Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voeding bij blaasgruis

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

voeding bij blaasgruis

Ongelezen bericht door Podenji »

Solar heeft blaasgruis en goed ook, krijgt nu dus 2 weken Hills s/d, daarna moet ze op onderhoudsdieet.
Ik geef BARF en KVV maar blijkbaar kan ik dit niet blijven geven zoals ik het nu geef.

Heeft iemand ervaring met een hond met blaasgruis en welke voeding geven jullie?
Graag zou ik rauw blijven voeren, maar als de blaasgruis steeds terugkomt, schiet Solar daar natuurlijk niets mee op.

tips? ervaringen?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Re: voeding bij blaasgruis

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Hier helaas ervaring met (chronische) blaasproblemen.

Welke vorm van blaasgruis heeft ze? Struviet of calciumoxalaat?

Mijn hond heeft struviet. Dit probleem heeft ze al dik 1,5 jaar. Bij haar helpt helaas niks anders dan Royal Canin Urinary S/O (Small dog). Zij at ook KVV, ook toen de blaasgruis ellende begon.

Wat je eventueel zou kunnen doen zodat ze op BARF en KVV kan blijven:

In ieder geval zelf urine teststrips in huis halen. Op deze manier kun je zelf de pH waarde van de urine in de gaten houden. Bij een te hoge pH kan er struviet ontstaan. Bij een te lage pH kan er calciumoxalaat ontstaan. De pH moet zo rond de 6 zijn.

- Biologische appelazijn toevoegen aan haar rauwe maaltijd. Dit verzuurd de urine. Beetje spelen met de hoeveelheid en de pH in de gaten houden.
- Vit. C. geven. Op basis van ascorbinezuur en niet time-releasd. Dit verzuurd ook. De meningen zijn verdeeld over Vit. C. toevoegen. Appelzijn zou beter zijn.
- Cranberry geven. Ik geef Puur Cranberry Compleet. (Jet is 6 kilo en krijgt 1 capsule per dag)
- Eurologist: dit moet blaasgruis en kleine steentjes oplossen.
- Veel laten drinken! Op deze manier wordt alles goed doorgespoeld.

Let op: Bovenstaande geldt alleen bij struviet!

Qua voer:

- Als je extra groente erbij geeft dit nu even weglaten. Groente zorgt ervoor dat de pH hoger wordt.
- Met BARF (tijdelijk) het % vleesbot wat verlagen en spiervlees verhogen.
- Bandit heeft een blaas- en nierdieet. Dit zou je ook kunnen proberen als bovenstaande niet werkt. (Erg duur!)

Ik heb het volgende allemaal geprobeerd en zonder resultaat helaas. Het resultaat was weer blaasgruis en een (veel) te hoge pH.

- Biologische appelazijn. (Vond ze ook erg vies!)
- Vit. C.
- Eurologist (Jet is af en toe wat incontinent, hier werd ze ineens flink incontinent van)
- Bandit blaas- en nier dieet.
- Diverse betere KVV merken.
- Graanvrije brokken.
- Renske 'vers vlees'.
- Andere blaasdieet merken (Hill's, Specific en Sanimed)

- Ontelbare echo's. Alle urinewegen werken naar behoren en zijn goed aangelegd.
- 4/5 blaaspuncties om steriele urine te kweken op bacteriën. Nooit een bacterie gevonden.
- 2x bij de Uroloog van de WagenRenk geweest. Niks gevonden.
- Holistisch dierenarts geweest. Geen oplossing.
- Heel, heel vaak bij mijn eigen dierenarts geweest. En nog steeds..
- Sinds december zijn we 2x bij de osteopaat geweest. Dit om haar lijfje zo veel mogelijk 'in balans' te houden. Ze heeft namelijk niet vooraan gestaan met het uitdelen van gezonde lijfjes.

Ondanks Royal Canin plaste Jet gisteren toch opeens weer bloed, pH 7,5 en heeft ze een aantal struviet kristallen. Ik heb standaard pijnstillers in huis, dus deze krijgt ze nu weer even. Ik weet ook niet meer wat te doen.. Kan alleen maar hopen dat de struviet snel weer weg is.

Ik hoop dat het bij Solar snel weer over en 'simpel' op te lossen is!
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn vorige Bulldog bleek ook blaasgruis te hebben, struviet. Hij werd na vaststelling direct op Hills Prescription Diet S/D gezet. Na zes weken na controle over op Hills C/D. Dit heeft hij de rest van zijn leven gegeten, zowel de brokjes als de blikjes.
Omdat ik gehoorzaamheid met hem trainde en al snel klaar was met de toegestane beloningsbrokjes hebben we voedingsadvies gehaald bij Hella Mentjox. Zij adviseerde hem op de C/D te laten, omdat je daar eigenlijk niet tegenop kan. Wel mocht hij groente erbij en fruit en een keer per week een stukje rauwe haring. Uiteindelijk hebben we jaren met appel getraind (met heel af en toe een stukje gepikte Rodiworst). Lucky is na een zeer actief leven bijna 9 geworden.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ben je al aangemeld bij het forum van barfplaats.nl ? Hier kunnen ze je vast verder helpen.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de reactie!

Ik weet niet of ik wel wil experimenteren met een hond die al bijna 12 is, dus overweeg om ( helaas ) maar gewoon straks Hills c/d te gaan geven. Maar het is nog niet zover, ze moet nog minimaal 12 dagen op de s/d , dus heb nog even tijd om na te denken en dingen uit te zoeken.

Wat geven jullie als snacks aan jullie hond met blaasgruis?

Nikki: Hoe oud is Jet?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Nikki90
Zeer actief

Ik ga ook niet meer experimenteren qua voer, daar ben ik wel klaar mee. Heb ondertussen al zo veel geprobeerd. Het resultaat is alleen maar dat Jet weer pijn heeft. :(

Qua snacks krijgt Jet alleen maar gedroogd spul. Om te trainen stukjes hart van FarmFood en ik knip vaak wat lamsvleesstickjes van Carnibest aan kleine stukjes. Als tussendoortje 1x daags meestal een pensstaafje, lamsvleesstick, buffelvlees, zalmhuid e.d. De dierenarts zegt wel om niet tot nauwelijks iets extra's te geven. Maar daarvoor kun je het beste zelf naar de hond kijken of dat lukt. Denk dat het beter is om nu, omdat alles nog moet oplossen, zo weinig mogelijk/niks extra's te geven.

Jet is 3,5 jaar. Toen de blaasproblemen begonnen was ze 1 jaar en 11 maanden. Erg jong helaas.
Nikki90
Zeer actief

Hoe gaat het met Solar?
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn schoonmoeder had een bouvier die al op jonge leeftijd ( 2 jaar) blaasgruis problemen had. Ze is de hond hills voor blaasgruis gaan voeren en verder niks. De hond deed het daar super op en is er uiteindelijk 16+ mee geworden.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Fruit, m.n. appel, banaan, dat soort dingen. Maar ook komkommer, winterwortel etc.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Nikki90 schreef:Hoe gaat het met Solar?
wat lief dat je ernaar vraagt! vandaag weer urine ingeleverd, het gruis is bijna weg :cheer: , ze moet nu nog een week s/d in combinatie met c/d en dan over op de c/d of waar ik dan ook maar voor kies. ik ben er nog niet uit :ugh:
maar het gaat een stuk beter dus met haar, alleen plast ze soms nog voor de deur 's nachts :(

@zorromax: ze gaat nog liever dood dan dat ze dat ( erbij ) moet gaan eten :lol1:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Wat hardnekkig dan.

Ushi heeft ook blaasgruis gehad, kwam naar voren toen ze een blaasontsteking had. Heeft toen ook voer van Hill's gehad (oplossend, een weekje geloof ik) en toen was het weg, ook na herhaaldelijk controleren.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Nikki90
Zeer actief

Inderdaad erg hardnekkig bij Solar! Maar wel fijn dat het gruis bijna weg is. :) Hopelijk is het binnen plassen ook over als het gruis helemaal opgelost is.

Ik snap je twijfels qua voer. Erg lastig! :scratch:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ach solar zelf is ook hardnekkig hahahaha
dat plassen in huis is vervelend inderdaad, maar ben wel blij te weten dat het geen dementie of incontinentie is.
Ik heb nu van die bedluiers, die onderlig matjes zeg maar, die leg ik bij de deur ( dat is waar ze plast, maar ik hoor haar snachsts dus niet piepen, en dat terwijl als ze snachts eens moet poepen ze me wel degelijk wakker weet te maken :uhm: )
afijn ze plast dus nu netjes op die matjes, en dat vind ik voor nu wel een goede oplossing.

@ Nathalie: wat voer jij Ushi ?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Podenji schreef:ach solar zelf is ook hardnekkig hahahaha
dat plassen in huis is vervelend inderdaad, maar ben wel blij te weten dat het geen dementie of incontinentie is.
Ik heb nu van die bedluiers, die onderlig matjes zeg maar, die leg ik bij de deur ( dat is waar ze plast, maar ik hoor haar snachsts dus niet piepen, en dat terwijl als ze snachts eens moet poepen ze me wel degelijk wakker weet te maken :uhm: )
afijn ze plast dus nu netjes op die matjes, en dat vind ik voor nu wel een goede oplossing.

@ Nathalie: wat voer jij Ushi ?
Nu weer gewoon carnibest, naturis enz..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”