ik snap niet dat er hier door sommigen zo moeilijk gedaan wordt over het op fokkervoorwaarden uitplaatsen van een teef
om te beginnen is het op de leeftijd dat de pup naar die mensen zou gaan nog helemaal niet zeker of er wel met de teef gefokt kan worden (gezondheid, karakter)
de fokker heeft (in mijn ogen) gewoon op basis van bloedlijnen bepaald dat hij graag uit een bepaalde combinatie de mogelijkheid wil behouden om indien volledig geschikt dit bloed in de toekomst te kunnen gebruiken, niets mis mee.
mocht de hond niet geschikt blijken, dan zijn deze mensen gewoon eigenaar en that's it
zelf ga ik van het voorjaar een teefje er bij kopen die ik weer uit ga zetten.
Dit omdat ze uit bepaalde lijnen komt die mij op het moment erg aanspreken, maar waar over een jaar, of misschien 2 jaar geen kans meer op is dat ik er een pup uit kan aanschaffen (tenminste niet zo kort op die lijnen).
Alleen hebben wij op het moment niet de tijd en de ruimte om zo kort op elkaar 2 pups op te voeden, de teef die dus van het voorjaar gaat komen die gaat uitgeplaatst worden en komt dan tussen de 12 en de 18 mnd weer bij ons wonen.
Diegene die voor haar gaat zorgen die mag dan in ruil voor de opvoeding/training ect uit haar eerste nest, nest keuze hebben
Tuurlijk loop ik het risico dat ze niet geschikt is, nou dan wordt er niet mee gefokt en kijken we verder.
Maakt dit mij nu een slechte (beginnende) fokker

In mijn ogen niet, maar zoals ik hier dus al lees, zijn er genoeg mensen die daar anders over denken.
Wat ik op dit moment probeer is voor de mechelaar wat voor NL onbekender bloed binnen te halen wat zeker WEL geschikt is voor het werk. Ik probeer dus mijn "eigen" lijn op te zetten en niet voort te borduren op wat de grote fokkers in NL al gebruiken, niet dat dat slecht is, maar wat zou mijn meerwaarde voor het fokken zijn als ik meer van het zelfde zou fokken
In mijn ogen moet ik om dit te kunnen bereiken NU investeren en dus de lijnen binnen halen die mij aanspreken, zodat ik over 2 jaar (als alles gezond blijft) de eerste stappen richting mijn einddoel kan gaan zetten. Het gevolg is dat ik dus op dit moment redelijk kort op elkaar pups zou hebben zitten waar dus geen ruimte en (nog belangrijker) GEEN tijd om voor de juiste start te zorgen voor heb, vandaar dat ze uitgeplaatst worden. Het zelfde zal ik in de toekomst ook doen met pups uit combinaties die mij aanspreken, maar waar ik op dat moment geen tijd of ruimte voor heb.