Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraag over gebruik tuigje
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Vraag over gebruik tuigje
Voor het eerst in mijn leven heb ik een tuig gekocht voor mijn hond, eigenlijk op advies van mijn instructeur. Vanmorgen voor het eerst, vrij strak dacht ik, omgedaan. Tijdens de training zakte het achterste stuk toch iets opzij. Zou het achterste deel van het tuig dan toch nog iets strakker moeten, of gebeurt dat altijd? Het gaat om onderstaand tuig van het merk Karlie.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Vraag over gebruik tuigje
Tuig is soms maatwerk. Ik zou gewoon beetje spelen met de grote. Maar bij Kay zakte het eerste tuig (ook van Karlie) ook. Veel tuigen zakken bij hem, maar het tuig van Hurtta met rechte band voor dan weer niet..

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Alle tuigen met borstband zakken hier.
Ik zal het wel fout doen of zo maar ik was er na 6 of 7 van die dingen (verschillende merken) klaar mee, geen tuigen met borstband meer.
Ik heb nu Tre Ponti tuigen en die zakken niet
Ik zal het wel fout doen of zo maar ik was er na 6 of 7 van die dingen (verschillende merken) klaar mee, geen tuigen met borstband meer.
Ik heb nu Tre Ponti tuigen en die zakken niet
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Bij die weimen hier past niks fatsoenlijk, behalve de Hurtta's.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
- Aantal honden: 1
Ik heb dat met de instaptuigen. Lo heeft nu twee andere tuigen en die doen het niet. Kwestie van testen denk ik...
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja, ik probeer het nog een paar keer en anders moet ik maar een ander merk proberen. Maar het probleem is dat hij eerst een half uurtje goed zat, dus testen in de winkel heeft geen zin. 
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Mojo heeft een soortgelijk tuig, en die blijft bij hem prima recht zitten op zijn rug.
Hiervoor had hij een Hurtta borsttuig, maar die zat hem niet goed. Tapas en Nozem hebben wel een Hurtta borsttuig en die zit bij hen dan wel weer prima.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de bouw van de hond.
Zou in jouw geval proberen het tuig wat strakker te stellen, zonder dat het gaat knellen uiteraard.
Hiervoor had hij een Hurtta borsttuig, maar die zat hem niet goed. Tapas en Nozem hebben wel een Hurtta borsttuig en die zit bij hen dan wel weer prima.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de bouw van de hond.
Zou in jouw geval proberen het tuig wat strakker te stellen, zonder dat het gaat knellen uiteraard.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Een woord: Hurtta! 
-
Sita
- Zeer actief
Hier zitten die Hurtta tuigen voor geen meter en ik wil geen borsttuig, 1 keer in de achteruit en daar sta je met een leeg tuigje aan je lijn. Hier alleen de Y- tuigen. Bijvoorbeeld Tre ponti Volta of Ruffwear Front Range harnass. De Tre ponti vind ik de band op de borst eigenlijk nog net iets te hoog zitten. Deze tuigen schuiven niet.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Deze. Ik ben echt helemaal om, want een ontzettend fijn tuig. Ik heb hem voor Nila en hij zit perfect en je kunt hem goed verstellen.Sita schreef:of Ruffwear Front Range harnass.
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Wij hebben dezelfde voor onze engelse springer. Die gaat bij hem ook schuiven. Daarbij klopt de verhouding bij hem niet. Wat over het hoofd gaat is ruim en de riem om de borst niet past nog net. Daarbij is hij eentje van het snuffelen, blijft hij staan en als ik iets te hard trek dan komt er alleen een tuig naar me toe maar hij staat nog te snuffelen.
Dan heeft hij een ander tuig
die schuift minder. Maar dat is nog zijn puptuig, pas hij nog net in maar schuift minder en gaat niet over zijn kop uit.
Ik ben verliefd op de ruffwear en dan de front range aangezien die iets minder tuig is dan de andere. Echter wil ik hem graag eerst in een winkel passen want meneer zit precies op de grens voor s of m ..... bij een boxer van deze leeftijd zou ik gelijk m pakken want die gaan nog fiks breder worden maar ik weet het niet met de springer? Hij heeft nu een borstomvang van 66/67. Maar goed eerst een winkel vinden die ze verkoopt, maar gezien de prijs houd ik ook marktplaats in de gaten.
Verder is het voor mij belangrijk om te kijken dat hij met het tuig in de auto vastgezet kan worden, dus altijd ook tussen de voorbenen door.
Dan heeft hij een ander tuig
die schuift minder. Maar dat is nog zijn puptuig, pas hij nog net in maar schuift minder en gaat niet over zijn kop uit.Ik ben verliefd op de ruffwear en dan de front range aangezien die iets minder tuig is dan de andere. Echter wil ik hem graag eerst in een winkel passen want meneer zit precies op de grens voor s of m ..... bij een boxer van deze leeftijd zou ik gelijk m pakken want die gaan nog fiks breder worden maar ik weet het niet met de springer? Hij heeft nu een borstomvang van 66/67. Maar goed eerst een winkel vinden die ze verkoopt, maar gezien de prijs houd ik ook marktplaats in de gaten.
Verder is het voor mij belangrijk om te kijken dat hij met het tuig in de auto vastgezet kan worden, dus altijd ook tussen de voorbenen door.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Hier ook een Hurtta tuig met rechte band voor de borst.
Blijft perfect zitten en hij kan er ook echt niet uit.
Blijft perfect zitten en hij kan er ook echt niet uit.
- Shima
- Zeer actief
- Contacteer:
Hurtta komt wel vaak terug en klinkt als een fijn zittend tuig. Ik ga die naam onthouden, dankjewel. 
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
ik heb ook de hurtta tuig gehad voor mijn langhaar hollander, maar die wil echt niet blijven zitten. ik gebruik ook alleen maar y tuigen, die zitten over het algemeen het beste bij de langhaar, is mijn ervaring en de julius k9 tuigen zitten goed bij mijn langhaar

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Perfect Fit tuig. Als het niet perfect zit, heb je niet de juiste maat. Ideaal, ook tijdens het trainen.