dan wel lichter is. dat is een schnautzer x teckel of x jack russel dat weet ik ff niet meer. heel leuk hondje is dat trouwens ook. Wel erg vocaal ;-)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ze lijkt enorm op de hond van kennissen van mij alleen heeft die heeft wat meer ruwhaar. dat is een labrador met duitse staander als ik mij niet vergis
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”