Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alfy's agility topic - 13/08: eerste B1 punten!

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Alfy's agility topic - 17/01 officieuze debuut

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe lang ben je met Alfy al bezig met agility?
Ik vind het altijd wat jammer als er al vroeg hele lastige dingen gevraagd worden van nog niet erg ervaren honden. Een solide basis leggen is veel beter in mijn ogen dan heel technische parcoursen lopen.
Soms zie je honden die in de A klasse lopen en die in trainingen al dusdanig moeilijke wissels en lijnen lopen, dat ze amper meer raad weten met een "normaal" A-parcours met lange lijnen en zonder omhalen, tussendoor halen en andere ingewikkelde stukken die eigenlijk pas in hogere klasses gevraagd worden.
Natuurlijk is het goed om in trainingen al wat lastigere dingen te oefenen, maar zelf ben ik er een voorstander van om juist bij jonge en nog niet lang trainende honden ook te trainen op sprongtechniek en langere lijnen en minder lastige parcoursen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik vind dit ook bizarre rondjes voor beginnende honden. Zit er nu echt een out na de palen in het 2e vp? Zo haal je de motivatie niet omhoog zeg maar.
Met csiva train ik soms best lastige dingen, maar altijd maar korte stukjes van zeg 8 hindernissen. Ik heb er weinig aan als ik haar kapot train op draaien en gedoe ;)

Ik kan je wel vertellen dat je over 2 weken bij ons veel eerlijkere, makkelijkere rondjes krijgt ;)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

@Longfields: ik ben met Alfy begonnen in september 2012. Hij startte heel goed maar kreeg een enorme terugval toen hij in juni 2013 aangevallen werd op het veld. Heeft lang geduurd om hem (en ook mij) het vertrouwen weer terug te geven dat het veld überhaupt veilig was. Sinds vorig jaar (ongeveer) gaan we eigenlijk pas echt goed vooruit en beginnen er kwartjes te vallen. Maar door al het gedoe is onze training wel heel erg raar verlopen. Aankomend seizoen trainen we bij een andere vereniging als voorheen, deels omdat het qua planning beter uitkomt en deels omdat ik bij de vereniging waar ik gestart was weinig verder kwam.
Inmiddels is hij 5 en loop ik vooral met hem om hem een "Alfy dag" te geven want hij geniet van de één op één aandacht. Hij is mijn oefenhondje en wie weet, als er nog meer kwartjes gaan vallen, komen we de A nog wel eens uit ook. Hij heeft het in zich en ik ook als ik wat beter leer handlen.
En qua parcoursen ben ik het wel met je eens hoor, Alfy vindt de lange lijnen erg lastig dus ik zou liever daarop focussen. Ben ik nu zelf wel aan het doen met hoopers en daar zie ik al wel profijt van.

@ Machie: ik ben benieuwd! Hopelijk mag hij gewoon lekker lopen, dat vind ik het belangrijkste. En ja, na de palen moesten we een out geven. Alfy beheerst deze naar mijn zin nog niet voldoende om dit onder druk te doen dus ben meegelopen :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Het is gewoon een feit dat je honden A-parcoursen ziet lopen die echt geen benul hebben dat ze gewoon rechtuit of in een flauwe bocht mogen in plaats van allerlei moeilijke draaibewegingen te hoeven maken.
Ik ken iemand die echt een enorme tijd in de A is blijven hangen, in mijn ogen niet omdat ze niet goed liepen, maar gewoon omdat die hond zich geen raad wist met de minder lastige lijnen uit die parcoursen. Als je die op de training zag dan konden ze de moeilijkste combinaties, lijnen en draaien gewoon heel soepel maken. Maar een beginnersparcours ging niet...

Wat Machie schrijft daar ben ik het ook mee eens. Vooral bij de iets minder hoog in drive staande honden heb je grote kans dat je je hond met al die lastige korte draaien en outs en tussendoor halen gewoon demotiveert, de vaart er eerder uithaalt dan dat die toeneemt. Ik merk dat toch ook wel bij Tapas. Die heeft enorm veel baat bij af en toe gewoon een ouderwets racerondje. Als zij na sprong 1 gelijk moet draaien op een paar sprongen achter elkaar is de vaart er uit en zie ik dat ze minder plezier heeft.
In onze trainingen wordt het gelukkig heel goed afgewisseld, doen we moeilijke dingen en lange lijnen na elkaar en wordt het parcours aangepast voor de minder ervaren honden in de groep, of als de handler of trainer dat om een andere reden nodig acht.
Ik denk dat dat beter is, en dat je uiteindelijk ook meer hebt aan het 100% zeker krijgen van je raakvlakken dan de meest ingewikkelde "moves" te maken als handler om je hond maar zo kort mogelijk te laten draaien. Sommige honden kunnen juist beter snelheid maken en houden als ze wat ruimer mogen springen, en in veel gevallen is de simpelste manier om te handlen gewoon de beste.
Maar goed, dat is hoe ik er tegenaan kijk. :wink:
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

In de startlijst zag ik je op recreatieniveau staan. Dat past bij de lessen die we in Nieuwegein deden, maar het is een stukkie pittiger dan je op debutanten en A straks gaat lopen ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ik ben het wel met je eens :)

Ik denk soms wel eens dat ik ook te moeilijk train ;) Maar gelukkig heb ik tijdens de les de mogelijkheid om op het 2e veld lange lijnen te trainen. Wij wisselen dus heel erg af. Csiva vind racen veel leuker en gaat geen hond worden om te draaien op een dubbeltje. Of nouja, ik ben geen handler haar dat te leren :F:
Plumeau
Zeer actief

Pipra heb ik destijds expres een seizoen langer op gevorderden 1 gehouden. Ze had het examen gehaald, maar was gewoon nog niet klaar met het opbouwen van vertrouwen. Een seizoen langer rust nemen op de wip en tussen de wissels vind ik veel fijner dan op maximale snelheid doorgroeien.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dit zijn echt geen beginners rondjes. Maar verbaasd mij dan eigenlijk ook weer niets gezien de trainers daar. Niet voor niets ben ik daar weg gegaan toen de vorige trainers stopten bij Zoys.

Maar jullie doen het leuk. Vooral trainen nu op zelfstandig lijnen lopen, dan gaat het wel goed komen in de A.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Dank voor alle tips!

Terugkijkend en ook na wat filmpjes van A parcoursen bekeken te hebben ben ik er nu ook achter dat dit geen A rondjes waren. Wel een leuke uitdaging maar niet representatief voor wat ik straks ga tegenkomen.
Moet met Alfy vooral nog gaan werken aan de band en aan het zelfstandig lopen van lijnen. Heb zelf 4 sprongen en een band dus dat gaat goed komen (hoop ik)

Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Sita
Zeer actief

Wat je zou kunnen doen is die band en sprongen in 1 lijn te zetten. Eerst recht en beginnen met de band. Beloning achter de laatste sprong en met vooruit laten gaan. Gaat dit goed dan afwisselen waar de band staat. Gaat dat goed dan kan je wisselen met de positie van de hindernissen ten op zichtte van elkaar. Hindernis 1 en 3 wat meer naar links bijvoorbeeld. Of de hindernissen in een bocht zetten.

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Sita schreef:Wat je zou kunnen doen is die band en sprongen in 1 lijn te zetten. Eerst recht en beginnen met de band. Beloning achter de laatste sprong en met vooruit laten gaan. Gaat dit goed dan afwisselen waar de band staat. Gaat dat goed dan kan je wisselen met de positie van de hindernissen ten op zichtte van elkaar. Hindernis 1 en 3 wat meer naar links bijvoorbeeld. Of de hindernissen in een bocht zetten.
:ok:
Machie
Zeer actief

Sita schreef:Wat je zou kunnen doen is die band en sprongen in 1 lijn te zetten. Eerst recht en beginnen met de band. Beloning achter de laatste sprong en met vooruit laten gaan. Gaat dit goed dan afwisselen waar de band staat. Gaat dat goed dan kan je wisselen met de positie van de hindernissen ten op zichtte van elkaar. Hindernis 1 en 3 wat meer naar links bijvoorbeeld. Of de hindernissen in een bocht zetten.
:mrgreen:
Leuk dat je vrijwel hetzelfde zegt als wat ik gisteren zei tegen Hanneke op facebook :D
Sita
Zeer actief

Dit is gewoon een hele mooie basis oefening, die je heel makkelijk zelf kunt doen. En je hond krijgt er lekker zelfvertrouwen door en leert de hindernissen opzoeken. En ook nog eens snelheid opbouwen, omdat de beloning aan het eind ligt en hij dus zelf kan halen, zonder afhankelijk te zijn van zijn baasje die vaak toch langzamer is :mrgreen:

Afbeelding
Machie
Zeer actief

Helemaal eens :)
Ik doe dat nog geregeld met Csiva en ook vaak gedaan. Lekker zelf laten gaan :)
Sita
Zeer actief

Ik moet deze oefening met Rowan ook weer gaan doen. Merk dat door de jacht hij het commando vooruit wel heel letterlijk neemt en een keurige rechte lijn loopt en de hindernissen die er iets naast van liggen, negeert. Wil dus een ander commando gaan gebruiken in de behendigheid om hem dan wel zelf de hindernissen te laten zoeken. Zou het jammer vinden als het vooruit commando zijn waarde gaat verliezen in de jacht.

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Nogmaals bedankt voor alle tips! Helaas heb ik door het weer niet meer met hem kunnen oefenen. Wel gehooperd en dat deed hij goed!

Morgen op naar Laag Soeren voor de debutantenwedstrijd. Onze planning vanaf dan:

14 februari: HSC de Pijnhorst
21 maart: Agility Friends
12 april: KC Kennemerland
18 april: KC Delft
25 mei: URV
12 juni: KC Zoys
20 juni: KVVP
27 juni: onderlinge KC Zoys

We gaan het zien, heb heel veel zin in morgen!

Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Drukke agenda. ;-)
Veel plezier alvast.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door KarinW »

Leuk om Alfy een keer te zien :D
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

KarinW schreef:Leuk om Alfy een keer te zien :D
Was ook erg leuk om jullie te zien lopen! Jullie doen het echt heel goed, petje af :ok:

Het doel van vandaag was om 2 parcoursen met een plaatsing af te sluiten. De dag begon goed met een 13e plaats op het spel ondanks een rommelig rondje. De rondjes werden daarna beter maar de resultaten niet: 2x een disk. Maar het is het gevoel wat telt en dat was goed. Alfy had lol, focus en liet gewoon hele mooie stukken zien. Het is het alleen allemaal nog net niet. Voor mijzelf al weer voldoende leerpunten gespot en daar ben ik blij mee. En Alfy? Die heeft nog nooit zo'n fijne verjaardag gehad en ligt nu helemaal ondersteboven en achterstevoren in de bench te snurken.

http://www.maksosstars.nl/news/agility- ... c-brummen/" onclick="window.open(this.href);return false;

In de link het verslag en het filmpje van vandaag.
rakker2000
Zeer actief
Mijn ras(sen): x boerenfox
parson russell terrier
boerenfox

Re: Alfy's agility topic - 01/02: Jarige job op wedstrijd

Ongelezen bericht door rakker2000 »

zitten mooie stukjes tussen.
had een stukje van jullie vp gezien.

en net wat wat je zegt, het gevoel telt. ook al heb je een dk, je kunt een dk lopen met een mooi rondje, maar je kunt ook een
foutloos rondje en je bent er niet tevreden over.
Zolang mensen denken dat honden geen gevoel hebben,
moeten honden het gevoel hebben, dat mensen niet kunnen denken.
Plumeau
Zeer actief

Mooie raakvlakken op de kattenloop. Die moet je vasthouden :)
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

@rakker2000: er zaten inderdaad mooie stukjes tussen en daar ben ik blij mee want die geven het goede gevoel. Grappige aan gisteren was dus dat ik aan het 'beste' rondje (spel, 13e plaats) het minst goede gevoel overhield.

@ Plumeau: raakvlakken vindt Alfy leuk ;) Wip doet hij ook altijd netjes, de schutting maakt hij nog wel eens een zooitje van

KarinW stuurde mij een link met een aantal hele mooie foto's van Alfy, dank daarvoor! Ze staan allemaal op de FB pagina van de honden (link in onderschrift), maar deze vond ik wel erg mooi:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Nou, vandaag dan ons echte debuut... Dit is wat ik er op Facebook over geschreven heb:
Ondanks dat ik niet altijd de beste handler was voor Alfy vandaag als het gaat om duidelijkheid en rust, ben ik wel enorm trots op wat hij heeft laten zien. Ja, er is nog meer dan genoeg te leren maar hij heeft er lol in en heeft ook laten zien dat hij het spelletje prima snapt als ik het maar goed aan geef. We zijn een heel eind gekomen en vandaag was eigenlijk een hoogtepunt: eerste officiële wedstrijd en niet eens alle rondjes een disk gelopen!
En hier het verslag + filmpjes: http://www.maksosstars.nl/news/agility- ... pijnhorst/" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben er vooral veel van geleerd en toen ik kon ontspannen en het gevoel los kon laten dat ik daar helemaal niet thuis hoor, had ik er ook plezier in. Alfy is gelukkig zo'n blije autist dat hij z'n eigen feestje wel viert als ik dat even niet kan. Lekker ding.

Volgende activiteit: thematrainingen bij hondenschool Lingewaard op 8 maart. We zijn ingedeeld bij bochten en lijnen & slalommen. Ben benieuwd!
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Re: Alfy's agility topic - 14/02: A klasse HSC de Pijnhorst

Ongelezen bericht door MirjamV »

Netjes hoor! Hij heeft er veel plezier in zo te zien!
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Re: Alfy's agility topic - 14/02: A klasse HSC de Pijnhorst

Nog een paar foto's van afgelopen zaterdag:
Afbeelding
Afbeelding

@MirjamV: ja, hij heeft er ontzettende lol in. En hij kan ook echt goed gefocust lopen als ik niet loop te mutsen (en dat laatste is een dingetje zeg maar... :mann: )

Nog meer goed nieuws: we hebben een nieuwe trainingsplek! We trainden nu nadat ik les had gegeven en dat werkte niet, voor mij niet en voor Alfy niet. Ik stond veel te gestresst op het veld en dat had z'n weerslag op Alfy (stress door het moeten haasten). Nu gaan we op woensdagavond trainen bij een kleine groep die specifiek traint om honden klaar te maken voor wedstrijden. Hoorde ook heel veel (zo niet alle) dingen terugkomen die ik hier als tips mee kreeg. Daarbij kan Pia ook meteen wat doen, win-win-win dus voor ons!

Woensdag starten we :)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Re: Alfy's agility topic - 16/02: foto's & nieuwe trainingsp

Waar ga je nu trainen?
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

Bij Dogs in Motion in Woerden

Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Wat leuk om te zien. Hij heeft er veel lol in.
Fijn dat je nu een nieuwe plek hebt. Je moet inderdaad relaxed kunnen trainen met mensen die je ook tijdens de training kunnen wijzen op fouten, daar leer je het meest van.

Hier ook een meisje die fantastisch kan lopen mits ik het goed doe en duidelijk ben voor haar.
En daar schort het ook wel eens aan, dat is gewoon zo als je nog maar net begint in deze sport.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Eilfy
Zeer actief
Contacteer:

@Pets_Passion: hij heeft er inderdaad veel lol in en daar doe ik het ook voor!

De nieuwe trainingsplek bevalt goed, we trainen afwisselend basishandelingen (kort, om, wissels etc.), posities in korte parcoursen en een deel 'losse' toestellen (paaltjes en raakvlakken). Klein groepje, wel wat niveau verschil maar de oefeningen worden prima aangepast aan de honden :ok: helaas de afgelopen week niet kunnen trainen omdat het veld blank stond. Ook de extra training in het weekend kon daarom niet door gaan :( Het wordt tijd dat het weer lente wordt...

Hopelijk woensdag wel weer trainen en dan zondag thematrainingen bij Hondenschool Lingewaard. Ik ben ingedeeld bij slaloms en bochten & lijnen. Ben benieuwd, 2 uur achter elkaar trainen dus wordt een intensief ochtendje voor Alfy.

Afspraak bij de osteopaat staat ook weer, de laatste keer is nu ruim 9 maanden geleden en er lijkt weer iets niet helemaal 100% te zitten in zijn onderrug. Hij gaat pas na een behoorlijke tijd large springen compenseren maar ik wil het wel even nagekeken hebben. Alfy vindt het ook niet heel erg, liggen en heel veel koekjes krijgen is wel zijn ding. Tot die tijd wel wat rustiger aan met springen dus wat vaker medium.
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Re: Alfy's agility topic - 02/03 Plannen!

Ongelezen bericht door KarinW »

Fijn dat het zo goed bevalt daar.
Vervelend dat hij weer last van zijn rug heeft.

Succes zondag met de trainingen :D
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”