Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

broodfokkers perikelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

broodfokkers perikelen

Ongelezen bericht door iones »

Ik woon dus in een omgeving waar men veel broodfokt. Een tennisvriendin heeft twee ruwharige teckels waarvan een van een broodfokker. Een buurvrouw van haar wil dat diens teef gedekt wordt door haar reu, maar ze heeft links en rechts gehoord dat er veel oogziektes in die bloedlijnen voorkomen. Ze kent iemand waar de hond al van geopereerd heeft moeten worden. Ze zijn trouwens ook niet ontwormd of gechipt. Zij zelf heeft geluk gehad en een gezonde hond getroffen. Maar nu ze dit weet wil ze haar reu niet meer laten dekken want mogelijk is hij wel drager. Bijna iedereen in tubbergen met een ruwharige teckel heeft die van éen en dezelfde fokker. De honden zijn binnenshuis als je een pup komt halen, maar anders verblijven ze uiteraard in de schuur. Ik ken nog iemand met zo´n ruwharige teckel en dat is een kuitenbijter bij vreemde mensen. Dit is een vorm van angstbijten. Te weinig geleerd in de imprintfase.

Iemand anders hier in manderveen broodfokt shi tzu´s. Met zomaar een teef die gratis opgehaald is ergens in Groningen omdat ze daar weg moest. Vorige nest moest gehaald worden met keizersnede, van de laatste weet ik het niet. Er waren 4 pups, 1 leeft er niet meer.
Nu moest mijn vriendin met die pups van die broodfukker naar de dierenarts. Die heeft ze gechipt, maar ze waren dus ook niet ontwormd, en elke pup mankeert iets. Liesbreuk, hartruis, etc. Heeft mijn dierenarts die goed weet waar de pups vandaan komen allemaal genoteerd in de paspoorten!

Morgen worden de pups al opgehaald door mensen en gaan ze weg. De broodfukker overwoog om die pagina´s er maar uit te scheuren......

En zo gaat dat dus allemaal. Eigenlijk zouden mensen met zo´n pup melding moeten doen bij de rasvereniging. Als er dan met de rasvereniging contact opgenomen wordt of ze die en die fokker kennen, hebben ze al gelijk een verhaal klaar. Maar ja, mensen doen dat niet he. Ze informeren gewoon niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Re: broodfokkers perikelen

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad, de RV wil daar alleen maar heel ver van weg blijven. Ze hebben daar 0,0 mee te maken.
iones
Zeer actief

Nanna schreef:Klagen bij RV?
Is dat allemaal met stamboom dan?
Niet zo zeer klagen, maar eigenlijk meer melding maken. Dat ze tenminste op de hoogte zijn. Meer kun je niet doen. Ze hebben geen stamboom nee, en de RV kan ook niets doen. Maar mocht iemand ze op bellen of ze die en die fokker kennen, dan weet de RV er tenminste iets van en kunnen ze waarschuwen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

iones schreef:
Nanna schreef:Klagen bij RV?
Is dat allemaal met stamboom dan?
Niet zo zeer klagen, maar eigenlijk meer melding maken. Dat ze tenminste op de hoogte zijn. Meer kun je niet doen. Ze hebben geen stamboom nee, en de RV kan ook niets doen. Maar mocht iemand ze op bellen of ze die en die fokker kennen, dan weet de RV er tenminste iets van en kunnen ze waarschuwen.
Meeste rasverenigingen interesseerd het ook niet ,die zijn meer geinteresseerd in hun eigen stamboomhonden. Fokkers verkopen net zo makkelijk een dekking van hun stamboom reu aan 1 zonder maar daar houd ook iedereen zijn bek over en bloed hun neus.
Waar denk je dat veel van die partikulieren nesten zonder stamboom de vader vandaan komt .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

RV heeft geen nut bij kruisingen maar niet gechipt is gewoon een overtreding, daar kunnen ze toch wel wat mee?
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Het blijft gewoon een weerkerend probleem,en de enige die er wat aan kunnen doen zijn de "klanten".
Maar bij een broodfokker kopen blijft natuurlijk aantrekkelijk voor een leek.
-je hebt keuze wat pups betreft.
-ze zijn direct beschikbaar
-en meestal goedkoper,want ze hebben geen stamboom(blijkbaar dienen die alleen om mee te pronken :19: )

Maar ik moet zeggen dat ondanks mijn jaren antibroodfok campagne's toch nog vrienden heb die broodfok hebben gekocht met de hierboven benoemde smoesen.

Zelf koop ik of een rashond met stamboom,of een 2e handsje.En 1 van mijn 2e handsjes is ook een broodfok hondje en ik denk dat ik op nog geen één hond zo verlieft ben geweest :mann:
Maar zelf zou ik hem dus nooit in de dierenwinkel gekocht hebben.
iones
Zeer actief

Volgens mij is dit probleem gewoon niet uit te roeien. Honden kopers willen er gewoon niet aan.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

iones schreef:
Morgen worden de pups al opgehaald door mensen en gaan ze weg. De broodfukker overwoog om die pagina´s er maar uit te scheuren......

En zo gaat dat dus allemaal. Eigenlijk zouden mensen met zo´n pup melding moeten doen bij de rasvereniging. Als er dan met de rasvereniging contact opgenomen wordt of ze die en die fokker kennen, hebben ze al gelijk een verhaal klaar. Maar ja, mensen doen dat niet he. Ze informeren gewoon niet.
Valt vast niet op als die pagina's eruit zijn...

Die mensen zouden geen melding moeten doen, die mensen zouden zo'n pup helemaal niet moeten kopen.
Als de fokker geen lid is van een rasvereniging kan deze er ook niks aan doen. Voorlichten idd, maar de mensen die via een rasvereniging informatie opvragen, zullen geadviseerd worden naar fokkers te gaan die bij de vereniging is aangesloten.
Net zoals de raad, als ze zonder stamboom fokken.

Dus moet je het van de wijze overheid hebben....
iones
Zeer actief

jome schreef:

Die mensen zouden geen melding moeten doen, die mensen zouden zo'n pup helemaal niet moeten kopen.
Als de fokker geen lid is van een rasvereniging kan deze er ook niks aan doen. Voorlichten idd, maar de mensen die via een rasvereniging informatie opvragen, zullen geadviseerd worden naar fokkers te gaan die bij de vereniging is aangesloten.

Die mensen zouden zo´n pup zeker niet moeten kopen nee, maar die krijgen hun straf wel. Want die zitten dadelijk met een pup die niet goed is en die komen voor vette onkosten te staan. En dat verdienen ze gewoon. Hadden ze zich maar goed moeten informeren.

En de overheid? Wat doe die er aan?
De consumentenbond stelt dat de pup teruggebracht zou moeten worden naar de fokker en dat die het geld terug moet geven. En ik hoop dat dit gaat gebeuren. Want dan leert de fokker een lesje. Maar ik denk dat de meeste mensen dat niet doen. Die willen dat pupje dat niet aan doen.
bouvierpoedel
Zeer actief

jome schreef:
iones schreef:

DE RV gaat de aangesloten fokker ook heus niet een vingertje geven hoor als er een nest met hartkwalen ,een paar onderbeten en een onderbeet ligt.
Mensen moeten RV's ook niet te hoog aan slaan in het oplossen van problemen.
iones
Zeer actief

Nou, ik heb ooit een duitse staande opgevangen met ooglidafwijking en die was ter euthanasie aangeboden en die fokkersvereniging stond ook achter de fokker, maar er was wel een soort van code. De fokker kwam de koper fors tegemoet in veterinaire onkosten. Het enige dat hij niet deed was de hond terugnemen. En ik geloof zelfs dat het aankoopbedrag was geretourneerd. Maar dat was mij er niet bij verteld door de vorige eigenaar. Dat hoorde ik achteraf van de rasvereniging die ik ingeschakeld had om te helpen met herplaatsen van de hond. Want die waren helemaal op de hoogte.

Maar elke rasvereniging verschilt natuurlijk. Ik vind echter wel dat je als rasvereniging ergens voor moet staan, zoals voor gezondheid en kwaliteit. En als je daar niet aan voldoet, dan moet je de klant tegemoet komen.
bouvierpoedel
Zeer actief

iones schreef:Nou, ik heb ooit een duitse staande opgevangen met ooglidafwijking en die was ter euthanasie aangeboden en die fokkersvereniging stond ook achter de fokker, maar er was wel een soort van code. De fokker kwam de koper fors tegemoet in veterinaire onkosten. Het enige dat hij niet deed was de hond terugnemen. En ik geloof zelfs dat het aankoopbedrag was geretourneerd. Maar dat was mij er niet bij verteld door de vorige eigenaar. Dat hoorde ik achteraf van de rasvereniging die ik ingeschakeld had om te helpen met herplaatsen van de hond. Want die waren helemaal op de hoogte.

Maar elke rasvereniging verschilt natuurlijk. Ik vind echter wel dat je als rasvereniging ergens voor moet staan, zoals voor gezondheid en kwaliteit. En als je daar niet aan voldoet, dan moet je de klant tegemoet komen.
RV is niet verantwoordelijk voor wat er bij een fokker in het nest ligt. Hoeft ook niet altijd een kwestie van expres of bewust fokfoutje te zijn . RV's vinden het moeilijk omdat ze bij bemoeienis ook partij worden en verantwoordelijk gezien worden.
Kan ook niet de fokker blijft ten alle tijden verantwoordelijk en niet de RV. Foutjes en afwijkingen kun je niet altijd voorkomen of schuld aan hebben.
iones
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: RV is niet verantwoordelijk voor wat er bij een fokker in het nest ligt. Hoeft ook niet altijd een kwestie van expres of bewust fokfoutje te zijn . RV's vinden het moeilijk omdat ze bij bemoeienis ook partij worden en verantwoordelijk gezien worden.
Kan ook niet de fokker blijft ten alle tijden verantwoordelijk en niet de RV. Foutjes en afwijkingen kun je niet altijd voorkomen of schuld aan hebben.
Was in het geval van die duitse staande ook niet zo.
Er was echt wel bewust gefokt maar soms komen tóch dingetjes naar boven drijven die je niet kon voorzien. Het is risico van het vak.
Kom je ook tegen in de paardenfokkerij.
Ik fok met een merrie die prok is, d.w.z. dat ze geen afwijkingen heeft aan de botten en gewrichten die een belasting zouden kunnen vormen voor het bedrijven van de sport, en die ook niet onder erfelijkheid vallen.
Zegt nog niks natuurlijk, maar haar moeder is elite, en daar valt óók prok onder. Dus al 2 generaties op een rij. Een veulen ervan, derde generatie is ook schoon op de botten, dus nu gaan we pas iets weten over de erfelijkheid van een gezond gestel.
Nu ben ik geen handelaar maar bij verkoop van een paard moet ik deze zonder meer terugnemen binnen 6 weken als deze niet voldoet op de een of andere manier.
En een paard met een bemerking daar maak je fikse verlies op.

Als fokkervereniging zou je de fokkers die bij je aansluiten een bepaalde code op kunnen leggen.
Dus hond moet aan rasstandaard voldoen, aan gezondheidsonderzoeken, en de fokker opleggen om garant te staan voor gezondheid van de pup, dus deze terugnemen als er iets niet goed is, of operaties vergoeden, of aankoopprijs teruggeven.
Dat komt betrouwbaar over. Als een fokker daar dan niet aan voldoet, dan kan de consument zich beroepen bij de fokkersvereniging en kan deze de fokker sancties opleggen, zoals uit de vereniging zetten.

Dit moedigt mensen aan om te kopen bij een betrouwbare fokker. Het biedt ze meer zekerheid. En dat is ook de bedoeling toch?
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

iones schreef:
jome schreef:
En de overheid? Wat doe die er aan?
Geen zak, daarom schreef ik het ook enigszins sarcastisch, althans dat probeerde ik.

Een beetje RV zal de kwaliteit van het ras hoog willen houden.
Ze kunnen niet direct wat doen als er 1 'niet gezond' nest ligt. Maar als ik het verhaal van TO zo lees, is het hier regelmaat.
En dan kan een RV wel ingrijpen, wel zal een fokker dan vaak als broodfokker verder gaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

crutz schreef:RV heeft geen nut bij kruisingen maar niet gechipt is gewoon een overtreding, daar kunnen ze toch wel wat mee?
De Chi's zijn gechipt
Nu moest mijn vriendin met die pups van die broodfukker naar de dierenarts. Die heeft ze gechipt,
Die teckels zijn waarschijnlijk geboren voor het verplicht chippen?

Aan wat voor oogziekte moest die teckel geopereerd worden iones?
Bij mijn beste weten zijn de erfelijke oogziekten bij teckels (PRA en Cataract) niet operabel?

Ik denk dat de rasvereniging best op de hoogte kan zijn van die "fokker"
Ze kunnen er alleen niks mee.
De meeste mensen bellen de RV echt niet om te vragen of mijnheer/mevrouw die-en-die betrouwbaar is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”